Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Video: jak snížit čas maratonu o půl hodiny? Triky z dílny biochemika

aktualizováno 
Lyžařský maraton Marcialonga na 70 km v italském Trentinu není žádná selanka ani pro ty nejlepší. Architekt a herec David Vávra s Petrem Pravdou z iDNES.cz si proto nechali udělat zátěžové testy, aby se dozvěděli, jak na tom téměř tři měsíce před závodem jsou s kondicí a jak se mají nejlépe připravovat.

Pražská laboratoř Therapypoint v Dejvicích si podává české sportovce v různých odvětvích. Zkušenému sportovnímu biochemikovi Jiřímu Novotnému nezůstalo nic utajeno.

Sportem ke zdraví PO PADESÁTCE

Po nedávném seriálu v němž iDNES.cz pomohl Monice Klušákové ze Zakřan u Brna s tréninkem a dovedl ji až na maraton v Chicagu (výsledný čas těsně přes čtyři hodiny), - máme nový sportovní projekt. Tentokrát je zaměřen na náročný fyzický výkon po padesátce. Jeho dobrovolnými aktéry se stali architekt a herec David Vávra a Petr Pravda z iDNES.cz.

Davida i Petra změřil, zvážil, určil množství podkožního tuku a zjistil plicní funkce. Zatímco David absolvoval test na běhacím pásu, Petr šlapal na rotopedu. Zátěž se postupně zvyšovala prakticky až do maxima. Jiří Novotný přitom oběma sledoval tepovou frekvenci, odebíral kapilární krev a průběžně v ní sledoval hladinu koncentrace laktátu. Pak určil jejich aerobní a anaerobní práh a hranice tepových tréninkových pásem.

Je co zlepšovat

"Oba by závod zvládli už teď, otázkou je v jakém čase a v jaké pohodě," konstatoval biochemik. "Díky speciální přípravě mohou výsledný čas stlačit až o 30 až 45 minut níž. Ale hlavně se u toho nebudou trápit. Neměly by přijít například žádné křeče nebo případná svalová zranění."

Oba borci si podle Novotného závod užijí a kromě stopy budou vnímat i okolí.

Herec David Vávra při zátěžových testech

"Elitní závodníci jezdí sedmdesátikilometrový závod lehce pod tři hodiny, rychlostní průměr kolem 25 kilometrů v hodině. Naše dva borce tipuji po přípravě vycházející z testů zhruba na čtyři a půl hodiny, což by mohl být výsledek i v první třetině závodního pole. Dnes by to bylo za pět hodin, takový rozdíl je znát," dodává biochemik.

"Zkráceně, teoreticky podle výsledků testů: David by jel dnes rovnoměrným tempem s možností krize v závěru, ale pomalu. Po tréninku pojede bez krize, stále rovnoměrně, ale rychleji. Petr by jel nyní sice rychleji, ale v poslední třetině by pravděpodobně "vytuhnul", takže by musel výrazně zpomalit. A to právě tím aerobním tréninkem odstraníme. Nevytuhne a dojede v pohodě. Kromě závěrečného kopce, kde už stejně mele z posledního každý."

Herec David Vávra při zátěžových testech

David má váhu ok, Petr je sportovec-tlusťoch

Při testech příjemně překvapil hlavně David. Biochemika uspokojil dobrým poměrem výšky a hmotnosti (189 cm a 83 kg, index Bi je 6.4, tedy v optimální rozsahu mezi 4-8), až výbornými plicními parametry a celkově dobrou vytrvalostní kondicí. Hůře už na tom byly ukazatele podkožního tuku (15 %, ideální je kolem 10 %) rychlostní předpoklady a dlouhodobá schopnost práce ve vysokém zatížení.

"David je schopen jet ve středním tempu relativně velmi dlouho a rovnoměrně. Jeho ekonomika pohybu je na vysoké úrovni a dokáže efektivně využívat tukový metabolismus. Už dnes by závod mohl jet. Nesmí se však nechat strhnout případnými nástupy a zrychlováním soupeřů. To by mohla být jeho smrt," říká Novotný. "Bude muset také zapracovat na speciální vytrvalosti a posilovat ruce."

Petr měl naopak slušné parametry rychlostní, schopnost práce při vysokém zatížení a průměrné parametry plicních funkcí. Ne příliš dobrý je však jeho poměr výšky a váhy (174 cm a 86 kg, index Bi -11.6, ideálně má být u vytrvalostních výkonnostních sportovců kladný, nikoli záporný). Bohužel pro něj je to jeden z nejdůležitějších ukazatelů, který ovlivňuje negativně vše ostatní.

