Ona
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Hrozí dětem digitální demence? Projekt je učí myslet technicky a kutit

  • 56
Letošní rok vyhlásil předchozí ministr školství jako rok technického vzdělávání pro základní školy. Odborníci a učitelé z projektu MATES ovšem míří i na mladší děti. Technické obory a řemesla se snaží rozvíjet již u dětí ve školkovém věku.

Projekt Technické mateřské školky se snaží vzdělávat učitelky, které pak mohou s dětmi zábavnou formou rozvíjet užitečné znalosti a dovednosti. Projekty jsou zaměřeny na témata jako stavebnictví, biotechnologie, chemie a další. Jejich důležitou součástí je pak vytváření výkresu, výroba modelu, jeho odzkoušení a vyřešení technických otázek a nakonec předvedení. 

Kolik hodin u PC?

Kolik času u počítače děti stráví, řeší jejich maminky na webu eMimino.cz.

„Projektem řešíme nezájem žáků o studium technických oborů. Ve většině případů se s technickými obory setkávají až v 7. třídě, kdy se začíná vyučovat fyzika. Přitom je již v praxi ověřeno, že technika se může vhodným způsobem přiblížit dětem již v době jejich docházky do MŠ,“ připustila Petra Vachová, ředitelka Jihočeské agentury pro podporu inovačního podnikání, která projekt vede.

Co dělat s kladivem

Ideou Technických mateřských škol je nabídnout dětem už v raném dětství možnost osahat si všemožné nářadí, vyzkoušet si různé výrobní techniky, postupy i práci s materiálem. Děti v 21 zapojených školkách si takto vyrábějí hudební nástroje, modely mostů, ptačí budky nebo třeba vlastní jogurt a bylinkové máslo. V jedné ze zapojených školek si například během projektu upravily zahradu a pak v ní pěstovaly dýně.

„Děti tak zažívají radost z tvoření i z hotového díla. Cílem projektu je probudit v dětech zájem o techniku co nejdříve a pomoci jim odhalit třeba dosud netušený talent, což se jim může hodit v pozdějším věku, jelikož technicky vzdělaní lidé v dnešní průmyslové, internetové a obecně znalostní ekonomice najdou uplatnění vždy,“ vysvětluje Petra Vachová.

Digitální demence?

Na nedávné konferenci technických mateřských škol vystoupil i Miloš Filip, ředitel společnosti Prefa kompozity, podle kterého je třeba u dětí rozvíjet technické myšlení, představivost a manuální zručnost. Hovořil doslova o tom, že je rodiče musí ochránit před digitální demencí, což jsou silná slova, kterým by mnozí psychologové oponovali, zatímco jiní by zřejmě souhlasili.

Každopádně přicházejí od člověka, který bude stejně hodnotit i uchazeče o práci. „Budoucí prosperita země závisí na tom, jaké povolání vyberou dětem jejich rodiče,“ je dokonce přesvědčen Filip.

Obeznámení s běžnými kutilskými nástroji a jejich obsluhou se hodí dívkám i chlapcům bez ohledu na to, jestli se v budoucnu stanou IT pracovníky, stavaři, nebo zůstanou s dětmi v domácnosti. Přestože jsme stále více obklopeni digitálními přístroji a virtuální realitou, vždycky se hodí, pokud si sami umíme zatlouct hřebík nebo připevnit poličku.

Přínosy kutění

„U dětí se rozvíjí představivost, exaktní myšlení, pečlivost, ale také fyzické dovednosti, zejména jemná i hrubá motorika,“ pochvaluje si technické vzdělávání dětí Karla Schusterová, ředitelka Mateřské školy Radošovice.

Pokud není vaše dítě ještě ve školce, nebo tento ani podobný program nemáte k dispozici, můžete zapojit do společného tvoření i celou rodinu. Výukové moduly, přehršel rad, tipů a triků a také e-learningový kurz najdete na stránkách projektu MATES. Spoustu návodů na tvoření s dětmi nebo zábavné fyzikální pokusy najdete na stránce Alík.cz. Méně zruční, kteří přejí svým dětem šikovnější budoucnost, se mohou poohlédnout po kurzech s názvy jako Kutílek, Dílnička aj. v rodinných centrech v okolí.

, pro iDNES.cz