Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Muži hubnou snadněji. Stačí jen změnit jídelníček a jde to skoro samo

aktualizováno 
Čeští muži a zdravý životní styl nejdou podle statistik příliš dohromady. Přitom jsou mnohem víc než ženy ohroženi nadváhou a také infarkty. Kritický věk bývá kolem třicítky. Jak by měli muži začít zdravě hubnout, v nové sérii seriálu Vím, co jím a piju poradí nutriční specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček.

Více než polovina Čechů má nadváhu nebo obezitu. A není divu. V příjmu rizikových živin ve stravě se mezi ostatními Evropany pravidelně umisťujeme na předních příčkách. A čeští muži obvykle hřeší víc než ženy.

Z informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ) vyplývá, že právě muži zhoršují čísla, co se nadváhy a obezity týče. Také oni výraznější měrou přispívají k nadměrnému příjmu soli v rámci české populace. Na druhou stranu je třeba jim přičíst k dobru, že se snaží více sportovat.

Čeští muži častěji umírají na infarkty

Muži kolem třiceti let obvykle bývají v kolotoči rodiny, budování kariéry, neustále ve stresu a shonu. K denním jídlům si volí nevhodné potraviny, přejídají se a následně se jim zvyšuje krevní tlak, hodnoty cholesterolu i krevního cukru.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Statistika SZÚ například ukazuje, že úmrtnost na nemoci oběhové soustavy je u mužů asi o třetinu vyšší než u žen. Nerovnost způsobuje hlavně větší míra infarktů, u onemocnění mozku je situace srovnatelná se ženami.

A jak z toho ven? Muži by měli zbystřit a začít se více věnovat svému zdraví. 

„Muži mají jednu nespornou výhodu. Přibývající kila mohou celkem snadno dostat dolů. Zatímco ženský metabolismus je kolem třicítky obvykle zasažen několika pokusy zhubnout, muži to mají jednodušší. I drobná změna jídelníčku přináší výrazné změny,“ povzbuzuje Karolína Hlavatá.

Knedlíky dobře nahradí celozrnné těstoviny a rýže, sladkosti zase ovoce. Důležité je dbát na pravidelné stravování během dne.

„Snažte se vydatně nasnídat. Když vynecháte dopolední svačinu, zas tak moc se nestane. Naopak tu odpolední byste si dopřát měli, a to zejména ve dnech, kdy jdete po práci ještě cvičit,“ radí dietoložka Karolína Hlavatá.

Petr Havlíček mužům doporučuje zařazovat kvalitní bílkoviny: “Volte maso, ryby, luštěniny a mléčné výrobky - nejlépe tvarohy a polotučné sýry. Nezapomínejte ani na vajíčka.“

Ke změně je donutí až zdravotní potíže

Muži se o zdravý životní styl bohužel obvykle začnou zajímat až ve chvíli, kdy je doženou potíže se zdravím. To je také případ třicátníka Jirky, který se rozhodl rázně zatočit se svojí nadváhou a vysokým krevním tlakem.

„Při větším pohybu jsem se zadýchával, měl jsem zažívací potíže i problémy s hypertenzí,“ vypočítává Jiří podněty k tomu, aby zhubnul. Ke ztrátě několika desítek kil stačilo změnit jídelníček, zhubnul a je spokojený.

„Nejtěžší bylo vzdát se sladkého, protože maminka peče dobré buchty. Co mi nechybí, jsou knedlíky nebo omáčky,“ přiznává.

Celý příběh Jirky a rady na změnu životního stylu najdete ve videu.

Ukázka vyváženého jídelníčku pro muže

Snídaně: 2 kusy celozrnného pečiva, slabě rostlinný tuk, pomazánkové máslo nebo máslo, 1 vejce, 60 g libové šunky, zelenina nebo sklenka 100 % džusu

Svačina: 1 kus ovoce nebo 200 g zeleniny, 50 g tvrdého sýra nebo 100 g sýra čerstvého

Oběd: polévka, krůtí maso po italsku, těstoviny, zeleninový salát

Svačina: 250-500 ml polotučný zakysaný mléčný výrobek, 1 kus celozrnného pečiva, malá hrstka ořechů

Večeře: rybí salát ze zavináče s jogurtem (pro chuť 1 lžíce majonézy light), 2 krajíce žitného chleba 

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých příznaků demence. Nespavost i změna chutí

Pro ztrátu paměti v pokročilém věku se vžil pojem skleróza, nicméně zapomínání a poruchy paměti nejsou jediným a ani nemusí být prvním příznakem nastupující...  celý článek

Ozzy Osbourne a jeho manželka Sharon (24. ledna 2014)
Ozzyho nevěra ze mě udělala pitomce, říká Sharon Osbournová

Ozzy Osbourne (68) si vzal Sharon (64) před 34 lety. Od té doby ji několikrát podvedl a korunu tomu nasadil minulý rok, když přiznal, že si našel o hodně...  celý článek

Dara Rolins. Styling: Ruth Šariská, make-up: Michaela Ohemová
Fotili jsme Daru Rolins v plavkách. Postavu nemám zadarmo, říká

Na plavkovou sezonu se zpěvačka Dara Rolins nijak připravovat nepotřebuje, na své postavě totiž pracuje pořád. Pro magazín Ona Dnes, který vyjde 29. května,...  celý článek

Kromě hudby lze na základních uměleckých školách studovat i tanec nebo...
ZUŠ je český unikát. Rodí se tam umělci i publikum

Odpoledne strávená na výuce hry na klavír nebo na kreslení v „lidušce“ patří u mnohých z nás k příjemným vzpomínkám na dětství. Dnes chodí děti do základních...  celý článek

Dvojité potěšení. Jahody nejen báječně chutnají, ale prospívají i naší pleti.
Jahodová sezona: dejte si je dvakrát. Jednou na talíř, podruhé na pleť

Jahoda je nejen chutná bobule, známá a milovaná všemi od dětství, skvěle také poslouží jako kosmetický přípravek. Domácí maska či peeling dokážou probudit pleť...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč diety nefungují? Problém je ve vaší hlavě

Už přemýšlíte o tom, kterou z diet vyberete, abyste svou figuru upravili do oděvů teplých měsíců? Hned toho nechte, všechny publikace s návody, které zaručeně...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se stane s vaším tělem, když budete jíst moc cukru

Nejspíš už jste slyšeli, že nadbytečný příjem cukru zvyšuje riziko vzniku zubního kazu a přispívá k nadváze a obezitě. Přebytek cukru ve stravě však může vést...  celý článek

Ilustrační fotografie
Deset tipů, které vám pomohou zhubnout a zformovat problémové partie

Břicho, boky a nohy jsou části těla, které trápí většinu žen. Ukládá se v nich nejvíce tuku a nejhůře se shazuje. Co dělat, abyste problémové partie upravili...  celý článek

Pro maminky, které potrápil zpropadený triple test
Pro maminky, které potrápil zpropadený triple test

Až si budete lámat hlavu nad tím, kam o prázdninách umístit své ratolesti, přečtěte si několik (uživatelkami) osvědčených tipů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.