Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna ukončena

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poradna je ukončena. Odpovídala kvalifikovaná učitelka prvního stupně Markétou Klingerovou, která lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| Rozloučení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy
problémový učitel
Dobrý den, paní magistro,
prosím o radu, jak dál postupovat:
dcera chodí do 2. třídy ZŠ, v 1. třídě měla pana učitele, nebyly žádné problémy, nyní sloučili dvě první třídy a učí je paní učitelka, která dříve učila druhou první třídu,
Nic se paní učitelce na dceři nelíbí, všechno ji škrtá, stačí jen malá chybička - nějaká čárka navíc - nedostane sluníčko, ale dává ji véčko. Nyní probírali jak se píší básničky. Ve škole jim dala za úkol opsat básničku. Vnučka však básničku napsala na celý řádek, nikoliv každý rým na zvláštní řádek. Paní učitelka se podívala jak to píše, okamžitě ji to škrtla a dala jí pětku. Dceru spletla z předešlého dne poznámka paní učitelky, že má dopisovat řádky do konce.
Šla jsem ráno za paní učielkou, abych jí vysvětlila, že ji spletla ta poznámka z předešlého dne, aby psala do konce řádku.
Na to paní učitelka uvedla, že všichni dostali jedničky, byly jen 3 pětky.
Po mém odchodu ze třídy paní učitelka dceři řekla, že jestli si bude stěžovat, že dostane na zadek.
Mám situaci řešit s p. uč., zástupkyní nebo s ředitelem, nebo si toho nevšímat?
Děkuji za odpověď.
Marie
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Marie,
rozhodně si toho všímejte. Obávám se, že u této paní učitelky ale Vaší dcerce už dobře nebude, i kdyby nějakým způsobem zasáhlo vedení školy. V každém případě zkuste navštívit výchovného poradce na této škole a s jeho/její pomocí zkuste situaci řešit. Přeji dcerce, aby mohla být ve škole spokojená.
problémový učitel
pani Marketo děkuji za odpověd zkusim to řešit s vychovnou pracovnici ale asi mate pravdu moc nevěřim že změni chovani naposledy mi řekla že za třicet let neměla takovou žakyni jak je vnučka to si myslim že přehani problem je akorat že vnučka nevydrži chvili sedět ale už jsme objednany u ppp
Ludmila
Mgr. Markéta Klingerová
Držím palce, aby se vše vyřešilo k prospěchu vnučky.
problémový učitel
dobry den mam otazku vnučka chodi do prvni třidy je trochu vic živějši pani učitelka je na ni zla nikdy ji nepochvali řeši problemy před dětmi tudiš ve třidě nema kamarady děti ji ubližujou když jsem to začla řešt s pani učitelko u řekla mi že vnučka zlobi proto se k ni děti tak chovaji ja si myslim že už to hraniči se šikanou několikrat mi vnučka řekla že to udělal spolužak ale pani učitelka ji nevěři je sice malinko živějši ale neni zla nikomu neubližuje akorat vyžaduje pozornost prosim poradte co mam dělat jsem z toho dost neštastna vychovavam ji protože maminka ji zemřela a otec o ni nejevi zajem
ludmila
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Ludmilo, můžete si jako první krok promluvit s výchovným poradcem a vedením školy, ale je možné, že přístup paní učitelky se příliš nezmění, i kdyby k tomu dostala pokyn, protože toho nejspíš není schopná. Pokud není s paní učitelkou možné se domluvit, je v podobných případech bohužel jediným řešením změna paní učitelky - tedy alespoň třídy nebo i školy, pokud přístup paní učitelky je v dané škole běžný. Přeji vnučce, aby mohla ráda chodit do školy.
problémový učitel
Dobrý den
Prosím o radu, jak řešit situaci s dětmi, kdy si dvojčata ve 2. třídě samy podepsaly úkol na papíře, protože měly strach, že dostanou čárku. Učitelka toto chce řešit ředitelskou důtkou, že to byl podvod. Já tento postup úplně neschvaluji. Je to jejich první takovýto prohřešek, ve škole se snaží, ale stalo se. Děti celé odpoledne po škole probrečely, budily se ze spaní, ráno se šly paní učitelce omluvit, měly na sobě studený pot, jak se bály. Nechtěly jít ani do školy, že si všechno zkazily... Nejsou žádní svatoušci, hlavně syn má ADHD a není s ním vždy lehké pořízení, ale vím, že se snaží. Myslím si, že je zbytečné toto kázeňské řešení a děti zbytečně stresuje. Ale je to pohled mě - matky. Ráda bych znala také pohled nezávislého člověka. Vím, že i kdyby dětem dala na vysvědčení "šestku", trestat je nebudu. Podle mě to byla jen hloupost dětí, které si neuvědomují závažnost tohoto činu. Myslím si, že sami jsou potrestaní a poučení dost. Paní učitelka je mj. velmi přísná. Děkuji - otázka upravena poradcem
Jana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Jano, souhlasím s Vámi.
problémový učitel
Dobrý den, syn chodí do 2.třídy ZŠ. P.uč. je hodná, komunikativní. Ve třídě je celkem 21 dětí, z toho jen 6 děvčat. Syn je odmala velice bystrý, zvídavý a inteligentní, ale také upovídaný a poměrně neposedný. Již v 1.třídě mu p. uč. psala poznámky za vyrušování. Když jsem se byla na synovo chování informovat, řekla mi: "Já bych to tak neřešila, inu jako kluk". Nicméně na konci roku dostal napomenutí tř.uč., protože si s ním p.uč. "nevěděla od poloviny května rady." (Celkem napomenutí dostalo 9 žáků). Nyní ve 2.tř. se poznámky opakují, ale již 2x byl (syn+další žáci) v TV klasifikován známkou 5, protože zlobil. Tohle už se mi opravdu nelíbí, klasifikační řád není nástrojem pro sjednocování pořádku ve třídě. Vím, že dnešní děti jsou jiné, než bývaly dříve a pro uč. je stále těžší získávat si jejich pozornost a respekt, ale domnívám se, že si naše p.uč.neumí sjednat ve třídě pořádek.Máme situaci řešit s p.uč., zástupkyní nebo s ředitelem? Nechci, aby se to v budoucnu obrátilo proti synovi - otázka upravena poradcem
Veronika
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Veroniko, rozhodně paní učitelku neobcházejte, píšete, že je hodná a komunikativní, tak toho využijte. Rozmyslete si předem, co přesně vám jako rodičům vadí, čeho byste rádi dosáhli, a poproste (tj. nepřicházejte za ní bojovně, ale ani nezapomeňte na svůj cíl) paní učitelku, aby vám pomohla toho cíle dosáhnout. Teprve kdyby nedocházelo ke zlepšení situace, můžete se obrátit na vedení školy, opět ale doporučuji nikoli konfrontačním způsobem, spíše že byste rádi pomohli svému synovi, ne že si jdete stěžovat na paní učitelku. Přeji, ať brzy dojde ke kýžené změně.
problémový učitel
Dobrý den paní magistro, ráda bych znala váš názor na tuto situaci. ZŠ, 4.třída, 17 dětí, hodina TV. Učitel říká: Na konci hodiny, pokud budete hodní, si zahrajeme nějakou hru. Děti zlobí. Na konci hodiny je učitel posadí zády ke stěně a povídá jim. Mohli bychom hrát takovou hru-já se budu do vás trefovat balónem. Pokud trefím do těla budu mít 30 bodů, do hlavy 50 bodů a pokud poteče červená budu mít 100 bodů. Při tomhle slovním popisu hry, hází dětem nad hlavy do stěny balónem. Do dětí se nestrefí. Žádala jsem od učitele nějaké vysvětlení a bylo mi řečeno: hru nehráli (do dětí neházel) a byla to jen legrace, myslí si, že to není nijak za hranicí normálu. Jak to vidíte vy? Já to cítím jako zastrašování a to jsem mu také řekla. Řešila byste tuto situaci třeba i s ředitelem školy?
