Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sportujete? Nezapomeňte hodně pít!

  1:00aktualizováno  1:00
Cvičíte často a hodně intenzivně? A pijete přitom dost? Pokud ne, jste sami proti sobě - žíznivý člověk je dříve unavený a navíc mu trvá déle, než se mu obnoví síly. Pozor na minerály: nesmí jich být moc ani málo.
Cvičení - (c) profiemedia.cz/corbis

Cvičení - (c) profiemedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pijete dost? Nejlepší je voda - čtěte ZDE

Během intenzivní fyzické zátěže ztrácí člověk i dva či tři litry tekutin za hodinu.

Pokud je ztráta vyšší než dvě či tři procenta tělesné hmotnosti, už se to negativně projeví na výkonu, vysvětluje plzeňský sportovní lékař Jaroslav Novák.

A vyčísluje: například u maratonců někdy vídáme i ztrátu pěti až osmi procent. To u šedesátikilového člověka může představovat deficit čtyř litrů tekutin.

"Tam už hrozí životu nebezpečné selhání organismu z přehřátí. Pocení totiž patří mezi základní prostředky, kterými tělo udržuje teplotu. Pokud je v organismu málo tekutin, pocení se zastavuje a organismus se přehřívá," upozorňuje lékař.

A ještě jedno varování: podobnou ztrátu tekutin při sportu někteří lidé mylně vydávají za skutečné hubnutí.

Při cvičení pracují svaly intenzivněji. Uvolňují se z nich zásoby energie potřebné pro pohyb, stejně jako velké množství tepla, které je nutno z organismu odvést. Na teplo se mění čtyři pětiny energie a člověk si s ním poradí díky pocení.

"Tím však přichází o důležité minerály, nezbytné k udržení vyrovnaného vnitřního prostředí. Pocení způsobuje houstnutí krve a to má za následek zvýšení koncentrace některých iontů," vysvětluje odborník na výživu Pavel Suchánek.

"Proto lidem, kteří při sportování málo pijí, klesá objem krve a nakonec se zpomaluje cirkulace krve v ledvinách a srdci." Únava na sebe pak nenechá dlouho čekat.

Kolik a čeho vypít?
Otázkou zůstává, kolik toho vypít. "Schopnost vstřebat tekutiny z trávicího traktu je individuálně rozdílná, obvykle se doporučuje 6 až 12 decilitrů za hodinu v několika porcích," doplňuje Novák.

Co pít při sportu? Stačí nahlédnout do jakéhokoli sportovního centra, všude se nabízejí iontové nebo energetické nápoje, je však otázka, zda je potřebuje i průměrný rekreační sportovec.

Sportovní lékař Ladislav Pyšný doporučuje udělat si iontový nápoj vlastní: černý čaj se osladí a velmi mírně osolí, pije se vlažný.

"Po skončení výkonu však obvykle postačuje dodávka minerálů v potravě, kuchyňská sůl v polévkách a všech běžných potravinách, případně běžné minerální vody k doplnění toho množství minerálů, které organismus při výkonu vypotil," říká lékař Novák.

Podle něj není nezbytně nutné věnovat se doplňování minerálů. "Naopak se ukazuje, že příliš vysoká dlouhodobá nabídka minerálů, ať v iontových nápojích nebo v běžných minerálkách, může mít nepříznivé zdravotní důsledky," tvrdí.

I malí sportovci musejí pít
Dostatek tekutin je velmi důležitý i pro děti. "Z běžných situací můžeme například uvést větší sportovní zátěž u školních dětí. Například intenzivní cvičení v chladném prostředí může vést ke ztrátě až dvou či tří litrů tekutin za hodinu," uvedl odborník na výživu dětí z pražské motolské nemocnice.

Připomněl, že spolu s tekutinami se z těla ztrácejí i soli, zejména sodík a chlor, ale částečně i draslík a hořčík.

"Také tyto ztráty je potřeba doplnit vhodným nápojem, protože tekutin a solí může ubývat a nemusí být provázeny pouze pocitem žízně," upozornil.

Při větších ztrátách se může výrazně zrychlit srdeční činnost, objevují se pocity na zvracení a podobně. Vhodným nápojem je v takovém případě například slabší minerální voda.

Autoři:




Nejčtenější

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.