Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna ukončena

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poradna je ukončena. Odpovídala kvalifikovaná učitelka prvního stupně Markétou Klingerovou, která lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| Rozloučení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy
poruchy učení
Dověděl jsem se zajímavý názor, že plno tzv. DYS (dnes velmi populární) dětí je tzv. Bustrofedon. Píší zleva napravo a na konci řádku začnou psát o řádek níže zprava doleva a zrcadlově atd. https://cs.wikipedia.org/wiki/... Pokud se děti převychovávají pouze na psaní zleva napravo, tak mají nerovnováhu mezi pravou a levou hemisférou a díky tomu špatně, křečovitě píší a i poté špatně čtou. Buď se naučí číst, ale nevědí co čtou, protože se musí soustředit pouze na to, aby četli, nebo čtou špatně a koktají atd. Jediný způsob prý je nechat dítě psát Bustrofedonem a pouze mu vysvětlit, že pokud píše pouze pro sebe, ať píše Bustrofedonem a pokud píše pro ostatní, že musí psát zleva napravo, jinak by to nikdo jiný nepřečetl.
Jeden z mála lidí, kteří se tím zabývali byl František Synek
http://www.databazeknih.cz/kni...

Tímto způsobem psal i Leonardo da Vinci

Co si o tommyslíte?
Honza
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Honzo, asi je to možné, ale osobně jsem se s tím nesetkala.
poruchy učení



Dobrý den paní Klingerová,
potřebuji radu ohledně syna. Vchodí do první třídy a na začátku druhého pololetí začali psát v ČJ diktáty slov. A začínám pozorovat, že to synovi dělá velké problémy. Když má napsat třeba voda, tak napíše vod místo Slávek napíše Sávek prostě mu vypadávají písmenka. Od začátku školy jsem s ním vše procvičovala..napřed písmenka pak slabiky. Vše pěkně uměl a stíhal a řekla, bych, že ani čtení mu nedělá problémy a přesto nám teď psaní slov nejde.
Dostává teď z diktátů většinou trojku a někdy je dokonce jediný ze třídy. Začínám se děsit..za chvíli mají začít psát celé věty. Paní učitelka mu dala dokonce i razítko šneka, že má přidat a zopakovat si všechna písmena, ale v tom to není, písmena zná dobře, když je píše je to bez chyb i slabiky. Každý den píšeme na procvičení diktáty doma, ale evidentně to nepomáhá..nevím jak mu pomoci, aby se zlepšil.
Moc děkuji za radu Petra

Petra
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Petro, navštivte se synkem pedagogicko-psychologickou poradnu. Pokud zjistí nějakou poruchu učení, měla by pak paní učitelka na to brát ohled jak při práci s takovým žákem, tak s hodnocením (je možné i zažádat o slovní hodnocení). Pokud se nejedná o poruchu, i tak by Vám v poradně měli poradit, jak synkovi pomoci. Držím palce!
poruchy učení
Dobrý den,
jsem ve druháku na střední zemědělské škole. Moje učitelka mě poslala za speciálním pedagogem, protože si nestíhám psát poznámky a mám pocit, že se mi špatně uči, když se něco naučím, zapomenu to. Mohla by to byt nějaká porucha učeni?
Zuzana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Zuzano, mohla by být, a pokud by byla, poradili by Vám i učitelům, jak Vám pomoci, abyste školu lépe zvládala. Tak ať se to podaří!
