Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna ukončena

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poradna je ukončena. Odpovídala kvalifikovaná učitelka prvního stupně Markétou Klingerovou, která lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| Rozloučení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy
nadané děti
Dobrý den,obracím se na Vás s prosbou o radu týkající se našeho desetiletého syna.Do konce třetí třídy bylo vše v pořádku,třídní učitelka (syn ji měl velmi rád) s námi spolupracovala,vše konzultovala atd.Po nástutpu do 4. třídy začali problémy typu "Váš syn neustále vyrušuje",doplňuje můj výklad" atd.Syn má od první třídy samé jedničky,dle učitelky je nadaný na matematiku.Před nástupem do školy uměl číst a počítat do sta.Jeho sešity včetně žákovské knížky jsou v dezolátním stavu,vše počmárané,propíchané od kružítka..Prý se ve škole nudí.Špatně se vyrovnává s prohrou (těžce nese horší známku než jedničku),je velmi sebekritický a zároveň nechápe,jak můžou mít některé děti problémy s učením,když je to tak jednoduché.Vyhledává starší kamarády.Pozornost udrží dobře,jen je u všech činností velice neklidný,buď houpe nohama,nebo musí mít v ruce něco,co ho zaměstná,když se třeba učíme.Velice by mě zajímal Váš odborný názor na takové chování,popř. také rada.Mockrát děkuji za odpověď,Lucie - otázka upravena poradcem
Lucie
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Lucie, podle vašeho popisu se jedná o nadané dítě, které potřebuje jiný přístup, své nadání rozvíjet. Záleží na tom, kolik dětí má paní učitelka ve třídě (pokud víc než nějakých dvaadvacet, už má opravdu jen malou možnost věnovat se jim individuálně) a jak je s problematikou nadaných dětí obeznámená. Můžete ho nechat vyšetřit ohledně nadání (teoreticky by pak mohl mít tzv. IVP - měli by vyjít vstříc jeho nadání a potřebám z něj plynoucím), můžete ho dát na školu, kde se takovým dětem umějí věnovat (a mají na to prostor, hlavně nižší počty dětí ve třídě), můžete ho za rok přihlásit na osmileté gymnázium... Zkrátka začněte se zabývat jeho vzděláním z tohoto úhlu pohledu. Přeji synkovi radost z vzdělávání!
nadané děti
Dobrý den.
Synovi byly v září 4 roky. Už umí všechna čísla do 100 a chce se učit už i trojciferná, ale řekla jsem mu, že se to naučí až ve škole. Když ho to ale nenaučím já, tak si to stejně zjistí od tety nebo od babičky. Jim už jsem taky zakázala ho to učit. Umí také celou abecedu vč. písmen s háčkem, ale nejsem si jistá, zda ho to učím správně, aby mu to potom nevadilo při čtení. Např. B má vyslovovat jako [b] nebo jako [bé]? Stejně tak L má vyslovovat jako [l] nebo jako [el]? Y jako [ypsilon] nebo jako [tvrdé y]? Z jako [z] nebo jako [zet]? Ptala jsem se na to paní učitelky ve školce a dostala jsem pouze nadat, že ho v tomto věku písmena učit nemám. Ale já ho opravdu nenutím, jeví zájem sám. Na druhou stranu vůbec nechce kreslit nebo vymalovávat, radši řekne, ať mu píšu čísla, že je bude číst. Nechci ho nutit malovat, když ho to nebaví, ani mu zakazovat čísla a písmena, když má o to sám zájem...
Děkuji za odpověď.
Jitka
Jitka Dohnalová
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Jitko, písmena vyslovujte "b", "l", "y", "z" atd. Pokud je Váš syn nadaný, bylo by dobré uvažovat již nyní o tom, jaké možnosti pro jeho rozvoj ve svém okolí máte, pokud jde o povinnou školní docházku. Jestli máte možnost mu najít školu, kde umějí s nadanými dětmi pracovat a mají na to prostor, pak není nejmenší důvod synovi bránit v získání jakýchkoli vědomostí, kterých si sám přeje nabýt. Naopak. Pokud ho ale dáte do běžné školy s běžným přístupem, připravte se na pravděpodobnost nějakých potíží - syn se může buď nudit a na školu, v horším případě vzdělávání vůbec, zanevřít, nebo si tam najde jinou zábavu, která se nebude líbit učitelům... A to i v případě, že by se odteď už nenaučil vůbec nic dalšího, což je  beztak nereálné. Můj názor je: nezakazovat se učit, odpovídat na dotazy, hledat vhodné možnosti pro budoucí nástup do školy (pokud nebude sociálně nebo emočně nezralý, dala bych ho v tom školním roce, kdy mu bude v září šest, neodkládala bych to o další rok jen kvůli těm pár dním). Přeji hodně radosti se synkem!
nadané děti
Dobrý den, mám devítiletého syna u něhož se už od předškolního věku pedagogové shodují, že je na svůj věk hodně inteligentní a zvídaví, pravda je že rád vynalézá, sestavuje různé hry, kreslí si komiks, zajímá ho vesmír. Zároveň je ale velmi vzdorovitý, trucovitý a vyžaduje si neustálou pozornost což je asi dáno i tím, že je jedináček. Na svoji obhajobu musím říci, že mu ani já ani manžel nevyhovujeme na první zavolání a že si ve většině případech stojíme za svým a jsme neústupní, i když kajícně přiznávám, že ne vždy se to daří úplně beze zbytků. Máme za sebou i extempore tipu jdu si hledat jiné rodiče vy jste na mne zlí nebo když mi to nedáš nebo neuděláš skočím do řeky a utopím se. Podotýkám, že se to stalo když bylo synovi kolem pátého roku a že i tehdy jsme se nedali zviklat a neustoupili jsme, samozřejmě syn výhrůžku nerealizoval a v pozdější době už neopakoval. Špatně se mu komunikuje s vrstevníky, ale nelze říci, že by byl bez kamarádů, jen se často a mnohdy ne zcela oprávněně
Gábina
Mgr. Markéta Klingerová
...
nadané děti
pere. Ve většině případech se však jedná o jeho reakci na danou situaci ve škole mezi spolužáky. Rád si přibarvuje a někdy je až alibistický mám na mysli obhajoby tipu to já ne to ti druzí. Navštěvuje třetí třídu, dramatický kroužek a zálesácký oddíl. A teď se dostávám k tomu co mne trápí a nevím jak s tím naložit. Prostě vedoucí zálesáckého oddílu, který jeden celý rok navštěvoval mi bez jakéhokoliv předešlého varování napsala, že syn trpí výbuchy vzteku, má tendenci se sebepoškozování a následně to svádět na druhé děti a že se dostává do stavů, které jsou mimo reálně dětské myšlení a že jeho chování vygradovalo na letošním letním táboře.. Zajímalo by mne zda je možné aby toto chování přišlo náhle až v letošním roce, protože doposud nikdo na tyto rysy v synovo chování nikdo nepoukázal. Myslím tím pedagogy v MŠ, ve škole, vychovatele v ŠD nebo v dramatickém kroužku. Navíc ani já sama jsem u syna toto chování,nezaznamenala. I když je mi jasné, že v mé přítomnosti se chová jinak.
Gábina
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Gábino, pokud u syna dochází k sebepoškozování, navštivte s ním dobrého dětského psychologa. Znamená to volání o pomoc, chlapec si s něčím neví rady a možná o tom neumí mluvit, ale třeba si ani sám pořádně neuvědomuje, co přesně ho trápí. Jestli je nadaný, už to může při určité povaze stačit na pořádný zmatek v nitru, dítě cítí, že se odlišuje od okolí, bývá s tím spojený i pocit méněcennosti (s čímž souvisí i vyžadování pozornosti, sebeobhajování atd.). Držím palce, aby synkovi bylo brzy pomoženo.
nadané děti
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. Syn navštěvuje druhý ročník základní školy .Prý neustále vyrušuje, vykřikuje, neustále si s někým povídá, nesoustředí se a hlavně nereaguje na upomínání, každá vyučovací hodina.Prý se to čím dál více zhoršuje,dokonce začal prý i odmlouvat.Doma je vcelku hodný,přiměřeně k věku a uposlechne nás takřka ve všem. Známky má výborné, učení mu jde lehce,rychle a moc dobře.Předem Vám moc děkuji za Vaší odpověď.
