Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poraďte se s kvalifikovanou učitelkou prvního stupně Markétou Klingerovou. Lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Povoleny jsou fotografie ve formátu JPG či PNG s maximální velikostí 6 MB.

Zasláním fotografie poskytuje jejich autor souhlas k použití fotky v poradně iDNES.cz. Odesílatel prohlašuje, že fotografie je jeho autorským dílem, není v rozporu se zákonem, ani dobrými mravy.

domácí úkoly
Dobry den. mame 12 ročného syna Lukáša a od 1.ročníka sa mu veľmi nechce učiť.Všetky úlohy prefňukal a príprava do školy mu častokrát trvala do večera.Ja alebo manžel sme pritom museli pri ňom sedieť a posúvať ho, keby sme od neho odbehli, odišiel by od úloh aj on. Rovnako je tomu aj dodnes, strácame s ním trpezlivosť. Možno ho porovnávame s Lukášovimi dvoma mladšími súrodencami, ktorý napriek tomu,že "sú menej šikovní", ale svojou snahou dosahujú lepšie výsledky. Lukáš nazbiera pre svoju lenivosť tie najhoršie známky, a potom sa trápi s ich opravovaním, vlastne skôr my, jemu je to jedno. A tak je to s celým jeho prístupom k akýmkoľvek povinnostiam. Radi by sme z neho vychovali samostatného chlapca. Ale aj stanovené pravidlá sú na druhý deň zabudnuté. Vrelá vďaka za radu.
Jana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Jano, na začátku školní docházky zřejmě Lukáš získal k učení odpor - a to se nestalo jen tak pro nic za nic a určitě to nebylo tím, že by byl líný (lenost neexistuje, jen nedostatečná motivace). Buď nebyl ještě po všech stránkách dostatečně zralý, nebo měl (má) nějakou poruchu učení, nebo na něj okolí nevhodně tlačilo (např. nemohl si vybrat, kdy bude úkol dělat; bylo mu dáváno najevo, že je nějakým způsobem nedostatečný; dostával úkolů příliš - nebo byl ještě nucen dělat něco navíc, místo aby se proběhl venku), nebo nikdy nezakusil důsledek svého jednání - totiž že úkol do školy nepřinese; nebo... Zezačátku mu určitě nebylo jedno, ajké jsou jeho školní výsledky. Protože ale z nějakého (buď výše uvedeného, nebo ještě úplně jiného) důvodu zřejmě získal pocit, že selhává, jeho psychickou obranou se stalo odmítání vůbec se do úkolu pustit. Školní příprava dítěte by rozhodně neměla - za žádných okolností - "častokrát trvat až do večera" - to mi zní až jako týrání... Možná, že k jeho nechuti přispělo i narození mladších sourozenců, zvlášť pokud příprava do školy byla spíše jediná pozornost (a možná ani ne příliš vlídná), kterou jste mu v té době věnovali. Pokud byste mu je teď dokonce dávali za vzor, větší nechuť už byste těžko vzbudili. Doporučovala bych vám tedy (v tomto pořadí) 1) zajistit, aby se Lukáš cítil milován a oceňován, 2) uvolnit tlak, snížit požadavky na úspěšnost ve škole a domluvit si s Lukášem nejen (nepříliš náročná) pravidla, ale i důsledky, pokud dohodnuté nebude dodrženo, 3) postupně předat zodpovědnost za školu přímo Lukášovi a smířit se s třeba horšími výsledky; jistě znáte ze života příklady lidí, kteří ve škole moc neprospívali, a pak se z nich stali úspěšní dospělí. Máte pravdu, že k tomu je zapotřebí samostatnosti - tu ale Lukáš nezíská tím, že u něj budete neustále sedět. Přeji Vám hodně rodinné radosti!
domácí úkoly
Mám problém,jak na děti,chlapec7let,narozen v šestém měsíci s váhou asi 800g.je živý do školy nastoupil bez odkladu.Od dvou let nespal po obědě.Tedˇchodí spát tak ve 22h. dřív neusne.Protože mám ještě 2 letou dceru,ta se narodila 14dní před termínem vážila pouze 2.30 ta nespí po obědě od 1a půl.Díky tomu se nemůžu se synem věnovat školní přípravě.Úkoli dělá s tatínkem až večer kolem18h.Protože jsou oba velice aktivní,nemáme žádný pevný režim.navštěvuji s nimi kroužky a odpoledne přítelkyně.Jedna mi stále říká,že je chyba,že nemají mé děti právě režim a také nemají mantinely.Také p učitelka krytisuje synovu špatnou přípravenost do školy.Ale ve školce nám nástup do školy doporučili k mému nemalému údivu to doporučila téš psychološka.Prosím poradťe,co s tím.Gába
Gába
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Gábo, jestliže školka i psycholog uznali Vašeho syna za zralého pro školní docházku, je velká pravděpodobnost, že skutečně zralý byl. Samozřejmě by bylo lepší, kdyby šel spát do 21 hodin, aby měl zajištěný dostatečně dlouhý spánek (přečtěte si prosím mé odpovědi na téma "večerní usínání", hlavně pokud jde o podmínky kvalitního spánku), ale pokud syn není přes den ospalý a unavený, zřejmě mu spánek stačí (může být typ "sova"). Pokud dítě nemá nějakou poruchu učení, není třeba u něj sedět, když dělá úkoly! Stačí, když spolu najdete zadání, ujasníte si, že chlapec ví, co s tím, a pak už ho necháte samostatně pracovat. Nakonec si úkol prohlédnete a pochválíte to, co se povedlo (pokud byste ho naopak plísnila, nebude už chtít úkoly dělat). To jistě zvládnete i s dvouletou dcerou - i ona se ve svém věku už má začít učit, že se občas musíte věnovat něčemu nebo někomu jinému. Nevím, co přesně myslíte tím, že Vaše děti nemají režim a mantinely. V každém případě si můžete přečíst mé rozličné dosavadní odpovědi a také "doporučenou literaturu". Přeji Vám hodně sil a klidu!
