Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna ukončena

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poradna je ukončena. Odpovídala kvalifikovaná učitelka prvního stupně Markétou Klingerovou, která lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| Rozloučení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy
zapomíná, ztrácí věci
Dobrý den, ráda bych znala Váš názor na problém, s kterým si nevím rady. Vy jste učila na prvním stupni, tak snad mně poradíte. Nastoupila jsem v září na základní školu, vyučuji angličtině ve 3. až 9. ročníku. Práce mě baví, snažím se děti motivovat, hravými formami jim angličtinu zprostředkovat. Nemám problém s kázní, ale s tímto - páťák Vojta opakovaně nenosí věci do výuky. I přes pohovor s maminkou, že dohlédne a zkontroluje mu aktovku nebo i s Vojtou, že si například napíše a nalepí lístečky na viditelné místo / s pokyny - třeba VZÍT SI PRACOVNÍ SEŠIT DO AJ / atd. a bude se jimi řídit nefungují ani domluvy. Takže zatímco třída pracuje, doplňuje, Vojta sedí a kouká, nenapíše nic. Nemá ani papír místo sešitu...Paní učitelka má s ním podobný problém Snažím se ho chválit a povzbuzovat, ale vyjádřím i nespokojenost, že nedodrží to, na čem jsme se domluvili, že bude mít ve vyučování vše potřebné k práci. Děti to vidí a jedno jim to není. Jsem docela bezradná. Děkuji, Janka
Janka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Janko, můžete trvat na tom, že Vojta mít věci bude a když ne, hodnotit neodevzdanou práci příslušným počtem - to většinou i rodiče přiměje se trochu angažovat. Nebo můžete mít s sebou prázdný papír, na který si Vojta bude muset opisovat zadání, a až budou děti hotové a začnou s Vámi hrát nějakou hru, on bude kvůli psaní navíc ještě vypracovávat to, co ony už mají hotové. Je zde i možnost, že si Vojta bude nosit angličtinu v aktovce permanentně, nebo si ji dokonce nechávat ve škole (pokud ji nepotřebuje na  úkoly). Navíc většina hodiny se stejně asi odehrává jiným způsobem než psaním... Celkově se snažte nenakládat na svá bedra snahu o stoprocentní úspěšnost ve vzdělání a výchově všech jednotlivých dětí, které učíte - to je cesta k vyhoření. Přeji Vám hodně radosti z učení!
zapomíná, ztrácí věci
zapomínání: Moje desetiletá dcera strašně zapomíná, nebo spíše je jen líná. Nenosí úkoly, sešity, pomůcky do školy kde je za 5 zapomenutí poznámka a za 3 poznámky třídní důtka - už ji má. Celý loňský rok jsme hledali telefon, když jsem ji poslala, ať si ho najde, po nějaké době se vrátila, že neví kde ho má, většinou jsem ho na první nebo druhé sáhnutí našla v kapse, tašce...když ne, byl u babičky za gaučem, u otce v práci, kam často chodí, pod stolem, v tančírně....Tímto způsobem postrádáme mikiny, čepice, rukavice a vše co lze odložit. P. užitelka mě stále nabádá, ať ji neustále kontrolujeme, že se naučí důslednosti. Když ji kontrolujeme, chválí ji, že se výrazně zlepšila, když přestaneme, jsme ve starých kolejích. Aby jsme ji nenaučili, že za ní někdo vždy udělá to, co se jí nechce, přestali jsme ji na zašátku 5. třídy kontrolovat a jen se ptáme: máš všechno? Vždy odpoví mám, ale mnohdy nemá. Telefon nemá od půlky září a ve škole důtka. Jak ji přimět k alespoň průměrné důslednosti?
