Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sedm důvodů, proč jste pořád unavení

  2:30aktualizováno  2:30
Každý z nás se občas cítí unavený a bez energie, aniž by dokázal určit, co za pocitem vyčerpání vězí. Kromě přepracování či předzvěsti, průběhu nebo důsledku nemoci může mít únava ještě mnoho jiných příčin.
Za únavu může i nedostatek kvalitního spánku (ilustrační snímek)

Za únavu může i nedostatek kvalitního spánku (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Únavu lze rozlišovat na psychickou či fyzickou a mezi její hlavní projevy patří malátnost, vyčerpání, bolesti hlavy a zad, úzkosti, podrážděnost, náladovost a neschopnost soustředit se.

Extrémní únava, která se označuje jako vyčerpání, může však způsobovat i změny vnímání, deprese, halucinace a zmatenost. Jaké mohou být příčiny vaší únavy?

1. Jste dehydratovaní

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost, netečnost a značný pokles energie. Pokud vaše strava obsahuje velké množství soli, kávy a čaje, je dost možné, že jste dehydratovaní. Sůl totiž doslova louhuje tekutiny z těla a kofein v kávě a čaji působí močopudně.

Kromě únavy patří mezi hlavní znaky dehydratace suchá pokožka nebo rty a tmavší moč. A kolik tekutin denně byste měli přijmout? Odborníci radí vydělit celkovou váhu v kilogramech třiceti a vyjde vám, kolik litrů tekutin potřebujete.

Do přijatého množství byste měli zahrnout především čistou vodu, bylinné čaje, ředěné džusy nebo také kokosovou vodu, která obsahuje elektrolyty, jež ztrácíte pocením.

2. Chybí vám železo nebo vitamin D

Pokud jste se rozhodli pro veganství a vzdali se masných a mléčných výrobků, může vám chybět železo. Nedostatek železa hrozí také ženám, které trpí silnou menstruací. Nejbohatším zdrojem tohoto důležitého minerálu jsou kromě masa rovněž ořechy, semínka, rozinky, sušené meruňky a listová zelenina.

Únavu mohou také způsobovat nízké hodnoty vitaminu D a B12. Množství "déčka" v těle pomůže zvednout pobyt na slunci, zdrojem tohoto vitaminu jsou také mořské ryby, tvrdé sýry či mák. K doplnění vitaminu B12 vám zase pomohou živočišné produkty jako vejce, mléko, sýry a maso.

Vegani ho mohou získat například z kvašené zeleniny, mořských řas nebo obilných klíčků. Jediným způsobem, jak zjistit, zda vaše tělo obsahuje dostatečné množství železa a vitaminů D a B12, je krevní test.

3. Máte poruchu štítné žlázy nebo nadledvinek

Štítná žláza produkuje hormon tyroxin, jež reguluje metabolismus a spotřebu energie. Při snížené produkci tyroxinu se můžete cítit unavení, hrozí také výkyvy nálad, zimomřivost a přibírání na váze. Pokud máte podezření na poruchu štítné žlázy, nechte si udělat krevní test.

Za tajemnou únavou mohou být také nadledvinky, které produkují mimo jiné i adrenalin a kortizol. Adrenalin se vylučuje do krve při stresu, strachu a úzkosti a kortizol zvyšuje pohotovost organismu při zátěžových situacích (proto se mu také říká antistresový hormon).

Dlouhodobý stres a psychická zátěž mohou vést až ke stavu známému jako vyčerpání nadledvinek a neschopnost vylučovat dostatek kortizolu může způsobit poklesy energie a závratě. Při léčbě nadledvinek je nejdůležitějším faktorem psychický i fyzický odpočinek, odborníci doporučují především meditaci a relaxační cvičení.

4. Děláte moc věcí najednou

Tento fenomém se týká především žen, které dokáží v jeden moment číst e-mail, telefonovat a lakovat si nehty. Ovšem tato schopnost nemusí být vždy dobrá pro zdraví.

"Mnoho věcí najednou příliš stimuluje tvorbu dopaminu v mozku," říká profesor Paul Gilbert, psycholog a autor knihy The compassionate mind.