Markéta
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Markéto, můj názor je ten, že by se to dalo jako pouhou neškodnou legraci chápat tehdy, pokud by všichni žáci byli na takové úrovni vývoje, že by chápali, že to učitel v žádném případě nemyslí vážně - což ve čtvrté třídě není splněno ani náhodou. Chápu, že z pohledu učitele to v tu chvíli nebylo za hranicí normálu, ale ve chvíli, kdy jste mu o tom řekla (pokud dobře rozumím, řeklo Vám to Vaše dítě a zřejmě si tím, že to byla jen legrace, jisté nebylo, jinak by mu to nejspíš neutkvělo natolik, aby se Vám o tom zmiňovalo), měl zpozornět a propříště se podobných legrací vyvarovat. Je možné, že si pro sebe toto ponaučení vzal, aniž by Vám o tom řekl (aby se "neshodil"), je možné i to, že se bude dál chovat stejně. Já osobně bych, pokud by moje dítě z toho nemělo přímo trauma, řešila s ředitelem až případný další exces. Je to ale pouhý můj názor.
problémový učitel
Dobrý den,
Učitelka v Mš si zasedla na moji dceru, prý se straní kolektivu a neuměřeně reaguje. Naposledy vymyslela, že dcera chodí špinavá a my se o ní nestaráme. Manželovi vrazila do ruky tašku s oblečením a nápisem špinavé a od ředitelky školy přišel výhružný e-mail, že jesti se situace nezlepší, zavolají sociálku. A větička, že se mám odpoledne o děti starat. Jsem z toho na prášky, nic z toho není pravda, o děti se staráme a po odpoledni rozhodně po hospodách opravu nelítáme. Cítím se uražené, nespravedivě osočená a mám problém do školy dceru vodit a vůbec se na paní učitelku jen podívat. Co mám dělat, hodit to za hlavu nebo se bránit ? ale jak, učitelce ředitelka věří a já jsem krkavčí matka a manžel krkavčí otec. Přitom dcera je šikovná, umí spoustu básniček, písniček, zná všechny barvy, umí některá písmena a čísla, je ale dost introvertní - po manželovi. A my s manželem rozhodně žádné špíny nejsme. Strašně mě to trápí a nevíc co s tím....
Milena
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Mileno, pokud je to tak, jak píšete, vidím jedinou možnost, a tou je změnit školku. Takovéto chování k vám je nepřípustné, bůhví, jak se chovají k dětem... Držím palce.
problémový učitel
Dobry den,resime otazku zmeny skoly. Syn jen ve 2.tride.Ma novou pi.ucitelku.Dle meho je velice nezkusena a bohuzel je to znat.Je hodna a ma deti rada, nijak jim neublizuje ale bohuzel jim podle me nedokaze nic predat.Nyni se nam stalo, ze spravnou odpoved v testu synovi nepocitala s tim, ze si v hodine rikali neco jineho.Dale jim pry behem VV a PV pousti na interaktivni tabuli pohadky (naposledy pry Sam doma).Z toho jsem byla zdesena.Na vanocni besidce syn nedostal darek ktery jsme mu tam dali a pani ucitelka reagovala stylem, ze ve skole smutne nevypadal, ze ma od 16h prazdniny a druhy den dulezitou zkousku (studuje a dost casto se na to vymlouva, ze nema na nic cas).Je to velice ve zkratce shrnute.Pred Vanoci po afere s reakci pi.ucitelky jsme meli schuzku i s reditelkou ale nepomohlo(ucitelka je jeji dcera).Rozove citim, ze je to na zmenu,ale nechci mu ublizit.Mluvime s nim o zmene.Byli jsme se divat v nove skole a vyuka se neda srovnat.Ma tam i kamarady.Prosim o Vas nazor.Dekuji
Martina
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Martino, s tímto rozhodováním Vám nemohu pomoci - veškeré potřebné informace máte (na rozdíl ode mě) Vy, stačí, když dáte na svůj instinkt, který Vám říká jasně, co udělat. Věřte mu. Držím palce.
problémový učitel
Dobrý den, mám syna, čerstvě 4 roky. Je velice šikovný, moc dobře mluví a povídá, pomáhá mi doma i na zahradě s různými činnostmi, ale nechce a má přímo odpor k jakékoliv výtvarné činnosti a i obyčejnému kreslení. Neumí držet tužku, prostě se to nechce naučit. Od září chodí do školky, teď si učitelka začala stěžovat, že není žádný pokrok. Nevím, jak ho přimět se to naučit, máme doma spousty pastelek, omalovánek a nic nezabírá. Já před ním kreslím, malovala jsem mu od mala a teď jsem trošku zoufalá, že už je přeci jen velký a toto vůbec neovládá. Moc často se nevzteká, sice mu některé věci déle trvají, jako oblékání, ale tohle odmítne, že to dělat nebude a ať si malujeme sami, že ho to nebaví. Děkuji za radu. Jana
Jana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Jano, nevím, jestli Vám můj pohled pomůže - já bych ho nechala být, je prostě jinak zaměřený a v čerstvých čtyřech letech opravdu nemá "povinnost" umět držet tužku. Skoro to vypadá, že paní učitelka by ráda vykázala pokroky pod svým vedením, nebo že snad vůbec neví, že různé děti se vyvíjejí různě. Já bych ho nenutila - malujte si sami :).  Představte si nějakou činnost, která by vás vůbec nebavila, a proto jste se ji nikdy ani nesnažila naučit (pro mě by to bylo např. montování motoru auta nebo box), a že Vás někdo pořád nutí, abyste to dělala a vykazovala v tom pokroky. Nereagovala byste podobně jako synek? :) Možná máte už teď starost, jestli obstojí později ve škole - ale nikde není psáno, že v pěti, šesti letech se tužku držet nenaučí a nebude schopen nic napsat. Prostě 1) se vyvíjí 2) má jiné zájmy než kreslení. Přeji hodně radosti a tolerantnější paní učitelku.
