Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sůl nás pomalu zabíjí, její spotřeba je příliš vysoká

aktualizováno 
Většina lidí solí dvakrát víc, než by měla, ukazuje nový výzkum. Zanášení organismu solí vede k mnoha zdravotním komplikacím. Způsoby nápravy jsou přitom zcela jednoduché. Třeba to, že zapomenete na polotovary.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Sůl, slánka | foto: Profimedia.cz

Obyvatelé USA si dopřávají víc než dvojnásobek doporučovaného množství soli. Podobné zjištění lze očekávat i u Evropanů. K těmto závěrům dospěl výzkum amerických vědců z Centers for Disease Control and Prevention, který zveřejnila agentura Reuters.

Příliš velký příjem soli přitom významně zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku, srdečních záchvatů a mrtvice.

V návaznosti na další výzkumy se dále zjistilo, že za nadměrný příjem soli mohou většinou jídla z fast foodů a polotovary, u nichž je obsah soli příliš vysoký.

Dvojnásobná konzumace

Téměř sedmdesát procent dospělých Američanů spadá do skupiny lidí, jejichž denní příjem soli by neměl přesáhnout 1 500 mg za den, nicméně i přesto konzumují v průměru téměř 3 500 mg soli za den.

"Je velmi důležité, aby se lidé naučili solit méně. Lidé, kteří sníží příjem sodíku například ve prospěch vápníků, významně prospějí mimo jiné i svému krevnímu tlaku,“ říká vedoucí výzkumného týmu, Darvin Labarthe.

Dle doporučení odborníků by měl zdravý dospělý člověk denně zkonzumovat méně než 2 300 mg sodíku, což se rovná přibližně jedné čajové lžičce za den.

Lidé s vysokým krevním tlakem, chronickým onemocněním ledvin, cukrovkou, senioři, ale i lidé ve středním věku (starší čtyřiceti let), nebo černoši (jejichž organismus je na sodík citlivější) by potom měli množství zkonzumovaného sodíku snížit na 1 500 mg za den.

Zabiják i nutnost

Naše tělo potřebuje sodík k tomu, aby mohlo správně fungovat. Pomáhá totiž mimo jiné udržovat správnou rovnováhu mezi tekutinami v těle. Je nepostradatelný pro správný přenos nervových impulzů či například ovlivňuje fungování svalů. Jeho množství v organismu regulují ledviny. Pokud je jeho hladina příliš nízká, začnou jej ukládat, zatímco když je ho v těle přebytek, vylučují ho močí.

V okamžiku, kdy ledviny jeho regulaci nezvládají, začne se sodík hromadit v krvi. Protože sodík zadržuje tekutiny, vzrůstá objem krve, což znamená mnohem větší zátěž na kardiovaskulární systém.

Důsledkem neschopnosti organismu udržet množství sodíku v normě je potom celá řada chorob, jako jsou například selhání srdce, cirhóza či chronické nemoci ledvin. Rapidně také vzrůstá riziko astmatu, ledvinových kamenů, osteoporózy nebo rakoviny žaludku.

Citlivost konkrétního člověka na sodík a jeho působení se přitom liší případ od případu. Lidé, kteří jsou citlivější, zadržují sodík víc než ostatní, což vede k hromadění tekutin v organismu a vzrůstajícímu krevnímu tlaku.

Pozor na konzervovanou zeleninu

Odborníci uvádějí v zásadě tři hlavní skupiny potravin, z kterých člověk sodík získává. V první řadě jsou to polotovary a průmyslově zpracované potraviny.

"Naprostá většina soli v jídelníčku současného člověka pochází z konzumace průmyslově upravených potravin, jako je například konzervovaná zelenina, polévky, nakládaná masa a zmražená jídla,“ uvádí Darvin Labarthe. "Výrobci potravin užívají soli a dalších potravinových doplňků obsahujících sodík ke konzervování jídla i zlepšení jeho chuti.“

Na druhém místě se potom umístily potravinové doplňky obsahující sodík. Věděli jste například, že jedna polévková lžíce sojové omáčky obsahuje přibližně 1 000 mg sodíku? Pokud vaříte s použitím podobných ochucovadel, poměr soli ve vašem jídelníčku prudce vzrůstá.

Sodík samozřejmě organismus získává i z přírodních zdrojů. Je obsažen v řadě potravin, jako jsou maso, mléčné výrobky nebo zelenina. Například jeden šálek (237 mililitrů) odtučněného mléka obsahuje víc než 100 mg sodíku.

Sodíkový detox

O co destruktivnější vliv má přebytek sodíku na náš organismus, o to jednodušší je snížit jeho příjem. Stačí k tomu jen dodržování několika jednoduchých pravidel: V první řadě se pokuste snížit spotřebu průmyslově zpracovaných jídel ve prospěch čerstvých potravin. Například čerstvé maso má mnohem menší obsah sodíku než paštiky, konzervy, uzeniny či šunka.

Jakmile je to možné, vařte bez použití soli. Nebo jen s jejím minimem. Mnoho jídel vám bude chutnat i bez soli, pokud ji nahradíte kořením či bylinkami. Většinou jde jen o zvyk, a když při přípravě jídla vyzkoušíte alternativy soli, budete příjemně překvapeni.

Stejně tak se pokuste omezit používání nejrůznějších ochucovadel, jako je kečup, hořčice, nejrůznější dipy, omáčky a podobně. Většina z nich obsahuje velké množství soli.

"Nepatrné snížení množství soli v jídle, které chutí ani nepostřehnete, bude mít obrovský dopad na vaše zdraví,“ tvrdí Kirsten Bibbins-Domingo, profesorka z univerzity ve Washingtonu, která se zabývá dopadem jídla na lidský organismus.

"Výzkumy prokázaly, že pokud snížíte svou denní spotřebu soli o tři gramy, máte o šest procent nižší riziko srdečního onemocnění a o osm procent nižší pravděpodobnost, že vás postihne srdeční záchvat.“

Tipy pro snížení příjmu soli

- Snažte se konzumovat co nejvíc čerstvé zeleniny a ovoce.
- Nebojte se požádat v restauraci, aby vám připravili jídlo s minimem soli.
- Čtěte pozorně etikety potravin, které kupujete, a nahraďte ty s vysokým obsahem soli za jiné.
- Nahraďte sůl bylinkami a kořením.
- Omezte používání ochucovadel (kečup, hořčice, omáčky atd.).

Autoři:




Nejčtenější

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

Vlasta (44), Mikoláš (40) a syn Vlasty Jirka (12) žijí v Jirkově.
Vlasta je jen další dítě, nechal se slyšet otec z Výměny manželek

Vlasta (44) pracuje v zásilkové službě, zatímco její o čtyři roky mladší partner Mikoláš je v domácnosti. Vaření a uklízení je jeho parketa a Vlastě se jen...  celý článek

ilustrační snímek
Infantilizace: když adolescenti nechtějí dospět a dospělí si stále hrají

Možná jste si toho trendu už stihli všimnout. Mladí lidé se dnes do stárnutí nijak neženou a i po překročení třicítky si potrpí na hraní a „dětskou“ zábavu....  celý článek

Páteční magazín Rodina MF DNES vychází 25. srpna 2017
Teď se najím a mám tři kila nahoře, shodují se sestry Bendovy

Dřív se praly, dnes si sestry Bendovy denně volají. Kromě dětí řeší i kilogramy navíc a cvičení, prozradily v rozhovoru pro Rodinu DNES.   celý článek

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.