Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V. Vítejte v klubu chronických dietářů

  7:00aktualizováno  7:00
Patříte mezi ty, kterým se zdravě žít, potažmo hubnout, začíná nejlépe od zítřka, od pondělka, od prvního v měsíci, jenom hlavně ne hned teď? A když už tedy máte hubnout, tak se ještě naposledy pořádně najíte "do zásoby"? Tak to tedy vítejte, dnes už naposled, v klubu "chronických dietářů". Vstupte na stránku, kde odpovídají odborníci ze společnosti Stop obezitě - STOB

Odborníci ze společnosti Stop obezitě - STOB- odpovídají ZDE

Moji milí "chroničtí dietáři", toto je poslední díl našeho seriálu, který bude věnován tentokrát strečinku. Nezoufejte však, neboť se v novém roce 2003 setkáme opět. iDnes totiž připravuje speciální přílohu o zdraví, ve které se mimo jiné dozvíte, jak shodit vánoční kila, jak si zacvičit, recepty na chutná a lehká jídla a ještě mnoho dalšího.

Relaxace (uvolnění) a aktivace (pohyb) by se měly stále střídat. Po velké pohybové zátěži se dostaví snížená vnímavost na další vjemy, které přicházejí z vnějšího prostředí. Organizmus reaguje únavou. Únava je signálem k regeneraci a relaxaci našeho těla. Na tuto zotavovací akci potřebujeme dostatek času. Teprve pak můžeme znovu podávat další kvalitní fyzický a duševní výkon. Právě relaxační cvičení nám pomáhá urychlit a odstranit nashromážděné nadměrné napětí ve svalech.

Existují různé metody, kterými ztuhlé svaly uvolníme:

Pasivní uvolňovací metoda je například masáž nebo různé typy prohřívání svalstva s následným uvolněním.

Aktivní uvolňovací metoda - strečink - je nejprogresivnější. Při cvičení se vědomě užívá toho, že se sval po kontrakci rychle uvolní a pak jej můžeme lépe protáhnout. Aktivace trvá 10 sekund a po ní okamžitě následuje několikasekundové uvolnění svalu.

Úspěšně protahovat můžeme pouze uvolněný sval. Klidným dýcháním a prodlouženým výdechem snížíme svalové napětí.

Nedoporučuji odcházet z hodiny aerobiku po posilování a před strečinkem, jak se často stává. Získaných deset minut vám za to opravdu nestojí. Strečink totiž zamezí tomu, aby vás druhý den bolely svaly. Ty jsou bez protažení totiž v šoku z posilování, zkracují se a vy se následující dny sotva ploužíte s bolavýma nohama nebo zadečkem.

Takže na co je strečink dobrý?

1.   Prevence svalových dysbalancí, které téměř vždy způsobují zdravotní potíže (postižení páteře a kloubů)
2.   Kompenzační cvičení k regeneraci cvičících.
3.   Kompenzace jednostranného přetěžování pohybového systému.
4.   Zlepšení nervosvalového aparátu před náročnými výkony.
5.   Pomáhá k celkovému uvolnění, psychosomatické účinky.
6.   Zlepšení kloubní pohyblivosti.
7.   Snížení klidového svalového napětí.
8.   Správné držení těla a dýchání.
9.   Tělesná zdatnost.
10. Snižuje intenzitu a výskyt svalové horečky.
11. Zvyšuje obratnost a výkonnost.
12. Přispívá k duševní a fyzické relaxaci.
13. Snižuje riziko poranění zad.
14. Snižuje podvrknutí kloubů a natržení svalů.
15. Snížení menstruačních bolestí.
16. Zpomalení procesu stárnutí svalů a kloubů.
17. Podpora svalové koordinace.

Mnoho zdaru ve cvičení i snižování nadváhy a užijte si Vánoce tak, abyste nemuseli začínat příští rok od začátku. Chronicky od začátku, milí "chroničtí dietáři".

Fotografie z festivalu 2+4 dny v pohybu.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko ne... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.