Adrenalin na vlastní kůži: jak jsem v Nassfeldu jezdila „divočáky“

10:37
Na lyžích už jsou naši synové dávno lepší a rychlejší než já. "Pojedeme divočáky!" dožadují se v posledních letech čím dál častěji, takže jsme s nimi v Nassfeldu začali objevovat kouzlo jízd mimo sjezdovku.

Rakousko, Nassfeld | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Sjíždět divočáky v tomhle případě nemá nic společného s naháněním divoké zvěře, ale jde o jízdu na lyžích mimo sjezdovky: ve volné, divoké přírodě.

Než se člověk vydá s lyžemi na zádech kamsi vzhůru k neporušeným sněhovým pláním, měl by vědět, jak se mimo sjezdovky při freeridu chovat, aby se rodina vrátila z rakouských Alp domů zdravá a celá. Freeride není o zbrklosti a riskování, ale o opatrnosti a rozvaze. S manželem jsme si řekli, že když své děti naučíme bezpečně jezdit v divokém terénu, o to klidněji je pak jednou ponecháme jejich lyžařskému osudu.

Vyskákaná rodina

Jsou střediska, kde se musíte vydávat za divokým sjezdem do neznámých lavinových polí. Korutanský Nassfeld je ideální místo, kde si můžete vyzkoušet freeride téměř bez rizika. Do dobrodružství se mohou pustit i sportovní rodiny, neboť nádherné terény jsou podél sjezdovek, aniž by se lyžaři museli pouštět daleko z dohledu vleků a lanovek.

Ráno je slunce, pohoda. Přesto se v turistickém centru informujeme, jaká je sněhová situace, zda nehrozí laviny. Pokud je i nejnižší lavinové nebezpečí a kolem sjezdovek se ježí varovné cedule, zdůrazňujeme klukům, že musí zákazy respektovat.

Z údolního parkoviště městečka Tröpolachu do centra korutanské skiareny jezdí Millenium Express, nejdelší kabinková lanovka v Alpách, měřící šest kilometrů. Cesta na vrchol Kofelplatz-Madritsche ve výšce 1 919 metrů trvá 17 minut. Odtud se rozvírá vějíř hlavně červených sjezdovek. My však míříme dlouhým traverzem do míst, kde projelo jen pár sjezdařů.

Rakousko, Nassfeld

Zatímco na sjezdovce je lyžař odkázán jen na krátké, střední, případně dlouhé oblouky v úzce vymezeném prostoru na upravené trati, ve volném terénu řeší, kudy se vydat, jakou cestu z mnoha variant zvolit, aby se dostal dolů a zároveň si jízdu co nejvíc užil. Snažím se o rytmické oblouky v bezpečných koridorech, zbytek rodiny to pere mezi skálami a užívá si terénních skoků. Já se na "dropy" zatím necítím. Navíc zjišťuji, že mé nabroušené slalomky nejsou do terénu ideální.

Široké "plácačky"

Odpoledne už mám na nohou pořádné široké freeridové "plácačky". Zjišťuji, že dobře jedou i po sjezdovce. Míříme z vrcholu Gartnerkofel (2 195 m), odkud vede nádherná čtyřkilometrová FIS-Abfahrt. Sjezdovka je krásná i tím, že se ve střední části točí v blízkosti příkrých skalních stěn, zatímco dole padá do lesa. A právě pod masivem Garnitzen zabočíme do hlubokého sněhu a dál mezi krpaté modříny.

Kluci se hrnou dopředu po projetých stopách, které dávají pocit bezpečí. Táta je však varuje, že v neznámém terénu nejsou cizí stopy žádnou garancí bezpečnosti svahu: "Ti lyžaři tudy mohli jet už včera, mohlo být jiné počasí. Navíc vydávat se po stopách neznámo kam není rozumné. Můžete se dostat do míst, odkud se nebudete umět vrátit."

A tak necháváme stopy ujíždět kamsi do neznáma a sami se držíme stále podél sjezdovek. I tady nacházíme terénní zlomy a skalní převisy, na kterých si kluci užívají "dropy". I já už mám za sebou první skokanské pokusy. Důležité je si nejdřív prohlédnout odrazovou a hlavně dopadovou zónu, aby člověk neskočil někam, kam nevidí, nebo na rovinu, neboť plochý dopad je o zdraví.

Divočáky s vůdcem

A konečně je tu túra s horským vůdcem. Na těle máme zapůjčené lavinové pípáky, v batohu lopaty, skládací sondy. S lyžemi na zádech stoupáme k sedlu nad údolím. Při každém kroku si utírám pot z čela.

Rakousko, Nassfeld

Pravidlem číslo jedna na zimní horské túře je přizpůsobit rychlost postupu tomu nejslabšímu, což jsem já... Konečně jsme nahoře. Před námi se rozvírá nádherné údolí s panoramatem vysokých hor.

Teď nás čeká nádherná skitour. Průvodce jede první, manžel poslední. Já s klukama uprostřed. Když sráz začne příkře padat do údolí, jezdíme po jednom. Učíme se, že důležitým pravidlem je nevydávat se přes potenciální lavinová pole ve skupině. Tady však laviny nehrozí. Jsme pořád na dohled od sjezdovek. Točíme si to mezi stromy jemně, plynule, lehce chytáme ten správný rytmus. Žádné zbrklé pohyby, jen si tak s lyžemi pohráváme.

Připadám si jako hrdina freeridových videí. Ovšem jen do chvíle, než se zabořím nosem do měkkého prašanu. Co se týká divočáků, mám se holt ještě co učit a pilovat.

Autor: , pro iDNES.cz

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

16. dubna 2024

Nekupujte zajíce v pytli. Sedm signálů, že vám to bude klapat v sexu

17. dubna 2024

Na začátku každého vztahu býváme opatrní, zvláště pak v dospělém věku. Nechceme se zase spálit....

Vyrostla v Jižní Africe, zažila i vězení. Po letech česká zpěvačka zvolila Prahu

14. dubna 2024

Premium Jazzová zpěvačka Barbora Tellinger prožila 51 let v Jihoafrické republice, kam jako malá emigrovala...

Žena trpí obrovskými bolestmi zad kvůli ňadrům, implantátů se však nevzdá

15. dubna 2024  7:47

Influencerka Paige Woolenová má ňadra velikosti osm a je na ně náležitě pyšná. Bohužel jí však...

V sedmdesáti je žena jen díky cvičení v lepší kondici než v mládí

11. dubna 2024  8:27

Sedmdesátiletá Hilary Walker Millerová dříve vážila třiaosmdesát kilo. Po narození dětí přibrala na...

Pět věcí, kterými škodíme krvi a ohrožujeme naše zdraví

19. dubna 2024

Nikdo se neobejde bez temně rudé tekutiny stále proudící celým tělem. Přenáší kyslík, živiny a...

Ztráta soukromí, odcizení i nevěra. Sociální sítě jsou zabijákem lásky

Sociální sítě mohou být na jednu stranu cenným komunikačním nástrojem a zajímavým zdrojem...

Žena si dopřála obří poprsí, teď musí nosit tři podprsenky

18. dubna 2024  8:01

Modelka Katy Ann dala za svá obří silikonová ňadra v přepočtu téměř sedm set tisíc korun. Jsou tak...

Život s výživou na zádech. Lukáš trpí chronickou střevní pseudoobstrukcí

Svou výživu si nosí v batohu na zádech. Ten místo obvyklých svačin skrývá speciální výživu, která...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...