Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tuky tělu prospívají. Jak vybrat ty správné?

  0:29aktualizováno  0:29
Podle nedávné analýzy čtyř stovek pětidenních jídelníčků dospělých lidí mají Češi výrazně vyšší spotřebu "špatných tuků" než doporučují odborníci. Zvyšují tak u sebe riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Tuky jsou přitom pro lidský organismus nezbytné (ilustrační snímek)

Tuky jsou přitom pro lidský organismus nezbytné (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace by se měl příjem nasycených mastných kyselin udržovat pod 10 procenty veškeré energie přijaté prostřednictvím tuků, což je dvacet gramů denně.

"Mnoho vědeckých studií jednoznačně prokazuje souvislost konzumace tuků obsahujících nasycené mastné kyseliny s rizikem aterosklerózy. Dokazují to i statistiky - v evropských severských zemích s vyšší spotřebou živočišných tuků je výskyt kardiovaskulárních chorob významně vyšší než v oblasti Středomoří, kde se oběhová onemocnění vyskytují podstatně méně často," vysvětluje lékař Michal Vrablík ze III. interní kliniky VFN.

Hlídejte si rostlinný původ

Tuky jsou přitom pro lidský organismus nezbytné, a neměli bychom je proto z naší stravy vyřazovat.

Jak na tuky?

- Jezte méně másla a tučného masa

- Výrazně omezte uzenářské a plnotučné mléčné výrobky

- Naopak volte potraviny s obsahem rostlinných tuků

- Zařaďte do svého jídelníčku mořské ryby

"Je však důležité, abychom je uměli pečlivě vybírat a hlídat jak množství, tak kvalitu. Z hlediska množství bychom měli tuky pokrývat maximálně 35 procent našeho denního energetického příjmu, z toho dvě třetiny by měly pokrýt tuky dobré, tedy ty rostlinného původu a rybí tuk, a pouze zbývající jedna třetina má připadat na tuky špatné, které jsou převážně živočišného původu," dodává lékař.

Hlavní odlišnost spočívá v zastoupení a chemické struktuře. Zatímco špatné tuky obsahují vysoké množství nasycených mastných kyselin, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi, dobré tuky jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin včetně esenciálních jako je omega 3 a 6, které naopak hladinu cholesterolu snižují, a pomáhají tak udržovat srdce zdravé.

Dětem hrozí obezita i nemoci

Zvýšená konzumace nasycených mastných kyselin se bohužel týká už i dětí. "Je třeba si uvědomit, že dětský organismus je nadměrnou konzumací nasycených mastných kyselin velice zatěžován a negativní zdravotní následky na sebe obvykle nenechají dlouho čekat," říká dětská obezitoložka Alexandra Moravcová.

Nevhodný jídelníček s nadměrným zastoupením nasycených mastných kyselin zvyšuje riziko nadváhy už v dětském věku, a navíc vytváří základ pro rozvoj kardiovaskulárních onemocnění v dospělosti. Je proto velmi žádoucí, aby rodiče dbali na kvalitní stravu svých dětí už od nejútlejšího věku.

"Bohužel dnes už není výjimkou, že děti trpí například vysokým krevním tlakem, což bylo ještě před dvaceti lety téměř nemyslitelné. Není divu, že u dětí s touto diagnózou se potom již v mladém dospělém věku velmi často vyskytnou závažná kardiovaskulární onemocnění," vysvětluje lékařka.

Dodává, že jeden z nejsmutnějších omylů spousty rodičů je, že děti z obezity vyrostou. "To je nesmysl, ale na druhou stranu by děti rozhodně neměly držet žádnou dietu.  Úpravou jídelníčku se u dětí snažíme docílit udržení váhy při přibývající výšce, nikoliv shození kilogramů. Tím se poměr hmotnosti k výšce postupně vyrovná a nadváhu se podaří odstranit," upozorňuje Alexandra Moravcová.

Autoři:




Nejčtenější

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Broskvová marmeláda
Zavařte chuť léta do skleniček, v zimě jako když ho najdete

Prázdniny vstupují do poslední čtvrtiny a to také znamená, že se ovocné stromy i rajčatové keříky prohýbají pod bohatou úrodou. Většinou nemáme šanci všechno...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.