Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Mgr. Markéty Klingerové

Poradna ukončena

(ilustrační snímek) - dítě, kniha, radost

Na otázky odpovídá

Mgr. Markéta Klingerová

Poradna je ukončena. Odpovídala kvalifikovaná učitelka prvního stupně Markétou Klingerovou, která lektoruje semináře pro rodiče a zabývá se efektivním učením a výchovou.

Nejvíce se ptáte

batolata|děti v rozvedené rodině|vztahy v rodině|čtenáři|večerní usínání|příchod do školky|jiný dotaz|dospívající děti|období vzdoru|předškoláci| pomočování| žárlivost| dospělé děti| změna chování| neposlušnost| puberta| hranice a důslednost| problémy s jídlem| problémový učitel| kakání| dospělé děti se ptají| strach z odloučení| agresivita| nástup do školy| rozdilne nazory na vychovu| otázky dětí| vztek| problémy s kamarády| úzkostlivost| nadané děti| strach| nízká sebedůvěra| plačtivost| příchod sourozence| krádeže| děti s ADHD| šikana| poruchy učení| odlišnost| lhaní| cucání palce| noční děsy| malá sebejistota| ještě nemluví| sdělování pocitů| sportování| neprůbojnost| sexualita| půjčování hraček| kousání| samostatnost| u ničeho nevydrží| vyžaduje pozornost| nepořádnost| zlobení| řeč| literatura o výchově| kouření| zuby| zapomíná, ztrácí věci| strach ze školy| Ježíšek| režim dítěte| zkoumání| adoptované děti| smrt v rodině| televize| jak se bránit| hyzdění nehtů| zanedbávané dítě| bezpečnost| nechce zdravit| domácí úkoly| zlozvyky| nočník| svoboda rozhodování| sebeovládání| jak ztišit děti| nesoustředěnost| hra| konzultace| pitný režim| strach z bolesti| nemoc| perfekcionismus| drogy| mobil u dětí| autismus| tvrdohlavost| projevy lásky| jak oznámit rozvod| odpolední spánek| nemluví s dospělými| nerozhodnost| móda| dudlík| Domácí vzdělávání| změna prostředí| psychosomatické potíže| Výtvarno| asistent| sebetrestání| Recept na výchovu :)| horoskop| zavržený rodič| plánování rodiny| brýle| škatulkování| dítě se obviňuje| duchové| seminář| afektivní záchvaty| univerzální odpověď| zákaz| psaní| fantazie| mentální anorexie| bezplenková metoda| čtení| Rozloučení| literatura o výchově - pro všechny| osamělost| archiv | všechny dotazy
nástup do školy
Dobrý den Paní psycholožko. Mám otázku ohledně problémového syna. Syn chodí do 1.třídy a ve třídě jich je celkem 25. Můj syn je chytrý, straní se však kolektivu, kolektiv ho moc ani nebere, je raději sám, je to asi tím že vyrůstá hlavně mezi dospělými. Jsme od sebe s s manželem už 3 roky, syn tedy vyrůstá od mala v rozvrácené rodině. Nemá ve mne autoritu, jen v otčínovi a vlastním otci. Co je ale horší nemá autoritu v učitelce, Je mu uplně jedno že dostane pětku či poznámku ale kdy nechce nějakou věc dělat tak ji prostě neudělá a nebo když ho něco nebaví. Byli jsme v PPP a tam nám taky nic neřekli. Děkuji moc za radu. H.M.
Hanka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Hanko, nerozumím tomu, že Vám v PPP nic neřekli - to asi ne? Možná jste tím myslela, že Vám neporadili, jak si u syna získat autoritu. Zkuste nezískávat autoritu, ale doopravdy svého syna vidět a procítit, vnímat, přijímat a podporovat takového, jaký je. Přála byste si, aby se trápil tím, že mu nějaká cizí žena někam napíše číslici 5? Jaký to má smysl? Zkuste hledat smysl všeho, co po synovi chcete, když bude vědět, že ten smysl (ale skutečný smysl, ne jen že "by neměl mít pětky - proč?) vidíte vy sama, spíše ho přijme také. Paní učitelka by mohla také zvolit jiný přístup k prvňáčkům, než jim dávat pětky a poznámky - to vy moc neovlivníte, ale je důležité, jak se ke všemu stavíte. Když budete vystupovat sama za sebe (ne z obav, co řekne paní učitelka nebo někdo jiný) a budete mít jasné názory, stanete se pro syna čitelnější a důvěryhodnější. Přeji synkovi, aby prospíval.
nástup do školy
Dobrý den, měla bych dotaz ohledně mého syna. Od září navštěvuje 1.třídu, do které nastoupil po ročním odkladu (na doporučení pedag. psych. poradny). Během roku se naučil sám číst i počítat. Teď má problém, že se ve třídě snaží prosadit za každou cenu, dát najevo, že to umí a při soutěžích chce vyhrát i za cenu, že si úkol trochu usnadní. Do této doby takové soutěživé projevy neměl, ani ve školce. Já sama jsem spíše proti soutěžení a porovnávání kdo je lepší nebo rychlejší.
