Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Špatné sezení vás může stát zdraví. Zkuste dynamický posez

  2:00aktualizováno  2:00
Většinu času prosedíme. V práci, u jídla, u televize. Je až alarmující, kolik času na židlích strávíme. Všelijak si ulevujeme, dáváme nohu přes nohu, hrbíme se. Důsledek? Bolest zad a další pohybové potíže. Někdy dokonce může špatné sezení zapříčinit i výhřez meziobtratlových plotének.
U počítače je nutné mít monitor v patřičné výšce, aby zrak směřoval dopředu. (Ilustrační snímek)

U počítače je nutné mít monitor v patřičné výšce, aby zrak směřoval dopředu. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Dlouhodobé sezení způsobuje jednostranné zatěžování. Přirozenou reakcí těla je zpočátku bolest, která signalizuje hrozící poškození. Proto je potřeba ji vnímat jako varovný signál.

"Pokud se rozhodneme signály přehlížet a tyto stavy budou přetrvávat delší dobu, dojde ke statickému přetížení pohybového aparátu a špatný pohybový stereotyp se zafixuje. Znamená to, že si osvojíme špatné návyky, které se pak obtížně odstraňují. V některých případech je návrat k fyziologickým stereotypům již nemožný," vysvětluje Michalea Frantisová z Kliniky tělovýchovného lékařství a rehabilitace Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Jak správně sedět

Jak správně sedět?

Při správném sedu je důležité mít obě plosky nohou opřené o zem, v kolenních i kyčelních kloubech musí být větší než pravý úhel, pánev je podsazená a tělo táhneme vzhůru, ramena jsou volně svěšena dolů, hlava je v prodloužení páteře a pohled směřuje dopředu.

Jak správně sedět u počítače

Jak správně sedět u počítače

U počítače je proto nutné mít monitor v patřičné výšce, aby zrak směřoval dopředu. Klávesnice musí být umístěna tak, aby v loktech byl větší úhel než 90 stupňů. Kdo to má ale vydržet? Projděte se kanceláří IT specialistů, redaktorů, účetních. Málokdo sedí vzpřímeně, mnozí se hrbí a různě kroutí.

"Většinou dochází k typicky uvolněnému kulatému držení, které se vyznačuje předsunutým držením ramen, omezeným dýcháním, stlačením břišních orgánů, přetížení některých svalů a vazů. Dlouhodobé sezení s kulatými zády může přispívat k poškození až k výhřezu meziobratlových plotének bederní páteře. Zvyšuje se riziko vzniku křečových žil, protože vlivem dlouhodobého sezení dochází k omezení žilního návratu z dolních končetin," vyjmenovává rizika takovéhoto dlouhodobého sezení Renata Muchová.

Ani poloha noha přes nohu není ideální. Nesymetricky se zatěžuje pánev a dolní končetiny, nevhodně se zakřivuje páteř.

Nesnažte se narovnat násilím

Pokud se chcete přestat hrbit a začít sedět rovně, nesnažte se toho docílit násilím. Vzpřímený sed, při němž jsou meziobratlové ploténky výhodně a rovnoměrně zatíženy, musí dovolit svalový a kloubní systém.

Na co se zaměřit při výběru kancelářské židle

• Stabilita - základnu tvoří pět paprsků na kolečkách
• Nastavitelná výška sedací plochy podle výšky uživatele
• Plocha sedadla - prostorná a pohodlná, měla by mít miskovitý tvar sedáku s nejhlubším místem přibližně 12 cm od přední plochy zádové opěry
• Zaoblení přední strany sedadla - ochrana před útlakem podkolenní oblasti
• Opěradlo, napevno nastavitelné se schopností pohybu v předozadním směru. Nesmí přesahovat oblast lopatek, výhodou je nastavitelný polštářek v oblasti bederní páteře
• Výhodou je pružinový systém sedadla pro dynamické sezení
• Žebrování sedací plochy a opěradla pro dobrou cirkulaci vzduchu a optimální kontakt plochy židle s člověkem
• Výškově stavitelné područky - při opření paží jsou ramena volně svěšena

Pokud se snažíte o vzpřímenou polohu "násilím", nemůže hybný systém nikdy pracovat s vynaložením nejmenší možné energie a výsledkem bude nepříjemný pocit napětí ve svalech, rychlejší nástup únavy a případně bolest. Zkuste se tedy narovnat aspoň na chvíli a myslete na to, aby měla chodidla pevnou oporu. Snažte se také dělat přestávky a zařadit více pohybu. A nesedět v jedné poloze příliš dlouho.

Sedět rovně ale neznamená sedět strnule. Pozor na to. Poslední biochemické studie totiž prokázaly, že sedět strnule v posedu "rovném jako pravítko" zatěžuje meziobratlové ploténky více než nedbalé posedávání.

Dynamické systémy

Řešením může být takzvané aktivní sezení nebo také dynamické systémy sezení. Jejich principem je stálé střídání zatěžování a relaxace svalů, které vede k neustálé snaze o ustálení polohy.

"Díky stálému vychylování sedadla je trup po celou dobu sezení nucen udržovat rovnováhu, stabilizovat svou polohu, aktivovat hluboké svaly a tím vzpřímené držení těla, čímž nedochází k jednostrannému přetěžování svalů," vysvětluje Michaela Frantisová z Kliniky tělovýchovného lékařství a rehabilitace Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Mezi takové židle patří například Spinalis S s pohyblivým sedákem na pružině. S každým pohybem se naklání dopředu nebo do stran a donutí tělo balancovat a vracet se do přirozené optimální polohy. Čím déle sedíte, tím více posilujete svaly.

Pohyblivý sedák na pružině funguje na stejném principu jako rehabilitační balon. Sezení na balonu je ale pro pohybový aparát velká zátěž a odborníci rozhodně nedoporučují vyměnit ho za židli, ale využívat ho jen krátkodobě, ne však déle než dvě až tři hodiny denně.

A co židle zvané klekačky? Mnozí lidé s problémy zad v ní vidí naději. "Klekačka je jeden z alternativních způsobů sezení. Není však možné sedět na ní celý den. Přetěžují se kolenní klouby a navíc si člověk postupně zvykne a zaujme "kulatý" sed. Dalším problémem je výška pracovního stolu," vysvětluje Muchová.

Autoři:




Nejčtenější

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.