Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vejce zvyšují cholesterol v organismu aneb další mýty o výživě odhaleny

aktualizováno 
Jediným srdci prospěšným alkoholem je víno, olivový olej se hodí jenom do studené kuchyně, smažené pokrmy do zdravé stravy zásadně nepatří. Odhalíme vám další mýty o zdravé výživě.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Vejce, vajíčko | foto: Profimedia.cz

Mýtus: Vejce zvyšují hladinu cholesterolu

Tento mýtus zřejmě vznikl tím, že slovo cholesterol je používáno k vyjádření dvou rozdílných věcí. Potravní cholesterol obsažený ve vejcích má málo společného s množstvím cholesterolu ve vašem těle. V tukových molekulách živočišných potravin jako jsou vejce nijak významně nezvyšuje množství cholesterolu kolujícího ve vašem krevním oběhu.

Tělo zaplňují cholesterolem určité saturované a trans nasycené tuky. Vejce obsahují relativně malé množství saturovaných tuků. Například jedno velké vejce obsahuje asi 1,5 gramu saturovaného tuku, což je jen malý zlomek z množství másla, které je použito při přípravě volského oka. Vyhýbat se vejcím ve stravě není dobrý nápad, neboť jsou bohatým zdrojem třinácti vitamínů a minerálů.

"U zdravých lidí výzkumy neprokázaly žádnou spojitost mezi konzumací vajec a krevními lipidy nebo rizikem srdečních onemocnění," tvrdí emeritní profesor Don Layman z oddělení Potravní vědy a lidské výživy z univerzity v Illinois.

Mýtus: Všechny saturované tuky zvyšují krevní cholesterol

Když už jsme zmínili saturované tuky v předchozím mýtu, pojďme se jim věnovat i nadále. Nové výzkumy totiž odhalily, že některé saturované tuky cholesterol nezvyšují.

Vědci již dlouho vědí, že existuje mnoho druhů saturovaných tuků a tělo s nimi nakládá při konzumaci rozdílně. Kyselina stearová, druh saturovaného tuku přirozeně se vyskytující v kakau, mléčných produktech, mase a drůbeži stejně tak jako v palmovém a kokosovém oleji nezvyšuje škodlivý LDL cholesterol.

Kyselina stearová, která je obsažena například v kokosu a čokoládě, dokonce podporuje takzvaný "dobrý" HDL cholesterol, a tak může být nově nazýván "dobrým" saturovaným tukem. Samozřejmě není vhodné jíst bez obav vše, co kyselinu stearovou obsahuje, protože potrava bohatá na jakýkoli typ tuku obsahuje velké množství kalorií.

Mýtus: Cukr do zdravé výživy nepatří

Cukr je v kuchyni prakticky nezbytný. Mnoho potravin bychom bez něj ani nepozřeli, představte si třeba koláč nebo zmrzlinu bez cukru.

Cukr však také vyrovnává chutě u zdravých potravin a s jeho pomocí je tak do sebe dostanete snadněji. Zjednodušeně řečeno, pokud vás cukr donutí sníst zdravé věci, pak může být s trochou nadsázky zařazen do zdravé výživy.

"Přidejte trochu cukru, abyste podpořili příjem výživově bohatých pokrmů tím, že budou chutnější," doporučuje Jackie Newgent, autorka kuchařské knihy All-Natural Diabetes.

Špetka cukru dodá příjemnou chuť rajčatové omáčce, nakyslý bílý jogurt bude lépe chutnat s čajovou lžičkou medu. Přírodní sladidla, jako je třeba med, jsou vlastně také jen rafinovaný cukr a jsou tělo je metabolizuje naprosto stejným způsobem. Většina odborníků na výživu se však shoduje, že by cukr neměl zabírat víc než 10 procent z celkového množství přijatých kalorií.

Mýtus: Jediným alkoholem dobrým pro srdce je víno

Dlouho dobu panovala domněnka, že Francouzi holdující tučných husím jatýrkám a smetanovým sýrům vděčí za zdravé srdce právě vínu a obsahu antioxidantů v něm.