poruchy učení
Dobry den, mam vas dotaz:-) nas syn prave oslavil 4 roky a nebyl schopen napocitat do ctyr, kdyz jsem ho to ucila byl to horor, dva dny nervu aby to byl schopen po me sam aspon zopakovat.. muze to byt znamka disgrafie? Nauci se pod natlakem papouskovat a po chvili nevi, ze po jednicce nasleduje cislo dve atd. Myslim, ze me pri uceni vnima na pul a nedokaze se naplno soustredit na to, co ho ucim.. predem dekuji za povzbuzujici odpoved. Jinak do skolky, uz chodi rok:-)
Ivana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Ivano, a proč ho to vlastně učíte? Zjevně na to ještě není zralý. Pokud by to měla být nějaká porucha učení, musela by to být dyskalkulie (dysgrafie znamená obtíže při psaní), ovšem v jeho věku je na takové rozlišování brzy. Nechte ho být dítětem, nehleďte na to, co umí dítě v sousedství a hlavně mu nedávejte najevo, že je podle Vás nedostatečný (nejlépe si to o něm ani sama nemyslete). Do pěti by měl být schopen napočítat v pěti a půl letech, až půjde k zápisu do školy - to má ještě čas, ne? :)
poruchy učení
dobry den chtela jsem se zeptat dcerka zacala chodit do 4 tridy a vymenila jse jim ucitelka a nechce se ucit nedela domaci ukoli nosi same petky a ctverky a jak ji nutim ucit tak my rika veci at uz umru ze bude klid ze smrdim ze me nema rada. do 3 tridy nebyl problem vse slo jak po masle taky jsme byli v poradne a jsme dislegtici dysortograficke a grafomotoricke meli jsme problem v cj a aj ale vzdy jsnme to vyresili a bylo vse v pohode tet tou 4 tridou uz nevim co si pocit jestli po dobrem tak utoci a jestli po zlem tak se me boji poradte.je ji 10 let .kdyz se nemusi ucit zlate devce bez problemu pomuze mi ve vsem .je skvela ale to uceni.mam jeste synka a ten je ve 2 tride tak se musim venovat i jemu manzel chodi s prace pozde tak stim ani nepocitam ale jaksi ji prestavam zvladat a jsem na dne a prosim o radu do predu dekuji j
nechut do skole
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, v první řadě se zkuste domluvit s paní učitelkou. Vysvětlete jí, jak dcerku špatné známky demotivují, že už se ani doma nechce učit. Jestliže má od PPP potvrzenou dyslexii atd., máte nárok požádat o slovní hodnocení místo známek. Dcerku do učení nenuťte, jen se jí třeba zeptejte, jestli by nechtěla zkusit procvičit to a to (1 konkrétní věc, max. 5-10 minut); pro ni je učení mnohem těžší, než pro ostatní děti, je zoufalá z toho, že jí to nejde. Její přístup jí nezazlívejte, zkuste jí pomoci skrze paní učitelku a PPP, radujte se ze svého zlatého děvčete. Přeji dcerce, aby se podařilo jí pomoci.
poruchy učení
Dobrý den chtělabych se zeptat na syna je mu 9let a ma problémy s diktaty spojuje předložky se slovy a dělají mu problémy čarky,a měkke a tvrde y. sedíme doma a pořad se učíme a trenujem ale neni to k ničemu nevím jestli je to jen nepozornost nebo jeslt nema nějakou poruchu Děkuji za odpověd.
sabina
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Sabino, toto mohou posoudit v pedagogicko-psychologické poradně, kterou se synem můžete navštívit.
poruchy učení
Dobrý den, potřebovala bych radu ohledně mé sestry, které je 9 let. Já sama jsem už dospelá a doma se setrou, mamkou a ostatními sourozenci nežiji. Má sestra je velmi bystrá a vyřečná holčička, avšak má velké problémy ve škole, má mírnou poruchu pozornosti a k tomu disgrafii a dislexii. Začalo se to projevovat již v první třídě a maminka to moc nezvládala. Na můj velký nátlak provázený hádkami nakonec maminka se setrou navštívila poradnu, kde jí tyto poruchy potvrdili a kam dochází a kde jim radí, jak se učit a co a jak. Nicméně to nemá žádné výsledky, včera maminka byla na rodičáku a má sestra ve 4. třídě propadá ze 4 předmětů a hrozí jí zvláštní škola. To bychom ale neradi dopustili, přece jen je to chytrá holčička, ,která má tu smůlu, že jí do vínku byly dány nějaké poruchy učení a k tomu je to lajdák..jí to prostě nějak extra nevadí, že má pětky a propadá.
