Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Správné držení těla

  18:05aktualizováno  18:05
Celodenní sezení v kanceláři zatěžuje páteř i okolní svalstvo. Nerovnoměrným zatížením vzniká mnoho potíží. Jak jim můžeme předcházet?

Správné držení těla. Ilustrační foto. | foto: Martin Mráz


Nesprávným držením těla se mohou dráždit nervy, a tak vznikají bolesti. Když něco bolí, snažíme se příslušnou stranu nezatěžovat, tím ale vzniká tlak na stranu druhou. Jak si můžete přečíst v článku o skolióze, jednou z příčin jejího vzniku je nerovnoměrné rozložení zátěže. Sami si můžete zkontrolovat, zda vaše držení těla je v pořádku. Stačí se jen postavit bokem k zrcadlu a dívat se. Máte-li v jedné rovině ucho, rameno, kyčel a kotník. Jestli se něco z roviny vychyluje, nedržíte tělo dobře.

Ze špatného držení těla mohou vzniknout dva syndromy. Horní zkřížený syndrom nastane při oslabení (zkrácení) svalů horního pletence. Díky tomu se lopatka vytočí směrem od hrudníku dozadu a rameno se uvolní. Prsní svaly, které jsou také zkráceny táhnou rameno směrem dopředu. Dolní zkřížený syndrom je opět zkrácení svalů tentokrát v kyčelní oblasti. Stejně tak jsou oslabeny hýždě a břicho, to způsobí naklánění kyčlí dopředu.

Abychom udrželi tělo ve správné poloze, měli bychom na to myslet neustále. To ovšem není možné. Při každém vyrovnání špatného postavení těla dochází zároveň k posilování všech ochablých svalů. Tímto způsobem postupně docílíme zlepšení celého svalového korzetu, naše tělo si správné držení těla tzv. zapamatuje. A vše bude potom mnohem snazší.

Správné držení těla podpoříme sezením na míči. Stačí několikrát denně v několikaminutových intervalech zaujmout správnou polohu těla na míči. Kupte si míč do práce a střídejte klasické sezení s míčem. Takhle naprosto přirozeně procvičíme ochablé svaly a opět zafixujeme vhodnou polohu těla. Uzpůsobit si musíme také pracovní prostředí. Základem je dobrá židle. V dnešní době nabízí firmy speciálně upravené židle, určené přesně pro dlouhé sezení v kanceláři. Monitor má být umístěn přímo před vámi, aby nedocházel k rotacím a přetěžování svalů krční páteře. Nutné je také mít ve správné poloze židli vůči pracovnímu stolu. Při položení rukou na sůl nebo klávesnici má být v loketním kloubu přibližně pravý úhel. V případě že je stůl níž, ohýbá se páteř, v opačném případě se zvedají ramena. Pozornost musíme také věnovat našemu odpočinku na lůžku. Průměrný člověk stráví v posteli čtvrtinu svého života. Kupte si proto zdravotní matrace a vhodný polštář. S výběrem vám pomohou ve specializovaném obchodě.

Autor:




Nejčtenější

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.