Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tělo si žádá očistu od přemíry jídla

  0:01aktualizováno  0:01
O vánočních svátcích se asi v jídle a pití skutečně krotil jen málokdo. Tělo se naštěstí dokáže z přejídání vzpamatovat a na zdraví ani na váze se to nakonec nemusí dlouhodobě podepsat. Je však lépe mu v tom pomoci.

A to hned dvěma věcmi: jednak tím, že počátkem nového roku s mlsáním skončíme, a pokud možno také očistnou kúrou, díky níž se organismus osvěží od množství přijatých kalorií, cukrů a tuků a povzbudí se činnost metabolismu.

"Pokud se člověk přejídá pár dní, nemusí se to nakonec na váze tolik poznat, ale byla by velká chyba jíst třeba cukroví ještě celý leden," říká lékařka Václava Kunová z Fóra Zdravé výživy. Zároveň radí zapomenout na lenošení a začít se znovu více hýbat.

A co si lze představit pod pojmem očistná kúra? Netřeba hned uvažovat o klystýrech a podobně radikálních metodách. Očistná kúra není tak náročná a zvládnout ji může každý. Jde o sedm dní, během nichž bude jídla na talíři spíše méně než více.

První den se například jí samotná zelenina, druhý den zase jen ovoce, a to vždy jeden kilogram. Postupně se v průběhu dalších dní přidávají ostatní složky jídelníčku.

Očistěte tělo po sváteční hojnosti
Máte po Vánocích a Silvestru stále ještě těžký žaludek a pocit, že kalhoty jsou nějak těsnější, než byly loni? Netřeba věšet hlavu, stačí pár dní a můžete být opět fit.

"Jednodenní půst, kdy se třeba pijí jen ovocné šťávy, tělu většiny lidí určitě prospěje," říká internista Pavel Kohout z pražské Thomayerovy nemocnice. Očistná kúra dodá tělu chybějící energii a zároveň ho postupně zbaví nežádoucích škodlivin, třeba v podobě tukových zásob.

Internista zároveň doporučuje lidem, aby se skutečně začali více hýbat, protože bez pohybu půjdou kila dolů hůře. "Chybou by naopak bylo pokračovat v dojídání zbytků cukroví a jídla, které zbylo po silvestru a novoročním hodování," dodává lékař.

Pro půst nebo očistnou kúru by se měli rozhodnout jen lidé zdraví. "Také není dobré, aby se do nich pouštěli třeba ti, kdo mají nějakou fyzicky náročnou práci venku na mraze," upozorňuje lékař. Lidé pracující v kancelářích si ji však podle něj mohou dopřát bez obav.

Očistná kúra trvá sedm dní, ale kdo chce být fit i nadále, či dokonce pokračovat v hubnutí, neměl by se pak už vrátit k přeplněným talířům, spíš naopak.

Celozrnné zažene hlad lépe
Obecně se pak dá říci, že povánoční jídelníček by měly tvořit zejména potraviny, které se déle tráví. Tedy takové, po nichž má člověk delší dobu pocit, že je nasycený - říká se jim také potraviny s nízkým glykemickým indexem a patří sem třeba zelenina.

Ovoce naopak příliš ne, protože je hodně sladké - je proto například dobré doplnit jablko třeba kouskem libové šunky nebo méně tučného tvrdého sýra. Mezi potraviny, které zaženou hlad nadlouho patří třeba celozrnné pečivo - to má sice stejně kalorií jako bílé, ale hlad se po jeho konzumaci neobjeví tak záhy. Ne každý však právě celozrnné pečivo snese, protože ho nadýmá, pak ho můžete nahradit třeba těstovinami.

Je celkem běžné a normální, že lidé v zimě jedí více masa a hutných pokrmů, ale ani s nimi by se to nemělo přehánět. Rozhodně se vyplatí omezit bílkoviny a tuky. "Přidat zeleninu, zeleninové saláty, snížit kalorickou hodnotu jídla," vysvětluje lékař. Vhodný je také živý bílý jogurt, který obnovuje flóru ve střevech.