DANKA
Mgr. Markéta Klingerová
...
poruchy učení
Moje mamka měla sestru ve 40 letech a partner jí osputil, je na to tedy sama, ale snaží se a učí se s ní...i když někdy nervy neudrží a křičí a rozčiluje se, což není správné. Nicméně žádná snada nenese plody, sestra je absolutně demotivovaná a snahy o motivaci nějakými odměnami, ale i tresty se míjí učinky. My všichni z rodiny jsme jinak dalo by si říci inteligentní lidé se vzděláním a přesto nemáme na sestru velké požadavky, pouze nechceme, aby šla na zvláštní školu mezi problémové děti, protože ona je citlivé a hodné děvčátko a děti jí měli vždy tendenci nějak šikanovat, s čím jsme také bojovali a povedlo se. Tak nějak mi příjde, že pořád bojujeme za její budoucnost a výsledky žádné... nesnaží se, nemá motivaci, nevíme, co s ní... U paní psycholožky v poradně, když se s ní učí, tak se snaží, doma však kouká do prázdna a nevnímá, i když se člověk snaží a každý den se jí věnuje.
DANKA
Mgr. Markéta Klingerová
...
poruchy učení
U nás na melém městě není žádná škola se speciální třídou pro pomalejší děti, tak nevidíme řešení. Nechceme, aby měla předem ou budoucnost, je to chytré, i když lenivé dítě s poruchami. Prosím Vás, poraďte, děkuji,
DANKA
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Danko, píšete, že holčička má diagnostikovanou dyslexii a dysgrafii + poruchu pozornosti; předali jste zprávu škole? Jedině tehdy mohou tyto poruchy zohledňovat jak v hodnocení, tak i ve způsobu zkoušení a také zprostředkovávání látky. Pokud mají v ruce zprávu z ped.-psych. poradny, pak by se jejím doporučením měli řídit. Pokud má tuto diagnózu, nemůže propadat ani z jednoho předmětu, natož ze čtyř. Že holčičce pětky nevadí, tím bych si nebyla tak jistá; spíš už rezignovala... Jestliže víte, že má tyto poruchy, jak jí můžete hrozit trestem? Jestliže se snaží v poradně, bude asi zádrhel v přístupu maminky. Zásadní je ale komunikace se školou. Tam asi nebude všechno v pořádku. Maminka by se měla informovat, jak došlo k situaci, že by holčička měla propadat - s touto diagnózou. Pokud je škola nevstřícná, možná by stálo za to pouvažovat o jiné, kde mají k dětem lepší přístup... Přeji Vaší sestřičce, aby brzy našla pomoc, kterou skutečně potřebuje.
poruchy učení
Dobrý den, máme dceru, které bude v listopadu 5 let. Zajímalo by mě kdy je možné určit zda dítě netrpí nějakou disfunkcí (disgrafik, dislektik...aj.) Dcera někdy když píše své jméno, tak ho píše zprava do leva, zrcadlově. Jinak když jí ukazujeme písmenka, tak je pozná a nepletou se jí. Jenom když je má napsat, tak je někdy napíše obráceně nebo vzhůru nohama. Předem děkuji za Vaši odpověď či radu co podniknout. Hezký den Milada
Milada
Mgr. Markéta Klingerová
Dobry den, Milado, kdyz se dcerce pismenka nepletou, asi dyslektik nebude (priznavam ale, ze ve specialni pedagogice mam zatim mezery). Jinak pokud se ji chystate poslat do skoly, radeji ji sami k psani nepodnecujte; pouze pokud to chce sama, tak ji samozrejme nebrante. Muzete s ni hrat slovni hry na prvni pismeno ve slove, na spojovani pismen do slabik (ale jeste ma cas, takze ji to jeste nemusi jit), na vpravo-vlevo, vpredu-vzadu, nahore-dole, hledani rozdilu, hledani stejnych dvojic, dokreslovani obrazku apod. Kdyz ji ctete z knizky, ukazujte co zrovna ctete (zleva doprava), aby si na tento smer zvykla. Pokud byste mela pochybnosti, mate moznost nechat ji vysetrit v pedagogicko-psychologicke poradne. V kazdem pripade ji chvalte za to, co umi, a budte s ni vseobecne spokojeni; at uz je ci neni dys-, nejvetsi stimulaci ji bude Vase vira v jeji schopnosti a prijeti presne takove, jaka je. Preji Vam hodne radosti z Vasi holcicky!
