Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Muži hubnou snadněji. Stačí jen změnit jídelníček a jde to skoro samo

aktualizováno 
Čeští muži a zdravý životní styl nejdou podle statistik příliš dohromady. Přitom jsou mnohem víc než ženy ohroženi nadváhou a také infarkty. Kritický věk bývá kolem třicítky. Jak by měli muži začít zdravě hubnout, v nové sérii seriálu Vím, co jím a piju poradí nutriční specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček.

Více než polovina Čechů má nadváhu nebo obezitu. A není divu. V příjmu rizikových živin ve stravě se mezi ostatními Evropany pravidelně umisťujeme na předních příčkách. A čeští muži obvykle hřeší víc než ženy.

Z informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ) vyplývá, že právě muži zhoršují čísla, co se nadváhy a obezity týče. Také oni výraznější měrou přispívají k nadměrnému příjmu soli v rámci české populace. Na druhou stranu je třeba jim přičíst k dobru, že se snaží více sportovat.

Čeští muži častěji umírají na infarkty

Muži kolem třiceti let obvykle bývají v kolotoči rodiny, budování kariéry, neustále ve stresu a shonu. K denním jídlům si volí nevhodné potraviny, přejídají se a následně se jim zvyšuje krevní tlak, hodnoty cholesterolu i krevního cukru.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Statistika SZÚ například ukazuje, že úmrtnost na nemoci oběhové soustavy je u mužů asi o třetinu vyšší než u žen. Nerovnost způsobuje hlavně větší míra infarktů, u onemocnění mozku je situace srovnatelná se ženami.

A jak z toho ven? Muži by měli zbystřit a začít se více věnovat svému zdraví. 

„Muži mají jednu nespornou výhodu. Přibývající kila mohou celkem snadno dostat dolů. Zatímco ženský metabolismus je kolem třicítky obvykle zasažen několika pokusy zhubnout, muži to mají jednodušší. I drobná změna jídelníčku přináší výrazné změny,“ povzbuzuje Karolína Hlavatá.

Knedlíky dobře nahradí celozrnné těstoviny a rýže, sladkosti zase ovoce. Důležité je dbát na pravidelné stravování během dne.

„Snažte se vydatně nasnídat. Když vynecháte dopolední svačinu, zas tak moc se nestane. Naopak tu odpolední byste si dopřát měli, a to zejména ve dnech, kdy jdete po práci ještě cvičit,“ radí dietoložka Karolína Hlavatá.

Petr Havlíček mužům doporučuje zařazovat kvalitní bílkoviny: “Volte maso, ryby, luštěniny a mléčné výrobky - nejlépe tvarohy a polotučné sýry. Nezapomínejte ani na vajíčka.“

Ke změně je donutí až zdravotní potíže

Muži se o zdravý životní styl bohužel obvykle začnou zajímat až ve chvíli, kdy je doženou potíže se zdravím. To je také případ třicátníka Jirky, který se rozhodl rázně zatočit se svojí nadváhou a vysokým krevním tlakem.

„Při větším pohybu jsem se zadýchával, měl jsem zažívací potíže i problémy s hypertenzí,“ vypočítává Jiří podněty k tomu, aby zhubnul. Ke ztrátě několika desítek kil stačilo změnit jídelníček, zhubnul a je spokojený.

„Nejtěžší bylo vzdát se sladkého, protože maminka peče dobré buchty. Co mi nechybí, jsou knedlíky nebo omáčky,“ přiznává.

Celý příběh Jirky a rady na změnu životního stylu najdete ve videu.

Ukázka vyváženého jídelníčku pro muže

Snídaně: 2 kusy celozrnného pečiva, slabě rostlinný tuk, pomazánkové máslo nebo máslo, 1 vejce, 60 g libové šunky, zelenina nebo sklenka 100 % džusu

Svačina: 1 kus ovoce nebo 200 g zeleniny, 50 g tvrdého sýra nebo 100 g sýra čerstvého

Oběd: polévka, krůtí maso po italsku, těstoviny, zeleninový salát

Svačina: 250-500 ml polotučný zakysaný mléčný výrobek, 1 kus celozrnného pečiva, malá hrstka ořechů

Večeře: rybí salát ze zavináče s jogurtem (pro chuť 1 lžíce majonézy light), 2 krajíce žitného chleba 

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Syn po nás chce peníze na školu. Já jsem pro a manžel proti

Nemůžeme se s manželem dohodnout, jestli máme nebo nemáme přispět našemu osmnáctiletému synovi na jeho program. Já jsem pro, manžel je proti. Čtenářka Jitka...  celý článek

Vévodkyně Kate a její šatník v Polsku a Německu
OBRAZEM: Národní barvy, značky a elegance. Šatník Kate v Polsku a Německu

Vévodkyně z Cambridge Kate (35) platí za módní ikonu. Jejím stylem se rády inspirují některé ženy. Na zahraniční cestě v Polsku a Německu manželka prince...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Potraviny, které fungují jako tukožrouti. Chilli i dýně pomohou zhubnout

Spalovače tuků jsou skvělá věc, ale dokonale fungují pouze tehdy, když dodržujme pitný režim, pestrý jídelníček a to vše doplňujeme pravidelným pohybem. Které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak omezit cukr a mouku v jídelníčku. Vyzkoušejte zdravější varianty

Cukr a bílá mouka zdraví nijak zásadně neškodí, pokud si je nedopřáváte v nadbytečné míře a denně. V takovém případě mohou způsobit nejenom zdravotní problémy,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Krém, olej, nebo mléko na opalování?
Krém, olej, nebo mléko na opalování?

Na dovolenou u moře se vyzbrojte nejen skvěle padnoucími plavkami, ale také kvalitním přípravkem na opalování. Na pultech drogerií najdete opalovací krémy, mlék... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.