Ona

Dívky, co přetvářejí módu ze sekáče: Udržitelnost je víc než trend

  • 8
Nápaditý design, kvalitu šití, udržitelnost a ještě dostupnost – málokterá firma zvládá všechno dohromady. V poslední době se ale i na českém trhu objevují menší značky, které tyhle žádané faktory spojují, a navíc na to jdou originálně. Jednu takovou založila dvojice studentek marketingu z Prahy.

Barbora Vilišová a Anna Stárková ze začátku tvořily jen pro sebe. Přešívaly oblečení, které pořídily z druhé ruky, a měly s ním úspěch i u známých. „A tak vykrystalizoval nápad začít šít pro ostatní,“ vzpomínají studentky, které už tři roky společně tvoří značku Win Win.

Více o „pomalé“ módě

Princip je docela jednoduchý. V second handech po celé České republice („ale snažíme se dělat i kolekce ze zahraničních měst, jako je Berlín nebo Kodaň“) vybírají zachovalé a zajímavé oblečení, které pak přetvářejí. „Hledání vyžaduje velkou dávku trpělivosti, záleží i na štěstí, popisuje Barbora Vilišová. „Pak už nás inspiruje střih vybraného kusu i povaha materiálu.“

Vybírají záměrně jen základní, nadčasové kousky v neutrálních barvách. „Zákaznice se někdy ptají, jestli daný kus máme i v jiné velikosti,“ říká Anna Stárková. „To bohužel nejde, každý přešitý kousek je originál, ale snažíme se pokrývat různé velikosti. Naše oblečení je navíc často oversized a také unisexové, i když se zaměřujeme především na ženy.“

Typickou zákaznicí je podle ní dvacátnice z většího města, která si dává záležet na tom, jak s obléká, ale zajímá se také o svět kolem sebe a o udržitelnou výrobu. Ta je pro obě designérky velmi důležitá: „Věříme, že nejde jen o trend, ale že se udržitelnost stává součástí společenského vývoje. A že si další generace život bez ní nebudou umět představit.“

Z druhé ruky

Oživit oblečení z druhé ruky můžete dát i vy. Pěkné kousky najdete na Jarmark.OnaDnes.cz.

Motivuje je prý nejen samotný tvůrčí proces, ale taky šance změnit přístup lidí k módě a vytvořit alternativu ke klasickým řetězcům. „Každý kus oblečení má nějaký příběh. Tím, že mu prodloužíme životnost, navíc odvádíme zákazníky od toho, aby si kupovali nové,“ dodává Anna Stárková.