poruchy učení
Dobrý den paní magistro. Sice už nechodím na ZŠ ani SŠ, ale uvažuji o svém problému. Ještě když jsem studovala (je mi 22 let), měla jsem strašný problém s matematikou, nic jsem nechápala, jako bych neměla ani logické myšlení. Doma jsem se snažila zpočátku učit, ale jelikož jsem látce nerozuměla, přestala jsem snažit. Když už se mi ale podařilo se něco naučit, při písemce jsem měla okno a psala nesmysly. Dokonce jsem nechodila nikdy ani počítat příklady k tabuli. Stydím se za to doteď, protože nezvládnu ani zlomky. Je to nějaká porucha? Trápí mě to, protože jsem vynikala třeba v češtině, dějepisu apod. Děkuji za odpověď.
Inka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Inko, nemohu takto na dálku poznat, z jakého důvodu Vám matematika nešla. Mohlo to být prostě tím, že jste jiný učební typ, než jakým stylem byla látka ve škole podávána. Mohlo to být tím, že někdo před Vámi v dětství pronesl něco v tom smyslu, že "jste na matiku tupá", a Vy jste se podle toho podvědomě zařídila. Nebo skutečně mohlo jít o nějakou poruchu - to by Vám potvrdil nebo vyvrátil test v ped.-psych. poradně. Můžete být i extrémně nadaná v jiné oblasti, a v této na oplátku méně. Pokud matematiku nějak zvlášť nepotřebujete k životu (pokud si umíte spočítat peníze při nakupování apod.), a děláte obor, který Vám jde a uspokojuje Vás, není racionálního důvodu, proč se tím zabývat. Vás to ale stále trápí... a upozorňuje na nějakou bolest nebo strach hluboko ve Vás... Když to objevíte a zpracujete, Váš život se projasní mnohem víc, než kdybyste se naučila počítat zlomky. Přeji Vám, aby se Vám to podařilo, a kdyby bylo nejhůř, můžete se s problémem svěřit psychologovi. Držím palce!
poruchy učení
dobry den chtěla bych se zeptat muj syn chodí do 2.třidy učitelka si mysly ž e ma problem v psaní diktatu někdy přinese 3 a pak zas 4 jesly nema poruchu ale ja si myslim že je leplik tak trochu jinak ma dobre znamky 1 tak nevim je svědomity a nekdy mně to až bolí jak vypravy tak nevim a je my ho líto prosim poradte do snim na psychologickou poradnu tak nevim děkuji
monika
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Moniko, pokud je Váš syn svědomitý a dobře se učí, pak bych věřila paní učitelce, že problémy v diktátech mohou být dány nějakou formou dyslexie. Jestli tomu tak je, je moc dobře, že na to v poradně přijdou (a paní učitelka pak bude moci Vašemu synovi lépe pomoci). Dyslexie (a podobné poruchy učení) není nic, za co by bylo třeba se stydět nebo se toho děsit; pokud takové dítě dostane šanci zpracovávat učivo přiměřeným způsobem, nijak ho to nepoznamená. A pokud žádnou poruchu nemá, pak na to v poradně také přijdou. Mohu Vám tedy jen poradit, abyste psychologům v poradně důvěřovala (můžete si předem sepsat, na co všechno byste se jich chtěla zeptat). Přeji Vám hodně radosti z Vašeho synka!





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.