problémový učitel
Dobrý den, mám syna v první třídě. Z počátku nám bylo umožněno vodit děti až do třídy. Musím říct, že scéna s filmu obecná škola je jen slabý odvar toho co se tam dělo ( a děje i nadále). Paní učitelka seděla za katedrou a situaci neřešila. Po incidentu, kdy mého syna o přestávce zbili a já si stěžovala písemně do komunikačního sešitku, zakázala rodičům prvňáčky doprovázet. Musím napsat, že to bylo docela choulostivé zranění hlavy a ucha a i přes mou intervenci se na něj následně ani nepodívala. Od té doby následovaly další úrazy. To již měl syn instrukce "žalovat" jej vždy odbyla se slovy, že ji to nezajímá. Brala bych to, kdyby syn nechodil s modřinama a boulema každý druhý den. Ve třídě je 17 chlapců a 5 děvčat. Paní učitelka tvrdí, že umravnit je, je prakticky nemožné. Nabyla jsem dojmu a ten se tím co Vám napíši dále jen upevnil, že paní učitelka nemá žádnou autoritu. - otázka upravena poradcem
Kateřina Tylečková
Mgr. Markéta Klingerová
...
problémový učitel
2. S přibývajícími nároky na soustředění ve vyučovacích hodinách se nám doma rozhořelo další téma... Syn si začal stěžovat, že někteří chlapci vyrušují v hodinách a to i ve chvílích, kdy mají zadanou práci. Syn si začal stěžovat, že on jako levák, který si kryje píšící rukou text zadání a musí si prakticky pamatovat co bude psát, se nemůže dostatečně koncentrovat na práci. Musím potvrdit, že doma mu to jde střízlivým odhadem o 30% lépe. Došlo to až tak daleko, že syn se snažil několikrát po sobě upozornit spolužáka za sebou, aby se zklidnil, až mu došla trpělivost a píchl ho tužkou. Jen pro zpestření, situace- výtvarná výchova, děti pracují s barvami. Jeden ze spolužáků vymačká tempery na stůl po kterém je rozetře a vyválí si v tom vlasy a tvář. Vždyť taková "operace" by i dospělému trvala tak 2minuty..... děti se v hodinách otáčejí a kreslí po pouzdrech spolužáků sedících za nimi- to taky není otázka sekundy. Novinkou je, že je při zadané práci- např.psaní nechává bez dozoru a - otázka upravena poradcem
Kateřina Tylečková
Mgr. Markéta Klingerová
...
problémový učitel
z hodiny odejde a ponechá tuhle bandu zlobíků svému osudu. Syn si stěžuje, že nemá klid na práci, kterou ona po svém návratu oznámkuje. Třídní schůzky proběhly v superlativech. Osobně jsem čekala, že se dovíme konkrétní problémy, jak kázeňské tak ostatní, ale ne.
Abych to shrnula děti ji neposlouchají, mydlí se a ona nám při osobních rozhovorech "lže"do očí.
Omlouvám se, že jsem to roztáhla do tří příspěvků. Děkuji Katka - otázka upravena poradcem
Kateřina Tylečková
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Katko, nenašla jsem, na co se ptáte. Máte možnost si domluvit s paní učitelkou konzultaci, pokud nenavážete spolupráci, obrátit se s žádostí o řešení situace na vedení školy a výchovného poradce školy, případně můžete požádat o přeložení syna do jiné třídy (pokud mají paralelní) nebo ho dát na jinou školu. Samozřejmě můžete mít pravdu, že paní učitelka třídu zanedbává nebo na její vedení nestačí. Jako učitelka ale mám i tu zkušenost, že klidně by některá maminka mého žáka z jedné problematické třídy, kterou jsem také učila, mohla napsat velmi podobný popis mé práce - totiž ne že by to tak bylo, ale z jejího pohledu se to tak mohlo jevit. Zkusila bych nejprve naladit se na paní učitelku a pokusit se s ní dát dohromady plán, jak Vašemu synovi pomoci. Pokud by to nezafungovalo, pokračovala bych podle výše uvedených možností. Přeji Vašemu synkovi, aby mohl být ve škole spokojený.
problémový učitel
Dobrý den, mám dceru ve 4. třídě, jejich škola pořádá na konci roku zájezd za odměnu- paní učitelka vybírá ze 30 žáků ty "nejlepší", jenže oni jsou to její oblíbenci, kterým nadržuje a jezdí každý rok stále stejní, na ostatní řve, její oblíbenci mohou vše, než jeli na zájezd, tak všem vykládala, jak to bude krásný výlet atd., ty vyvolené děti se pak vyvyšují nad těmi "obyčejnými" a chlubí se , že oni nejedou, že budou muset být ve škole, prostě jen těch pár zažívá ten "úspěch", provokace trvá dál v tom, že po výletě dělají prezentaci celého výletu a smějí se těm ostatním, kteří prý nemají závidět, ale paní učitelka nechápe. že nejde o závist, ale dětem je to líto, dcera školu nesnáší, i když jí to jde samo, ale cítí tu nerovnost ve třídě a je znechucena. Nevím, zda to mám vůbec řešit, když jsem na něco upozorňovala, tak se to spíš obrátilo proti nám. - otázka upravena poradcem
Ladˇka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Laďko, pokud je to tak, jak píšete, nejde tu o jeden výlet za rok, ale o celkové nastavení a přístup k dětem. Nezmůžete s tím nic, leda změnit učitele/školu.
problémový učitel
Dobrý den, mám problém s profesorkou matematiky, jsem ve čtvrtém ročníku na gymnáziu, takže před maturitou. Z matematiky maturovat nebudu a na vysoké škole se jí také věnovat nehodlám, přesto nás (nematuranty) profesorka testuje a zkouší a já mám špatné známky, protože mi matematika nikdy nešla a i když se učím, tak pak něco pokazím. Problém je, že s profesorkou se nedá mluvit a já mám strach, že mě nepustí k maturitě. A já bych kvůli matice, se kterou celou dobu studia bojuji, přišla o celé prázdniny, možná o vysokou školu atd.. Když za ní s něčím jdu, je zlá, odměřená a mluví se mnou jako s debilem. Mám z ní vpodstatě strach. Všichni jsou tak tolerantní k lidem co u nich nematurují, ale ona se zřejmě rozhodla nás ještě na závěr vydusit. Potřebuji se učit na maturitu, ale jsem z ní v depresi a nevím jak s ní mám mluvit.