domácí úkoly
dobrý den,naší dceři je 8 let a je ve 3tí třídě,prospívá dobře, máme problémy s domácí přípravou do školy. Chceme jí dát svobodu rozhodování a máme domluvu,že si denně do 7hod večer udělá úkoly a nachystá tašku. Sama souhlasí, že pokud to nesplní bude potrestána. každý den se od 13 hod chodí dívat kolik je hodin a čeká až do večera a dělá úkoly zásadně až v 18:45. Téměř denně to nestihne a jsme nuceni ji potrestat. Neplatí na ní domluva ani když dostala na zadek a ani když jí sebereme část našetřených peněz. Každý den přísahá se slzama v očích že se polepší ale je to pořád dokola. Když jí běhěm dne upozornuji, že si může udělat úkoly včas a bude mít klid tak říká že má dost času a že si to pohlídá. Máme změnit taktiku ? Její učitel už na ní také působil ale nic se nezměnilo.
Lenka Nováková
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Lenko, trestání nevede k ničemu dobrému. Říkáte, že dcerce dáváte svobodu rozhodování, a přitom když není po vašem, trestáte ji. Možná by stačilo dohodu poopravit a určit, v kolik hodin nejpozději s přípravou začne (např. v 18.00). Pokud by ani tak nebyla do 19 hodin hotová - a pak už zřejmě následují večerní úkony a postel, takže na dokončování už není čas - půjde do školy s tím, co stihla; to jsou tzv. přímé důsledky vlastního jednání, které dítě učí zodpovědnosti. Doporučuji všem rodičům , kteří si uvědomili, že domluvy a tělesné (ani jiné) tresty nefungují, a rádi by přesný návod, co s tím, knihu Respektovat a být respektován (Pavel Kopřiva). Kniha je to poněkud objemnější, ale i kdybyste si přečetli (a vnitřně přijali) jen několik prvních kapitol, získáte mnoho. Přeji Vám brzké porozumění dcerce.
domácí úkoly
Dobrý den, naše 11-ti letá dcera /5.tř.,jedináček/ je šikovná, chytrá na vysvědčení samé 1, v září nastupuje na 8-leté gymnázium, problém je s domácí přípravou a organizací volného času. Po škole se sejde s kamarádkami, pak si chce hrát sama, pak PC, knihy a pak někdy škola. Mnohokrát za odpoledne (až přijdu z práce, okolo 16 hod.) ji musím připomínat ať udělá domácí úkoly, na vše má dost času a pak má fofry a úkol udělá pozdě, kdy už je unavená, lajdácky ho odbude. Jsem ochotna ji pomoci, vysvětlit co je třeba. Hodiny má i ve svém pokoji, ale téměř je nesleduje. Jejími zájmy jsou PC, knihy, časopisy o zvířatech. Asi někde dělám chybu. Poraďte mi prosím jak účinně na ni působit. Nemám odvahu školu zcela vypustit, neřešit ji a nepřipomínat ji dceři, aby nedostala špatné známky a pak bychom je museli napravovat. Bojím se gymnázia jak tam to bude zvládat, vzhledem k jejímu "lážo plážo" přístupu. Děkuji.
Pavla
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Pavlo, píšete, že Vaše dcerka je šikovná, chytrá, má samé jedničky, zajímá se o knihy a časopisy o zvířatech, má kamarádky... Přiznám se, že nevidím nic, co by bylo třeba řešit. Máte zkušenost, že jste přestala na úkoly dozírat, a její školní výsledky tím utrpěly? Jestli je Vaše dcera taková, jak píšete, nemohu Vám poradit nic jiného než dát jí důvěru a nechat zodpovědnost za školu na ní. Pokud (až!) nebude gymnázium zvládat (to není totéž jako nemít samé jedničky), pak jí můžete nabídnout nějaký systém přípravy. Připravte se na to, že na gymnáziu se známky obvykle ze začátku zhorší; nedoporučuji se na dítě za to zlobit, poukazovat na jeho lajdáckost apod. Efektivnější je projevit porozumění a v případě nutnosti (pokud by se studiu vůbec nevěnovala) vytyčit nějaké hranice, zavést nějaká pravidla. Doporučuji Vám přečíst si knihu Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak poslouchat, aby nám teenageři důvěřovali ( Adele Faber, Elaine Mazlish ). Na závěr: Jestli je Vaše dcera chytrá a šikovná, její úspěch v životě nebude záviset na známkách ve škole (když bude chtít, vystuduje cokoli); důležitější je, aby svůj potenciál mohla rozvinout, a k tomu potřebuje Vaši důvěru, vztah bez podmínek a zázemí domova plného pohody. Přeji Vám, abyste mohla žít v klidu a bez obav.



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.