Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zhubnout se dá nejméně za šest týdnů, tvrdí trenér Jaromír Jiřík

  0:43aktualizováno  0:43
Lékař Jaromír Jiřík za svoji kariéru stihl hodně. Byl sportovní gymnasta, motocyklový závodník, lékař olympijských týmů, trénoval tenistku Helenu Sukovou. Nyní působí jako týmový lékař automobilových závodníků, kondiční a mentální trenér. Pro týdeník Téma popsal zásady při tvorbě výživových programů.

Jaromír Jiřík | foto:  David Neff, MAFRA

V lednu se všichni najednou začnou věnovat kondici, respektive dietě. Vnímáte to?
První dva týdny v lednu jsou posilovny doslova narvané k prasknutí. Lidé si myslí, že když na Vánoce povolili a přejídali se, tak to nyní doženou za 14 dní a vše bude zase dobré. Tak to samozřejmě nefunguje. Ale na druhou stranu začít s cvičením je dobré kdykoliv. Hlavně se člověk musí rozhodnout sám a ne, že ho k tomu někdo donutí. Musí najít způsob, jak pomalu začít s fyzickou přípravou, protože za 14 dní se to strhnout nedá.

Týdeník TÉMA

Vychází v pátek

Týdeník TÉMA

Jak se dívá na populární diety? A jaké maso Jaromír Jiřík vůbec nedoporučuje? Více se dočtete v týdeníku Téma.

Jenže začít cvičit a nepřizpůsobit tomu jídelníček asi nejde, že?
Ono to jde ruku v ruce. Nemůžete si dát knedlo vepřo zelo a vtrhnout do posilovny s tím, že pořádně najedený budete mít aspoň pořádnou sílu. Samozřejmě není jednoduché si říci, že od nějakého data začnu všechno dělat správně, ale když to člověk vydrží, tak za šest týdnů už je tělo schopno se změnit.

Když připravujete hubnoucí program, je více o stravě nebo o fyzické přípravě?
Jednu třetinu tvoří cvičení, třetinu správná strava a třetinu psychika. Málokdo řeší, že když začne cvičit a upraví si jídelníček, tak se vlastně utvoří i jiné myšlení. Chemie v těle i v mozku změní také pocity. Člověk pak získává větší sebevědomí, jeho nedostatek je v poslední době hodně velký problém, hlavně u žen kolem 40 let.

Jak často se má cvičit?
Úplně nejlepší je pracovat na sobě každý den. Samozřejmě je to časově náročné, a když to není možné, tak by měl cvičit minimálně třikrát v týdnu. Dvakrát týdně je to spíše o udržování se, ale ten progres nejde nahoru. Je to velice těžké se v tak krátkém čase zlepšovat.

To znamená třikrát týdně hodinu posilovny?
Doba cvičení se odvíjí od toho, co je podstatou cvičení. Někdy stačí 40 minut, někdy je potřeba hodinu a půl. Když jdete do vytrvalosti, tak se musí už trénovat delší dobu. Hlavně se ten program musí vždy přizpůsobit psychice, aby to člověka bavilo.

Do jaké míry je při posilování důležitý pitný režim?
Vždycky před nějakou činností by mělo být tělo saturováno iontovým nápojem. My to děláme tak, že si člověk třeba hodinu a půl před posilovacím tréninkem dá půllitru iontového nápoje. V průběhu tréninku už každý pije individuálně podle toho, jak je cvičení vysilující.

Jak se má člověk, který se rozhodl držet dietu, stravovat?
Já tomu neříkám dieta, ale změna jídelního režimu. V průběhu tohoto přerodu zjistí, že věci, které jedl dříve, už mu nyní nechutnají. Že po nich byl těžký, malátný a unavený. Jde o plynulý přerod k jídelníčku, který mu bude vyhovovat i po psychické stránce a který je na celý zbytek života.

Jaromír Jiřík

Jaromír Jiřík

Jaká je tedy filozofie vašeho jídelního režimu?
Už dlouhou dobu používán princip, kdy jeden den jíme proteiny a druhý den sacharidy, uhlovodany. Laicky řečeno – jeden den jíme maso a druhý den přílohy. Vždycky to přirovnávám k domu, který se staví z cihel a malty, drží pospolu, ale nemíchají se dohromady. Tímto způsobem méně zatěžujete metabolismus a máte větší možnost získat energii, kterou potřebujete k fyzické a psychické aktivitě.

Máte tedy jídelníček striktně rozdělen na masové, těstovinové a zeleninové dny?
Není to úplně dělená strava, spíše rozdělená strava. Je to zkrátka jenom logické rozdělení hlavních komponentů, které jsou nutné ve stravě. Zeleninu například používáme jak při masovém, tak i při přílohovém dnu.

Vaše filozofie vychází z toho, že tělo potřebuje takové střídání?
Já jsem za tu dobu, co to dělám - a to je 40 let, zjistil, že jde o nejideálnější způsob pro momentální výkon člověka. Tělo to nezatěžuje, protože strava je rychle zpracovatelná. Jeden den jsou stavební látky - bílkoviny, druhý den energetické látky - cukry.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

ilustrační snímek
Infantilizace: když adolescenti nechtějí dospět a dospělí si stále hrají

Možná jste si toho trendu už stihli všimnout. Mladí lidé se dnes do stárnutí nijak neženou a i po překročení třicítky si potrpí na hraní a „dětskou“ zábavu....  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.