Marcela
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Marcelo, pravděpodobně je syn nadaný a paní učitelka neví, jak k němu přistupovat. Zkuste si jeho nadání ověřit v pedagogicko-psychologické poradně, pokud by se prokázalo, měla by pak paní učitelka s podporou PPP zvolit k Vašemu synkovi vhodný přístup a celá situace se zlepšit. Přeji synkovi radost ze školní docházky!
nadané děti
Dobrý den. již je to delší dobu, co jsem psala, ale nenašla jsem odpovědˇA tak se pokouším znovu.Jde o naří vnučku. Holčičce je 5 let. je velmi chytrá, čte a píše od tří let, hraje karetní hry, výborně počítá. Prostě udivuje všechny kolem.Chodí do školky a začala mít problémy. Nechce poslouchat, o některých učitelkách vypráví, že jsou hloupé i děti jsou hloupě. Své si prosazuje křikem, a když nedosáhne svého, klidně vás uhodí. Také se začala počůrávat. Absolutně nesnáší prohru. Všude se snaží vynikat a být první. Neustále ji musíte říkat, jak je chytrá a hezká a jak ji milujete.Pro maminku je partˇák a otec ji vychovává až příliš přísně,. Chci podotknout,že rodiče jsou velmi pracovné vytíženi a na dítě nemají příliá čas.Vnučka je velmi temperamentní. Po rozumové stránce odpovídá daleko staršímu ditěti, ale s její agresivitou si nevíme rady, Děkuji za odpovědˇ. Chci podotknout, že se vše výrazně zhoršilo při nástupu matky do práce.
Ilona
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Ilono, podle popisu půjde nejspíš o nadané dítě (zkuste mrknout třeba sem http://www.nadanedeti.cz/pro-rodice-typicke-projevy), které právě proto potřebuje specifický přístup. Nadané děti jsou často perfekcionistické, a také mají často nízké sebevědomí (ono to souvisí - nedokážou dostát svým vlastním obrovským nárokům). Je velká škoda, že se jí rodiče nemohou věnovat - ona to potřebuje... Snad kdyby ji ohledně nadání dali vyšetřit do ped.-psych. poradny, třeba by si uvědomili a dozvěděli by se, jakým způsobem s ní jednat a jak se jí věnovat. Důležitý je i výběr školy pro takovéto dítě - hlavně bude záležet na paní učitelce, nakolik s takovýmito dětmi dokáže pracovat a zaujmout je. Přeji holčičce, ať může svůj potenciál spokojeně rozvíjet.
nadané děti
Dobrý den, prosím o radu jak naučit syna prohrávat. Už před 2 lety byl syn, kvůli přijetí na školu pro děti nadané a s poruchami učení, testován psychologem. Dle testu vím, že mám doma nadané a velmi bystré dítko, jen s problémem se soustředěním (cca po 20 minutách se přestává soustředit a potřebuje chvlikový odpočinek) a špatnou sebedůvěrou. Projevuje se to zejména tak, že se syn velmi podceňuje, již dopředu ví, že něco nezvládne a pokud se dostaví neúspěch a nebo prohra (i v případě, že spolu hrajeme jakoukoliv hru) velmi se na sebe zlobí, bije se a ponižuje. Moc mě to trápí, snažím se syna hodně chválit, samozřejmě i pokárat když je něco špatně, vysvětluji mu, že i my dospělý děláme chyby apod. Nicméně mám pocit, že problém stále přetrvává a já mám strach, aby jednou nepřerostl v mnohem větší. Prosím poraďte, jak to takové situace zvládat a hlavně řešit. Děkuji.
Andrea
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Andreo, nadané děti potřebují zvláštní druh vedení. Mnohé z nich mají sklon k perfekcionismu, což je velká překážka pro radost ze života, protože nikdo není dokonalý, že. Doporučuji Vám spojit se s odborníky na nadané děti - např. zde http://www.centrumnadani.cz/, případně si přečíst tuto knížku http://obchod.portal.cz/produkt/nadane-dite-a-rozvoj-jeho-schopnosti/. Pro začátek zkuste kárání nahradit něčím jiným - asi jako kdybyste mluvila s dospělým, kterého si velmi vážíte. Chybám přikládejte jen ten význam, že se z nich učíme, a jděte v tom příkladem. Přeji Vám hodně radosti z Vašeho synka!
nadané děti
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Mám syna v červenci mu byli tři roky. Jako každé dítě je vdorovité a jeho oblíbené slovo je NE. Jeho oblíbené otázky jsou PROČ? a JAKTO?. To bychom ustáli i trpělivě. Problém je v tom, že vede s námi přechytralé řeči. Dokonce i monology. Kolikrát ani nevím, jak mu máme odpovědět. Má mladšího brášku a jak jsme ho učili pejsek dělá haf...tak na něj neustále štěká...A samozřejmě jeho roční bráška pořád pláče. Dělá nám schválnosti a už si nevíme rady. Prostě, jak na něj? Kolikrát mám pocit, že je chytřejší než my. můžete mi poradit? Třeba i nějakou literaturu, jak na takové dítko?