Děkuji za odpověď
Andrea
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Andreo, nenašla jsem otázku, na kterou mám odpovědět?
nástup do školy
Dobrý den, paní magistro,

rád bych se zeptal na Váš názor na případný dřívější nástup dítěte do školy.

Dcera je narozena v únoru 2010, tudíž by podle zákona měla nastoupit do školy v září 2016 (nepletu-li se). V současné době žijeme už třetím rokem ve Španělsku, kde dcera rok navštěvovala klasickou školku a nyní už druhým rokem chodí do místní státní školy a absolvuje něco, co bych do češtiny přeložil jako předškolní výuku. Je to program pro děti od 3 do 6 let, probíhá už v budově základní školy a celkově je organizací a obsahem výuky daleko více blíže škole než školce. V létě 2015 se vracíme zpět do Čech a dcera by podle mého názoru měla rovnou nastoupit do školy, i když to bude o rok dříve než podle zákona, prt. klasická školka v českém pojetí pro ní nejspíše bude krokem zpět nebo minimálně setrváním na místě.

Jaký je Váš názor? Jaké je případně potřeba podstoupit kroky, aby byl tento dřívější nástup možný?

Ještě bych snad měl dodat, že co se jazyka týká, dcera hovoří zcela bez problémů česky (španělštinu ovládá na velmi solidní úrovni a ve škole začali také se základy angličtiny)

Děkuji za Váš názor,

Michal
Michal
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Michale, důležité je, jestli je dcera zralá pro to, co ji v českém školství čeká. Pokud ano, pokud jste přesvědčeni, že je připravena, potřebujete doporučení pedagogicko-psychologické poradny a můžete jít k zápisu. Pokud jde ale jen o to, že už absolvovala nějakou školní přípravu, a jen proto byste ji dávali rovnou do školy, nedělala bych to, i u dětí s výraznou intelektovou vyspělostí je ještě třeba vzít v úvahu ostatní aspekty (sociální, fyzické...). Držím palce, aby rozhodnutí, které padne, dcerce jen prospělo.
nástup do školy
Dobrý den,
prosím o radu. Moje 11-ti letá dcera je drzá, když jí řeknu, aby se šla třeba učit, tak reaguje " jo, už jdu." Ale nejde. To je ten lepší případ. Někdy je to tak, že začne křičet, že toho má prostě moc. Je pravda, že od září nastoupila na osmileté gymnázium, ale ostatní spolužáci se chovají normálně. V matice má také samé 3 nebo 4. - otázka upravena poradcem
Linda
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Lindo, v první řadě nemáte tušení, jak se doma chovají spolužáci Vaší dcerky, ale na tom celkem nezáleží, protože srovnávání s jinými lidmi ještě nikomu nepřineslo nic dobrého. Soustřeďte se na to, co Vám dcerka říká - že toho má moc, a je z toho přetažená. Zkuste spolu hledat cesty, jak si může po škole odpočinout a jaký způsob by jí nejvíc vyhovoval, a jak jí můžete pomoct, aby jí učení šlo a bavilo. Jak s dcerkou efektivně komunikovat se můžete dočíst třeba zde: https://www.kosmas.cz/knihy/176069/jak-mluvit-aby-nas-teenageri-poslouchali/. Přeji dcerce, aby školu zvládala v co největší pohodě!
nástup do školy
Dobry den,mam problem,dcera mi natoupila do 1.tridy a zjistili jsme i pani ucitelka rika ze je nesoustredena.Nejde nam cteni,odmita se ucit,procvicovat doma a uz opravdu nevime si rady,prosime o pomoc ci radu co delat nebo kam se obratit.dekuji vrele
Denisa
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Deniso, požádejte o vyšetření dcerky v pedagogicko-psychologické poradně; pokud není dcerka zralá na školu, může ještě do pololetí dostat dodatečný odlklad školní docházky. Pokud je zralá, může mít nějaký jiný problém, který by PPP měla odhalit a poradit paní učitelce i Vám, jak holčičce pomoci.
nástup do školy
Dobrý den. Potřebovala bych radu, ohledně syna. Je mu čerstvě 6 let (1.8.) a vzhledem k tomu, že perfektně čte, píše a počítá, jsme ho poslali do školy. A tady asi začíná můj problém
(Syn se narodil ještě o měsíc dříve, byl často nemocný, je to jedináček..)
Je to (až) moc hodný kluk, asi ani moc nezlobí...Je na nás fixovaný. Do školky chodil od začátku rád, plakal maximálně, že nechce domů, že si nestihl pohrát..
První týden ve škole vše v pořádku, poslední dva týdny jsou ale utrpením, pro nás oba. Vždy se ráno před školou rozloučíme, syn jde do šatny, a za pár vteřin za mnou vyběhne zpět a brečí, že chce být semnou. Zkoušela jsem i s ním do šatny jít (přestože se to nesmí) ale i tak dnes zase plakal..Paní učitelka tvrdí, že pak hned to je dobré, že si povídá a hezky se učí, každý den se tam těší...Fakt, že je ve škole, nezměním, prosím ale o radu, jak se vyvarovat ranním vzlykům, co udělat pro to, aby ráno syn nebrečel..Děkuji za radu, Petra - otázka upravena poradcem
P.N.