"Dopamin je chemická látka spojená s odměňováním, vitalitou a dobrou náladou a je snadno spotřebována. Když se zásoby tenčí, může to vést k vyčerpání a depresi," vysvětlil profesor Gilbert, který na srovnání hladin dopaminu v mozku doporučuje jemné činnosti jako zahradničení, procházku nebo meditaci.

5. Jste zahlceni technologií

Nespavost a únava mohou být také příznaky elektrické senzitivity, která je podle mnohých odborníků způsobena přílišným vystavením se elektromagnetickým polím (dále jen EMFs z anglického electromagnetic field).

Bezdrátové a mobilní telefony a bezdrátové směrovače vyzařují EMFs v domácnostech, a tak podle studií ovlivňují štítnou žlázu a produkci melatoninu.

Jelikož je v dnešní době téměř nemožné vyhnout se těmto technologiím úplně, experti na tuto problematiku doporučují alespoň odstranit všechny zdroje EMFs z vaší ložnice.

6. Můžete mít celiakii

Toto autoimunní chronické onemocnění sliznice tenkého střeva je způsobeno přecitlivělostí na lepek a neschopností tolerovat lepek v potravě. Lepek je směs bílkovin, která se nachází v mnoha obilovinách, jako je pšenice, žito, ječmen a oves.

I když se celiakie obvykle projevuje problémy se zažíváním, někteří lidé tento příznak nemají, a tak si nedokáží vytvořit spojitost mezi únavou a nesnášenlivostí lepku.

Nediagnostikovaní a tudíž neléčení celiaci však neabsorbují pořádně živiny z potravy, což může kromě vyčerpání vést také k neplodnosti a dokonce i k osteoporóze. Pokud máte podezření na tuto nemoc, požádejte svého lékaře o test na celiakii.

7. Spíte buď málo, nebo až příliš

Kvalitní spánek regeneruje celý organismus, ale nadbytek spánku může být stejně tak unavující jako spánková deprivace. Většina lidí potřebuje asi 8 hodin spánku a jeho nedostatek stejně jako nadbytek vede ke snížení energie, neschopnosti se soustředit, podrážděnosti i depresím.

Snažte se proto dodržovat pravidelný biorytmus a choďte spát a vstávejte v přibližně stejnou dobu každý den.

Jestliže si rádi přispíte o víkendu, dopřejte si maximálně hodinu navíc oproti pracovním dnům. Dlouhé vyspávání vám může pokazit celý víkend, protože budete malátní, unavení a mrzutí.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

(Ilustrační foto)
Co vám zlepší imunitu: domácí mazlíček, pivo i ústřice

Imunitní systém je obrovský komplex, spolupracují v něm krvinky, tkáně a sliznice, protilátky i jednotlivé orgány. My ho můžeme jen trochu popostrčit. Třeba...  celý článek

Miroslav Dubovický
Čech Dubovický má nejhezčí tělo v Evropě a druhé nejkrásnější na světě

Bronzový Muž roku 2016 Miroslav Dubovický (25) uspěl na světové soutěži krásy. Českou republiku reprezentoval v soutěži Men Universe. Model, trenér a kickboxer...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest potravin, které ničí chuť na sex

Stres, únava, hádka s partnerem nebo zdravotní potíže patří mezi známe zabijáky sexuální touhy. Ale věděli jste, že libidu mohou škodit i některé potraviny a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyři rady odborníků, jak získat krásnější a zdravější tělo. Navždy

Chtěli byste zeštíhlet a zpevnit postavu, celkově žít trochu zdravěji? Seznamte se s čtveřicí osvědčených tipů nutričních poradců, fitness trenérů i...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Podle čeho vybírat produkty pro stárnoucí pleť? Nenechte se lapit mýty!
Podle čeho vybírat produkty pro stárnoucí pleť? Nenechte se lapit mýty!

Z různých magazínů, online blogů či videí na YouTube se na nás hrne spousta tvrzení o kosmetických produktech. Naneštěstí je mnoho z nich dosti neodborných. Jak... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.