Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna ukončena

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poradna je ukončena. Odpovídala kvalifikovaná učitelka prvního stupně Markétou Klingerovou, která lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| Rozloučení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy
Recept na výchovu :)
Dobrý den, ráda čtu Vaši poradnu, myslím si že je skvělá a hodně rodičům zachrání duševní zdraví a dětem vylepší dětství. Jsem hrdou držitelkou čerstvého batolete, tak bych se chtěla zeptat, jak píšete, že ve 13ti letech je již "uvařeno" tak do kdy se vlastně vaří a je nějaká hrubá osnova co ve kterém věku do toho výsledného produktu přidávat až je konečně hotovo? Předem děkuji za recept pro rodiče amatéra:-).
Daniela
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Danielo, děkuji za hřejivá slova :). Do půl roku - udělat pro dítě vše co chce (a např. nenechávat "uřvat", nenechávat samotné, hodně komunikovat; nejlépe nosit) bez obav, že by se tím rozmazlovalo; v tomto věku si dítě vštěpuje, jestli je svět bezpečné místo, nebo ne. Do 1,5-2 let dovolovat dítěti maximálně zkoumat svět, nepřistřihovat mu zbytečně křidýlka kvůli svým strachům, že si ublíží (např. když na něco leze) - samozřejmě poskytujeme ochranu, ale nedáváme najevo nedůvěru ke schopnostem dítěte ("Spadneš!" "Na tohle nesmíš sahat!" "Na to jsi ještě malý!" apod.). V období vzdoru (do 3-4 let) dovolíme dítěti objevovat a projevovat jeho osobnost, jeho Já, a nelámeme jeho vůli jen proto, že se bojíme o svou autoritu; samozřejmě vymezujeme hranice, ale dovolíme také dítěti se prosadit; jeho vzdor je známkou zdravého vývoje, proto ho přijímáme chápavě. V předškolním věku se nesnažíme dítě něco učit předčasně, ale pokud samo jeví zájem, ochotně odpovídáme na jeho dotazy; dopřejeme mu dostatek pohybu na čerstvém vzduchu; dáváme mu dobrý příklad, pokud jde o chování a charakter; učíme ho vyjadřovat a zpracovávat (nikoli potlačovat) emoce - nejlépe opět vlastním dobrým příkladem. V mladším školním věku netlačíme na výkon ve škole, přijímáme dítě, jaké je, třeba i se špatnými známkami (na kterých stejně nezáleží), snažíme se udržet v něm touhu po poznání (která dosud byla přirozená, nyní ji škola ničí - paradox, že?), umožňujeme mu navazovat a pomáháme udržovat přátelství, podporujeme koníčky a tolerujeme jejich střídání (dítě se "hledá"), dopřejeme spoustu pohybu na čerstvém vzduchu - zvlášť chlapcům; když se nám dítě s něčím svěří, nementorujeme, nevyčítáme (to už by se příště nesvěřilo), ale pojmenujeme jeho pocity, vyjádříme pro ně pochopení, a vhodně řízeným rozhovorem pomůžeme dítěti najít jeho vlastní řešení situace. Do 13 let postupně rozšiřujeme hranice, respektujeme potřebu soukromí (např. klepat na dveře jeho pokoje je ale dobré už od 3 let), vyjadřujeme důvěru, postupně klademe na dítě větší zodpovědnost (za jeho školní povinnosti, za přispění k domácím pracem), ale dáváme mu i víc práv. V pubertě už jen žijeme z toho, co jsme do dítěte do té doby vložili a jaký máme vzájemný vztah. A od narození až do dospělosti - přistupujeme k dítěti s úctou (tedy např. žádné bití, ponižování, zesměšňování atd.) a láskou (kterou je třeba dávat najevo různými způsoby každý den; tím nelze dítě rozmazlit). Při každém konfliktu si dáme pozor, aby nám šlo o dítě (jeho prospěch, jeho pocity) a ne o sebe (své pocity, své pohodlí, svou dokonalost). Nebojíme se přiznat chybu a omluvit se. Neumetáme dítěti cestičku a neděláme za něj to, co může a má dělat samo. "Hotové" dítě pak propustíme do života, aniž bychom ho k sobě přivazovali a omezovali ho. Dobrou chuť! :)





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.