Daniela
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Danielo, nemůžeme měnit druhé, ale můžeme měnit sami sebe. Nemůžete změnit paní profesorku, ale můžete změnit to, jak ji vnímáte. Zkuste si třeba představit, že asi je ve svém životě nešťastná a nedokáže se s tím poprat jinak, než že si své negativní naladění odreagovává na studentech. Její chování je tedy její problém a nemá nic společného s Vámi osobně. Když potřebujete něco vysvětlit, můžete buď poprosit ji (a nebrat si její nepřátelský nebo pohrdavý postoj k srdci, soustředit se jen na matematiku), nebo někoho jiného (kamarád, příbuzný...). Neřešte její přístup ke studentům ("chce nás vydusit" apod.), nesuďte ji a nebojte se jí. Co nejhoršího se může stát? Že přijdete o prázdniny? I kdybyste měla dělat opravnou zkoušku, jistě by se čas na odpočinek (nebo brigádu) také našel; pokud se nedostanete na Vš letos, půjde to za rok. Život nekončí. A stále je tu možnost, že projdete. Prostě ten strach je zbytečný, jen Vás paralyzuje a v jeho důsledku spíš přijde to, čeho se obáváte, než když přijmete vše tak, jak to je, a jen budete dělat, co je ve Vašich silách, aby to dopadlo podle Vašich představ. Když budete muset s paní profesorkou mluvit, uvědomujte si ji jako člověka, který se potýká se životem stejně jako Vy, mějte dobrou vůli se domluvit a obě vás považujte za rovnocenné osobnosti. Zaho´dte "depresi" a věnujte se učení. Držím palce k maturitě!
problémový učitel
Dobrý den. Můj syn chodí do 6 třídy, je mu 12 let. Nikdy si na něj učitelé nestěžovali, že by byl nějak drzý nebo se nevhodně choval. Ale nedávno přišel stím, že při hodině Dějepisu se bavil se spolužákem.Pan učitel mu řekl a't se de jde po dívat za dveře a cestou at si dá pěstí před celou třídou, když to udělal, tak pan učitel řekl ať si dá větší. Stím syn odešel na chodbu a byl tam celou vyuč.hodinu. Pan učitel mu potom řekl ať na jeho hodiny nechodí, že ho tam nechce vidět. V dalším dni můj syn přišel na Dějepis, a p. učitel přistoupil k synovi a řekl mu, jestli mu nechce něco řct. Syn jen pokrčil rameny a zeptal se co. Učitel řekl, že nebude učit v jeho přítomností. Tak můj syn byl přinucen si sbalit učebnice do batohu a odejít ze třídy do své třídy kde nikdo nebyl. Za sebou zabouchl dveře, a pan učitel vletěl do synovi třídy kde seděl sám a vrazil mu pár facek stím, že dveřmi bouchat nikdo nebude. Šla jsem za p.učitelem,který odmítá se mnou o tom bavit.Nevím co dělat.
Renata
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Renato, připadá mi podivné, že by učitel na druhém stupni ZŠ - tedy povinná školní docházka - řekl žákovi, aby na jeho hodiny nechodil - to myslím není možné, učitel za něj v tu dobu zodpovídá... Pokud to skutečně udělal, nebude s ním něco v pořádku. Je pravda, že vyprávění dítěte někdy vypadá jinak, než pohled zúčastněného dospělého - stálo by za to dozvědět se, jak to bylo, od pana učitele. Když jste za ním byla, neoslovila jste ho bojovně? Kdyby ano, mohlo by to mít vliv na jeho ochotu s Vámi mluvit. Pokud jste za ním přišla v klidu a pan učitel se přesto odmítá s Vámi bavit, nezbývá nic jiného než se sejít s ředitelem školy a požádat o spolupráci školy při vyřešení synova problému. Ráda byste, aby se zjistilo, do jaké míry je synovo vnímání celé situace opodstatněné, a pokud je, aby se nadále mohl účastnit hodin dějepisu bez obav, že bude fyzicky nebo jinak napadán. Doma bude vhodné popovídat si se synkem o tom, jak by si mohl on sám napříště zajistit klidný průběh hodin dějepisu (tedy nechat syna přijít na vlastní řešení, ne abyste mu ho předložila Vy). Přeji synkovi spokojenost.
problémový učitel
Dobrý den,chtěla bych se poradit ohledně syna.Navštěvuje 2třídu.Ve škole má velké problémy s matematikou.Doma,když počítáme,tak vše vypočte dobře,je pravda,že dopočítává na prstech,ale ze školy nosí samé špatné známky.Docela mě zaráží,když mají samostatnou práci,tak tam mám napsaný čas,jak dlouho to dělal,nemá tam nic vypočítané a má 5.Když jsem se syna zeptala,jestli mu p.učitelka neřekla ať pracuje,když ví,že mu to ve škole nejde,odpověděl,že opravuje sešity.Paní učitelka po dětech křičí,což vím,že pokud zakřičím doma,tak je z toho špatný a je po soustředění.Uspořadání lavic mají kolmo k tabuli,kde se děti musí všelijak naklánět,aby opsali zadání z tabule.Začínám být z toho neštastná,jelikož mi p.učitelka napsala,pokud nedojde k výraznému zlepšení nechá syna opakovat ročník.Nevím jak postupovat,jelikož doma počítá.Ještě snad nikdy nebyl ve škole pochválen,sbírá pouze neůspěchy,a to už i v prac.činnosti.Prosím o radu Děkuji
gabriela
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Gabrielo, krok 1 : požádat paní učitelku o schůzku, na které jí vylíčíte celou situaci a poprosíte o radu a spolupráci tak, abyste dosáhly kýženého cíle - dostatečně úspěšného a spokojeného žáka. Krok 2 (pokud by paní učitelka nebyla ke spolupráci ochotná): vylíčit situaci řediteli školy a požádat o radu a spolupráci tak, abyste dosáhly kýženého cíle - dostatečně úspěšného a spokojeného žáka. Krok 3 (pokud by nebyla ochota): změnit třídu (paní učitelku) nebo školu (ovšem pak by bylo třeba vybrat cíleně takovou, kde se takto s dětmi nejedná, jinak by synek mohl skončit u stejného typu učitele). Jde totiž o víc než jen o matematiku; jde o utváření vztahu k učení a ke škole jako takové... Moc držím palce, aby k nápravě věcí stačil krok 1.
problémový učitel
Dobrý den, jsem učitelka na základní škole (1. stupeň) a mám problém s kolegyní. Je na děti z mého pohledu hrubá, křičí, občas slyším i slova jako "hajzle" a nejhorší je, že je třeba i tahá za uši a nedávno jsem viděla, jak jednomu dala facku. Bohužel si toho nikdo jiný nevšiml. Mne je to krajně nepříjemné, sice bych mohla dělat, že to nevidím a neslyším a pracovat jen se svoji třídou, ale za prvé to vidím i slyším (máme třídy vedle sebe) a za druhé mi to prostě jedno není. Je o hodně starší než já a nepřipouští jinou možnost. Jednou jsem s ní o tom i mluvila, prý některým dětem pomůže jen jim jednu vrazit. Asi je neřeže nějak často, ale i jedna facka mi přijde za hranicí únosnosti. "Bonzovat" na ní mi nepřijde čestné, je to pořád má kolegyně, ale nevím, jak se k tomu postavit? Jinak není zase celkově špatná, ve škole se hodně angažuje a pro děti připravuje dost projektů a aktivit. Moc prosím, neměla byste nějaký nápad co s tím?
