Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V posteli pouze spěte a milujte se, radí odborník na zdravý spánek

  0:11aktualizováno  0:11
Poruchami spánku trpí téměř 20 procent populace. Na vině je rychlé životní tempo, dlouhotrvající stresy i větší citlivost na nejrůznější podněty okolí. Špatný spánek přitom významně ovlivňuje kvalitu každodenního života. Vyspat se dobře znamená pro tělo a mysl hodně.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

"Nespavost všeobecně narůstá a šíří se celým světem. Největší roli hraje stres," říká odborník na spánek a jeho poruchy MUDr. Martin Pretl, CSc. ze Spánkové poradny. Mezi nejčastější spánkové poruchy, se kterými se odborníci ve svých ordinacích setkávají, jsou časná a častá probouzení.

"Pokud špatně spíte, cítíte se neodpočatí, což ovlivňuje kvalitu života," vysvětluje doktor Pretl. "Nespavci si často stěžují na únavu, nesoustředěnost a četné bolesti hlavy. Také trpí nespecifikovanými trávicími problémy a bolestmi břicha." Sama nespavost bolesti hlavy nevyvolává, organismus je citlivější a vnímá všechna negativa včetně bolesti ve zvýšené míře. 

Překvapivě se nedá zcela určit doba, po jakou bychom měli správně spát. Obecně se podle Pretla udávají 4 až 8 hodin. Hlavním kritériem je, jak se po probuzení cítíte. "Studie říkají, že pokud spíte méně než 7 hodin, tak umřete dřív. Pokud spíte více jak 8 hodin, tak taky. Západní populace vychází v průzkumech mezi 7 a 8 hodinami. Důležité je spát tolik, abyste byli vyspalí, odpočatí a cítili se dobře."

Spousta debat se točí také kolem ideální hodiny, kdy bychom měli ulehnout do postele. Odborník na spánek vám ovšem přesnou dobu neurčí, spíš ho bude zajímat pravidelnost a vaše vnitřní hodiny. Zda patří do skupiny tzv. skřivanů či sov. "Přeučovat někoho je složité a vede to spíše k problémům. Pokud vám nevadí chodit spát ve dvě v noci a můžete si dovolit spát do devíti ráno, nic se neděje," tvrdí odborník na zdravý spánek.

Ilustrační snímek

 V učené řeči se tomuto říká posunutá fáze, která se hodně týká vysokoškoláků a mladých lidí všeobecně. Existuje i tzv. předsunutá fáze, ta se týká lidí, kteří chodí spát dříve než valná většina ostatních. S tímto se lze často setkat na vesnicích a u lidí pracující v zemědělství, kdy musí být velmi brzy ráno na poli, a tak chodí klidně i v osm, devět hodin večer.

Lékaři se ve svých ordinacích často setkávají s tím, že lidé "léčí" nespavost sklenkou či dvěma alkoholu. Před tímto chováním je potřeba se mít na pozoru. "To je velmi špatně, pokud si dáte pivo nebo panáka na usnutí," varuje doktor Pretl. "Sice dobře usnete, ale spánek se neprohloubí. Hluboká spánková stadia jsou důležitá k tomu, abychom se cítili vyspalí, odpočatí a dobře. Větší dávka alkoholu tomuto zabraňuje." Navíc se tímto způsobem snadno vybuduje závislost na alkoholu.

Místo nejrůznější podpůrných prostředků uděláte lépe, pokud své tělo naprogramujete a naučíte se spát v přesně danou dobu. Lidský organismu je složitý, ale zároveň jednoduchý stroj, jehož chod se dá při troše dobré vůle ovlivnit. Má rád řád a přesnost, a to každý den, bez rozdílu zda je právě probouzíte do pracovního dne či víkendu. 

"Pokud nemáte problémy se spánkem, pak lze během pracovních dní spánek trochu šidit a dohnat to během víkendu. Pokud ale spíte špatně, pak vaše tělo chce vědět, že v určitou hodinu se jde spát a v určitou hodinu se vstává. Tato pravidelnost tam musí být," radí Pretl.

Některé dvojice spolu šťastně žijí i bez sexu

Častým nešvarem bývá podle spánkového odborníka nevhodné chování na lůžku. "Postel by měla být používána pouze ke spánku a pohlavnímu životu, ne ke sledování televize a práci. Nejíst, nepít, nekouřit, nesledovat televizi, netahat si do postele notebook. Tělo by mělo jasně vědět, že v posteli pobývá v horizontální poloze a opravdu jen odpočívá."

V případě nekvalitního a nedostatečného spánku je důležité dodržování určitých pravidel, které se v deseti bodech nazývají spánkovou hygienou. "Spánek nenavodí silou, je potřeba se na něj připravit a dodržovat desatero, které pomáhá při poruchách spánku a usínání."

10 rad pro zdravý a kvalitní spánek

  1. Nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje od pozdního odpoledne (nejlépe 4-6 hodin před ulehnutím). Omezte i jejich požívání přes den, působí povzbudivě a ruší spánek.
  2. Vynechejte večer těžká jídla, poslední jídlo snězte 3 až 4 hodiny před spaním.
  3. Po večeři neřešte věci, která vás rozrušují. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit se stresu a připravit se na spánek.
  4. Lehká procházka po večeři může zlepšit váš spánek. Naopak cvičení před ulehnutím (3-4 hodiny) již může spánek narušit. Přesuňte tyto aktivity před večeři.
  5. Nepijte večer alkohol, abyste lépe usnuli. Alkohol zhoršuje kvalitu spánku.
  6. Nekuřte, zvláště ne před usnutím a v době nočních probuzení. Nikotin také povzbuzuje.
  7. Odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte a ani neodpočívejte. Postel a ložnici užívejte pouze ke spánku a pohlavnímu životu. 
  8. Uléhejte a vstávejte každý den včetně víkendů ve stejnou dobu.
  9. Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. V posteli se zbytečně nepřevalujte, postel neslouží k přemýšlení.
  10. V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (nejlépe 18 až 20 stupňů).





Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.