Zdena
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Zdeno, je možné, že vám (Vám nebo manželovi nebo oběma) dcerka svým laxním přístupem k věcem podvědomě zviditelňuje něco z vašeho vlastního života - zkuste si uvědomit, jestli jste vy sami důslední (v různých oblastech, nejen jestli si dáváte pozor na věci), jestli máte pod kontrolou to, co byste měli mít, nebo naopak jestli se nesnažíte mít pod kontrolou úplně všechno... Pokud by tomu tak bylo, je třeba to změnit, aby se také mohla změnit dcerka. Jinak pro takovéto případy se osvědčuje tzv. bodový program. Nejprve, až bude doma pohoda, si s dcerkou sedněte a vysvětlete, že byste jí rádi pomohli naučit se dávat si na své věci pozor. Že společně vytvoříte systém kontroly, který bude používat (např. pro kontrolu tašky stanovit hodinu, kdy se má uskutečnit, vyvěsit seznam potřeb pro každý den, podle kterého si je bude kontrolovat, a provedenou kontrolu zaevidovat - např. v kalendáři k danému dni nakreslit sluníčko nebo něco; když odněkud odchází, zkontroluje si podle jednotlivých částí těla, jestli na nich má to, v čem přišla apod.) Aby byla motivována (protože vnitřní motivaci v tomto ohledu zjevně postrádá, nasadíte vnější), domluvíte se na odměně = něco, po čem touží (může to být věc, nebo třeba nějaký zážitek), kterou získá, pokud nasbírá do předem dohodnutého data potřebný počet bodů. Body získá za každý den bez zapomenutí. Je třeba to nastavit tak, aby měla šanci uspět, tedy dovolit nějaké přešlapy (nesmíte jí je vyčítat), ale zase ne tolik, aby odměnu získala přes hojné zapomínání. Vše musí být dohodnuto (můžete to i sepsat jako smlouvu) předem, a nesmíte dodatečně podmínky měnit. Doba programu nesmí být příliš dlouhá - to by byla odměna v nedohlednu, a tedy by nemotivovala, ale ani příliš krátká, aby nové chování mělo čas zakotvit v podvědomí. Pokud bude mít na odměnu nárok, musí ji dostat ihned, jakmile nárok vznikne. Tímto programem docílíme, že bude sama chtít nezapomínat - a tedy se učit, jak se to dělá. Dávejte jí najevo, že věříte, že to dokáže, že na to má. Na závěr - dobrým poučením do budoucna je také, když nese důsledky svého zapomínání a ztrácení: např. nemáš mobil - dobře, tak ho prostě nebudeš mít, nový už nekoupíme (a ani ji nebudeme denně posílat ho hledat - ať se k tomu rozhodne sama, chce-li). Přeji úspěch!
zapomíná, ztrácí věci
Dobrý den Markétko, Syn 6 let ztrácení pomůcek ve škole. Chtěla jsem Vám a v podstatě všem tady říct a hlavně vám poděkovat, jak krásně jste nám poradila. V neděli jsme se synem udělali kalendář a sepsali smlouvu o péči o jeho pomůcky tak, že děláme každý den smajlíka smějícího se,když je vše v pořádku a mračícího se,když se něco ztratí.Vysněným cílem je obří sada lego HP,kterou syn dostane na narozeniny na konci června, pokud nebude mít více jak 5 mračících se smajlíků. Vše jsme ztvrdili svými podpisy. A na smlouvu dali i fotku dárku. A najednou všechno jde, od pondělí jsou pomůcky v naprostém pořádku, tužky zatrkané v penálu, penál zavřený, sešity v deskách a dokonce syn dohledal vše, co za poslední dva týdny ztratil. S velkým nadšením každý den hrdě žádá o smějícího se smajlíka. Doufám,že mu to vydrží do konce roku.Smlouvou se všude chlubí, dokonce i tř.učitelce,které se ten nápad nesmírně líbil. Takže ještě jednou,moc vám děkuji za inspiraci. Alice
Alice
Mgr. Markéta Klingerová
Milá Alice, mám vždycky velikou radost, když se dozvím, že někdo mé rady uskutečnil a fungují mu. Myslím, že jste dobu zvolila moudře (ani moc krátkou, ani nedohledně dlouhou)a je moc dobře, že jste synkovi dopřála i možnost chybovat. Děkuji Vám za zpětnou vazbu a přeji hodně rodinné radosti!
zapomíná, ztrácí věci
Markétko, děkuji za radu,určitě zkusím.Ještě jsem chtěla říct,že o šikanu se nejedná,syn je velice kamarádský a kamrádi s ním cítí a věci pomáhají hledat. A nestavím to do pozice,že on je darebák,spíš se snažím navést,jak lépe se o věci starat a on dycky jen řekne,já jsem mamko zapomněl :( a jde vidět,že ho to opravdu mrzí.Spíše bych mu chtěla pomoct a tak, protože má vytoužený dárek,velké lego HP,tak dneska uděláme kalendář a budeme bodovat stav pomůcek.Třeba ho to namotivuje k větší pečlivosti.U spaní jsme to takhle už jednou udělali a docela se to osvědčilo.Ještě jsem chtěla říct,že někdy mám pocit, že je po manželovi,protože ten ustavičně také něco hledá a věci ztrácí.A syn už od malinka,když má uklidit,tak spoustu věcí nechá ležet, protože je prý nevidí, třeba když jsou zastrčeny kousek pod postelí nebo tak a dcerka ta je jiná,ta už ve dvou letech když uklízí,tak sebere i ten nejmenší drobeček.Asi to je jen povahou a vrozenými dispozicemi?
