Finsko má velké problémy s nadměrným pitím alkoholu.

Finsko má velké problémy s nadměrným pitím alkoholu. | foto: Profimedia.cz

Ve Finsku ztrapňují opilce

  • 1
Ve Finsku se rozjela vskutku originální kampaň proti alkoholismu. Její součástí jsou plakáty mladých lidí v mírně řečeno trapných situacích způsobených alkoholem. Organizátoři si slibují, že od pití lihovin odradí nejmladší finskou generaci.

Kontroverzní obrázky se objevily v médiích i na řadě veřejných míst a okamžitě se staly předmětem diskusí o tom, zda jde o účinný preventivní krok nebo jen samoúčelnou prezentaci dosud nevídaných nechutností. 

Na jednom z obrázků si totiž mladá, zcela opilá slečinka v elegantních večerních šatech zvrací přímo do kabelky, zatímco její stejně opilý partner se právě pomočil.

Tito hlavní "hrdinové" pak prožívají ještě mnohem víc. Na dalším plakátě najde dívka na internetovém portálu YouTube své vlastní video. Je na něm ve chvíli, kdy potají po "bouřlivé party" močila na ulici nebo kdy v době, kdy už kvůli vysoké hladině alkoholu v krvi nemohla kontrolovat své vlastní smysly, skončila v posteli úplně cizího muže.

Mladík zase v okamžiku, kdy si své opilecké chlapáctví musel dokázat za volantem auta, přejel a zabil člověka. 

Na plakátech vypadají tyto situace možná jako nenormální, avšak v každodenním životě - a nejen v tom finském - zase tak nenormální nejsou. To, co po pár skleničkách připadá omámenému mozku jako vzrušení a legrace, působí na střízlivé okolí zcela opačně: dojmem odpudivosti a hnusu.

Kampaň zaměřená na hnus
To podtrhuje jeden z hlavních cílů kampaně: varování před tím, že alkohol lehce přispívá k fatálně chybným rozhodnutím, za něž se pak vystřízlivělý mozek stydí. 

Zajímavá je skutečnost, že za kampaní stojí spolu s organizací bojující proti pití i svaz finského pivovarnického průmyslu. Ty, kteří mají nynější reklamy jen za nechutné a přehnané, vyzývají i sami výrobci piva k diskusi o následcích pití u osob mezi 18 a 30 lety. 

Ve Finsku i za jeho hranicemi je přitom dobře známo, že tato severská země má s nadměrnou konzumací piva a lihovin velké problémy. Ty nedávno ještě vzrostly poté, co státní daň za prodej alkoholu poklesla, lihoviny tím zlevnily a staly se lépe dostupnými i mladým.

Rozhodnutí o opětovném navýšení daně již bylo přijato, avšak podle autorů nynější kampaně k varování mladých před nesmyslným opíjením se samo o sobě nestačí.

,