Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak vybírat potraviny na vánoční pohoštění, abychom nepřibrali

aktualizováno 
O Vánocích si většina lidí dopřává více jídla než po zbytek roku. I proto je třeba se na tuto sváteční dobu připravit a počítat již dopředu s úpravou jídelníčku. Přinášíme vám rady odbornice na hubnutí Ivy Málkové ze sdružení Stop obezitě, jak se vyhnout nezdravým jídlům a zbytečným kaloriím.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

1.Polevu si vyrobte vlastní

Čokoládovou polevu na cukroví si připravte sami z kvalitní čokolády. Nikdy nekupujte hotové čokoládové polevy, které mohou obsahovat nevhodné transmastné kyseliny.

Adventní kalendář

1. díl tajenky: PRAVÁ

Při nákupu čokolády hledejte název „čokoláda“ na obalu, dejte si pozor na méně kvalitní náhražky čokolády, ve kterých je část kakaového másla nahrazena rostlinným tukem často nevhodného složení (nenechte se zmást čokoládovými pochoutkami, cukrovinkami či výrobky, kde je záměrně vynecháno slovo „čokoláda“).

2.Slaďte méně

Při pečení cukroví se snažte méně sladit, místo cukru můžete částečně využít ovoce, které je výhodné vzhledem k vyššímu množství vlákniny, minerálních látek a vitaminů. 

Díky značnému obsahu cukru lze využít do některého pečiva i mrkev.

3.Nahraďte bílou mouku

Bílou mouku lze nahradit zcela nebo částečně moukou celozrnnou, která má více vlákniny, minerálních látek a vitaminů. 

Nebojte se použít i jiné druhy mouky, například špaldovou, žitnou, pohankovou, sójovou, amarantovou.

4.Přidejte do cukroví bílkoviny i vlákninu

Glykemický index cukroví snížíte tím, že se budete snažit zabudovat do cukroví co nejvíce bílkovin (sníh z bílků, tvaroh) a co nejvíce vlákniny (vločky, mrkev, ovoce, celozrnnou mouku). 

Tím zamezíte, že budete mít po snědených cukrovinkách rychle hlad.

5.Šetřete s tuky

Omezte tuky, které jsou nositelem vysoké energetické hodnoty. Místo máslových krémů používejte krémy pudinkové, tvarohové, nezapomeňte na želatinu nebo využívejte nízkotučné krémy či kvalitní rostlinné tuky. 

Pokud nezvládnete udržet své chutě na uzdě, můžete po svátcích vyzkoušet 
videokurz hubnutí 
zdarma od společnost Stop obezitě (STOB).

Pokud nemáte speciální recept, uberte z receptu klasického část tuku (zhruba třetinu) a nahraďte mlékem, jogurtem či kefírem. Plechy nevymazávejte, využijte pečicí fólie.

Tuky na pečení vybírejte od známých výrobců, u kterých máte jistotu, že neobsahují vyšší množství nevhodných transmastných kyselin.

Na smažení řízku či kapra použijte řepkový olej, který je tepelně stabilnější než častěji používaný olej slunečnicový.

6.Odlehčete bramborový salát

Na přípravu bramborového salátu použijte brambory typu A, které jsou nejméně moučnaté a nerozvářejí se. 

Místo majonézy můžete do salátu použít bílý jogurt nebo jím alespoň polovinu množství majonézy nahradit.

7.Ryby nejlépe čerstvé

Nejlepší jsou samozřejmě ryby čerstvé. Pokud ale kupujte zmražené filé nebo jiné ryby, vybírejte ty kvalitní, sledujte množství přidané vody a hledejte na obalu informaci, zda je ryba zmrazená přímo na moři (seafrozen). Nejhorší variantou je dvakrát mražená (doublefrozen), té se raději vyhýbejte.

Autor:






Nejčtenější

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Čtyři rady odborníků, jak získat krásnější a zdravější tělo. Navždy

Chtěli byste zeštíhlet a zpevnit postavu, celkově žít trochu zdravěji? Seznamte se s čtveřicí osvědčených tipů nutričních poradců, fitness trenérů i...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tajemství detoxikace: osm kroků, jak získat novou energii a vitalitu

Cítíte se unaveně a bez života? Tak právě teď je ideální čas k ozdravné proceduře. Očista trávicího traktu vám posílí imunitu a dokonale zregeneruje celý...  celý článek

Za čtyři měsíce zhubly dobrovolné hasičky dohromady téměř 40 kilo.
Pavla chtěla zhubnout. Pomohla jí sestra i kamarádka a shodily 40 kilo

Dietářka Pavla hubne více než polovinu svého života, ale zatím bezúspěšně. Vyzkoušela už snad všechny diety, ale nikdy jí to dlouho nevydrželo a neustále...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?
Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?

Místo opálené pokožky vám zůstaly jen tmavé fleky? Se samoopalovacím přípravkem se to musí umět. Abyste neměla skvrny jako leopard, potřebujete peeling, citrón ... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.