Alice
Mgr. Markéta Klingerová
Milá Alice, o vlivu nebo nevlivu dědičnosti na chování se vedou pouze dohady. Já osobně se přikláním k názoru, že dítě hodně své rodiče v chování napodobuje, a zvlášť rodiče stejného pohlaví. Takže možná by pomohlo, kdyby si také tatínek zvykl své věci organizovat? :)
zapomíná, ztrácí věci
Dobrý den. Mám na vás takovou prosbu a to, jak motivovat 6ti letého prvňáčka. Ve škole je velmi snaživý, známky na výbornou. Spíše je klidné až flegmatické povahy. V kroužkách naprosto bezproblémů.Jediný problém,který máme je to, že je tak "trochu nepořádný".Neustále ztrácí věci.Nejhorší to bylo na začátku roku,kdy ztratil během týdne 5pastelek z 12.říkala jsem si to nic, to se stává,ono se to srovná.Bylo to docela dobré do chvíle,než se začal kamarádit s jedním druháčkem.A místo aby dával pozor na své věci,tak v šatně pořád s ním kecá a pořád něco ztrácí.Prvně klíče,které se naštěstí našly,potom pero, to se rovněž našlo,ale až potom, co jsme koupili nové.Pořád se mu to snažím vysvětlit,že všechny věci stojí peníze a že si musí na ně dávat pozor.
Alice
Mgr. Markéta Klingerová
...
zapomíná, ztrácí věci
Tužky strčit do penálu,zavřít a ne hodit otevřený penál do aktovky,že se lehko něco ztratí.Nekřičím,netluču ho,jen domlouvám.Vždycky vše odkýve,ale bohužel během půl dne,nebo pomalu v tu stejnou chvíli to zase není jak to má být. Vyvrcholilo to tento týden, kdy během dvou dní ztratil dvě pastelky, nové pero a zmizík. Bohužel protože neměl úkol,tak jsme to zjistili až po dvou dnech a zatím se nikde nenašlo. Nakonec mě dorazilo,když jsem pro něj šla dneska do školy,že se mu tam ještě ztratila jedna sandále.No čert to vem,ale mrzí mě to,asi za to nemůže.Chápe to,že věci stojí peníze a když to ztrácí musím já chodit při mateřské do práce a o to míň času na ně mám,což mu samozřejmě vadí.Zkusila jsem i zákaz PC.To je pro něj nejhorší trest,ač u něj zas tak často nesedí,ale dnes stejně nebylo vše OK. Poradíte co ještě zkusit?nebo jak vysvětlit,aby to pochopil,ale i na to myslel?Nebo po něm chci moc?
Alice pokračování
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Alice, pokud Váš syn nemá problémy se soustředěním, ve škole dobře prospívá, je klidný, pak nepůjde o žádnou poruchu (jako LMD). Další možnost, kdy se dětem často ztrácejí věci, je šikana. Pokud myslíte, že to v případě Vašeho synka nepřipadá v úvahu, pak půjde zřejmě jen o určitou nezralost v tomto směru a budete muset počkat, až synek vyzraje a bude schopen si na věci dávat lepší pozor. Trestání nevidím jako vhodné řešení, protože to chlapec nedělá schválně. Můžete zkusit nějaký bodový program, tzn. dohodnete se na nějaké odměně, po které Váš synek skutečně touží, a stanovíte počet bodů, za který tuto věc (nebo zážitek) získá. Pak každý den obodujete přinesené věci. Je to možnost, ale nezaručuji Vám úspěch - možná toho zatím opravdu není schopen. Snažte se navodit atmosféru, ve které nebude ten neschopný, nebo dokonce darebný, ale ve které se společně zamyslíte nad tím, jak to udělat, aby nepřicházel o tolik věcí; třeba přijde na něco sám...





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.