"Dávání dárků je vždy projevem vzájemného vztahu," říká psycholog Hans Schumacher. Dárky slouží k potvrzení sociálního a emocionálního poměru mezi dárcem a obdarovaným.
Porušení interpersonálních bezpečnostních a intimních zón dárkovou invazí je vánoční léčkou číslo jedna. Příklad: darovat šéfovi slipy. V rodinném kruhu ale zase příliš neutrální dárky vyvolávají pocit bezcitnosti a nedostatku lásky. Proto volte zlatou střední cestu!
Léčka číslo dvě: cena. Příliš drahé dárky obdarovaného zahanbují, laciné zase prozradí lakotu dárce. Tip: mírněte svou štědrost, zas ale nechoďte pro vánoční dárky do vetešnictví.
A nakonec léčka číslo tři: I ten nejupřímnější dárce se může splést. U dárku, který se zcela rozejde s vkusem obdarovaného, psycholog příjemci radí, aby problém buď navždy zamlčel, nebo o něm naopak otevřeně promluvil.