Hodně pijte
Nestačí přitom myslet pouze na jídlo. "Velmi důležité je hodně pít a dbát také na příjem vitaminu C, protože ten nejen napomáhá regeneraci organismu, ale také jej chrání před nemocemi," doporučuje internista Kohout.

Není přitom pravda, že nejvíc vitaminu C je v citrusových plodech, ač si to nemálo lidí myslí - daleko lepším zdrojem je třeba zdánlivě obyčejné kysané zelí, nikoli však vařené. Kdo je nemá rád samotné, může si z něj připravit nějaký salát.

Pokud jde o pití, nejlepší je voda nebo vlažný bylinkový čaj. Organismus pročistí stále oblíbenější zelený čaj, avšak ani s jeho konzumací by se to nemělo přehánět - sice působí proti rakovině, zároveň však působí podobně povzbudivě jako káva a zrychluje srdeční tep, ačkoli neobsahuje kofein.

Očistné účinky má kopřivový čaj, který lze nyní koupit sušený. Káva ani silný černý čaj se do denního příjmu tekutin nepočítají, spíš naopak, protože zvyšují vylučování vody z těla.

JAK SI PROČISTIT ORGANISMUS
Tělo ocení, když si bude moci po sváteční hojnosti odpočinout. Jak v průběhu jednoho týdne pročistit organismus, radí dietní sestra Tamara Starnovská z pražské Thomayerovy nemocnice v Krči. Velmi důležité je při očistné kúře hodně pít - minimálně dva a půl litru tekutiny denně.

1. den - Jezte pouze zeleninu
Ideální je začít od pondělí, přičemž první den by se na vašem talíři měla objevit pouze zelenina, a to minimálně jeden kilogram, lépe kilo a půl. Pokud vám samotná příliš nechutná, můžete si ji pokrájet na salát a zakapat olivovým olejem.

2. den - Na talíř patří jen ovoce
V tento den byste měli jíst pouze ovoce, opět jeden až jeden a půl kilogramu. Stejně jako u zeleniny je ideální jíst ho v průběhu celého dne, nikoliv najednou. Není dobré zůstat jen u jednoho druhu. Nejlepší je ananas, dále grapefruit, jablka, mango. Pozor na banány nebo hroznové víno, ty se nehodí, jsou totiž příliš sladké.

3. den - Zařazujte další potraviny
Už můžete přidávat další potraviny, například brambory vařené ve slupce nebo kysané zelí, které obsahuje velké množství vitaminu C. Ten zvyšuje obranyschopnost vůči nemocem, což se v době počínající chřipkové epidemie hodí dvojnásob. Můžete jíst také zeleninu dušenou na rostlinném tuku.

4. den - Pečivo nebo rýže? Proč ne
Nastává čas na přílohy - celozrnné pečivo, těstoviny nebo rýži, které kombinujte se zeleninou či ovocem. Nepřidávejte však více než jednu novou potravinu denně. Tedy třeba buď rýži, nebo pečivo, nikoli obojí.

5. den - Můžete si dát jogurt
Tento den můžete poprvé do jídelníčku zařadit živočišné bílkoviny, nikoli však maso, ale nejlépe živý nedoslazovaný bílý jogurt s probiotickou kulturou (mělo by to být uvedeno na obale). Díky němu se totiž snáze obnoví střevní mikroflóra.

6. den - Přidejte sýry
Na talíři se může objevit tvrdý sýr nebo třeba nízkotučný tvaroh, ale nikoli slazené tvarohové pochoutky a tavené sýry.

7. den - Je čas na maso
Pokud nejste vegetariáni, můžete si sedmý den dopřát maso, a to nejlépe bílé - rybí, kuřecí, králičí nebo krůtí. Nepečte ho, ani nesmažte na oleji, vhodné je dušené, vařené nebo maximálně opečené na sucho. 

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.