Helga
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Helgo, především se Vám (i ostatním čtenářkám) omlouvám za svou odmlku v odpovídání, způsobenou událostmi v mém vlastním životě - pokusím se zodpovědět co nejvíce dotazů v nejbližší době. Pokud jde o Vaši otázku, pak "jak se k tomu postavit" Vám nemůže poradit nikdo jiný než Vy sama :). Chtěla byste změnit chování své kolegyně - to nelze, pokud ona sama nebude chtít (dokonce i tehdy s tím bude mít problém, protože ho má dlouho zažité). V jakém případě by ona sama mohla své chování chtít změnit? Možná pokud by si hromadně stěžovali rodiče dětí z její třídy. Možná kdyby si uvědomila, co tím dětem může způsobit. Možná kdyby dostala nůž na krk shora. Možná kdyby ... třeba Vás ještě něco napadne. A pak se zamyslete nad tím, co z toho byste mohla ovlivnit Vy, a jestli to ovlivnit chcete. Pokud ano, dejte se do toho. Pokud ne, smiřte se s tím a věnujte se své třídě, případně můžete zkusit "napravovat" příkoří, kterých jste svědkem tím, že dotyčnému dítěti brzy nějakým způsobem zvednete sebevědomí nebo ho pohladíte... Přeji Vám radost z Vaší náročné práce!
problémový učitel
Pěkný den. Dcera je 18 dní (zatím stále) nadšeným, šťastným, i když trošku hyperaktivním prvňáčkem. Poraďte prosím, co dělat, aby jí to vydrželo. Starší paní učitelka s dlouhou praxí na ně ustavičně křičí, až si děti musí zacpávat uši. Ihned první den zavedla formu trestu: 8 rybiček v rybníčku, za zapomínání čáp jednu vyloví. Za všechny vylovené dostanou prvňáčci pětku. (Je to ovšem trest pro děti nebo rodiče, když samy úkoly ani aktovku chystat neumí?) Dnes dceři odebrala rybičku za to, že neslyšela první výzvu, aby donesla jako ostatní ke stolu doma napsanou úlohu. Dcera plakala. To přeci není avizovaný trest za zapomínání. Předevčírem dcera přišla s tím, že ona, spolužačka a 5 dalších dětí dostaly čárku do učitelčina notýsku za to, že křičeli před začátkem vyučování. Dcera podle svých slov pouze křičící děti okřikovala, ať jsou zticha, ovšem učitelka to nerozlišila. Na nový druh trestu nikoho předem neupozornila, rovnou rozdělila čárky. Za tři budou po škole. Jak mám postupovat?
Iva
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Ivo, postup je následující: 1) přátelská domluva s učitelkou - ocenit, vyjádřit pochopení, vysvětlit (citlivý) způsob vnímání konkrétního dítěte, poprosit o spolupráci na zlepšení pocitů dítěte; 2) v případě neúspěchu se spojit s co nejvíce stejně nespokojených rodičů, požádat o schůzku ředitele/ku školy; 3) v případě neúspěchu požádat o přeřazení do jiné třídy; případně zvolit jinou školu. Je jasné, že pokud neproběhne nějaká změna, radost z učení se vytratí. Moc držím palce, aby se podařilo situaci vyřešit.
problémový učitel
Dobrý den, chtěla bych se poradit ohledně syna. Je v první třídě a od začátku šk. roku má stres ze školy - hlavně asi z paní učitelky, je přísná, křičí na ně.../je jich ve třídě 27/. Ráno brečí, v noci špatně spí, o víkendu je v pohodě. Se spolužáky ani s učením problém nemá. Škola je navíc velká, takový labyrint. Uvažujeme o změně školy za nějakou menší na venkově. Děkuji za radu.
Zdena
Mgr. Markéta Klingerová
MILÉ ČTENÁŘKY/MILÍ ČTENÁŘI, VELICE SE OMLOUVÁM VŠEM, KDO OD PŮLKY DUBNA ZASLALI SVŮJ DOTAZ DO MÉ PORADNY A NEDOSTALI ZATÍM ODPOVĚĎ. BOHUŽEL AŽ DO ZAČÁTKU ČERVENCE NEBUDU MÍT KDY NA DOTAZY ODPOVÍDAT. PROSÍM NEPOSÍLEJTE DALŠÍ, NEBYLA BYCH PAK SCHOPNÁ TO "DOHONIT". DĚKUJI ZA POCHOPENÍ A SLIBUJI, ŽE SE VRÁTÍM :). Odpověď na dotaz: Určitě to chce změnu - buď třídy (= paní učitelky), nebo i školy, klidně na venkov. Přeji synkovi nový školní rok bez zbytečných stresů.
problémový učitel
Dobrý den,mám osmnáctiletou dceru,která má spinální atrofii,navíc se jí loni v říjnu objevil zhoubný kostní nádor,proto dcera od listopadu do poloviny února kvůli vážné operaci a léčbě nebyla ve škole,chodí na gymnázium.Po dohodě ve škole jí byl vypracován individuální plán,který byl dceři v lednu předán a v březnu měla být přezkoušena,jenže ještě v březnu dostala nástup do lázní,vše jsem konzultovala s třídní učitelkou,která mě ujistila,že se po návratu z lázní na všem nějak domluvíme,aby dcera nemusela opakovat ročník,má tam své kamarády a do třídy velmi dobře zapadla,navíc opakovala již jednou ze stejného důvodu-zameškání kvůli lázním.Nyní jí ve škole dva učitelé sdělili,že bude dělat v srpnu reparát,aniž by jí přezkoušeli ze zadaného individuálního plánu,dcera se do školy netěší,dokonce mě prosí,at jí dám na jinou školu,že tuto nezvládá.Není zrovna studijní typ,ale nelíbí se mi celkový přístup školy k integrovaným žákům a nevím jak to řešit,aby neměla dcera ve škole další .....
Klaudie
Mgr. Markéta Klingerová
...
problémový učitel
...problémy.Škola například jezdí do divadel na hry,které jsou vhodné k maturitě,dceru vzít nechtějí z bezpečnostních důvodů,což chápu,ale když se ve škole ptala,jestli mohu jet jako doprovod,bylo jí řečeno,že je plný autobus.Ke konci školního roku mívají jako třída výlety, jen dvakrát se stalo,že mohla jet s nimi,jinak byl takový výlet naprosto nevhodný pro vozíčkáře,kteří jsou ve třídě dva a nemají problém,že by jim ostatní spolužáci nepomohli,chovají se k nim moc hezky.Mám už toho,musím říci dost a nevím jak to řešit.Mám pocit,že se škola jako integrovaná nechová.Můžete mi poradit co dělat,aby se dcera do školy opět těšila,jak mám komunikovat s učiteli,abych si pokaždé nepřipadala jako méněcenná?Má dcera je občas i na jeden den doma,protože musím respektovat její únavu díky nemoci,má to i v lékařských zprávách,mám dojem,že mě učitelé obvinují,že nechávám dceru ulívat se a že nesu i já svou vinu za její nedobrý prospěch.Můžete mi prosím poradit co dělat dál?Moc Vám děkuji,Klaudie.
