Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V módě se mají Češi ještě co učit. Inspirací jim může být Londýn

  11:02aktualizováno  11:02
Móda je hra a oblečení kreativním prostředkem k vyjádření momentální nálady a sociálního postavení. V tuzemských šířkách se bohužel vytratila hravost a kreativita i odvaha experimentovat, míní stylistka Simona Cindy Kerberová.

Bora Aksu vždy zaplní přehlídkový stan do posledního místečka, modely plné nečekaných detailů na sebe pokaždé strhnou velkou pozornost | foto: Archiv Bora Aksu

Stačí se posadit na lavičku uprostřed města a pozorovat kolemjdoucí. Co uvidíte? Uniformitu, nedostatek originality, šeď. I porevoluční mladá generace to pramálo zachraňuje. Opravdu není divu, že zahraniční módní značky dodávají na český trh jen takové oblečení, které nikterak nevybočuje z konzervativní krabičky.

Vyjedete-li za hranice, zjistíte, že situace je naprosto jiná, na západ i východ. Kde Češi ztratili smysl pro pěkný a přitom originální styl oblékání? Těžko říci, kde jsme se zapomněli. A přitom do nástupu totalitního režimu byla Praha, co se módy týče, nazývána druhou Paříží.

V genech jistě smysl pro oblečení máme, jen jej přebíjí právě strach z odlišnosti a jinakosti. Spoustu národů poznáte bezpečně podle stylu oblékání, škoda, že to nelze uplatnit také v tuzemských šířkách.

Možná je to nedostatek sebevědomí, jednoduše málokdo snese míru pozornosti, které na něj upírá okolí, ať už je negativní či pozitivní. Odvaha vybočit z davu nám zkrátka není tak vlastní, jako třeba mladé anglické generaci, Japoncům, Italům, Rusům či Američanům. To se samozřejmě odráží i na tamních módních scénách.

Kořeny přílišného konzervatismu můžeme najít v uplynulých čtyřiceti letech totalitního režimu, kdy jakékoli vybočení z řady bylo naprosto nežádoucí a říkalo si o náležitý trest.

Pestrost a originalita musely ustoupit zcela do pozadí a uvolnit místo všednosti, uniformitě, jedinec musel splynout s davem. Béžová, šedá, tmavě modrá se staly základem šatníku všech, bez ohledu na věk, část roku a zaměstnání. Touha po oblečení "ze západu" byla velmi silná, ale bohužel se zcela vytratila. Dvacet let po pádu železné opony tento fakt není právě nejlepší vizitkou pro módní trh v České republice.

Japonské ženy se rozhodně nebojí extravagance a vypadat jinak

Japonské ženy se rozhodně nebojí extravagance a vypadat jinak

Londýn: nejdřív šok, poté nadšení

Vezmeme-li si takový Londýn, místní týden módy je skutečnou přehlídkou nápadů a kreativity. Pro nezasvěceného návštěvníka možná šok, nicméně po chvilce se nutně naladíte na stejnou vlnu a začnete si užívat absolutní svobodu projevu skrze šaty.

Nadšení a odvaha se tu mísí s neuvěřitelným smyslem pro provokaci a objevování možných hranic a je jen otázkou času, kdy i ten nejkonzervativnější návštěvník podlehne.

Není divu, že právě zde se rodí trendy a velké hvězdy. Z Londýna pochází John Galliano navrhující řadu let pro tradiční francouzskou značku Christian Dior, nedávno zesnulý geniální Alexander McQueen či nová hvězda módního nebe Christopher Kane, který navrhuje řadu Versus pro slavný italský dům Versace. A zmiňované trendy? Ty tu objevíte ještě dříve, než se masově rozšíří do celého světa. Sice v umírněné podobě, ale kořeny sahají právě sem.

Sílu svobodomyslnosti objevila celá řada seriózních a tradičních značek i stylistů a slavných osobností, jež udávají současné trendy. A svět se zamiloval do místních milovníků módy. Henry Holland, Hannah Marshall, Holly Fulton, Ashish, Bora Aksu, Basso & Brooke tvoří jen malou část nové, svěží generace tvůrců, kteří se silně prosazují v konkurenci tradičních jmen jako je Burberry, Paul Smith, Vivienne Westwood, Pringle of Scotland, Ozwang Boateng, Caroline Charles či Paul Costelloe.

Srdíčkové brýle z letní kolekce Caroline Charles

Srdíčkové brýle z letní kolekce Caroline Charles

Mnozí londýnští tvůrci nejsou ani v Čechách neznámí – John Rocha, Stella McCartney, Jasper Conran, Betty Jackson, Matthew Williamson, zmiňovaná Vivienne Westwood a Burberry, od těch všech najdete oblečení a doplňky i u nás, ve velmi nositelné podobě a přesto výrazné a odlišné od ostatních. Jejich komerční úspěch spočívá v kombinaci britského konzervatismu, odvahy experimentovat a touhy vyčnívat z davu.

Svoboda a odvaha lišit se jsou dvě základní věci, které u tuzemských šířkách zoufale chybí. Máme sice dvacet let demokratickou společnost, ale totalita je v českém národu velmi silně zakořeněná. Zkuste si někdy klasické oblečení doplnit kloboukem či zajímavými barevnými botami. Co se stane? Nic jiného, než že upoutáte pozornost. Nebojte se jí, o ni přeci jde.

Pokud vám chybí odvaha a sebevědomí, začněte krůček po krůčku a časem si vybudujete potřebné ego a budete si moci užívat módu s lehkostí a potěšením a nové trendy se stanou skvělou zábavou. Nebojte se proto opustit svou ulitu a porozhlédněte se také mimo "bezpečné" území, objevíte radost a pohodu.

Rudé vlasy a spousta zářivých barev. Zpěvačka Paloma Faith se v krátkém čase stala miláčkem návrhářů. Libuje si v gejzíru barev

Rudé vlasy a spousta zářivých barev. Zpěvačka Paloma Faith se v krátkém čase stala miláčkem návrhářů. Libuje si v gejzíru barev

Ztratili Češi smysl pro pěkný a originální styl oblékání?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 8. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 6173
Ne 1911




Nejčtenější

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Další z rubriky

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Tak jaké to budou dnes? Barevné ponožky se dají skvěle kombinovat s různými...
Fenomén barevných ponožek. Potrpí si na ně více muži, nebo ženy?

Na ulicích je potkáváme čím dál častěji. Jsou nepřehlédnutelné a i jednolitý outfit promění v zajímavou podívanou. Milují je ženy, ale své místo si spolehlivě...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.