Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poraďte se s kvalifikovanou učitelkou prvního stupně Markétou Klingerovou. Lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Povoleny jsou fotografie ve formátu JPG či PNG s maximální velikostí 6 MB.

Zasláním fotografie poskytuje jejich autor souhlas k použití fotky v poradně iDNES.cz. Odesílatel prohlašuje, že fotografie je jeho autorským dílem, není v rozporu se zákonem, ani dobrými mravy.

pitný režim
Dobrý den, mám problém s mým 3,5letým synem. Začal chodit do školičky ze začátku s pláčem, ale po pár dnech se to překvapivě srovnalo postupně jsme mu to tam prodlužovali o hodinu a ráno se nemůže dočkat a utíká do školky. Před prázdninami sem tam chodila s ním a s ničím tam problém neměl. Ale teď tam odmítá pít a o jídle ani nemluvím neustále o tom mluvíme a vysvětlujeme paní učitelka se ho snaží nalákat s dětma vychvalujou mu bumbání má ho tam neustále položené, že se může kdykoliv napít, ale nic s ním nehne. Ráno a večer slibuje, že se napije, ale stejně se nenapije. Už si nevím rady jak ho přimět nalákat cokoli, aby se aspoň trochu nabumbal. Děkuju za radu
Lucka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Lucko, víc než mé dřívější rady, které jsem udělila na téma "pitný režim", už asi nevymyslím. Buď je to zástupný problém a hošík ten skutečný dává najevo tímto způsobem (např. že tam chodit nechce, nebo že si tam připadá nedostatečný apod.), nebo to může být onen boj o moc - buď ve vztahu k Vám, nebo k paní učitelce. Ještě mě napadá, že mu může vadit určitá nádoba nebo tak něco, zkoušeli jste mu tam dát vlastní lahvičku? Přeji chlapečkovi, aby brzy přestal žíznit.
pitný režim
Dobrý den, máme problém s pitím naší dcerky (15měs.). Za den vypije cca.300ml včetně mateřského mléka. Nyní prodělala zánět moč.cest. Vyzkoušeli jsme různé lahve, vody, šťávy (po dobrém, po zlém) a výsledek je stále stejný. Spíš máme pocit, že už má k pití odmítavý postoj "z principu". Pokud jí nabízím pití, kroutí hlavičkou a říká ne. Občas se dobrovolně napije. Dětská lékařka nám neporadila, pouze nás upozornila, že by malá měla vypít litr tekutin denně, ale jak do ní tekutiny dostat? Děkuji za odpověď
Dana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Dano, dítě nemůžeme donutit pít a jíst, a ono to dobře ví. Je jasné, že by dítě mělo hodně pít, ale např. můj syn určitě ve věku Vaší dcerky nevypil litr za den, ani náhodou! (A je naprosto zdravý.) Chci tím říct, že pokud z (ne)pití uděláme větší problém než je, může se stát to, co se stalo Vám, že dítě začne odmítat z principu a vychutnávat si svou moc. Zkuste si to nebrat tolik k srdci, aby dcerka necítila, jak moc Vám na tom záleží. Prosím podívejte se na druhý dotaz pod názvem "pitný režim", kde jsem uvedla některé možnosti pro inspiraci, jak lze k dítěti, které nechce pít, přistupovat - samozřejmě každé dítě je jiné a na každé zabere něco jiného. Přeji Vám, aby dcerka brzy změnila na pití názor!
pitný režim
Dobrý den, máme 3,5 letého syna a potřebovala bych poradit jak ho nenásilnou formou naučit pít víc tekutin? Momentálně vypije jen asi 200 ml + nějaké ovoce. Děkuji za odpověď
Martina
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Martino, je to celkem častý "oříšek", zvlášť tam, kde neholdují sladkým džusíkům (které naprosto nedoporučuji). Jestli jde u vás o skutečný problém nebo ne zjistíte, když budete sledovat množství a zabarvení moči. Jestli synek čůrá dost a moč je světlá až čirá, nadále ho jemně k pití pobízejte, ale hlavu si s tím nedělejte. Pokud skutečně potřebuje tekutin víc, mohu Vám dát nějaké tipy z vlastní zkušenosti, ovšem s tím, že na každé dítě zabírá něco jiného a také jedno dítě v průběhu času mění své preference a je třeba přicházet na nové finty, když ty staré už nezabírají: 1) dávat jídla s vyšším obsahem tekutin (polévky, kaše...) 2) dávat vodnaté ovoce a zeleninu (meloun, okurka...), šťávu z ovoce 3) dávat na výběr z více hrnečků, skleniček (nikoli "Chceš napít?" ale "Chceš napít z hrnečku nebo ze skleničky?") 4) pít za někoho (plyšáci, panenky... např. pejsek přijde k dítěti a řekne: "Haf haf, já mám takovou žízeň, prosím, napij se za mě...") 5) přiťuknout si s dítětem ("Na zdraví!") a napít se také (ze své sklenice) 6) sklenice s vodou k dítěti mluví: "Toníčku, já bych tak ráda k tobě do bříška, napij se mě trochu, ať si to tam můžu prohlédnout... Jupí, to mám radost!" 7) Pokud dítě při doušku hlasitě polkne, z legrace to obdivovat: "Panečku, to to žbluňklo!" Malé dítě pak nejspíš bude chtít svůj "úspěch" opakovat 8) Zkrátka jakkoli zapojit fantazii a smysl pro humor. 9) Vysvětlit dítěti (ukázat na obrázcích i na jeho těle), co se s vodou děje, když ji spolkne, kudy putuje, a také k čemu ji tělo potřebuje. Dávat do souvislosti tvrdou stolici nebo žlutou moč s nedostatkem tekutin: "Podívej, zase máš žluté čůrání, honem se pojď napít!" Zkrátka učit dítě zodpovědnosti za své zdraví (k tomu ovšem potřebuje informace, podané přiměřeně věku). Aby se z pití nebo nepití třeba nestal boj o moc; když dítě nechápe, proč by pít mělo, zato moc dobře vidí, jak na tom rodičům záleží, vychutnává si svůj triumf: "Chachá, pít (na rozdíl od jiných věcí) mě donutit nemůžou!"



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.