Ultrazvuk varlat je slibná antikoncepce, tvrdí vědci

Pokud vystavíme varlata dávce ultrazvukového záření, zastaví se produkce spermií, tvrdí američtí vědci zkoumající nové způsoby antikoncepce. Studie vycházející z testů s krysami potvrdila, že zvukové vlny mohou být použity ke snížení počtu spermií na úroveň, která by u lidí způsobila neplodnost.

Ultrazvuk je slibný kandidát v oboru antikoncepce pro muže, tvrdí vědci. | foto: Jiří Švorcpro iDNES.cz

O výsledcích výzkumu informovali odborníci v časopise Reproductive Biology and Endocrinology.

Vědci označili ultrazvuk jako "slibného kandidáta" v oboru antikoncepce, ale zdůraznili, že je ještě třeba provést mnohem víc testů. Jak uvedl zpravodajský server BBC News, tento koncept byl poprvé navržen už v 70. letech minulého století vědci americké Severokarolínské univerzity. Ti zjistili, že dvě patnáctiminutové dávky ultrazvuku "podstatně snížily" počet buněk produkujících spermie i množství spermií.

U lidí vědci uvádějí, že muži spadají pod hladinu plodnosti, když počet spermií poklesne pod 15 milionů spermií na jeden mililitr. Po dávkách ultrazvuku klesl počet spermií pod deset milionů na mililitr.

Jak uvedl hlavní výzkumník James Tsuruta, "je třeba provést další studie, abychom zjistili, jak dlouho antikoncepční účinek trvá a jestli je bezpečné tuto metodu používat opakovaně".

Tým se také musí ujistit, že ultrazvuková vlna vytváří zvratný proces, tedy že jde o antikoncepci, nikoli o sterilizaci.

Autor: