Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Fotí se s hamburgerem, ale nejedí ho. Internetový hit přeje anorexii

  2:30aktualizováno  2:30
Dělají to herečky, modelky, módní blogerky, ale možná i některá z vašich kamarádek. Na sociálních sítích sdílejí fotky, na kterých se ládují hamburgery, pizzou nebo zmrzlinovým pohárem. Otázkou ale zůstává, jestli nejde jen o zástěrku, za kterou se může skrývat i porucha příjmu potravy.

Vyfotit se s jídlem a pak ho odložit. Zní to absurdně, ale neobvyklé to není. | foto: Profimedia.cz

Nenápadný, ale rozšířený trend, jemuž dal německý magazín Stylebook přezdívku "social eating", má spoustu podob. A taky spoustu kritiků. "V úterý předstíráme, že jíme sýrové křupky," popsala jeden takový snímek anonymní zakladatelka účtu youdidnoteatthat (tohlejstenesnědli). Ta na Instagramu posílá dál fotky známých i méně známých lidí a jejich zdánlivě kalorického jídelníčku.

Fotogalerie

Jak nejíst zmrzlinu

Spolu s vtipnými komentáři tak sdílí třeba obrázek zpěvačky Miley Cyrusové s obřím koláčem, modelky v bikinách s dvěma koblihami nebo "celé čtyři fotografie blogerky Negin Mirsalehi, jak nejí zmrzlinu Magnum".

Posvítila si i na brazilskou supermodelku Gisele Bündchenovou, která se vyfotila s hrncem uvařených špaget, nebo na její mladší kolegyni Coco Rocha, která prý "velmi profesionálně" předstírá, že jí sendvič.

Nikdo kromě samotných dam na fotografiích samozřejmě neví, který z komentářů je pravdivý a kdy jde jen o lehce nekorektní humor. Poruchy příjmu potravy už ale tak legrační nejsou – a vliv sociálních médií by se podle odborníků neměl podceňovat. "Při poruchách příjmu potravy, jako je anorexie a bulimie, totiž mohou právě sociální sítě umocňovat a zvýrazňovat patologie v chování," říká lékařka Kateřina Cajthamlová.

Falešná realita

"Je tu větší tlak na stádnost a přijatelný průměr," dodává. "Uživatelé jsou anonymní a často chybí přímý a častý kontakt s jedinci, kteří se na sociální síti prezentují. Proto vzniká podstatně větší prostor pro virtuální realitu a vytváření falešné image." Ideální podhoubí pro rozvoj poruch příjmu potravy – stačí zadat klíčové slovo #thinspiration a třeba server Pinterest vám nabídne stovky příspěvků o tom, jak nezdravě hubnout.

Nezdravé trendy ze sociálních sítí

Patří k nim #thinspiration, mezera mezi stehny i "klub anorektiček". Více si o nich můžete přečíst tady.

O svou mezeru mezi stehny se s fanynkami podělila britská modelka Maria...

Pokud jde o "nenažrané" fotografie, tady vlastně platí opačný přístup. "Jak se popularizují příznaky jednotlivých poruch příjmu potravy, zvyšuje se společenský tlak na ty, kdo jimi trpí, hlavně na anorektičky," podotýká Kateřina Cajthamlová.

Jsou podle ní nuceny "prokázat," že anorexii nemají. Jejich reakce přitom není žádná novinka: "Skrývání, lhavost a předstírání normálního vztahu k příjmu potravy – to všechno k těmto poruchám patří." Inscenované fotky jsou ideální nástroj.

Příliš hubené děti

Letošní hit je dobré jídlo

Na Raketa.cz najdete restaurace, kde vás za skvělé ceny královsky pohostí. Dopřejte si výtečný tatarák, poctivý domácí burger nebo šťavnatý steak.

To, že čím dál více lidí podobný trend zaznamenává a kritizuje, podle lékařky není zbytečné dramatizování. Naopak varuje před podceňováním poruch příjmu potravy: "Jejich výskyt vzrůstá, vinou patologického ideálu hubenosti se šíří do mladších věkových kategorií a postihuje i chlapce. Dokonce se nově objevuje i ve sportovních odvětvích, jako je balet, gymnastika nebo aerobic."

Kateřina Cajthamlová upozorňuje taky na nezanedbatelný negativní vliv okolí. "Může jít o chybné vzory v rodině či přímý tlak rodičů: buď na to, aby dítě zhublo a nelišilo se tak od vrstevníků, nebo naopak na to, aby přibralo a nepřitahovalo nežádoucí pozornost na rodinu a její výchovné vzory," uzavírá.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.