Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test a tipy, jak zaručené omládnout. Kávou, vínem, pizzou a líbáním

  2:20aktualizováno  2:20
Vážně byste chtěla omládnout, kdyby se vám s hladkou kůží a pevnými svaly vrátily i všechny zmatky a omyly let minulých? Možná bude lepší si z toho mládí vybrat jen pozitiva. Nikdy nejste příliš stará na to, abyste nemohla omládnout podle svých představ.
Couvněte o pár let, třeba s šálkem kávy (ilustrační snímek).

Couvněte o pár let, třeba s šálkem kávy (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Věk není jen číslo, jak se říká. Je to symbol toho, co jsme v určitém životním období chtěly mít, a i jak jsme v určitém období chtěly vypadat. Dříve či později nás život s našimi představami konfrontuje a my pak můžeme sklízet, co jsme zasely.

Bejvávalo hůř

Kdybyste byla průměrná žena narozená v roce 1900, víte, kolika let byste se dožila? Osmačtyřiceti. Dnes není nic výjimečného v tom samém věku měnit plínky vlastnímu dítěti, zlézat velehory nebo zakládat firmu. V něčem jsme na tom možná hůře než naše předchůdkyně, ale co se věku týče, nemůžeme si stěžovat.

Kolik je vám doopravdy?

Udělejte si test a zjistíte, jestli jste ve skutečnosti mladší, nebo starší, než jak uvádí vaše občanka.

 Nejenže se dožíváme téměř dvojnásobku, ale ještě mnohem lépe vypadáme. Už díky jiné módě, účesům a naštěstí i díky zdravějšímu jídlu a lepšímu vztahu ke sportu.

Hormonální hranice

Americká lékařka Pamela Peeke přišla s myšlenkou, že život ženy nedělí roky, ale hormonální stadia. Vytyčila jich pět: do první menstruace, od první menstruace po první těhotenství, potom reprodukční období, předmenopauza a od menopauzy do smrti.

Tyto hranice jsou významnější a lépe vystihují adekvátní zdravotní a psychický stav ženy. V každém z jmenovaných období se naše tělo i hlava chovají jinak. Jinak hubneme a tloustneme, napadají nás jiné choroby, trápí jiné starosti.

Ale i v rámci těchto hranic si můžeme určitým životním stylem pomoci a působit mladším dojmem nejen na lidi, které potkáváme, ale i na lékaře, kteří hlídají naše zdraví.

Doktorka Peeke to shrnula do tří hesel: mind-mouth-muscle. Přes americkou obsesi dávat všemu hesla začínající stejnými písmeny se v trojsloví mysl-ústa-svaly skrývá hodně pravdy. Mladší se cítí a taky skutečně je ten, kdo si udržuje svěží mozek, kdo říká, co si myslí a co cítí, a kdo udržuje své tělo fit.

(ilustrační snímek)

Když se rozhlédnete kolem sebe a objevíte lidi, kteří vypadají mladší, určitě budou těmto zásadám vyhovovat, i když nevědomky. Pozitivní životní ladění a dobré vztahy s lidmi kolem mají lepší účinky než facelift a žádná liposukce se nevyrovná zdravému pohybu.

Chcete-li se cítit mladší, a to v jakémkoliv věku, uvědomte si především, na co už jste příliš stará:

  • Na to, abyste se užírala věcmi, které nemůžete změnit, a snažila se napravovat lidi kolem sebe.
  • Na to, abyste zanedbávala sebe, své tělo i svou hlavu a pak si stěžovala, jak vám slábne paměť a bolí vás klouby.
  • Na to, abyste lidem kolem sebe neříkala, co k nim opravdu cítíte, protože se bojíte jejich reakce (v dobrém i zlém).
  • Na to, abyste se cpala jídlem, které vám na pár vteřin udělá radost, ale na dlouhá léta zkazí postavu, zdraví i sebevědomí.
  • Na to, abyste se nesmála tomu, co je k smíchu, a neplakala nad tím, co je k pláči.

Kroky proti rokům

ČLOVĚČE, NEZLOB SE! Kdo se rozčiluje, ten se stresuje a škodí svému tělu, zvláště plicím. Na Harvardské lékařské fakultě zkoumali 700 dobrovolníků po dobu osmi let a zjistili, že těm, kdo se často vytáčejí a rozhořčují, se zmenšuje kapacita plic. Zkuste se ovládat a otestujte se třeba při hraní společenských her s přáteli. Společenské styky totiž omlazují také: nedostatek přátel má prý na zdraví stejně zhoubný vliv jako kouření.

JÁ BUDU CHODIT PO ŠPIČKÁCH Choďte doma naboso a po špičkách. Cvičíte tak rovnováhu, svůj šestý smysl. Jak stárneme, naše rovnováha se zhoršuje, proto se vyplatí ji trénovat. Zkuste taky při čištění zubů stát na jedné noze. Zdá se to snadné, ale napoprvé budete mít co dělat, abyste neupadli a nevypíchli si kartáčkem oko.

PIJTE KAFE Ano, je špatné na žaludek a tmavnou po něm zuby, ale zároveň zpomaluje slábnutí paměti a ochabování poznávacích schopností. Pijte ho s mírou pětkrát týdně.

