Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak připravit dětem svačiny do školy, aby netloustly

aktualizováno 
Stále více dětí má problémy s obezitou. Za tyto potíže mohou většinou rodiče, kteří ovlivňují, co jejich potomek bude jíst. I proto je důležité naučit celou rodinu zdravému stravování. Právě ve školním roce jsou pro děti důležitou součástí jejich jídelníčku svačiny.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Průzkum mezi českými dětmi ukázal, že čtvrtina z nich svačí nepravidelně. Přitom zdravá svačina je důležitá nejen pro dobré soustředění, ale také zabraňuje přejídání.

„Právě absence odpolední svačiny vede k nadměrnému příjmu energie při večeři, případně může být i příčinou večerního mlsání. Vynechávání odpoledních svačin tak přispívá ke vzniku nadváhy a obezity,“ říká dietoložka Karolína Hlavatá.

Co připravit ke svačině

Správná svačina by se měla skládat jak z potravin dodávajících sacharidy (pečiva, ovoce, cereálií), tak i bílkoviny (sýry, šunka, vejce, mléko a mléčné výrobky apod.). A je vhodné ji doplnit porcí zeleniny.

Čtěte v pondělí

Sendviče s tuňákem a rukolou

Recepty na zdravé svačiny pro školáky čtěte v příloze MF DNES OnaDnes

Tvořit by měla asi 10 procent z celkového energetického příjmu. Pokud ale děti sportují, může odpolední svačina pokrývat až 15 procent z celkového energetického příjmu.

U menších školáků na prvním stupni to je podle odborníků na výživu zhruba 800 kilojoulů. U starších a také aktivně sportujících dětí může svačina dosáhnout až 1 300 kilojoulů.

K dopolední svačině je nejvhodnější dát dětem jogurt, tvaroh, mléko nebo zakysaný mléčný výrobek a k tomu ovoce.

Pro starší děti a k odpolední svačině je vhodný kus pečiva, namazaný kvalitním tukem a obložený šunkou či sýrem. Nezapomínejte jim k tomu přibalit i nakrájenou zeleninu.

Do boje proti nudným svačinám se pustil spisovatel ze San Franciska:

Pitný režim nepodceňujte

Kromě pravidelného jídla myslete i na to, že děti potřebují dostatek tekutin. „Pokud totiž dítě dostatečně nepije, často ho bolí hlava a špatně se ve škole soustředí,“ varuje Karolína Hlavatá.

Odborníky doporučený příjem tekutin se u školáků pohybuje okolo 1,5 litru denně, u těch sportujících je to samozřejmě ještě více.

Základem by měla být obyčejná pitná voda. Pro zpestření můžete dětem udělat domácí ovocný ledový čaj nebo vodu ředěnou džusem, a to minimálně v poměru 1:1.

Tipy na zdravé svačiny pro školáky

Dopoledne

- celozrnná sušenka, malý zakysaný nápoj, ovocný salát

- bílý jogurt s čerstvým ovocem

- cottage sýr, jahody, slunečnicová semínka

- mléčný koktejl s banánem

Odpoledne

- krajíc chleba, tvarohová pomazánka, zelenina

- rýžové chlebíčky, cottage sýr, šunka, zelenina

- celozrnný chleba, rajčata, mozzarella

- tuňákové wrapy

Na dopolední svačinu je ideální polotučný bílý jogurt s ovocem. Energetická hodnota tohoto jídla je přibližně (200 kcal/810 kJ) - 100 g ovoce, 200 g bílého polotučného jogurtu.
Tuňákové wrapy - porce pro 4 osoby. Na přípravu potřebujete 2 konzervy tuňáka ve vlastní šťávě, 150 g bílého jogurtu, 2,5 g soli, 2 lžíce pažitky, 4 tortilly, 1 avokádo pokrájené na plátky, 1 menší okurka nakrájená na dlouhé tenké plátky, 8 salátových listů. Jedna porce má energetickou hodnotu zhruba 1300 kJ.
Cuketové řezy - 8 porcí. Na přípravu potřebujeme 12 plátků celozrnného chleba bez kůrek, olej na vymazání, 1 lžíce olivového olje na restování, 1 nakrájená červená cibule, 2 stroužky česneku, 3 plátky krůtí šunky, 2 nastrouhané cukety, sůl, pepř, 90 g strouhaného čedaru (30%), 6 vajec, 250 ml mléka. Troubu předehřejte na 180°C. Chleby bez kůrky vyložte do lehce olejem potřené zapékací mísy o rozměrech 20x30 cm. Olej rozpalte ve velké pánvi s nepřilnavým dnem a osmahněte na něm cibuli, po chvíli i česnek a šunku. Pak přisypte strouhané cukety, opékejte 5 minut a pak vše osolte a opepřete. Směs navrstvěte na chlebový základ, posypte sýrem a zalijte vejci rozmíchanými v mléce. Pečte 30 minut. Podávejte vychladlé a nakrájené na čtverce. Jedna porce má energetickou hodnotu asi 1300 kJ.




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.