tereza
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Terezo, nevím jistě, co si mám představit pod pojmem "přechytralé řeči". Je-li synek nadaný a nevíte, jak ho rozvíjet, obraťte se na odborníky - viz např. http://www.centrumnadani.cz/centrum-nadani.html. Že vám dělá schválnosti a štěká na brášku, to bude tím, že na něj nejspíš žárlí - pročtěte si prosím má doporučení v tématu "žárlivost". Přeji hodně radosti ze obou synků!
nadané děti
Dobrý den. Prosím o názor. Mám syna, v říjnu mu bude 6 let. Takže do školy jde za rok. Počítá do sta, sčítá a odečítá do 12, čte celé věty hůlkovým i tickacím písmem, hůlkovým písmem píše. Nebaví ho pohádky a příběhy, čteme dětské encyklopedie a dětský atlas, je velmi vnímavý, výborně si vše pamatuje a i u toho vydrží. Je to víceméně samouk, neučím ho, jen odpovídám na otázky (jaké je to písmeno atd) Pro pobavení-písmena se naučil ve třech letech díky polomáčeným sušenkám ve tvaru písmen, které mu vozila babička :-) Mám jen jeho, tedy se mu hodně věnuji odmala,snažím se ho vést jako rovnocenného partnera a tak mu fakt vysvětluji v rámci svých znalostí všechno, možná až příliš... Moje otázka, mám ho nějak brzdit? Odvádět od učení jeho pozornost? Co bude pak dělat ve škole? Jsme z Příbrami, tady , myslím, nějaká speciální třída pro děti které jsou "napřed" není. Děkuji, přeji hezký den, hodně zdraví a štěstí Vám i Vašemu miminku. Katka
Kateřina
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Katko, děkuji za přání :). Nepíšete, jestli synek chodí do školky a jak vychází s dětmi. Protože se liší, mohl by mít problémy se socializací. Určitě ho nebrzděte, na otázky odpovídejte; často je ale lepší zeptat se dítěte, co si o tom myslí, jak si to představuje ono samo; zkrátka místo předkládání informací a hotových vysvětlení ho vést k samostatnému myšlení a rozvíjet jeho přadstavivost. Zdá se, že je hodně mentálně orientovaný; je dobré rozvíjet i další složky - tvořivost, smysl pro krásno, tělesnou zdatnost, výtvarno, hudebno, pracovitost (pomoc v domácnosti), rozvíjení vztahů s vrstevníky... Pokud jde o výběr školy, záleží na tom, o co Vám půjde. 1)Pokud myslíte, že je hodně důležité, aby byl nadále "napřed" a rozvíjel se hlavně tímto směrem, nezbyde mu asi než dojíždět do Prahy na některou školu, která se takovým dětem věnuje. 2)Pokud Vám jde o skutečně všestranný rozvoj a nebojíte se následků toho, že syn nebude dostávat známky a nebude cepován v soutěživém prostředí, můžete ho dát do waldorfské školy, kterou v Příbrami máte. Trochu problém je, že se v první třídě učí jen velká písmena - takže by Vašeho synka museli zaujmout jinak. Teoreticky by tam mohl začít chodit už letos. 3)Pokud Vám jde o to, aby se naučil žít mezi "obyčejnými smrtelníky", dejte ho do běžné ZŠ - ovšem dobře vybírejte učitele; musí být ochoten přistupovat k dětem podle jejich individuálních potřeb a umět to! Jinak by synek mohl být znechucen a nudu si kompenzovat třeba rušivým chováním nebo zcela ztratit zájem o učení, což by byla škoda. Nemáte před sebou lehké rozhodování a hledání (viz http://www.nidm.cz/inspiromat/inspiromat-9-2008/mohlo-by-vas-zaujmout/starosti-s-talenty, http://www.centrumnadani.cz/fortikuv-seznam/seznam-skol.html). Přeji Vám šťastnou ruku!