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Petro, nesnažte se dosáhnout toho, aby syn nebrečel. Dovolte mu projevit emoce, které cítí, a prostě ho jen krátce obejměte, řekněte "Já vím, radši bys teď byl se mnou, viď... Odpoledne si pro tebe zase přijdu. Papa," usmějte se na něj a odejděte. Jestliže ale toto začalo až ve druhém týdnu, bude to mít možná ještě jinou příčinu než že chce být s vámi. Např. jestli umí číst, psát a počítat, musí se ve škole neskutečně nudit. Na to bych se asi paní učitelky zeptala, jestli se chlapec nenudí a pokud ano, jak to změnit. Přeji synkovi radost z učení!
nástup do školy
Dobry den, potrebovala bych poradit jak vysvetlit, primet ... pochopit synovy ve druhe tride, ze je potreba ve skole spolupracovat a delat co ucitelka zada, tak jako vsichni ostatni, bez reci, i kdyz ho to treba nebavi, nechce se mu... resime to porad a porad dokola. Doma pomaha, pracuje celkem bez potizi... ve skole to resime porad dokolabytecne poznamky. Uz nevim co s tim. Dekuji.
Kate
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Kate - velmi těžko. Určitě je třeba, abyste měla sama ujasněno, proč přesně je potřeba ve škole dělat to, co paní učitelka žádá, tak jako všichni ostatní. Jen když budete mít sama jasno, můžete své vysvětlení předat s přesvědčivostí. Dále zkuste zhodnotit, co je důležité (ale musí chápat, proč je to důležité) a co méně, a můžete se synem udělat dohodu, že na to důležité si dá pozor. Zkuste také zjistit, proč přesně se synovi něco nechce vykonávat - třeba najdete s paní učitelkou řešení, jak mu pomoci, aby se mu více chtělo. A celkově si to tolik neberte, všechno má své plus - Váš syn rozhodně není ovečka :). Přeji pevné nervy a synkovi co nejlepší pocity ze školy!
nástup do školy
Dobrý den, paní doktorko! Ráda bych se zeptala, jak vhodně motivovat dceru ve vztahu ke škole. Je čerstvý prvňák. Dnes dostala první jedničku. S tím souvisí můj dotaz. Chválení za známky ano či ne? Na internetu je spousta článků, kde spíše od chválení odrazují. Ale jak jí máme dát najevo naši radost? Když přijdou horší známky, jak se zachovat, abychom ji od učení neodradili? Aby cítila naši podporu, ale zároveň aby si nemyslela, že se vlastně nic nestalo a na učení se "vykašle"?...Dcerka je velmi temperamentní a tvrdohlavé dítě, někdy je těžké s ní vést normální komunikaci (sekne se a nikdo s ní nehne). Na druhou stranu je velmi cílevědomá, vnímavá a chytrá holčička. Ve výchově spíše volíme vysvětlovací metodu, i když je to občas velmi psychicky náročné, ale do budoucna věřím, že se nám to vyplatí. Děkuji za Vaši odpověď. M.
Michaela
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Michaelo, vysvětlete dcerce, co jednotlivé známky znamenají: jednička = tuto látku už umím, jde mi to lehce, nepotřebuji se jí už příliš zabývat; 2 = tuhle látku celkem umím, ale ještě potřebuju něco doladit, možná pochopit, možná procvičit, abych si byla jistá; 3 = tahle látka mi jde pomaleji, možná něco nechápu, možná mi chybí nějaká dovednost, kterou nejprve musím zvládnout, aby mi tato látka šla, potřebuji pomoc, o kterou můžu požádat rodiče, paní učitelku atd. Když toto dcerce vysvětlíte, můžete pak známky komentovat odpovídajícím způsobem: 1 - vidíš, tak tohle ti jde, to (už) umíš; 2 - Měla jsi nějakou potíž? Přišla jsi na to, v čem to bylo, potřebuješ s něčím pomoct?; 3 - pojď, podíváme se spolu, v čem přesně bych ti mohla pomoct. Nikdy nemluvte o známkách ("abys příště dostala jedničku"), ale o cíli ("abys to pochopila, aby ti to šlo snadněji, rychleji..."). Je třeba, aby tento přístup aplikovali pokud možno všichni nejbližší. Pokud by se ona sama o známkách zmińovala, vysvětlete jí, že někteří jiní lidé vidí jako důležité to číslo, které paní učitelka pod úlohu napíše, ale pro vás je důležité, aby dcerka měla dobrý pocit, že se něco nového naučila, aby měla radost z objevování, a abyste společně nacházeli cesty, jak si poradit i s tím, co jí třeba zrovna teď zatím dělá problémy. Přeji dcerce radost z poznávání!
