Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlé tipy proti bolesti zad

  6:00aktualizováno  6:00
Masáž, přikládání ledu nebo stabilizovaná poloha. To jsou základní rady, jak si bez vyhledání lékaře pomoci s bolavou krční páteří nebo akutní bolestí v kříži.

Bolest krční páteře patří k nejčastějším zdravotním problémům. | foto: Profimedia.cz

Vzbudili jste se už někdy s bolestí krční páteře, ale věděli jste, že se dnes u lékaře nemůžete zastavit? Anebo jste si namohli záda v oblasti kříže, když jste zvedali těžké věci či když jste přehnali zahradničení? Předkládáme vám praktické rady, které můžete vyzkoušet v případě, že není bolest tak veliká, že byste museli akutně vyhledat lékaře. Zjistěte, jak vám mohou pomoci masáže, led či teplo. Jestliže nevíte, která z těchto domácích opatření jsou nejlepší, výzkumy prokazují, že všechna jsou si co do efektivity rovnocenná.

První věc, kterou byste pro prevenci občasných bolestí zad měli udělat, je diagnostikování aktivit nebo činností vedoucích k tomuto problému a jejich odstranění. Daniel Riddle, profesor na Virginia Commonwealth University, říká, že svalová křeč v krku, která se objevuje během dne, je často způsobena mechanickými faktory, třeba špatnou polohou ve spánku. Navíc, čím tvrdší je vaše lůžko, tím hůře se daří vašim zádům. Co se týče polštářů, není vhodné jich mít pod hlavou několik. Pokud spíte nejčastěji na zádech, neměli byste mít hlavu podepřenou polštáři tak, aby se brada dotýkala vašeho hrudníku.

Nezapomeňte také na činnosti, které nevědomky děláme a které mají vliv na bolesti zad. Nejčastěji sem patří nošení nákupu v igelitové tašce, dlouhé telefonování s mobilem u ucha, špatné sezení u počítače, spánek na břichu nebo čtení si v posteli.

Teplo, nebo led?
Bolest ale může způsobovat i zánět, a pokud jej necháte rozvinout, může přispět k chronickým problémům krku nebo ramen. Abyste měli zánět pod kontrolou, přikládejte k bolestivým místům led. Odborníci ale doporučují přistoupit k tomuto opatření až po osmačtyřiceti hodinách od začátku bolesti. Lékaři a fyzioterapeuti popisují řadu možných postupů. Například naplňte igelitovou tašku rozdrceným ledem. Na místo, které vás bolí, položte ručník a přiložte tašku s ledem. Nikdy ale nepokládejte led přímo na kůži. Chlaďte patnáct až dvacet minut a potom na čtyřicet minut přerušte. Poté opakujte.

Není mnoho lékařů, kteří by vám poradili přikládat na bolestivé místo tepelný zábal. Léčit akutní bolest touto cestou není právě obvyklé. A to z toho důvodu, že teplo má obecně tendenci záněty zhoršovat. Přesto ale existují výjimky a teplo některým lidem dodává úlevu. Vyzkoušet teplý zábal je v pořádku ale až po dvou až třech dnech; pomůžete tím odlehčit zejména ztuhlým svalům. Nikdy jej ale nepoužívejte dřív než po osmačtyřiceti hodinách, protože jinak se může otok zhoršit a uzdravování zpomalit.

Lepší je tedy začít s "ledovou“ variantou. Led má totiž tendenci znecitlivět vnímání bolesti ve svalech. Aplikace teplého zábalu je stejná jako u ledu. Přikládat na patnáct až dvacet minut se čtyřicetiminutovou pauzou před dalším přiložením. Pro experimentátory je také možná varianta kombinování teplého a studeného přikládání.
 
Namasírujte se sami
Tuhé ramenní a krční svaly si zaslouží masáž. Mnoho lidí má nejbolestivější a nejnapjatější trapézový sval. Sval je dobré namasírovat. Tuto masáž zvládnete i bez pomoci někoho dalšího. Nejprve nahmatejte trapézový sval. Ačkoliv jde o velký sval sahající od krku, přes ramena a téměř celá záda, pro tuto masáž stačí jeho horní část. Přes rameno umístěte svou dlaň na druhé rameno. Začněte na spodu krku, masírujte sval ve stejném rytmu a posouvejte se až k paži. Lehce při masírování zatlačte na sval, abyste cítili "příjemnou bolest". Pokračujte na druhé straně krku.

