Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Třináct tipů proti chřipce a nachlazení

  6:00aktualizováno  6:00
Už nemusíte být dalším číslem v chřipkových statistikách. Přinášíme vám třináct tipů, díky nimž snížíte riziko nachlazení či chřipky na minimum.
Nikdy si při kašli nezakrývejte ústa rukou.

Nikdy si při kašli nezakrývejte ústa rukou. | foto: Profimedia.cz

Doposud je známých přibližně dvě stě virů způsobujících problémy, které běžně nazýváme nachlazením. Další, méně početnou, skupinu potom tvoří chřipkové viry. Podle statistik prodělá dospělý člověk dvě až čtyři nachlazení či chřipky za rok. Ačkoli stoprocentní obrana neexistuje ani proti jednomu z těchto onemocnění, můžete se nechat inspirovat třinácti tipy, které riziko nákazy výrazně sníží.

1. Vsaďte na kvalitní spánek.
V noci spěte minimálně sedm hodin. Teprve při této délce nočního spánku totiž klesá hladina stresových hormonů, které oslabují imunitní systém a zvyšují tak riziko onemocnění.

2. Myjte si ruce.
Mytí rukou je stále tou nejlepší ochranou proti bacilům. V chřipkové sezoně byste proto měli mytí rukou zintenzivnit. Nejvíc virů způsobujících nachlazení a chřipku se totiž šíří přímým kontaktem. Pokud si například nakažený člověk při kašli zakryje ústa rukou a pak sáhne na telefon, klávesnici či skleničku, můžete se nakazit velmi snadno. Bacily dokážou přežívat hodiny a v některých případech i týdny.

3. Zázračný jogurt.
Výzkumy prokázaly, že lidé, kteří denně po dobu alespoň dvanácti týdnů konzumují probiotika, mají o šedesát procent menší pravděpodobnost, že je postihnou žaludeční potíže a onemocnění dýchacího traktu. Dejte si denně jeden kelímek nízkotučného neslazeného jogurtu. Bakterie, které jsou v něm obsažené, stimulují imunitní systém.

4. Projděte se.
Místo jízdy v přeplněné tramvaji si dejte svižnou procházku. Rychlá pětačtyřicetiminutová procházka praktikovaná pětkrát týdně sníží pravděpodobnost nachlazení o tři čtvrtiny. Dokázala to rozsáhlá studie, jejíž výsledky byly zveřejněny v The American Journal of Medicine.

5. Nezakrývejte si ústa dlaní.
Při kýchání a kašli si nedávejte ruce před ústa a nos. Bacily ulpí na vašich rukou, a snadno tak nakazíte i osoby ve vašem okolí. Při kašli a kýchání si nos či ústa zakrývejte zásadně jen kapesníkem, který poté hned vyhoďte. Pokud nemáte po ruce kapesník, otočte se pryč od lidí a raději kašlejte a kýchejte do vzduchu.

6. Nesahejte si na obličej.
Viry způsobující chřipku a nachlazení vstupují do vašeho těla především skrz ústa, nos či oči. Pokud sáhnete na předmět, kterého se dotýkala nakažená osoba, a poté si sáhnete na obličej, jen virům jejich "práci" ulehčíte.

7. Naočkujte se.
Očkování proti chřipce snižuje riziko nákazy až o devadesát procent. Očkování je však třeba podstoupit před začátkem chřipkové sezony a obnovovat je každý rok. Díky němu si tělo vybuduje protilátky, které bude moci použít, až chřipka skutečně zaútočí. Pokud i přes očkování chřipku dostanete, její průběh a příznaky budou mnohem mírnější.

8. Pijte.
Voda čistí váš organismus, vyplavuje jedy a hydratuje. Dostatek tekutin pomůže významným způsobem vašemu tělu v boji s nevítanými návštěvníky. Ke zjištění, zda svému tělu dodáváte dostatek tekutin, stačí jednoduchý test. Pokud je vaše moč světlá až čirá, je váš přísun tekutin v pořádku, zvýšit jej nutně musíte, jestliže moč dostane tmavou barvu.

9. Choďte do sauny.
Vědci ještě nemají zcela jasno v tom, proč tomu tak je, ale saunování významným způsobem snižuje pravděpodobnost nakažení. Výzkumy prokázaly, že lidé, kteří se saunují alespoň dvakrát týdně, jsou o polovinu méně ohroženi chřipkovými viry. Jedna z teorií říká, že v sauně inhalujete tak horký vzduch, že v něm viry nemohou přežít.

10. Nekuřte.
Statistiky ukazují, že těžcí kuřáci trpí nachlazením a chřipkou mnohem víc nez ostatní. Kouření totiž představuje těžký zásah do imunitního systému. Vysušuje nosní sliznice a paralyzuje řasinky v dýchacím ústrojí. Tím snižuje obranyschopnost organismu. Jedna cigareta paralyzuje řasinky na třicet až čtyřicet minut.

11. Stop alkoholu.
Pravidelná a hojná konzumace alkoholu ničí játra, největší filtr, který v těle máme. Pokud játra zatěžujeme alkoholem, bacily v těle vydrží mnohem déle než u ostatních lidí. Alkoholici mají proto mnohem těžší a delší průběh infekcí.

12. Naučte se odpočívat.
Imunitní systém lidí, kteří umí skutečně odpočívat, je mnohem aktivnější než ostatních. Odborníci však upozorňují na to, že je potřeba relaxovat denně minimálně půl hodiny, aby se obranyschopnost organismu zvýšila. Soustřeďte se na nějakou příjemnou představu, zcela se uvolněte a zklidněte i svou mysl. Relaxace je skutečné umění a výzkumy ukázaly, že imunitní systém lidí, kteří sice nevykazovali žádnou činnost, ale přitom se nudili, nedoznal žádných změn.

13. Pořiďte si přátele.
Ačkoli se vám to může zdát nesmyslné, výzkum z univerzity v Pittsburghu jasně dokázal, že lidé, kteří mají hodně přátel, trpí mnohem méně nachlazením než ostatní. Je to pravděpodobně způsobeno nižší hladinou stresových hormonů, které na obranyschopnost působí negativně.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.