nástup do školy
Dobrý den Martinko, psala jsem vám už jednou, ale otázka k vám nejspíš nedorazila. Zkusím to tedy ještě jednou. Ráda bych se vás zeptala na názor na malotřídky. Máme dvě možnosti, buď dát dcerku do klasické nebo právě malotřídky. Já jsem jako matka pro malotřídku, zbytek rodiny už bohužel ne. Myslí si, že přestup v 5 třídě bude pro malou špatný, že ve větším městě, kde máme prarodiče, bude praktičtější vyzvedávání a celkově si asi s manželem myslí, že malotřídka je něco méně, podceňují ji. Ta naše má přitom dobrou pověst a malá už tam zná plno učitelek a jako dálší plus beru i to, že školka, kam teď chodí se školou spolupracuje a ona by tak šla do známého prostředí ještě s ostatními kamarády. Do "velké" školy by šla sama. Což špatně nese a občas se i sama zmíní, že tam nechce, že chce být s kamarády. Rodina mi ale říká, že si zvykne,přes prázdniny je neuvidí a pak už si na ně nevzpomene. Proto by mě zajímal váš názor, velká škola teď, nebo až v 5 třídě?
Julie
Mgr. Markéta Klingerová
...
nástup do školy
Říkala jsem si, že to už bude starší a ten přestup by s kamarády brala mnohem lépe než nástup v tomto věku a samotná. Děkuji a hezký den Julie
Julie
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Julie, pokud víte, že je škola dobrá a cítíte, že tam bude dcerka spokojená, není o čem přemýšlet? Důvěřujte si! Přeji spokojenou školačku!
nástup do školy
Dobrý den, paní magistro, letos v březnu synovi bylo 6 let, tedy řešíme školní zralost. Paní učitelky v Mš říkaly, že je vše v pořádku pro nástup do školy. Já jsem pro jistotu ještě se synem navštívila PPP (vyšetření bylo na dvakrát celkově 2, 5 hod.), kde se vyjádřila paní magistra, že budeme navštěvovat ještě edukační skupinky v rámci školy, kam by syn nastoupil a v případě pochybností ještě příjdeme na kratší kontrolu. (Ty skupinky nám doporučila i paní učitelka ze školky, že syn ještě při úkolech "kouká co je okolo" a říkala, že by to těch deset lekcí vyřešilo. ) Mezizávěr poradny byl ten, že syn je v něčem nadprůměrný, tak je obava, aby se ve školce nenudil a na druhou stranu bylo minus to, že si chtěl už hrát (byli jsme celý měsíc doma se spálou s mladším bráškou a hned na to jsme šli do PPP, tak si myslím, že toto mělo také vliv, hrozně se tam těšil, že si bude hrát, tak se asi moc nesnažil).
Heřmánkové Libuše
Mgr. Markéta Klingerová
...
nástup do školy
Tak jsem se chtěl poradit, jestli by Vás něco napadlo, zda to je o pozornosti a tréninku nebo je to něco, co by se vyřešilo odkladem ? Děkuji a přeji hezký den.
Heřmánkové Libuše
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Libuše, nemohu takto od stolu posuzovat školní zralost Vašeho synka; jediné, co Vám mohu poradit, je vzít v úvahu doporučení učitelek ve školce, doporučení PPP a Váš osobní názor na to, zda by synek už měl jít do školy nebo ne - a naslouchat, co Vám říká intuice (můžete si třeba hodit mincí, přičemž neuděláte to, co padne, ale všimnete si svého pocitu, jestli se Vám to, co padlo, zamlouvá, nebo ne - a podle toho se rozhodnete). Přeji synkovi radost z hraní i učení!
nástup do školy
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat... Mám doma 5tiletého syna... Nechodil do školky a teď jsme byli u zápisu do 1.třídy.. Bohužel, neřekl pořádně kloudné slovo, nenechal učitelku skoro mluvit, pusu nezavřel a nereagoval na rozkazy a úkoly ... Připadala jsem si jako pitomec, protože normálně reaguje na to, co se po něm chce, barvy a ostatní zvládá dobře, ale v té škole se sekl a nic.. Jako když utne. Paní ředitelka nám doporučila zažádat a o odklad a návštěvu OPPP... Než tam půjdeme, tak by mě zajímal Váš názo na to, proč se třeba sekl a jestli je to tím, že buď naschvál nebo kvůli tomu, že nebyl ve školce.. Děkuji
Bára
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Báro, pokud synek nikdy nezažil podobné prostředí, mohl z toho být rozrušený a svou mnohomluvností se snažit zbavit napětí. Do PPP klidně jděte, tam by měli odhalit, jak na tom synek je.