Klaudie
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Klaudie, zkuste v sobě přeměnit postoj. Důležité je, co a proč děláte, nikoli to, co si o tom (o Vás) myslí druzí – to je jejich problém, ať se s ním vypořádají sami. Každá škola má svého výchovného poradce, který – pokud je to člověk na svém místě – je styčným bodem pro žáky, učitele i rodiče. Zkuste si domluvit schůzku s výchovným poradcem a vyličte vše, co jste mi napsala, ne obviňujícím nebo ublíženým způsobem, jen starostlivě a s ochotou vyjít vstříc. Měl by situaci začít řešit. Přeji Vám i dceři, aby se spolupráci se školou podařilo navodit.
problémový učitel
Dobrý večer, moje dcera chodí do první třídy. Pro paní učitelku je to její první ročník. Zdá se mi, že má nepřimněřené nároky na to co mají děti zvládnout DOKONALE. V prvním pololetí, při osobím pohovor nebyl problém. Nyní ano! Paní učitelka známkuje v písance vše přesto, že to píší děti poprvé, známky 3,4 jsou normální. Pokud se úkol nepovede, předvede ho celé třídě. Dcera a se bojí psát úkoly. Pokud paní učitelka neprobere vše včas, nemají přestávku. Neustále slyším, že se doma děti neučíme.S dcerouse učím 3-4 hod. denně, pro představu Dúna úter : 1) matemat. cvičný list (vše ve formát velkého sešitu) plný příkladů -+čísel do17, 2) cvičný list psaní, 3) 2 listy čtení, 4) KAŽDÝ den diktát slov z písmen co již děti znají cca 5 min., 5) KAŽDÝ den 5ťiminutovka z počtů, 6)KAŽDÝ den skládat z písmen slova. Zdá se mi to moc. Neodvažuji se bojovat, jedna matka to udělala a její dítě zažívá peklo.Učitelka nás poslala do porady, že je dcera pomalá a někdy jí nejdou počty. Co mám dělat?
Alex
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Alex, můžete jako rodiče spojit své síly a požádat paní učitelku o nějakou dohodu, v případě neúspěchu můžete oslovit ředitele školy (výchovný poradce školy by měl paní učitelce vysvětlit, co je jejím úkolem). Pokud by ani to nepomohlo, dala bych své dítě do jiné třídy nebo školy. To, co popisujete, je naprosto nepřípustné. Domácí příprava se vším všudy by v první třídě neměla přesáhnout 30 minut denně. Známkování něčeho, co se děti teprve učí, je nesmyslné a škodlivé. Ještě mě napadá, že by snad mohla pomoci ta poradna, kdyby se přišli na paní učitelku (pod záminkou, že na Vaši dceru) podívat a své svědectví předali dál. Ale pokud máte dlouhé objednací lhůty, tak je třeba jednat dříve, než dcerka zcela na učení zanevře a dostane se do stavu trvalé úzkosti. Nároky paní učitelky jsou naprosto nepřiměřené a zřejmě vůbec nepochopila, co její náplní práce. Držím dcerce palce, aby brzy tato noční můra pro ni skončila.
problémový učitel
Dobrý večer,chci se zeptat máme ve školce novou paní učitelku.Od doby co nastoupila nezvládá děti ve školce hned ze začátku si neudělala svou autoritu u dětí a teď to dopadá tak že si k ní děti dovolí třeba to že po ní začnou házet polštáři a jiné.Paní učitelka reaguje tím že dítě uhodí.U jiné učitelky si to děti nedovolí,mezi ty děti patří i můj syn.Samozdřejmně mu vysvětluji že to nesmí si dovolovat atd jenže jsem přišla na to,že ve školce je jeden velký kamarád mého syna který toto vše vyvolává a k němu se přidávají jiné děti a ten kamarád dokonce i mého syna navádí na určité věci aby udělal a můj syn to udělá.Snažím se mu vysvětlovat že to nesmí že musí poslouchat paní učitelku a že ten kamarád mu radí zlé věci,ale boužel to nezabírá syn se vždy k němu přidává a nadále dělá to co mu ten chlapeček řekne.Prosím o radu jak jinak bych měla přistupovat.Děkuji moc Marika
Marika
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Mariko, v první řadě bych řešila, že paní učitelka (pokud to tedy je pravda) děti bije - to je nepřípustné. A pokud synovi vysvětlujete, že on dělá zlé věci a musí poslouchat paní učitelku, která děti bije, nemůže mít Vaše slovo příliš velkou váhu. Váš syn je malé dítě; je na školce, aby si s kázní poradila. Osobně bych asi vše řešila s vedením školky, pokud možno po domluvě s ostatními rodiči, kterým se situace kolem nové paní učitelky také nezamlouvá. Přeji brzké vyřešení problému.
problémový učitel
Dobrý den, řeším situaci, kterou bych nerada zanedbala a tak se na Vás obracím. Moje 7letá dcera navštěvuje druhým rokem základní školu, od září pozoruji, že ne vše je v pořádku. Nemluví o paní učitelce, brečí při úkolech, a nerada mluví i o škole samotné. Má jednu velice dobrou kamarádku, která mi čas od času poví, jak paní učitelka na ně křičela apod. Začala jsem celou situaci řešit a optala se paní učitelky , její odpověď zní: " Viki má trochu problém s tím, být férová vůči ostatním. Situace, které nastávají se často blíží "spiknutí", kdy se "spolčí" s kamarádkou vůči někomu a nechová se k němu právě hezky. Začíná se to vymykat běžnému kamarádství tří dětí, kdy jsou si bližší právě dvě a třetí je "odstrčená, proto jsem zaujala vůči Viki nepřátelský postoj, jelikož už nevím jak dál.." .. Paní učitelka říká dětem, že má dcera je špatný parťák, křičí na ní během hodiny apod. a to tak, že mi to chodí říkat i ostatní děti, když dceru vyzvedávám..
Lenka N. - Dcera a chování ve škole
Mgr. Markéta Klingerová
...
