Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Levná kosmetika často vítězí nad značkovou. Zeptaly jsme se odborníků

  4:44aktualizováno  4:44
Nemusíte mít v peněžence zlatou kreditní kartu, abyste své pleti mohla dopřát kvalitní péči. Jak se ukázalo ve spotřebitelských testech už několikrát, levná kosmetika občas porazí tu drahou značkovou. Zeptaly jsme se, jak je to možné.

Ve spotřebitelských testech časté vítězí levná kosmetika nad tou drahou. | foto: Profimedia.cz

Za kosmetiku jsme my ženy ochotné utratit hodně peněz. Chceme co nejdéle vypadat dobře, mít pleť bez vrásek, husté vlasy bez šedin, stehna bez celulitidy a ruce bez pigmentových skvrn. A čím dražší přípravky, tím víc věříme, že musí fungovat. Jenže kdyby to tak opravdu bylo, nevypadaly by úspěšné herečky, zpěvačky a podnikatelky pořád na pětadvacet?

Spotřebitelský časopis dTest za roky své existence provedl několik testů kosmetických přípravků. A výsledky vždycky vyvolaly překvapení. Redaktoři třeba zjistili, že krémy na ruce slibující "vyzmizíkování" stařeckých skvrn nefungují. Jedno, jestli stojí 100 nebo 500 korun.

Nejlepší krém za 40 korun

V roce 2010 vyhrála mezi univerzálními pleťovými krémy značka Cien, která se prodává v obchodech Lidl. Cena? 40 korun. Stejná značka uspěla i v testování šamponů pro intenzivní péči, byla třetí. Za ní skončila světoznámá vlasová firma, jejíž produkt byl osmkrát dražší.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

A jestli si kupujete šampony pro barvené vlasy v důvěře, že vám barva vydrží o něco déle, asi investujete zbytečně. V loňském testu neuspěl mezi vybranými produkty jediný. "I když se často jednalo o kvalitní šampony z hlediska péče o vlasy, rozdíl v ochraně barvy jsme při testu nepozorovali. Je možné, že šampony skutečně obsahují nějaké látky, které teoreticky za určitých podmínek barvy ochránit dovedou, v reálném životě ale nefungují. Slunce a voda jsou a zkrátka silnější a barvu vymyjí tak jako tak," říká Václav Beneš, redaktor dTestu.

Platíte i za školenou prodavačku

U luxusních značek si připlácíte za značku, obal, reklamu a marketing i způsob prodeje – v parfumérii se vám bude věnovat asistentka, která má za sebou školení, poradí, jaké přípravky se hodí přímo pro váš typ pleti, nabídne vzorky. A ten pocit, že si něco tak výjimečného můžete dovolit!

Tyto firmy také mnohdy vkládají velké částky do výzkumů, hledají co nejúčinnější látky a unikátní receptury. Dobrou zprávou pro nás, které nemůžeme vydat tisíce za krém, je, že velké kosmetické společnosti, které mají ve svém portfoliu řadu značek, po čase tyhle účinné látky přidávají i do přípravků masovější kosmetiky – těch, které seženete v drogerii v řádech stokorun.

Stejné účinné látky

Proč v testech pak ale náhle uspěje výrazně levnější kosmetika? "Některé privátní značky a mnohá levná kosmetika jsou vyráběny podle stejných receptur jako kosmetika značková. Často je skutečný prokazatelný účinek kosmetiky založen na jedné nebo několika málo účinných látkách, zatímco množství proklamovaných účinků u drahé kosmetiky může být jen reklamní balast nebo se jedná o obtížně ověřitelné vlastnosti, které často nemají v praxi žádný význam," vysvětluje Václav Beneš.

Vypadá to, že utrácet za kosmetiku vlastně nemá smysl. Tak to ale není. Vždycky se řiďte tím,co vyhovuje vaší pleti. Luxusní a dražší kosmetika hřeší na svou cenu – očekáváte, že se na vaší pokožce po nanesení musí odehrát zázrak. To krém za padesát korun vás může jen příjemně překvapit. Když vaše kamarádka bude básnit, jak je úžasný, vy po pár dnech jeho užívání můžete mít pocit, že vám na obličeji dělá podivný lepkavý film.