nástup do školy
Dobrý den, již jsem Vám psala asi před 3 týdny, nevidím odpověď, tak to zkusím znovu, třeba se má zpráva někam zatoulala. Jedná se o mou dcerku, která bude mít za měsíc 6 let. Byli jsme minulý týden u zápisu do 1. třídy, moc se jí to líbilo, je přijata, protože je moc šikovná. Píše, umí už i něco přečíst, počítá apod. Jen máme problém s tím, že je na mě stále moc fixovaná a špatně snáší odloučení. Jsem v práci 8 hodin denně, ze školky ji vyzvedává tatínek, hrají si spolu, ale ráno někdy pláče, že nechce do školky a odpoledne zase, než příjdu, že chce maminku. Když někam jedu na delší dobu, také pořád fňuká, kdy příjde maminka apod. Máte prosím, nějakou radu, aby snášela odloučení lépe? půjde do školy a bude muset být samostatná. Nevím, jak ji na školu připravit. Bude dojíždět do vedlejší vesnice. Budeme ji samozřejmě vodit na zastávku, ale pak už to bude na ní. Z počátku ji i budu vozit autem. Děkuji vám za odpověď, již několikrát nám Vaše rady pomohly.
Radka B.
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Radko, píšete, že je na Vás dcerka fixovaná, ale zároveň, že s ní vlastně moc nejste. Třeba není až tak fixovaná, ale prostě jí chybíte. Nedávejte jí najevo, že už je moc velká, aby... že už by měla...apod. Přijměte, že má potřebu, jakou má, podle možností tu potřebu uspokojujte, a dávejte jí najevo, že je v pořádku taková, jaká je. Pokud jde o nástup do školy, možná by bylo lepší vynechat vození autem, jezdit s dcerkou autobusem a případně jí pomoci navázat tam nějaké známosti s ostatními dojíždějícími dětmi, abyste ji po nějaké době mohli opustit už na zastávce s tím, že ale nebude v autobuse sama - v neznámém prostředí mezi neznámými lidmi. Do tašky jí můžete dát nějaký talisman, skrze který s ní tak trochu ve škole budete. Oceňujte každý maličký pokrok v osamostatňování, neberte nic jako samozřejmost. Věkem se dcerka odpoutá - možná později než leckteré jiné dítě, ale to neznamená, že je to tak špatně. Přeji dcerce spokojenost ve škole!
nástup do školy
Dobrý den, paní Markéto, jelikož jste učitelkou na prvním stupni, zkusím se Vás zeptat,zda a jaký tip byste pro nás měla. Syn šel právě do první třídy. Je hodně živý, temperamentní, neumí se na nic koncentrovat, takový malý divočák. Často doma nevnímá, co mu říkáme, má malou sestřičku, radši s ní běhá, prostě toho má pořád moc a z toho důvodu jsem ho dala o rok déle do školy, je mu 7 let. Každopádně se od loňska zlepšil, perfektně mluví, umí pár písmenek a čísla, počitá do 100, což u toho prvního zápisu nebyl ten případ.Ale měli jsme třídní schůzku a náš malý je samozřejmě mezi těmi, co neustále zlobí. Učitelka mi řekla, že po naposlechnutí na chvíli poslechne, což ti ostatní nedělají. Je strašně chytlavý a každá lumpárna ho přitahuje.Teď už dostal dokonce i poznámku za zlobení u suplující učitelky a to po týdenním zákazu veškerých věcí, které rád dělá. Jak na něj?Máte pro nás nějaký tip? Je mu prostě vše tak nějak jedno, i když se na něj zlobíme, on to udělá druhý den zase..Díky Katka
Katka
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Katko, když jste vyzkoušeli tresty a vidíte, že nefungují, zkuste něco jiného :). Zkuste vyjádřit pochopení pro jeho živou povahu a nepopotahovat ho pro její projevy. Můžete mu vysvětlovat, co svým chováním způsobuje (ruší ostatní, zneklidňuje paní učitelku, popouzí si ji proti sobě...), ale bez výčitek - jen aby chápal, proč si přejete, aby své chování změnil. Vyjadřujte důvěru, že to POSTUPNĚ dokáže, až se k tomu sám rozhodne. Pokud se dozvíte o sebemenším úspěchu v tomto ohledu, oceňte ho. Jinak starost s chováním ve škole přenechte paní učitelce - ona je profesionálka a měly by si poradit (jakkoli chápu, že to je v daných podmínkách učitelů pro ni hodně obtížné). A doporučuji Vám přečíst si knížku Respektovat a být respektován - i když samozřejmě Váš klučina zůstane temperamentním divočákem, přece jen se Vám s ním bude lépe komunikovat :). Přeji hodně radosti ze synka!
nástup do školy
Mám syna, který šel tento rok poprvé do školy, je mu 6,5 roku. Do školy se hrozně těšil, ale už druhý den, začal být smutný a nekomunikativní. V noci se budí a hodně pláče. Po dotozu co se děje řekne že nic. Kamarády tam má ze školky, ale on se vždy hůř zapojoval do kolektivu. Nevím jak to řešit, jestli se pořád dokola vyptávat, nebo naopak nechat to být a čekat jak to dopadne. Děkuji za odpověď.