problémový učitel
Tuto situaci jsem také řešila s paní družinářkou, ke které holčičky vzhlíží, její názor byl: že jde o běžné hašteření holčiček a že ona k tomu nepřikládá vůbec význam. Sama mi řekla, že pozoruje změny ve vztahu mezi paní učitelkou a mojí dcerou. Dcera měla paní učitelku v první třídě moc ráda, byla to pro ní nejlepší paní učitelka. Nerada bych, aby měla dcera znechucenou školu, nebo se z dcery stal zlý člověk, prosím Vás o radu, jak se na tuto situaci díváte. Mockrát vám děkuji, s pozdravem
Lenka N- Dcera a chování ve škole
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Lenko, odhaduji, že paní učitelka v dětství trpěla holčičí šikanou, a proto se v ní při nějakém podobném chování Vaší dcerky rozezněla ta stará bolest a ovlivňuje její vnímání dcerčina chování. Je to samozřejmě neprofesionální, ale bohužel v našem školství se důraz na zralou osobnost učitele klade pouze formálně... Že paní učitelka "neví jak dál" není skutečně chyba Vaší dcerky, a "nepřátelský postoj k žákovi" zcela jistě nepatří mezi přípustné výchovné prostředky. Navíc paní učitelka má děti vzdělávat, a výchovné působení má jen jít ruku v ruce, a to hlavně osobním příkladem. Jaký příklad dětem tato paní učitelka dává svým chováním, je nabíledni... Jestliže paní družinářka, která dcerku má možnost pozorovat při volných činnostech a v nepřetržité interakci s ostatními dětmi, neshledává na chování Vaší dcerky nic patologického, věřte jí; Vaše dcerka potřebuje Vaši podporu a důvěru. Její zmíněné chování bych chápala spíš jako nejistotu vůči ostatním, nižší sebevědomí - z obavy, aby nezůstala bez kamarádky, si ji snaží uzurpovat jen pro sebe; soustřeďte se tedy na budování dcerčina sebevědomí, a zároveň úctě k ostatním - naše chování se nám totiž vrací. Paní učitelku bych požádala o rozhovor, ve kterém bych jí vylíčila, jak mi dělá starost, že dcerka ztrácí chuť do školy, že měla paní učitelku vždy moc ráda, ale teď se jí bojí... Poprosila bych ji, zda by si mohla odmyslet dcerčino chování ke kamarádkám, protože se to dcerce nepochybně nevyplatí samo od sebe, takže není třeba napravovat ho nepřátelstvím ze strany paní učitelky. Ujistila bych ji, že na dcerku budu výchovně působit, aby se naučila s kamarádkami vyjít v dobrém. Požádala bych ji, zda by ji mohla začít brát jako každé jiné dítě, aby dcerka na školu nezanevřela a neměla pak problémy s učením. Pokud by paní učitelka nechtěla nebo nedokázala svůj přístup k Vaší dcerce změnit, zašla bych za ředitelem školy. Chování této paní učitelky totiž považuji za šikanu, a ta se musí řešit. Přeji dcerce, aby se do školy zase mohla těšit.
problémový učitel
Mám vnoučka, který chodí do čtvrté třídy ZŠ. Měl samé jedničky, podle psycholožky je nadprůměrně inteligentní. Problém je, že nyní ve čtvrté třídě má učitelku přírodopisu a vlastivědy, o které říká, že ho nesnáší. Na pololetí měl dvojku z přírodopisu. Nedávno dostal z vlastivědy dvojku z vyvolání. Říká, že všechno uměl a přesto dostal dvojku. Dcera šla za učitelkou proč mu dala dvojku a ona jí řekla proto, že koktal. Musím Vám říci, že jsem z takového vysvětlení velice rozčílená. Co to je za pedagoga. Prosím o Váš názor. Naprosto bezproblémový chlapec. Slušně vychovaný. Třídní učitelka jej chválí, aktivní na hodinách.
Eva
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Evo, co na to mohu říct? Pokud je to tak, jak popisujete, paní učitelka se minula povoláním. Maminka se může poradit s třídní učitelkou, zda by nevěděla, jak vztahy upravit. Jinak takovéto situace se řeší velmi obtížně... Snad vysvětlit chlapci, že na známkách z těchto předmětů nezáleží, důležité je, že to umí, a že s jinými učiteli potíže nemá - což ukazuje jasně, že problém má paní učitelka, které se nejpozději na druhém stupni zbaví... Přeji vnoučkovi spokojenost ve škole.
problémový učitel
Dobrý den, dozvěděla jsem se, že třídní učitelka druháčků (převzala je po těhotné kolegyni) nadává dětem jako: tele, jelito, kozo, pako! Dost mě to rozlobilo a vyděsilo, ale nevím kde to začít řešit. Pouze s třídní nebo s ředitelem, také bych nerada, aby se to obrátilo proti dětem. Pěkný den.
ségra.16
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, asi by bylo dobré zjistit si u dalších rodičů, zda o tom vědí a jak se k tomu staví. Pokud takto paní učitelka skutečně jedná, jistě nebudete sama, komu to vadí. Pak bych se sešla s paní učitelkou a v dobrém si s ní popovídala o tom, jak je s dětmi spokojená, co dětem jde a co by mohly zlepšit, vyjádřit paní učitelce poděkování za něco, za co se poděkovat dá (je mi jasné, že je těžké takto pozitivně mluvit s někým, kdo dětem nadává, ale když přijdete rovnou se stížností, může se paní učitelka zatvrdit) a nakonec jí sdělit, s čím se vám děti svěřily: že jim takto říká, že vy víte, že to tak jistě nemyslí, ale děti si to berou a jsou z toho špatné, tak jestli by mohla tato oslovení vynechat. Buď bude vstřícná, nebo ne - pak je namístě zajít za ředitelem (-kou) školy s tím, že jednání pouze s paní učitelkou nepomohlo. Přeji úspěšné vyřešení situace.
problémový učitel
Dobrý den, mohla bych dostat odpověď ohledně titulování dětí jejich třídní učitelkou slovy: tele, jelito, kozo, pako? Chtěla bych to začít řešit. Děkuji
ségra.16
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, bohužel teď nemám dost času, chcete-li to řešit ihned, zkuste naslouchat své intuici; pokusím se odpovědět do týdne. (případné zkušenosti čtenářek mohu zveřejnit, jakmile dojdou)
problémový učitel
Dobrý den,mám syna,který jde po prázdninách do třetí třídy,v předchozí školní docházce měl problémy s pozorností ,soustředěním a také s chováním. Je živý,málo soustředěný a podle paní učitelky má problém s autoritou,nerespektuje ji,neustále mu domlouvala,ve druhé třídě následovaly poznámky,tresty... Vše jsme se snažili řešit s paní učitelkou, doma nemám pocit,že bychom s ním měly problémy. Navštívili jsme i pedagogicko psychologickou poradnu,kde konstatovali,že je to chytrý a pohodový kluk s malým rozkolísáním pozornosti,nic jiného neshledali. S učením nemá problémy. Na naší letošní dovolené,jsme se okrajově dotkli školy a mluvili jsme o paní učitelce a syn mi poprvé řekl,že si myslí,že ho paní učitelka přímo nesnáší a nadržuje jiným dětem,bylo to pro mě děsivé zjištění,že to takto vnímá,navíc mi řekl,že by mu ani nevadilo,kdyby chodil do jiné třídy...Pořád mi to leží v hlavě a přemýšlím,zda to mám řešit...vždy o paní učitelce mluvil hezky i když byl problém.
