Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Večeřte v pět, pak už si dejte jen mrkev, radí hubnoucím expert

  15:00aktualizováno  15:00
Obrovským problémem Česka je stravování ve fastfoodech a nedostatek pohybu. I proto je u nás tolik obézních lidí. Co s tím? V pátečním vydání týdeníku TÉMA o nejlepší dietě hovoří expert na zdravou výživu profesor Libor Vítek, vedoucí Hepatologické laboratoře Ústavu lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky VFN a 1. LF UK v Praze.

Profesor Libor Vítek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Jak se má člověk, který chce začít hubnout, vyznat v tom nepřeberném množství diet?
Existují velikánské studie, které srovnávaly různé diety, a opravdu prokázaly, že drtivá většina z nich funguje. Problém je, že některé diety zdravé nejsou, protože tam chybí důležité látky, od železa až po vitaminy. Dalším faktorem je, že některé diety nejsou udržitelné dlouhodobě. Člověk začne přecházet na méně přísnou dietu a najednou zjistí, že má více kilo než na začátku.

Existuje nějaká univerzální doporučovaná dieta?
Vyvážená dieta. Dodržují se základní principy racionální stravy a člověk má doporučení, co by měl konzumovat. Například v tom smyslu, že by měl mít dvakrát týdně na stole rybu, tolik mléčných výrobků, kusů ovoce, zeleniny. Z tohoto se pak sestaví celý jídelníček. To je nejzdravější dieta. Samozřejmě dieta sama o sobě není spasitelná, člověk by se měl k tomu i hýbat – aspoň tři a půl hodiny týdně.

Je pro člověka zdravější, když snídá, nebo když snídani vynechá?
Existuje několik studií, které dokazují, že kdo snídá, je zdravější. Zastánci teorií o nesnídání argumentují tím, že díky nižšímu příjmu kalorií mají v celkovém denním objemu kalorií náskok. Těmto lidem se říká přeskakovači snídaní. Při studiích se však zjistilo, že ti, co snídají, mají nižší body mass index a tedy i nižší výskyt nadváhy a obezity. Ideální pro lidské tělo by bylo, aby přísun potravy byl kontinuální, proto se doporučuje jíst pětkrát až šestkrát denně. Naopak lidé, kteří se najedí jednou za den, tak i přestože sní adekvátní množství energie, tak často tloustnou. Dochází k výkyvům hormonů, například inzulinu, který reguluje hladinu krevní glukozy.

Když to tedy zobecníme, tak základem každého hubnutí by měla být vydatná snídaně, půlhodinka aerobní aktivity a vyvážená strava po celý den (ovoce dopoledne, zelenina odpoledne). Jíst by se mělo naposledy tři hodiny před spánkem?
Člověk by neměl chodit spát s plným žaludkem. Ví to skoro každý, ale málokdo to dodržuje. Pravda to ale je. Tělo k spánku energii nepotřebuje, takže si ji uloží. Když se člověk v osm nají a v deset jde spát, tak je to špatně. Tam by měly být aspoň tři hodiny. Ideální je se v pět odpoledne najíst a v sedm si dát papriku nebo mrkev. Tak je to v pořádku, protože člověk už z té zeleniny nepřibere a nemá hlad.

Doporučený jídelníček vyvážené stravy a další zajímavosti o hubnutí najdete v pátečním vydání týdeníku TÉMA.

Autor:




Nejčtenější

Jste v neustálém pohybu a často se přesunujete z místa na místo? Nedokáže...
OBRAZEM: Designové batohy na stěhování po městě i na útěk do přírody

Jste v neustálém pohybu a často se přesunujete z místa na místo? Nedokáže sbalit vše potřebné do kabelky? Pak sáhněte po batohu či vaku. Dobře se nosí a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Ze sexu nás už hlava nebolí. Častěji se z milování vymlouvají muži

Co se změnilo v posledních letech za dveřmi našich ložnic? V sexu jsme odvážnější, ale spíme spolu méně často. Ze společných hrátek se spíš vymlouvají muži,...  celý článek

Soufflé au chocolat
Hříšně dobré čokoládové dezerty nejen na víkend

Už žádné pocity viny. Čokoláda není jen božská mana, která vám pomůže překonat stresové situace a zlepšit náladu. Ona je dokonce zdravá. Prospívá srdci,...  celý článek

Dara Rolins. Styling: Ruth Šariská, make-up: Michaela Ohemová
Fotili jsme Daru Rolins v plavkách. Postavu nemám zadarmo, říká

Na plavkovou sezonu se zpěvačka Dara Rolins nijak připravovat nepotřebuje, na své postavě totiž pracuje pořád. Pro magazín Ona Dnes, který vyjde 29. 5.,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Čas na cvičení máme všichni. Sedm tipů, jak se každý den trochu hýbat

Nemám čas. Nemám energii. Mám sedavé zaměstnání. Nechci cvičit jen trochu, ale pořádně. Výmluv, proč se každý den prostě nemůžeme hýbat, máme spoustu. Zařadit...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jarní očista na vlastní tělo. Hladovka se redaktorce neosvědčila

O tom, že bychom měli jednou za čas svému organismu dopřát očistu, aby se zbavil všech škodlivin, není sporu. Jak ale na ni? Která metoda je správná a...  celý článek

Posilování paží
Štíhlá do plavek: tři účinné cviky, které vás zbaví plandavých paží

Každé nabrané kilo se projevuje v některých partiích a ani naše paže nejsou výjimkou. Problém je, že právě s přicházejícím oteplením se tato část těla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.