Petra
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Petro, příčiny mohou být různé, od vztahových (se spolužáky nebo s učitelem) po pocit nedostatečnosti, pokud jde o požadavky na jeho schopnosti a dovednosti. Pravděpodobně sám nedokáže pojmenovat, co ho vlastně tíží. Můžete se ptát konkrétně, sama formulovat různé možnosti a sledovat jeho reakce - podle nich se můžete přiblížit k pravděpodobné příčině. Pokud byste viděla, že je mu Vaše vyptávání nepříjemné, dejte jen najevo, že když bude potřebovat, jste tu pro něj, a netlačte na něj (jen to čas od času zkuste znovu s nějakou konkrétní otázkou). Zašla bych také za paní učitelkou a poprosila ji o její názor, co se asi tak může dít. Přeji synkovi klid v duši.
nástup do školy
Muj 6tilety syn nastoupil do první třídy po týdnu začal by nesoustredeny agresivní na děti ve třídě vyřizuje po druhé vyucavaci hodině už nespolupracuje ztěžuje si nejen učitelka ale i rodiče děti což chápu co mám dělat už nevím všechny řady nefungují . On říká že to tam nemá rád a nechce tam být. Mám Ho nechat vrátit zpátky do školky?
kristyna
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Kristýno, synova nechuť být ve škole může pramenit i z jiných příčin než školní nezralosti; přihlašte ho na vyšetření do Pedagogicko-psychologické poradny, kde by měli zjistit, co se s Vaším synkem děje, a následně spolupracovat také s paní učitelkou, jejíž pomoc je klíčová. Přeji brzké zlepšení situace.
nástup do školy
Dobrý den, můj syn, prvňáček, máme od školky problémy s chováním. První 2 roky byl horor, potom dostal novou učitelku, byl celkem klid. Teď to ale začíná asi nanovo, chování - když prý není po jeho, vzteká se nebo nepracuje, dohaduje se a dnes vrchol - bouchnul do učitelky, svoje tvrzení opírá o větu - maminka říkala /i když to někdy není pravda/. Vím, že uzná někoho jako autoritu pouze vyjímečně. U psychologa jsme byli 2x - sociálně a emočně zpožděný. Jinak nosí 1*, učitelka nedělá drama, jako jiná tehdy ve školce, ale už nevíme, jak mu to máme vysvětlovat a domlouvat, fyzická domluva taky nezabere. Vždycky říká, že už ne...... Za to bouchnutí učitelky už se stydím. Děkuji.
Žaneta
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Žaneto, 1) upusťte od "fyzické domluvy", sama vidíte, že stejně nezabírá. 2) Ve škole je jiný režim než ve školce; tady už děti musí skoro jen následovat pokynů, není moc prostoru pro jejich svobodnou vůli, a to některé typy osobnosti nesou dost těžce; zkuste to nebrat jako synovu vadu, ale spíš klad - nikoho se nebojí jen proto, že je v dané chvíli jeho "nadřízený"; to pro něj v budoucnosti může být cenné. 3) Přijměte jako fakt, že je Váš syn ještě emočně nezralý, a že ve chvíli, kdy na něj ty emoce přijdou, je zvládnout NEMŮŽE, není to zatím v jeho silách. Proto vaše domlouvání a vysvětlování nemá žádný význam, on vám v tu chvíli slíbí, že už se tak chovat nebude, ale není v jeho moci to splnit - proto po něm sliby raději ani nechtějte. V podstatě nemůžete ovlivnit to, jak se chová ve škole - tam si s ním musí poradit profesionální pedagog. Můžete jen pomáhat synovi emočně zrát; zkuste třeba do večerního rituálu vložit popovídání o tom, který zážitek z dnešního dne byl pro každého z vás nejpříjemnější, a který nejméně; dítě si tak uvědomuje své emoce s odstupem, i to, že se mění jejich intenzita, učí se s nimi pracovat, získává větší sebevědomí v této oblasti. Mohla by vám pomoci i tato kniha (ale nečetla jsem): http://obchod.portal.cz/produkt/zvladani-emocnich-problemu-skolaku/. Přeji synkovi šťastné dozrávání!
nástup do školy
Dobrý den, chtěla bych se poradit ohledně vhodného času nástupu do první třídy. Dcera teď v říjnu bude mít páté narozeniny. Ve školce chodí do předškoláků, je z toho nadšená a opravdu hodně touží jít už další školní rok do školy. Je docela šikovná, umí písmenka, počítat do 30ti, udrží dlouho pozornost, ráda se něco učí, je ráda v kolektivu dětí. Půjdu s ní do pedagogicko psychologické poradny poradit se do ohledně dřívějšího nástupu do ZŠ, ale protože mi Vaše názory na různé věci vždy přijdou hodně trefné, chtěla bych se Vás zeptat, jak se Vy obecně díváte na otázku dřívějšího nástupu dítěte do první třídy. Jestli ta rizika, že se tam ocitne nepřiměřeně brzo, nejsou příliš vysoká. Pro mě samotnou by bylo pohodlnější, kdyby zůstala co nejdéle v MŠ, ale když jí vidím, tak nevím, jestli by ten další rok ve školce pro ni nebyla jen demotivující nuda. Moc děkuji za odpověď.