Nejnovější výzkum však překvapivě ukazuje, že nejen víno, ale i pivo a další alkoholické nápoje poskytují jisté zdravotní výhody. Podle profesora výživy Erica Rimma z Harvardské univerzity alkohol, lépe řečeno etanol, zvyšuje hladiny ochranného nebo "dobrého" HDL cholesterolu, čímž chrání před nánosy usazujícími se v tepnách a snižuje tak riziko infarktu a mrtvice.

Takže v podstatě jakýkoli nápoj obsahující alkohol pomáhá snižovat riziko srdečních onemocnění. Profesor Rimma však upozorňuje, že zdravotně výhodné jsou jeden maximálně dva drinky denně.

Mýtus: Solení jídla je škodlivé

Přemíra soli ve stravě může být problém nejen pro osoby s hypertenzí, ale i pro lidi s normálním krevním tlakem. Sůl však má i své výhody, dokáže například udržet živiny ve vařené zelenině.

"Sůl ve vodě snižuje vyluhování živin ze zeleniny do vody," tvrdí Herold McGee, autor knihy On Food & Cooking. Brokolice nebo fazolky si tak zachovají více živin i při vaření. Sůl rovněž urychluje proces vaření, takže zabraňuje ztrátě živin z příliš dlouhého vaření.

McGee doporučuje používat asi 1 čajovou lžičku soli do hrnce s vodou. Množství sodíku absorbované jídlem je tak naprosto nepatrné.

Mýtus: Smažené jídlo je vždy tučné a nezdravé

Smažené a zároveň zdravé jídlo nemusí být vždy neslučitelným pojmem, pokud je proces smažení správný. Když je jídlo vystaveno horkému oleji, vlhkost uvnitř se vaří, tlačí se na povrch a poté ven do oleje. Jak vlhkost odchází, vytváří to bariéru, která minimalizuje absorpci oleje.

Malé množství oleje, které pronikne do povrchu potravy, vytvoří křupavou a chutnou krustu.

Abyste se vyhnuli nasátí oleje do jídla, vařte podle instrukcí receptu. Pro většinu jídel je optimální teplota přibližně 190°C. Příliš nízká teplota zvyšuje absorpci tuku.

Při laboratorních pokusech byla obalená zelenina smažená při nižší než optimální teplotě oleje velmi mastná a téměř nepoživatelná a vsákla více než jeden šálek oleje místo obvyklé 1/3 šálku. Zkuste proto při smažení používat kuchyňský teploměr a vždy nechte smažené jídlo okapat na ubrousku, než ho budete podávat.

Mějte však na paměti, že smažené pokrmy z fast foodů obsahují obrovské množství kalorií a sodíku kvůli velkým porcím, nadměrné vrstvě strouhanky a spoustě omáčky. Proto je lepší si smažené jídlo dopřát jednou za čas doma. Dejte si k němu salát a vybírejte jen zdravé oleje s nízkým obsahem saturovaných tuků, jako je arašídový, sojový nebo řepkový olej a obalujte ve slabé vrstvě strouhanky.

Mýtus: Organické potraviny jsou výživnější

Pokud kupujete organické bio potraviny z ekologických důvodů, podporujete práci malých farmářů nebo vám jde o blaho dobytka, pak je vše v pořádku. Jestli ale nakupujete bio potraviny, protože je považujete za zdravější a výživnější, zpozorněte.

Britská studie vědců z London School of Hygiene & Tropical Medicine poskytla dosud nejkomplexnější přehled o bio potravinách. Podle jejich výzkumu neexistuje významný výživový rozdíl mezi běžnou úrodou a bio verzí. Ředkvička je pořád jen ředkvička.

Samozřejmě existuje riziko pesticidů a herbicidů, proto odborníci doporučují omývat běžné potraviny důsledněji.

Mýtus: Olivový olej se vařením zničí

Dobrou zprávu je, že olivový olej žár dobře snáší. Pokud udržujete olivový olej pod bodem přepálení, než začne "čoudit", zůstanou chuť a živiny v něm obsažené netknuté.

Důležitější je, jak olej uskladňujete. Tuky a živiny zůstanou stabilní až dva roky v neotevřené tmavé nádobě uskladněné při pokojové teplotě a chráněné před světlem. Žár, světlo a vzduch drasticky ovlivňují stálost oleje.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.