nadané děti
Dobrý den, hledám pomoc pro syna , kterému bude za měsíc 6 ůet, je vysoce nadaný. Do školy půjde až příští rok letos jsme mu dali odklad, neboť má problém s motorikou jemnou i hrubou,nechtěl vůbec malovat. Co se týče intelektuálních vědomostí je opravdu skvělý. Naučil se i latinsky určité názvy, nyní procházíme atlasem hmyzu a hledáme broučku v trávě, hned ví na jaké stránce se brouček objevuje...Co mě znepokojuje je, že je poměrně hodně aktivní, nemá zadek na sezení. Největší znepokojení je, že se rád obviňuje a poté si ubližuje, nyní už uvažoval o tom že skočí ze zábradlí. Začala jsem se o něj bát, poraďte co s tím, jsme z okolí Brna do PPP v Brně chodíme 1x za rok- o ničem. Má diagnozu LMD nadané dítě. Ještě se 1 rok budeme s manželem rozhodovat kam ho dát do školy, v Brně je pro nadané i spec. třídy nebo k nám na vesnici- je těžké to skloubit s prací a zájmy dítěte, a kamarády bude je mít i u nás na vesnici? bydlíme 20 km od Brna. Děkuji za nějakou informaci
šárka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Šárko, doporučuji Vám navštívit se synem dětského psychologa - jednak kvůli tomu ubližování si, jednak aby vám pomohl pro něj najít nejvhodnější školu (je smutné, že PPP jsou tak vytížené, že se potřebným dětem nevěnujíá víckrát než 1x za rok; zkuste najít jiného psychologa, neváhala bych ani investovat do případného soukromého - jde skutečně o hodně). Více Vám bohužel takto na dálku poradit nemohu. Přeji Vašemu synkovi, aby byl brzy spokojený.
nadané děti
Dobrý den, chtěla jsem se Vás zeptat, jak máme postupovat. Naše dcera chodí do první třídy. Dle paní učitelky je velice chytrá, ale nesamostatná v sebeobsluze, nerespektuje ji jako učitelku a neustále s ní o něčem diskutuje a má spoustu řečí. naše dítě je hodně aktivní a neustále mluví. Nevíme jak ji máme domluvit, aby ve škole nediskutovala a dělala jenom to co ji paní učitelka řekne. I v kolektivu mezi dětmi jim rozkazuje a rozděluje úkoly. Děkuji moc za radu
Duchatschová Veronika
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Veroniko, jestliže o paní učitelce (a učitelích vůbec) mluvíte doma s úctou, pak pokud ji dcerka nerespektuje, je to problém té paní učitelky. Jestli je dcerka hodně chytrá, potřebuje individuální přístup; paní učitelka by měla vědět, jak si s dívčinou touhou diskutovat poradit, a nejlépe jí dokonce využít pro dobro celé třídy. Řešení vidím ve změně přístupu paní učitelky a následné spolupráci s vámi rodiči (ovšem domlouvat jí, aby nediskutovala, těžko přinese nějaké ovoce; a i kdyby poslechla - chceme z dětí nadělat sériové kousky bez vlastního myšlení?). Možná by bylo dobré vést dcerku k naslouchání druhým, pomáhání druhým; nasměrovat její aktivitu od zaujatosti sebou sama k vnímání ostatních, třeba i dobročinnosti (např. se nějak zapojit do pomoci dětem z dětských domovů nebo starým lidem)... Zvažte také nějakou mimoškolní činnost zaměřenou na hlasový projev (např. dramatický kroužek, zpívání...). Samostatnost v sebeobsluze doma nacvičit určitě můžete, a nedělejte za ni nic, co si může udělat sama. Přeji dcerce spokojenou paní učitelku! P.S. Ještě mě napadlo: zkuste si přečíst něco o indigových dětech, jestli v tom dcerku nepoznáte...
nadané děti
Dobrý den, syn- 9 let - teď v průběhu 14 dní přinesl domů 6 poznámek ve stylu "ruší v hodině". V průběhu prvního pololotí měl poznámku pouze 1. Tak jsem zavolala paní učitelce, jak se to projevuje a sdělila mi velmi klidně a s úsměvem, že poslední dobou začíná glosovat a komentovat její výklad. Považuje ho za velmi chytrého a sečtělého (ve 4 letech uměl číst - nevedli jsme ho doma k tomu, neučil se to sám, v 5 letech uměl psát tiskacím písmem) a jednoduše jí skáče do řeči a doplňuje její výklad. Chvíli se to tolerovat dá a musím říct, že má opravdu velmi tolerantní paní učitelku, ale když jí výklad rozhodí už poněkolikáté, tak to už prostě nejde, rozhodí jí to prostě celou hodinu. Mluvím s ním o tom, snažím se mu to vysvětlit, poznámky trestám nějakým zákazem (třeba TV nebo PC). On mi na to říká, že se prostě nedokáže udržet a musí to v tu chvíli říct...Jak na něj? Paní učitelka bohužel řešení nenabídla, říká, že prostě je takový....Děkuji za radu.
