Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozmázlou rtěnku nemají hvězdy omylem. Varují tak před rakovinou

  16:30aktualizováno  16:30
Na sociálních sítích se objevil nový druh „selfíčka“: známé i méně známé ženy se fotí s rozmazanou rtěnkou. Není to žádný omyl ani podivný módní trend, ale součást virální kampaně. Ta má upozornit na riziko rakoviny děložního čípku a především na možnosti její prevence.

Vyfoťte se s rozmazaným make-upem. Možná tím někomu zachráníte život, radí nová kampaň. | foto: Profimedia.cz

Se rtěnkou, která nedrží na svém místě, se v posledních dnech vyfotily třeba modelky Georgia May Jaggerová, Chloe Simsová a Cara Delevingne, zpěvačka Rita Ora nebo známá vizážistka Samantha Chapmanová. Spolu s britským nadačním fondem Jo’s Cervical Cancer Trust tak celebrity odstartovaly kampaň, která má oslovit zejména mladé ženy.

Fotogalerie

Klíčové slovo, podle kterého fotky na Instagramu či Twitteru najdete, zní tentokrát #SmearForSmear. Jde o slovní hříčku: anglické slovo „smear“ totiž může znamenat jak „rozmazat“ (třeba make-up), tak „stěr“. A právě stěr z děložního hrdla je součástí takzvaného Pap testu, bezbolestného vyšetření, které může rakovinu děložního čípku včas podchytit.

Jo’s Cervical Cancer Trust uvádí, že 80 % žen se někdy nakazí sexuálně přenosným papilomavirem, známějším jako HPV. „U většiny z nich infekce sama odezní, ale u malého procenta žen může zůstat v těle celé roky a vést k rozvoji rakoviny cervixu (děložního čípku),“ píše se na jejích stránkách. „Ale dá se jí předejít, proto choďte na pravidelná gynekologická vyšetření,“ apeluje.

Kampaň rozjela nadace v době, kdy probíhá Evropský týden prevence rakoviny děložního čípku, a doufá v podobný úspěch, jaký měla třeba loňská Ice Bucket Challenge. I SmearForSmear ostatně využívá obrovského vlivu sociálních sítí a toho, že se jí může zúčastnit úplně každý.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.