Novinář iDNES.cz Petr Pravda při zátěžových testech

"Zatímco jako člen normální populace je ok, coby sportovec má nadváhu a ta ho omezuje," říká Novotný. "Místo toho, aby pracoval na speciálním tréninku, bude muset část období, které zbývá do závodu, věnovat usilovnému shazování přebytečné váhy. Chtělo by to shodit aspoň šest kilo. Nadváha ovlivňuje negativně prakticky vše. Petr prostě zbytečně tahá batoh zátěže navíc. Když pojede stejnou rychlostí s Davidem, bude vydávat o deset až patnáct procent energie víc než on. Navíc to může mít i negativní vliv na zdraví, hlavně na vazy a klouby."

To, že Petr může nějakou dobu bez problému fungovat i při vysokém zatížení, je podle Novotného dobrý ukazatel výkonnosti. Ale pro takový dálkový maratonský běh jako sedmdesátikilometrová Marcialonga to není moc potřebné. V závodě, který pojede přibližně pět hodin, to zužitkuje maximálně na startu, kdy bude moci rychle vyrazit a pak dvakrát, třikrát během závodu k zachytávání případných nástupů. Jinak ne.

Ve špatném poměru výšky a váhy je Petr typickým představitelem muže, byť sportovce, svého věku. Běžné sportování s touto nadváhou zvládne celkem v pohodě, pro dlouhý lyžařský maratón je to už zbytečně moc. Právě dlouhodobá příprava na těžký závod se ale může stát základem zdravějších životních návyků.

Zatímco David se bude moci více věnovat rozvoji speciální vytrvalosti, Petr musí trénovat zpočátku hlavně v pomalejším aerobním režimu a místo cukrů spalovat tuky. K tomu navíc musí přidat i dietu.

Další trénink se bude řídit zejména srdeční frekvencí (pomocí pulsmetru). Pro trénink aerobní vytrvalosti, která je pro vytrvalostní výkony rozhodující, by se měla u Davida pohybovat v rozmezí 121-137 tepů za minutu a u Petra v rozmezí 129-145 tepů. Tělo v tomto režimu vydrží efektivně pracovat velmi dlouhou dobu díky spalování tuků a nikoli cukrů, kterých má jen velmi omezenou zásobu.

O tom, jak přesně budou naši borci trénovat a co a jak má Petr jíst, aby zhubl, si povíme příště.

Kdo ještě našim borcům radí

Stanislav ŘezáčRádcem při tréninku se stal jeden z nejlepších světových maratonců na lyžích, český reprezentant Stanislav Řezáč, který se chystá i na zimní olympiádu ve Vancouveru (vítěz Marcialongy v roce 2005).

Jan JakubíčekDohled nad kondičním cvičením bude mít trenér Jan Jakubíček, který se od roku 1998 věnuje závodně modernímu pětiboji a od roku 2000 je členem státní reprezentace. Působil i jako osobní trenér.

Jan PirkOdborné a hlavně praktické rady ohledně zdraví a správného oblečení poskytl profesor Jan Pirk z pražského IKEMu, sám náruživý dálkový běžec.

O závodu

Marcialonga

Marcialonga se koná v neděli 31. 1. 2010. Závod se jede na 70 km klasickou technikou údolím Val di Fassa a Val di Fiemme v Dolomitech italského Trentina. Start je v Moeně v nadmořské výšce 1 184m. Cíl v Cavalese – 1 000 m.n.m. Závod je specifický tím, že se ze 70 až 80 % jede pomocí soupažů. Trénink musí být proto hodně zaměřen na posilování horní poloviny těla, hlavně paží.

Oficiální stránky závodu - ZDE

Turistické stránky Trentina - ZDE

Autor:




Nejčtenější

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech. Jak ale sama Paris Jacksonová (19) říká,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

Zpěvačka s spisovatelka Natálie Kocábová při rozhovoru pro OnaDnes.cz
Natálie Kocábová: Asi už nebudu chlapům tak věřit

Protekční dcera, tak se na ni léta pohlíželo. Aby ne, když ji otec v patnácti vtáhl do showbyznysu. Ale jako by se z toho vymanila. Natálie Kocábová už sama za...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Další z rubriky

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.