LÍBEJTE SE! Při líbání zapojujeme asi 30 svalů v obličeji, což vyhlazuje vrásky. Líbání samotné pak vyplavuje endorfiny a zahání stres. Samozřejmě jen s tím, koho máte rádi.

KOMPLIKUJTE SI ŽIVOT Čím automatičtěji funguje náš mozek, tím je línější. Házejte si tedy klacky pod nohy. Doktor Lawrence Katz z lékařské fakulty Dukovy univerzity přišel s na první pohled legračními cvičeními, která vyvádějí mozek z rovnováhy a nutí ho improvizovat. Když prý budete chvíli používat počítačovou myš druhou rukou, měnit trasy do práce či oblékat se se zavřenýma očima, udržíte svou hlavu fit a svěží déle. Nepoužívané spoje v mozku se totiž časem vytrácejí.

DENNĚ SNĚZTE PARAOŘECH Je to jednoduchý způsob, jak do sebe dostat doporučenou dávku selenia. Konzumace selenia ovlivňuje schopnost vašeho mozku zůstat fit i ve stáří. Mezi dobrovolníky, kteří ho konzumují dostatek, a těmi, kteří to zanedbávají, naměřili čínští vědci až desetiletý rozdíl, přestože obě zkoumané skupiny byly stejně staré. Dejte si, ať Alzheimer klepe marně.

JEZTE PIZZU A PIJTE VINNÉ STŘIKY Rajčatový protlak na italské národní pochoutce má skvělý účinek na pleť. Jeho každodenní konzumace podporuje v pokožce tvorbu prokolagenu, který jí zaručuje mladistvý vzhled. A jak je to s tím vínem? Voda ve vinném střiku vám zabrání vypít příliš mnoho alkoholu a hydratuje celý organismus.

TŘIKRÁT DOBROU Ve spánku tělo produkuje melatonin a kortizol, hormony, které opravují vaše buňky. Dejte jim čas na práci a dopřejte si hluboký nerušený spánek. Tři konkrétní rady pro kvalitní spánek: nedívejte se z postele na televizi, když se v noci vzbudíte, nedívejte se, kolik je hodin, a ráno vstaňte hned, jakmile se probudíte.

NAMALUJ MI HRUŠKU Kdy jste naposledy namalovali obrázek? A nedívejte se, jako že jsme se zbláznili. Malování milují děti, protože povzbuzuje fantazii a relaxuje mysl. Neříkejte, že nic z toho nepotřebujete. Pokud je vám hloupé vytáhnout pastelky, kreslete si propiskou - třeba na poradách. A když vás načapou, můžete (po pravdě) citovat výzkumy, které potvrzují, že lidé, kteří si na poradě nebo při telefonování kreslí, si potom vše lépe pamatují.

VYUŽIJTE SVOU ZELENINU Kupujte ji co nejčerstvější a skladujte v lednici. Vzduch a světlo v ní ničí vitamin C. Nejlepší úpravou zeleniny je rychlé smažení na olivovém oleji a vaření v páře nebo v mikrovlnné troubě.

CHRAŇTE ZUBY I DÁSNĚ Kdo si čistí zuby jen občas, tomu pak krvácejí dásně a bakterie z úst se dostávají do krve. Odbývat ústní hygienu není tedy jen nevábné, ale i zdraví nebezpečné. Bakterie v krevním řečišti mohou způsobit sraženiny a ohrozit srdce.

VYPNOUT PRSA, BŘICHO ZASTRČIT Ohnutá záda přidávají víc roků než šedivé vlasy. Navíc to škodí vašim kostem a kloubům. Kdykoliv si vzpomenete (třeba teď), tak se narovnejte, jako když vám do zad šťouchala maminka. Posílíte svaly a budete skutečně vypadat mladší. Na celkové zlepšení držení těla je pak ideální jóga a pilates.

SVAČTE Ten, kdo jí šest malých jídel denně, má o 5 % nižší cholesterol než ten, kdo jí jedno nebo dvě velká. Držte se jídel s nízkým obsahem tuku a cukru, ale zároveň nehladovte nikdy víc než čtyři hodiny. Noste s sebou svačiny jako vaše děti. Doženete jimi menší porce hlavních jídel a budete spokojení vy i váš lékař.





Nejčtenější

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žádná dovolená v dohledu? Odpočatý vzhled můžete mít i bez ní

Polehávání na pláži nebo výlety do přírody udělají svoje. Nic nám nevykouzlí tak odpočatý vzhled a rozjasněnou pleť jako pár dnů až týdnů volna. Jenže co když...  celý článek

Spreje ve formě jemné mlhy bez přehnané parfemace jsou na léto nejlepší volbou.
Osvěžující vody ve spreji zchladí a hydratují, ale nevydrží moc dlouho

Hydratační mlha je malý zázrak, který je účinnou vzpruhou pro sluncem unavenou pokožku. Na trhu je celá řada přípravků, které slibují, že pleť zklidní, Jak...  celý článek

Masáže ajurvéda
Léčivá bylinná masáž s čerstvým kokosem je prevencí proti stresu

Jen málokdo odolá vůni a chuti kokosu, která neodmyslitelně patří k létu, sluníčku a relaxaci. Palmové plody se však mohou pochlubit i dalšími vlastnostmi,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko než "kontroverzní" nezaslouží. A to ať už... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.