Spíše genetika než zázračný krém za pár korun

U dražších přípravků se dá očekávat, že jednotlivé ingredience budou kvalitnější. "Znám ženy, které se celý život mažou indulonou, hrdě to hlásají a opravdu mají kvalitní pleť," říká písecká kosmetička Michaela Králová. "Popravdě by spíš měly být hrdé na svou genetiku a děkovat svým rodičům. Indulona možná dokáže pleť promastit, ale rozhodně nezastaví vrásky."

Ve finále to tedy není o tom, jak velké peníze za kosmetiku vynaložíte, ale že se o pleť začnete včas a důkladně starat. Budete se vyhýbat slunci, dostatečně pít a spát, nebudete ve stresu. "Nejdůležitější je ochrana, kterou může poskytnout také levnější krém, ale ten musí být aplikován pravidelně a nesmí dráždit pokožku. Velmi důležitá je i ochrana před škodlivinami, jako je kouř a ultrafialové záření, a dále má na kvalitu pleti vliv životní styl," přidává tipy dermatoložka Tereza Gabryšová z Kliniky GHC Praha.

Když do pětačtyřiceti nic neděláte a pak si vzpomenete, že chcete, aby vrásky z vaší tváře zmizely, nepomůže vám ani krém za sto tisíc. "Krémy jsou spíše prevencí vzniku vrásek. Jakmile vrásky vzniknou, již je, dle mého názoru, žádný krém nevymaže. To pak přichází role nás korektivních dermatologů – máme mnohé účinné metody, jako je botox, výplně, zpevňování a další. Kdyby krémy fungovaly podle reklam, asi bych se jako korektivní dermatolog neuživila," přiznává lékařka Gabryšová.





Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Od narození miminka s manželem nemáme sex

Před půl rokem se nám narodila úžasná holčička. S manželem jsme se na ni moc těšili, ale s jejím příchodem jsme zcela přišli o sex. Bude to takhle napořád?...  celý článek

Chuando Tan
Cvičit a nesprchovat se moc pozdě ani brzy ráno, radí sexy padesátník

Chuando Tan ze Singapuru se stal na internetu senzací. Modelovi, který se stal fotografem, by jen málokdo správně uhodl jeho věk. Svalovec s klučičím obličejem...  celý článek

ilustrační snímek
Letní nástrahy na dětské zdraví: extra pozor dejte u vody i na kole

Zatímco děti se na léto těší, rodiče jejich nadšení z dvou měsíců volna tolik nesdílejí. Namísto školy nebo školky musí zajistit dětem hlídání a pokud možno...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(ilustrační snímek)
Zapomeňte na hádky o penězích, najděte si svůj model hospodaření

V životě jsou daleko důležitější věci. Třeba charakter. S tím nelze než souhlasit, pravda je ovšem taky ta, že jsou to právě peníze, kvůli kterým se ve vztahu...  celý článek

Další z rubriky

Zelená maska alá Jim Carrey. Dopřejte si letní detox.
Letní ošetření v masce á la Jim Carrey pleť detoxikuje a zchladí

Sluneční paprsky dokážou našemu tělu spolehlivě dobít baterky, ale pro pleť představují velkou zátěž. Měli bychom jí proto věnovat zvýšenou pozornost i...  celý článek

Krásné obočí a husté řasy nemusí být pouze nedosažitelný sen. Pomohou oleje či...
Dokonalé obočí a řasy: Trendem jsou oleje a růstová séra i botox

Toužíte po pěkně upraveném obočí, hustějších i delších řasách a zajímá vás, jak toho dosáhnout? Aktuální novinky z oboru jsme zjišťovali u vizážistů,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žádná dovolená v dohledu? Odpočatý vzhled můžete mít i bez ní

Polehávání na pláži nebo výlety do přírody udělají svoje. Nic nám nevykouzlí tak odpočatý vzhled a rozjasněnou pleť jako pár dnů až týdnů volna. Jenže co když...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně
Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně

Závidíme všem, kteří dostali do vínku zářivě bílé zuby. My ostatní jsme odkázaní na specializované zubní ordinace nebo různé kosmetické vychytávky. Třeba na běl... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.