Eva
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Evo, Váš syn bude zřejmě velmi nadaný, takže by to chtělo školu nebo alespoň mimoškolní činnost takovou, aby se mohl realizovat a dále růst. Paní učitelka je možná tolerantní, ale zřejmě si neví rady s dítětem, které "vybočuje" - přestože si myslím, že zrovna s Vaším synem by mohla krásně spolupracovat, zadat mu nějaký zodpovědný úkol, nechat ho, aby si své glosy zapisoval a pak mu dát v závěru hodiny chvilku, aby přednesl, co má na srdci... A poznámky ani domácí zákazy asi nic nezlepší, syn Vám sám říká, že se nedokáže udržet. Já vidím řešení v jiném přístupu paní učitelky. Ještě můžete zkusit se synem promluvit ne z pozice trestajícího rodiče, ale chápavého průvodce životem, a "přizvat ho na poradu", ať zkusí sám vymyslet něco, co mu umožní chodit do školy, aniž by neustále vstupoval paní učitelce do výkladu, ale zároveň aby tam netrpěl. Třeba na něco přijde! Přeji Vám hodně radosti z Vašeho synka!
nadané děti
Dobry den mame 7 a 1r synov 7 r.je nadpriemer nadany,v poslednom obdoby je ale nezvladatelny.odmieta poslusnost.ani kompromis ci dohoda mu nestacia.v noci sa budi na strasidla a pritom sa mu svieti.cez den zasa nestiha na vc.naozaj neviem ako s nim dalej.vetsinou to skonci hadkov nakolko je moc sebaisty.
maria florisova
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Marie, doporučuji Vám navštívit se synkem dětského psychologa. Kromě toho, že může žárlit na mladšího bratra, nadané děti mají speciální potřeby, a navíc nadání v jednom ohledu může být doprovázeno nedostatkem v jiném. Odborník synka vyšetří a poradí Vám konkrétní způsob, jak k němu přistupovat. Přeji hodně štěstí!
nadané děti
Milá paní Markétko! Obracím se na Vás s prosbou o radu týkající se chování mého 6-ti letého syna. Syn byl vždy velmi citlivý nejen ke svým prohrám, které těžko nese (pláče, obviňuje se), ale i k neštěstí druhých (má silný pud ochraňovat slabší a nesnáší nespravedlnost). Už od malinka bylo zřejmé, že je to vyjímečné dítě (dle slov paní doktorky i okolí), takže již po prvním roce rozeznával barvy, od tří let se začal zajímat o počítání a čtení a tak byl po poradě s psychologem (a kvůli nepochopení paní učitelky v MŠ, které se bál) umístěn do školy pro nadané děti kde je velmi šťastný. Jeho problém s přecitlivělostí však přetrvává dál. Jeho psychologický tes ukázal i na problémy se sebedůvěrou (a to se ho snažím chválit za každou maličkost a zdůrazňovat jak je úžasný). V současné době rád sleduje různé TV soutěže a vždy si vybere jeden tým, kterému fandí. Pokud však jeho tým začne prohrávat, pláče a zlobí se. Už nevím jak mu vysvětlit, že i prohra patří k životu! Prosím poraďte! Děkuji
Andrea
Mgr. Markéta Klingerová
Milá Andreo, (už jsme si psaly, že?) mám radost, že je chlapec ve škole šťastný. Nadané děti mají často sklon k perfekcionismu, který souvisí právě s nízkou sebedůvěrou. Už jsem o těchto tématech psala, proto si prosím pročtěte mé odpovědi ("nízká sebedůvěra", "perfekcionismus"), určitě tam najdete inspiraci. K soustavnému budování sebedůvěry Vám pomůže kniha Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti - Patricia H. Berneová, Louis M. Savary (k dostání např. zde http://obchod.portal.cz/produkt/jak-nevychovat-dite-s-pocitem-menecennosti/). Přeji hodně úspěchů!