Mírný pohyb
Ještě nedávno radili doktoři lidem, které trápila bolest zad, aby si lehli a příliš se nehýbali. Lékařské výzkumy ale ukázaly, že pacienti s akutní bolestí v kříži, kteří přestali dělat jakoukoliv aktivitu, trpěli mnohem více než ti, kteří se hýbali. Ulevit někdy může poloha vleže na zádech s ohnutými koleny a nohama odpočívajícíma na posteli nebo židli. Zvláště pokud to činíte opakovaně a cvik se osvědčil. Doktoři a vědci ale obecně vědí, že zůstat aktivní, i když jste limitováni bolestí, je ta nejefektivnější cesta, jak se vypořádat s akutní bolestí v kříži.

Jakmile se bolest objeví, je dobré se alespoň na chvíli "stabilizovat“. Pokud vás bolí krční páteř a bolest nijak nesouvisí s nedávným velkým traumatem, je chvíle odpočinku prvním doporučením. Nepodkládejte pod krk příliš polštářů, to by bolest jen zvětšilo. Cílem je uvést vaši páteř a krk do neutrální pozice. Ujistěte se, že mezera mezi zády a vaším krkem je vyplněna malým polštářkem. Takto nějakou dobu odpočívejte. Záleží na vážnosti, ale po chvíli můžete zkusit velmi mírné pohyby. Podobně jako masáž vám mírné pohyby mohou pomoci předejít chronické vadě tkáně. V tomto stadiu je důležité respektovat limity své bolesti.

Autor:




Nejčtenější

Petra Hapková
Když táta slyšel můj hlas, uklidnil se, vzpomíná Petra Hapková

Zpívá šansony a pokračuje tak v otcově odkazu. Petra Hapková je dcerou miláčka národa, zesnulého hudebního génia, skladatele Petra Hapky a atraktivní herečky...  celý článek

ilustrační snímek
Pět pochval denně zlepší chování malých dětí, tvrdí britští psychologové

Mnoho rodičů si láme hlavu tím, jak zlepšit chování svých dětí. Podle britských psychologů by mohlo pomoci pravidelné chválení. Důležité je ovšem vhodně volit...  celý článek

Ve science parku iQlandia najdou děti stropem probořenou dinosauří nohu, která...
Dinosauři jsou u dětí fenomén. Učí je zvládat hněv, přírodopis i smrt

Snad každé dítě by ve svém pokojíčku nalezlo aspoň jednu postavičku pravěkého tvora. Proč jsou dinosauři pro děti takovým lákadlem? Důvodů je hned několik....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Slávky: Bratr si chce do společného domu nastěhovat přítelkyni

Po smrti rodičů žijeme s bratrem ve společné domácnosti ve velkém domě na vesnici. Každý vlastníme půlku domu. Zvykli jsme si na sebe a dokážeme se na všem...  celý článek

V teplých měsících je pravidelná péče o nohy zcela zásadní.
Pěkné nohy na léto? Cesta k nim je jednodušší, než byste čekali

Pokud jste si zrovna uvědomili, že doba sandálů a sandálků se blíží, ale vaše nohy na to ještě nejsou tak docela připravené, nejste v tom sami. Naštěstí se to...  celý článek

Další z rubriky

Marek Kotalík
Lidé si myslí, že jedu v drogách, říká mladík s Touretteovým syndromem

Touretteův syndrom nutí nemocného škubat hlavou, dělat grimasy, vykřikovat. Pobuřuje veřejnost. „Ti lidštější se zeptají, jestli jsem v pořádku. Ostatní si...  celý článek

(Ilustrační foto)
Tabletové rameno, kyberchondrie, technostres. Nové nemoci digitální doby

Digitální éra – digitální nemoci. Souchotě ani záškrt nás už nedostanou, zato máme zdravotní potíže, psychické poruchy nebo přinejmenším podivné syndromy,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Neléčený vysoký tlak zvyšuje riziko infarktu i mrtvice, varuje kardiolog

Hypertenze neboli vysoký krevní tlak, je jednou z nejčastějších kardiovaskulárních chorob. „Zanedbání či nedostatečná léčba mohou zvýšit riziko vzniku infarktu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.