Marta
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Marto, z toho, co píšete, mám dojem, že problém s autoritou má spíš paní učitelka. Je nešťastné, když učitel podlehne svým pocitům a pod jejich vlivem pak trvale k dítěti přistupuje - možná si to ani sama neuvědomuje a mrzelo by ji to, kdyby to věděla. Jako vždy při řešení mezilidských vztahů první krok je osobně a upřímně si s paní učitelkou promluvit(pokud ji má syn mít i v tomto školním roce; nejlépe za ní zajít na začátku přípravného týdne = poslední týden v srpnu); musí z Vás vyzařovat respekt k ní, dobrá vůle a snaha o spolupráci - pak si Váš popis synových pocitů a obav nebude (snad) brát osobně jako výtku, ale jako informaci, která pomůže vyřešit její problémy s Vaším synem. Řekněte jí i to, že chlapec o ní vždy mluvil hezky. Z reakce paní učitelky poznáte, zda je možné vztahy zlepšit (bude překvapená a vstřícná), nebo ne (bude dotčená a hledat chybu jinde). Teprve ve druhém případě můžete možnost přeřazení do jiné třídy konzultovat s ředitelstvím školy (je také důležité, aby případná nová paní učitelka dostala správné informace - aby třeba rovnou nepřevzala pohled současné paní učitelky). Je to pro dítě vždy náročná změna, takže by k ní mělo dojít jen tehdy, když výhody převáží. Přeji Vašemu synkovi, aby se vše vyřešilo k jeho spokojenosti.
problémový učitel
Dobrý den, prosím o radu. Dcera maturuje, má vyznamenání po celé 4 roky. Těsně před uzavřením klasifikace, kdy ji vycházela dvojka z předmětu bylo oznámeno, že si napíší připouštěcí test. Ten se jí nepovedl, bylo jim řečeno, že tedy mají opravný test, kdo ho neudělá, nejde k maturitě. Pí učitelka ještě před víkendem dala test na zkoušku a v pondělí se měl konat opravný test. Nepovedl se ani test na zkoušku.Sjednali doučování a v pondělí se psal test. Nedosáhla požadovaného počtu bodů i když pokrok byl již zřetelný. Tyto všechny testy ji ze dvojky udělaly 5 a k maturitě díky tomu nejde. Zdá se mi nepřirozené za 14 dní snížit klasifikaci o 3 stupně. Dcera je vystresovaná a již zamítla plánovanou vysokou školu. Zlobím se moc, protože pí učitelka všechny testy označila 5 i ty zkušební před opravným testem a známky započítává. Dcera o sobě začala mluvit jako že je debil a hlupák a že nic neumí a nebude dál studovat. Je mi jí líto, protože není lenoch a učí se celé 4 roky.
Jana
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Jano, nejspíš jste situaci již vyřešili (bohužel nestíhám ten nápor dotazů - je jich příliš); postup paní učitelky je natolik zavrženíhodný, že se mi neche věřit, že by jí to prošlo. Na druhou stranu dcera je nejspíš již plnoletá a (přestože do zralosti ještě pár let chybí) může situaci nějakým způsobem řešit (rozhovor s učitelkou, s ředitelstvím školy), místo aby se jednoduše vzdala. Její reakce se rovná útěku. Stálo by za úvahu přihlásit se do nějakého kurzu asertivity a celkově pracovat na svém sebevědomí (podotýkám, že Vaše role už skončila; pokud byste za dceru všechno nadále řešila, nikdy nedospěje). Pokud se celé 4 roky svědomitě připravovala na výuku a učení ji baví, nejspíš se za čšas k úmyslu studovat VŠ zase vrátí. Jestli ale měla vyznamenání příliš "vydřené" a neučila se s radostí, možná VŠ není to, co by jí nejvíc prospělo. Vy tedy můžete otázkami pomoci dceři ujasnit si, co vlastně od života (momentálně) chce, a jak si to zařídit, aby mohla žít s radostí. Obecně ji veďte k uvědomění (nikoli ovšem formou kázání; spíš svým příkladem a skutečnými příběhy ze života), že svůj život má ve svých rukou, že jeden neúspěch neznamená konec světa, ale spíš možnost uvědomit si, co mohu dělat jinak, a že hodnota člověka se neodvíjí od toho, co vystudoval. Přeji hodně štěstí!
problémový učitel
Dobrý den,moje čtyř a půl letá dcera je celkem hodná,ale nechce se oblékat.Ve školce paní učitelky děti nutí,že se musí oblékat sami a i zimní kombinézu jim obléknout nepomohou.Dcera chodila do školky ráda,ale už nechce,že půjdou zase ven.Pokaždé pláče,že jí učitelka zase nadávala,že je opět poslední.Já dcerku učím kombinézu oblékat,ale prostě jí to nejde.Vše ostatní si sama obleče,ale jde jí to pomalu.Myslím,že to je normální,ale podle učitelek asi ne,musí se oblékat už opravdu úplně sama?Doma dcerce s oblékáním pomáhám,ale dostala jsem ve školce vynadáno,že nesmím.
Fora
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Foro, jestli paní učitelka dítěti skutečně nadává a vynadá i rodiči, pak se minula povoláním. Učitelky v mateřské školce jsou placené za to, aby se o děti staraly. Samozřejmě že je vhodné, aby se dítě ve věku Vaší dcerky již samo oblékalo - což můžete doma trénovat, ale pokud je oblékání kombinézy problematické, musí učitelka dítěti pomoci - od toho tam je! Zkuste si s paní učitelkou v dobrém promluvit (bez dcerky), vysvětlete jí, že se dcerka snaží, že dosud chodila do školky ráda a kvůli potížím s kombinézou už tam nechce chodit, což Vás mrzí, a požádejte paní učitelku o spolupráci. Mluvte s ní jako s člověkem, který to s Vaším dítětem myslí dobře, buďte zdvořilá a vstřícná, ale nenechte se "zastrašit" a doveďte hovor až k dohodě na oboustranně přijatelném řešení. Přeji Vám k tomu potřebnou dávku diplomacie!
problémový učitel
Dobrý den, šestiletý syn nastoupil do první třídy. Odmalička byl velice živé dítě. Ve škole se mu líbí, ale zatím není schopen udržet celou dobu pozornost, zklidnit se, nevykřikovat. Paní učitelka, velmi mladá, po návratu z mateřské dovolené, si s ním neví rady (není ovšem sám, kdo vyrušuje). Dává dětem černé puntíky, rozesazuje je, odcházi ze třídy, aby se uklidnily, včera si od některých dětí vybrala deníčky s varováním, že jim napíše poznámku, což nakonec neudělala. myslíte si, že dávat prvňáčkům poznámky po měsící ve škole může být efektivní? (podle mě stejně nemají představu, co to znamená) co s touto situací můžeme udělat my jako rodiče? a jakými způsoby by ji mohla podle Vás řešit paní učitelka? děkuji za odpověď
Tereza
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Terezo, paní učitelka by měla být (vhodným způsobem, aby neutrpěla její sebehodnota) poučena, jak děti zaujmout a jak řešit přirozenou dětskou neposednost. Praktiky, které popisujete, znám spíš z vyšších ročníků, ale působit takto na prvňáčky je absolutně nepřípustné. Nejde o to, že je paní učitelka mladá, ale buď se pro toto povolání nehodí, nebo během své mateřské dovolené všechno zapomněla a nedokáže se "do toho dostat" - v tom případě by jí mohly pomoci zkušenější kolegyně (ale, jak už jsem psala, záleží na způsobu, jak se jí to podá). Vy jako rodiče můžete požádat paní ředitelku (v tomto případě si myslím, že mluvit nejprve s paní učitelkou by nemělo smysl, protože to sama od sebe změnit nemůže, neví si prostě rady), jestli by paní učitelce mohla pomoci (konzultacemi, případně náslechy u kolegyň). Přeji paní učitelce i dětem, které učí, aby se s nimi brzy naučila vycházet.





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.