nadané děti
Dobrý den, nejprve bych Vám ráda poděkovala za všechny Vaše rady, které jsem si zde mohla přečíst. Chtěla bych se zeptat na Váš názor ohledně nástupu naší dceři do školy. Dceři bude v říjnu 5 let, to znamená, že do školy by měla nastoupit za dva roky (téměř v sedmi letech). Dcerka začala docela brzy mluvit, v 19 měsících začala spojovat slova do vět, zná už od svých třech let všechna písmena, na začátku letošního roku začala skládat sama písmena do slov, nápisy, které jsou psané velkými písmeny přečte a píše takové krátké dopisy (pár slov, píše tak, jak slyší - gdyž/když a podobně). Do ničeho jí netlačíme, vše si zkouší sama. Jak na ni působit, aby si nevytvořila nějaké špatné návyky? Máme jí dávat do školy dřív nebo až za dva roky, jak s ní v tom případě pracovat? Máme vyhledat nějakou pedagogickou poradnu? V kolika letech? Moc Vám děkuji za radu. Alena
Alena
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Aleno, důležité je, aby dcerka držela tužku správným úchopem a lehce - to se přeučuje velmi obtížně. Jinak ale nemusíte její chyby opravovat, ledaže by si o to sama řekla. Až bude číst, správný pravopis automaticky "okouká". (Jinak ve škole je lepší učit číst po slabikách nebo celých slovech, než po písmenech - to později čtenáře značně zdržuje; ale co se dcerka naučila sama od sebe, to jí neuškodí.) Nadále vyhovujte její touze po vědění, ale sami byste v tomto směru raději nic iniciovat neměli (ledaže byste počítali s domácím vzděláváním místo školní docházky). Věnujte se společně i jiným aktivitám (pohyb – hlavně v přírodě, kreativita, pomoc v domácnosti, hry), rozvíjejte její slabší stránky (jsou-li jaké :)). Nevím, odkud jste. Nejlepší by asi bylo dát dcerku do školy, ve které jí bude umožněn maximální rozvoj – tedy buď do třídy, kde se skutečně věnují i nadaným dětem podle jejich potřeb, nebo do nějaké alternativní školy (Montessori, waldorfská). V běžné třídě s běžným vyučovacím přístupem by se mohla brzy začít nudit a ztratit o učení zájem (nebo získat dojem, že jí vždy půjde všechno samo), a celkově ustrnout. A kdy ji dát do školy? Záleží nejen na stupni vývoje intelektu, ale i fyzického a sociálního. Nejlépe bude navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, kde holčičku otestují a poradí Vám, co pro ni bude nejlepší. Vzhledem k čekacím dobám v mnoha poradnách tam zkuste zavolat už někdy na podzim, aby bylo dost času do příštího školního roku, pokud by už dcerka byla zralá nastoupit do školy. Přeji Vám mnoho rodinné radosti!
nadané děti
Dobrý den, moje dcera Eliška je v první třídě.Do školy se těšila, ale bohužel, nerada tam chodí.Nebaví jí to, je to pro ní nuda.Ve škole problémy nemá.Učení zvládá. Problém si myslím je částečně v tom,že jí zůstali ve třídě pouze dvě kamarádky ze školky,učitelka jí moc nesedla,je je starší.Nemyslím si , že by byla učitelka špatná, ale Eliška má problém, pokud jí někdo poroučí a musí dělat to co chce ten druhý a paní učitelka to asi tím způsobem podává, protože Eliška mi doma říká, že paní učitelku musí poslouchat, pořád jenom "tohle udělej, tamto ...." Je dost panovačná a chtěla by být "kápo" ? Ve škole nemá problém s chováním, učitelku poslouchá. Přesto,že je kamarádská,nemá problém se skamarádit,ve třídě říká,že nemá moc kamarádky.Občas se naštvou,ta je zlá a s klukama se nekamarádí ...?Je to těžké.Už jsem byla za učitelkou,říkala,že Eli by chtěla být stále vyvolávaná ...... aj.Moc mně to mrzí,ale nevím....?Děkuji
Kamila
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Kamilo, je možné, že je Eliška "příliš" nadaná, a proto se ve škole nudí; že chce být stále vyvolávaná... může brát jako velkou nespravedlnost, že paní učitelka vyvolává toho, kdo nechce a neví, a ignoruje její aktivitu a chytrost. Oni to učitelé myslí dobře - s těmi druhými žáky. Neumějí je motivovat k aktivitě, proto to řeší "vyvoláváním". Eliška by zřejmě potřebovala zajímavější výuku, která by její schopnosti rozvíjela, a netlačila ji do průměru. Zřejmě bude i tvořivá, a to jí při tomto stylu výuky může spíš přinášet problémy než výhody. Navíc jí asi chybí i "lidský" přístup paní učitelky. Pokud myslíte, že můj popis odpovídá Eliščině založení a schopnostem, pak by zřejmě nejlepší bylo dát ji do takové školy, která jí umožní plný rozvoj. Nebo alespoň k tvořivější paní učitelce, která ve své přípravě na výuku počítá jak s dětmi pomalými, tak těmi bystrými - a každému dává to, co potřebuje.
