Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strečink - zahřívání svalů

  18:05aktualizováno  18:05
Strečink je soubor cvičení, které pomáhá udržet svalovou pružnost a ohebnost. Termín stretching znamená v překladu protahování, roztažení nebo natažení. Před každou sportovní aktivitou bychom měli ztuhlé svaly zahřát a protáhnout. Každý nerozcvičený sval je náchylný k poškození daleko více než po řádném strečinku.

Protažení krční páteře úklonem. | foto: Martin Mráz


Strečink rozdělujeme podle toho, zda jej provádíte sami a nebo s pomocí partnera či přístroje

Při dynamickém strečinku se protahuje každý sám. Jedná se o soubor cvičení, která také svaly posilují. Můžete ho využít i na rozhýbání svalů po ránu a zabráníte tak nepříjemným svalovým zraněním.

- Aktivní (dynamický) strečink 

- Pasivní (statický) strečink

Cílem tohoto typu strečinku je pocit nebolestivého natažení. Svaly se protahují pomalu a klouby musíte držet v dané poloze 15 - 60 s.

Hodně cvičit a namáhat se k dobré kondici nestačí.
Paradoxně by to mohlo být dokonce naopak, člověku by mohl přehnaný a špatně zvolený způsob ublížit. Jak jsem již zmínil v minulém čísle, nezbytnou a často opomíjenou částí cvičební lekce je strečink. Podle mých zkušeností mnoho cvičenců strečink buď úplně opomíjí, případně se o něj snaží, ale nesprávně. Riskují zranění a další zhoršení stavu svého svalstva.

Zásady strečinku aneb Na co nezapomenout

Aby strečink působil optimálně, je nutné dodržovat několik základních zásad, při jejich nedodržení by šlo o zbytečně vydanou námahu.

1. Strečink je nutné vykonávat pomalu, plynule a nenásilně. Nesmí to bolet. Bolest naopak svědčí o tom, že něco děláte špatně.

2. V protahovaném svalu by měl být cítit pouze tah. Při začátku pohybu je výdech, potom se dýchá plynule.

3. Při základním strečinku držte napětí v protahovaném svalu asi 30 sekund. Účinek se snažte zacílit pouze na protahovaný sval, pak přináší cvičení největší užitek.

4. Protahujte se pokud možno v klidném prostředí, což třeba při domácím cvičení jde dobře. Lépe se tak uvolníte.

5. Nezapomeňte na dostatečné oblečení.

6. Správně vykonávaný strečink nemůže ublížit. Pouze pro lidi, kteří mají extrémně pohyblivé klouby, platí, že by jej neměli vykonávat do krajních poloh.

7. Zařazujte strečink v rámci každého tréninku.

Zázračné cvičení pro krk
Strečink lze vykonávat na začátku každé lekce v rámci rozcvičení, kdy se v optimálním případě protáhne celé tělo. Strečink lze také zařadit v přestávkách mezi jednotlivými cviky. V tomto případě se strečink používá na právě procvičovaný sval nebo na sval protilehlý.

Velice důležitý je strečink zařazovaný na závěr cvičební lekce. Takto zařazený strečink zlepšuje regeneraci právě procvičených svalů. Optimální je protáhnout svaly celého těla. Strečink lze zařazovat také mimo vlastní trénink. U nejvíce zkrácených svalů v těle je to dokonce nutností.

Zázračně může působit protažení svalů krční páteře, protože tyto svaly jsou nejvíce zatěžovány při sedavém zaměstnání. Strečink může potom ulevit bolestem krční páteře, a tím i hlavy. Obecně lze protahovat zkrácené svaly mimo trénink třeba i několikrát denně.

Autor:




Nejčtenější

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.