Dominika
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Dominiko, v úvahu je třeba vzít pět hlavních aspektů: inteligenci, fyzickou vyspělost, školní zralost (kam patří i ta emocionální) a motivaci (chce do školy) dítěte, a třídu/školu (počet dětí - měl by být nižší, zaměření - ochota přistupovat k dětem individuálně, erudice učitele), kterou by navštěvovalo. Pokud jsou v těchto ohledech splněny vhodné podmínky, není důvod, proč by se dítko mělo trápit ve školce, když se může radovat ve škole. (Mému synovi bude šest až v červnu, a také nastoupil už nyní, pravda, do soukromé školy, která výše uvedené podmínky splňuje vrchovatě.) Uvádí se riziko šikany, protože mladší dítě bývá menší než ostatní, ale já si myslím, že pokud má dítě dostatek vnitřní sebejistoty a je společensky obratné, neměla by mu šikana hrozit o nic víc než komukoli jinému. Také se uvádí, že s dětmi, které přijdou po odkladu, už bude věkově příliš vzdáleno - ale v životě se málokdy setkáváme pouze se svými vrstevníky, školní třídy jsou vlastně uměle vytvořené, nepřirozené prostředí, které svádí k porovnávání dětí a bludným představám, že v rámci stejného ročníku by všichni měli být na stejné úrovni vývoje, což zdaleka není pravda. Takže pokud PPP nebude mít velmi pádné důvody, proč by holčičce nástup do školy nedoporučili (obecně tomu moc nakloněni nejsou), dejte spíš na svou intuici. Je ale opravdu důležité vybrat vhodnou školu, kde nebude ve třídě 30 dětí a otrávená paní učitelka. Přeji dcerce, aby jí radost z učení vydržela!
nástup do školy
Hezký den,obracím se na Vás s prosbou o radu.Dcerka je předškolačka a my začínáme řešit její nástup do školy. Bydlíme na vesnici a pro malý počet žáků na naší ZŠ jsou tříty sloučené. Trošku se toho obáváme, jak může učitel zvádnout 12 dětí z jednoho ročníku a 15 z druhého...Napadlo nás, že bychom dcerku raději vozili do blízkého města, ale nechtěli bychom jí tím způsobit nějaké problémy - odloučení od vrstevníků v obci, nebo že ji ve městě děti nepříjmou....Předem Vám děkuji za odpověď!
Marie
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Marie, toto dilema za Vás nemohu vyřešit. Sepište si pro a proti pro obě varianty, navštivte obě školy, a pokud pak stejně nebudete rozhodnutí, zeptejte se své dcery (ale pak na ni musíte dát). Když vyhraje vesnice, dejte učiteli důvěru (jinak mu nebude důvěřovat ani dcerka). Když vyhraje město, zapojte ji třeba do nějakého místního kroužku, nebo ji nechte prostě s místními dětmi chodit ven. Přeji dcerce, aby se jí ve škole líbilo!
nástup do školy
Dobrý den. Máme s přítelkyní syna, kterému bude v červenci 7 let. Chodí do první třídy. Syn je šikovný, jenom si občas plete písmena a čísla ( píše je obráceně: třeba šestku) a poslední dobou si nepamatuje jaký má úkol, nebo co měl k obědu ve školní jídelně a zapomíná jak se píšou některá písmenka které se před nedávnem učil např. b a jak se písmenka na sebe napojují. Děkuji za radu. S pozdravem Martin.
Martin
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Martine, není mi úplně jasné, jakou radu očekáváte (chybí otázka). Doporučuji Vám poradit se s paní učitelkou, jestli si myslí, že je s chlapcem vše v pořádku, jestli máte doma něco procvičovat (a jak), případně jestli není třeba vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně - to si ale myslím, že by už paní učitelka sama navrhla, kdyby to bylo třeba. Úkoly lze označovat, jídelní lístek jistě někde najdete... dejte pozor, abyste na synka neměli zbytečně vysoké nároky - tím byste mu vzali chuť do učení. Váš syn je o něco mladší než většina jeho spolužáků, navíc každé dítě se v různých oblastech vyvíjí různě rychle. Takže ho podporujte, a vaším cílem budiž synova chuť do učení, nikoli výkony. Přeji Vám mnoho radosti z Vašeho synka!
nástup do školy
Dobrý deň,ďakujem za radu.Zápis do školy máme za sebou a úspešne absolvovaný.
Lucia
Mgr. Markéta Klingerová
Prima! :)
nástup do školy
Dobrý deň,mám otázku na ktorú nie je jednoznačná odpoveď ale aspoň rada pomože.Moj syn má 6 rokov.Do Brna sme presťahovali pred 1,5rokom.Navštevuje školku.Nastal čas na zápis do školy.Syn je učenlivý,trpezlivý.Problém je v tom že neovláda dokonale český jazyk čo je podľa mňa pochopitelné.Učiteľky v materskej školke nám doporučili odklad ale z dovodu že máme jazykovú barieru.Moj názor je že jazyková bariera by bola v tom prípade že by im dieta nerozumelo vobec.Syn komunikuje po česky zo svojim otcom,.v školke ho doslova nútia komunikovať len po česky a mám pocit že má voči tomu averziu.Krásne vyslovuje ř,nemá problém z vyslovovaním.Je podľa Vás potrebný odklad len preto že učiteľky si myslia že je bariera,myslím si že škola je na to aby dieťa naučila správne komunikovať v českom jazyku.Odmietla som aj psychologickú poradňu pretože si myslím že nemáme problém s ním ale s prístupom pani učiteliek.Keby sme mu dali odklad pri nástupe do prvej triedy by dosiahol už 8 rokov skoro.
