Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Už při dietě si udělejte jasno, jak si váhu udržíte

  4:58aktualizováno  4:58
Při hubnutí nezáleží jen na dosaženém výsledku, úspěch se odvíjí také od toho, zda si nově získanou linii dokážete udržet. Pokud jste hubli zdravě a s rozmyslem, budete to mít jednodušší. Po skončení diety můžete totiž přísun kalorií navýšit až o čtyřicet procent.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

"To, že se pustíte do diety a úspěšně zhubnete, rozhodně neznamená, že musíte mít do konce života stejný jídelníček. Každá rozumná dieta někdy končí, pak by se v jídelníčku mělo upravit zastoupení živin a měl by být navýšen příjem energie na hodnotu racionálního stravování, při které ani nepřibíráte, ani dále nehubnete," vysvětluje Gabriela Knosová z brněnského Institutu kompliment, kde hubnou i naše tři čtenářky.

Hubněte o wellness pobyt

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Kdybyste si na blogu nevěděly s něčím rady, napište nám blogona@idnes.cz.

Co dál po skončení hubnutí?

Markétu, Helenu i Petru ještě čekají dva týdny hubnutí pod dohledem odbornic, ale už si s terapeutkami ujasňují strategii udržování váhy.

"V průběhu programu, obyčejně od druhé poloviny, redukční jídelníček postupně přechází do racionálního stravování. Cílem je vytvořit nové návyky, a proto již poslední dva až tři týdny jsou klienti plně připraveni na racionální stravování," říká Gabriela Knosová.

"Probíráme jídelníček, jak by mohl v následujícím období vypadat. Jedná se hlavně o přílohy, luštěniny, jejich četnost a množství," říká Helena.

Jaké jídlo už nebude zakázané

Některé potraviny dámy při dietě nemohly, ale po skončení hubnutí si na nich pochutnat mohou, samozřejmě s mírou.

Zatímco při hubnutí ženy přijímají asi 5000 - 6000 kJ, při udržovacím režimu by měly sníst 8000 - 9000 kJ.

Racionální strava oproti redukční umožňuje navýšit množství přijaté energie ze sacharidů ve formě ovoce, chleba, pečiva a příloh nebo mléčných výrobků.

Ideální denní příjem energie pro udržení váhy

Vzorec na výpočet potřebného denního příjmu energie v kJ podle aktuální hmotnosti:

Energie na den = hmotnost x 105 x 1,5

Příjem energie na den (kJ) = aktuální tělesná hmotnost (kg) x 105 (energie na bazální metabolizmus v kJ) x 1,5 ( index pro výpočet energie na běžnou fyzickou aktivitu v kJ)

Příklad výpočtu denního příjmu energie:
Žena: 60 kg x 105 x 1,5 = 9 450 kJ
Muž: 75 kg x 105 x 1,5 = 11 812 kJ

Poznámka:
Pokud vykonáváte těžkou práci nebo pravidelně sportujete, při výpočtu denního energetického příjmu používejte index 1,6 – 1,7. Pokud máte více než 50 let, při výpočtu použijte index 1,3 – 1,4.

Na rozdíl od redukce váhy je možné si bez výčitek čas od času dopřát i zákusek, sladkosti nebo smažený řízek.

"I po skončení hubnutí zůstávají základem jídelníčku potraviny s nízkou energetickou denzitou, nízkým a středním glykemickým indexem, obsahem kvalitních tuků a bílkovin, dostatkem vlákniny. Tyto potraviny by měly zabrat větší část talíře, člověk by se z nich měl v podstatě najíst. Příjem potravin s vyšším obsahem cukru, tuků a nezdravých potravin bychom měli mít vždy pod kontrolou," říká Gabriela Knosová z Institutu kompliment.

Zachovejte pravidelnost stravování

I po ukončení redukce hmotnosti se stravujte pravidelně a dopřejte si tři větší jídla plus dvě menší svačiny denně. 

Helena, Petra a Markéta však plánují ještě nějaké to kilo zhubnout i po skončení našeho projektu, takže sice už ví, jak dosaženou váhu udržet, ale ještě si počkají na postavu svých snů.

Například Petra chce shodit ještě asi deset kilo. "Budu pokračovat ve cvičení v Institutu kompliment a ještě nějakou dobu si od terapeutek ráda nechám poradit ve stravě. Do léta si troufám dostat se asi na šedesát kilogramů a tuto váhu si pak udržet."

Hubnout ještě chtějí i Helena a Markéta, hodit se jim budou zkušenosti a vědomosti získané v předchozích třech měsících.





Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.