Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Psychiatr: Vedro ničí lidem spánek. Místnost zchlaďte na 20 stupňů

aktualizováno 
Nemůžete v horkých letních dnech usnout, ať se snažíte sebevíc? A když už se to povede, několikrát se v noci probudíte a koukáte na strop? V novém vydání týdeníku Téma docent Petr Smolík, který se téměř 40 let zabývá poruchami spánku, popisuje, jak můžeme nespavost ovlivnit.

V teple se nám špatně usíná, pokuste se místnost zchladit pomocí klimatizace či větráku. | foto: Profimedia.cz

Lidé v současném horkém počasí často nemohou spát. Mají klimatické podmínky opravdu takový vliv na náš spánek?
Určitě. Teplota, stejně jako výkyvy světla nebo změna času, je jeden z důležitých stimulů, které vyrovnávají nebo také rozbíjejí biologické rytmy. Tedy rytmy, kterými se řídí všechny systémy organismu. Patří k nim i rytmus spánku a bdění.

Týdeník Téma

Jaký počet hodin spánkového dluhu už nelze dospat? Co se během spánku děje? A o čem vypovídají naše sny? 

Dočtete se v rozhovoru s odborníkem na spánek Petrem Smolíkem v pátečním vydání týdeníku Téma.

Titulka časopisu Téma

Co tedy v takových vedrech dělat?
Pohybovat se v průběhu dne v prostředí, v němž je teplota snesitelná. Větrat jen v době, kdy venkovní teplota nepřesahuje 25°C, a před ulehnutím se pokusit vytvořit mikroklima s teplotou blížící se hranici 20°C, pod níž bývá optimální teplota pro spánek. Nemůžeme-li si dopřát klimatizaci, poslouží například elektrické zvlhčovače vzduchu, nebo i jen pověšené mokré prostěradlo a větrák.

Co je přirozený biorytmus, který zmiňujete?
Biologický rytmus spánku a bdění je u každého jedince nastaven geneticky. Narodíme se s vrozenou délkou a vrozenými fázemi spánku, tedy odkdy dokdy spíme. Rozdělení na skřivany a sovy je všeobecně známé, ale až v roce 2001 objevil americký vědec Louis. J. Ptacek gen, který je zodpovědný za předsunutí spánku, čili takový „skřivánčí“ gen. Z toho se dá odvodit, že i soví spánek je geneticky podložený. Od samého narození jsme takto determinováni. Pokud vrozené nastavení nerespektujeme, ať už z důvodů pracovní doby nebo jiných činností, vystavujeme se stresu. Ten pak negativně ovlivňuje celý organismus.

Dá se vrozené nastavení spánku nějak změnit?
Jen do určité míry a jen u některých typů lidí. Existují povolání, kde se pracuje pouze v noci, jako třeba u pekařů. Tito lidé jsou schopni se celoživotně adaptovat na převrácený rytmus dne a noci. A žijí poté celkem bez problémů. Adaptabilita vůči změnám rytmu spánku a bdění je ale u každého jedince jiná. Někteří to zvládají bez problémů, jako třeba piloti transoceánských letů, u většiny lidí se ale dříve nebo později objeví různé psychické nebo tělesné poruchy.

Docent Petr Smolík se 40 let zabývá poruchami spánku.

Docent Petr Smolík se 40 let zabývá poruchami spánku.

Jak se mají se svým biologickým rytmem vyrovnat lidé, kteří pracují na směny?
Asi do čtyřiceti let bývají směnné provozy naším organismem tolerovány docela slušně, od čtyřiceti výš se začnou prakticky ve 100 % objevovat nějaké poruchy. A nemusí to být jenom poruchy spánku. Vzhledem k tomu, že se jedná o stres, který působí na celý organismus, trpí všechny tělesné systémy. Ty, které máme vrozeně nejslabší, onemocní nejdříve.

Jaké jsou u spánku nejčastější poruchy?
Nejčastější je nespavost. Ať už jde o neschopnost usnout, neschopnost udržet spánek, kdy se člověk v noci budí, nebo příliš časné probouzení. Příčin nespavosti je velké množství. Může se jednat o vnější vlivy nebo o biologické poruchy systémů mozku, které řídí spánek a bdění. K nejčastějším vlivům patří nerespektování vlastní spánkové periody. Lidé typu skřivánka, kteří chodí brzy spát a brzy vstávají, se sice nemohou účastnit večerních aktivit, ale nespavostí většinou netrpí. Daleko hůř jsou na tom sovy – lidé se zpožděnou spánkovou fází, zejména pokud mají zaměstnání s časným začátkem. Musí ráno vstávat proti svému přirozenému rytmu a s tím se organismus obvykle velmi těžce vyrovnává. Pokud se jedná o pouhou hodinu denně, tak mají po pěti pracovních dnech určitý spánkový dluh, ale celkem v pohodě jej dospí o víkendu. Když je ale rozdíl třeba tři hodiny, tak je to významný stres, který už se dohnat nedá.

Co by měl takový člověk dělat, aby usnul dříve?
To je složité, protože měnit vrozené nastavení je možné jen na krátkou dobu. Pokud ale musí jedinec vstávat o více než hodinu dříve oproti své přirozené potřebě, je na místě přemýšlet o změně zaměstnání.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Syn po nás chce peníze na školu. Já jsem pro a manžel proti

Nemůžeme se s manželem dohodnout, jestli máme nebo nemáme přispět našemu osmnáctiletému synovi na jeho program. Já jsem pro, manžel je proti. Čtenářka Jitka...  celý článek

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak zastavit depresi hned na začátku

Déletrvající smutek, splín a negativita se mohou snadno zvrtnout v nepříjemné psychické onemocnění známé jako deprese. Existuje několik typů této nemoci a ty...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se stane, když začnete pít dostatek vody. Zlepší se vám paměť i síla

Voda je pro lidský organismus nesmírně důležitá. Když si budete dopřávat dostatek tekutin, můžete se těšit na zlepšení duševního i fyzického zdraví.  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Krém, olej, nebo mléko na opalování?
Krém, olej, nebo mléko na opalování?

Na dovolenou u moře se vyzbrojte nejen skvěle padnoucími plavkami, ale také kvalitním přípravkem na opalování. Na pultech drogerií najdete opalovací krémy, mlék... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.