Lucia
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Lucie, souhlasím s Vámi, že pokud je Váš synek všestranně zralý pro školní docházku, není slovenština důvodem k odkladu. Na druhou stranu si myslím, že návštěvou ped.-psych. poradny byste nic nezkazili, naopak byste měla potvrzeno od odborníků, že Váš syn je na školu zralý, a paní učitelky by už neměly co namítat. Navíc by odborníci mohli doporučit paní učitelce v první třídě, jak k chlapci přistupovat, aby nezískal k češtině odpor, ale brzy se ji naučil. Přeji celé Vaší rodině, aby se vám v České republice líbilo!
nástup do školy
Dobrý den paní Markéto chtěla bych vás požádat o rau.Mám 6letého syna v září půjde do první třídy.Je strašně inteligentní a chytrý podle posudků psychologa .Ale strašně se zhoršilv chování doma i ve školce a vůbec si sním nevím rady já ani učitelky ve školce.Strašně moc zlobí ostatní děti,všechno jim bere,pořád někomu neubližuje.Vůbec nechápu proč to dělá,doma má 2letou setřičku a na tu je hodný.Mám strašný stracj ztoho,že nastoupí do školy a paní učitelka mu bude pořád psát poznámky a nechávat ho po škole.Syn žije v úplné rodině.Kdybyste byla tak hodná a poradila mi jak mu domluvit.Děkuji moc za odpověĎ
Monika Kubová
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Moniko, nepíšete, jak je to dlouho, co se syn zhoršil v chování. Mohlo by to souviset s narozením sestřičky, protože na něj máte méně času než když byl sám, nebo s jeho nadprůměrnou inteligencí, která s sebou často nese problémy se socializací. Myslím, že nejlépe by Vám měl být schopen poradit psycholog, který ho vyšetřoval. Něco jiného je ovšem Váš STRAŠNÝ STRACH. Je to "jen" Vaše emoce, která synovi nijak nepomůže, spíš naopak, protože ji z Vás jistě vyciťuje. Zkuste se s tímto strachem vypořádat, např. tím, že si promyslíte do důsledků, co by se stalo, kdyby... (např. kdyby skutečně dostával poznámky). Pokud vím, tak "po škole" se dnes nenechává, a pokud by paní učitelka psala poznámek příliš, svědčilo by to spíš o její nezpůsobilosti, než o nevychovanosti Vašeho syna. Domluvit mu lze těžko, spíš je třeba najít příčinu, proč se tak chová, a tu odstranit. V tom Vám nejlépe pomůže dětský psycholog. Přeji Vám mnoho radosti z Vašeho synka!
nástup do školy
Dobrý den,měla bych dotaz na chování dcery.V červenci měla 5let.Chodí do školky,kde se jí líbí,přesto ale občas ve školce pláče.Chodí tam od3 let,první rok byl hodně uplakaný až uvztekaný,loni se to díky homeopat.léčbe téměř upravilo.Přesto byl problém se spaním a tak musela po obědě hodit domů.že pláčem budí děti.Po prázdninách nyní byla14 dní nadšená,pak onemocn.a nyní zas pláče.Jak vejde do školky,začne,někdy až ve třídě,pak se to upraví.Občas i přes den,jak si na mě vzpomene.Každý den říká,že je jí se mnou nejlíp.Jako malá podstoup.5operací vroz.vady,je na mě závislá.Nemám hlídací babičky,přítel prac.mimo domov,je doma jednou za čas,dcera s ním je ráda,spaní apod.však pouze se mnou.Ani starší sestry nechce na spaní a má je ráda. Má jít po prázdn.do školy.Byly jsme na schůzce,líbilo se jí tam.Nejsem si však jistá,zda by nebyl problém i tam.Přitom do školy se těší.Nevím jak ji to odnaučit.Je jiná možnost než psychol.poradna?.Děkuji za odpověď
K.Alča
Mgr. Markéta Klingerová
Dobrý den, Alčo, pokud je dcerka pro školu všestranně zralá a těší se tam, nebylo by asi vhodné ji nechávat ve školce kvůli pláči - odkladem by se asi nic nevyřešilo. Velmi Vám doporučuji zajít k dětskému psychologovi, aby Vám poradil, jak postupně zmírnit závislost Vaší holčičky na Vás. Školy se nebojte a těšte se spolu s dcerkou; Vaše obavy by vycítila a sdílela. Přeji Vám hodně štěstí!





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.