Vědci našli molekulu, která by mohla chránit před AIDS

Američtí vědci možná našli nový způsob, jak bojovat s nemocí AIDS. Zjistili totiž, že jedna z molekul v lidském těle chrání životně důležité buňky imunitního systému před takzvanou "buněčnou sebevraždou", ke které dochází při nákaze virem HIV.
Jednou z příčin šíření viru HIV je nechráněný sex.

Jednou z příčin šíření viru HIV je nechráněný sex. | foto: Reuters

Nově objevená molekula, která se nazývá interleukin 7, by tak mohla pomoci při přirozené ochraně těla u nemocných lidí. O studii amerického Národního zdravotnického institutu (NHI) informovala agentura Reuters.

Vědec Paolo Lusso a jeho kolegové z institutu pro výzkum alergií a infekčních nemocí v NHI zkoumali, jestli interleukin 7 umí odvracet zkázu takzvaných T-buněk (druh bílých krvinek), které jsou důležité pro imunitní systém. Podle Lusse není ale jisté, že léčba zahrnující interleukin 7 zabere u všech lidí nakažených virem HIV.

"Myslím si však, že jdeme správným směrem. Začínáme si totiž být vědomi, že stávající léčba léky sama o sobě nestačí na to, aby byla pacientovi navrácena celá imunita. Začínáme proto zjišťovat přinejmenším další metody," řekl Lusso.

Virus HIV útočí na obranyschopnost těla. Ukrývá se v některých T-buňkách a jak nemoc postupuje, páchají tyto buňky "buněčnou sebevraždu". Díky tomu se pak snižuje schopnost těla potýkat se s infekcemi a některými druhy rakoviny.

Schopnost interleukinu 7 zabránit buňkám zemřít testovali vědci na krevních vzorcích pacientů. Vzorky s interleukinem 7 vykazovaly nižší úmrtnost T-buněk. Účinky molekuly se ale lišily vzorek od vzorku, a to v závislosti na stádiu nemoci.

Podle Lussa současné léky proti AIDS sice nemoc zpomalují, ale poškození imunitního systému přetrvává i roky po léčbě. Vědci by proto chtěli nalézt nové způsoby, jak tomu zabránit a jak docílit toho, aby imunitní systém pracoval správně i u nakažených lidí.

Lussův tým chce studovat účinky interleukinu 7 ještě na opicích, které jsou nakažené opičím ekvivalentem AIDS.

Autoři: ,