nadané děti
Milá paní doktorko! Chtěla bych Vás požádat o radu. Svého syna (6let)jsem nechala na základě rady paní doktorky Cenkové testovat u psychologa (PPP) ve spolupráci s Mensou. Během testu bylo synovi zjištěno vysoké IQ a nadprůměrné znalosti, díky čemuž může být přijat na školu pro nadané děti. Zároveň však p. doktor zmínil, že se u syna během testu, cca po 25 minutách projevila únava a vyčerpání. Jen o 2 body mu unikl vstup do Mensy, což mne mrzí, ale i tak jsem se synovým výkonem moc spokojena! Jen bych se chtěla zeptat, je možné, aby se během testování nepříznivě odrazil synův zhoršený zdravotní stav. Během odpoledne (bohužel až po testu) se přiznal, že ho od ráda bolí hlava a do večera se objevila zvýšená teplota. Bohužel také nechtíc vyslechl můj a partnerův rozhovor o tom, že pokud by neprošel testy ,nemohl by být nejspíš na školu přijat. Nutno dodat, že v níž strávil zkušební týdenní pobyt a byl z ní velmi nadšený a nechtěl připustit, aby se mu to nepodařilo. Děkuji, Andrea L.
Andrea
Mgr. Markéta Klingerová
Milá Andreo, je vidět, že jste na svého syna hrdá (a právem :) ), ale možná tím nechtěně na něj kladete vyšší nároky, než může unést. Zkuste si prosím odpovědět na otázku, proč Vás mrzí, že synovi unikl vstup do Mensy. Co to znamená pro něj a co to znamená pro Vás? Zhoršený zdravotní stav samozřejmě může ovlivnit výkon k horšímu, ale je možné, že to bylo naopak: možná právě obava z možného selhání mu přivodila bolehlav a zvýšenou teplotu. Jestliže váš synek do té školy sám chce (ne proto, aby Vám udělal radost, ale proto, že se mu tam líbilo), je všechno v pořádku a vzhledem ke svým předpokladům jistě školu zvládne. Od Vás bude potřebovat cítit, že Vám vyhovuje přesně takový jaký je, a nemusí podávat výkony, abyste z něho měla radost.
nadané děti
Zdravím Vás paní doktorko, potřebovala bych od Vás radu, protože jsme u nás doma už opravdu zoufalí. Máme devítiletého kluka, se kterým jsou výchovné problémy pouze ve škole. Byli jsem s ním už na PPP, s výsledkem terénu ADHD, NS nezrálá, nerovnoměrné vyzrávání NS, snadná unavitelnost, koncentrace pozornosti krátkodobá apod. S prospěchem problém nemá, má samé jedničky, ovšem do školy chodit nechce. Každý večer, každé ráno mu musím vysvětlovat, že tam opravdu musí. Nosí neustále poznámky typu: vyrušuje, neustále mluví, apod. Nosí tresty typu: napsat 10x : Nebudu říkat debilní a spousty dalších. Přitom navštěvuje ZUŠku, kde problém v chování není, není problém ani ve školní družině, nemám problém s ním ani doma. Můžete mi nějak poradit, co se dá ještě podniknout? Děkuji
sallova@seznam.cz
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, blahopřeji Vám k tak nadanému synkovi. Jestliže má samé jedničky a při činnostech, které ho baví a může se při nich hýbat, s ním nejsou problémy, znamená to, že on je v pořádku. Fakt, že nechce chodit do školy, je však závažný, protože takto může postupně ztratit radost z učení jako takového. Může být kinestetický učební typ, který potřebuje pohyb, dotyky a akci, a navíc velmi inteligentní, když má přesto samé jedničky (protože náš školský systém nahrává spíše sluchovému typu), proto ho pobyt ve škole málo stimuluje, nudí se a pak se odreagovává svým způsobem. Řešení bych viděla v dohodě s vyučujícími, kteří by ho mohli zaměstnávat přiměřeně jeho potřebám a nadání. V krajním případě by pomohl alternativní typ školy – Montessori, waldorfská škola. Těšte se ze synkova nadání; neměl by z Vašeho chování cítit, že jste s ním nespokojeni, ale naopak, že hledáte řešení, které by mu umožnilo mít ze školy požitek. K tomuto řešení Vám může pomoci i on sám, pokud Vám dokáže popsat, co mu ve škole chybí a co přebývá. Pak záleží už jen na vstřícnosti učitelů. Držím Vám palce!





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.