Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rodičovská poradna Kateřiny Novotné

Poradna

ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Poraďte se s Kateřinou Novotnou, spoluzakladatelkou Akademie rodičovství , lektorkou a autorkou kurzů pro rodiče a dospívající děti. V soukromé praxi řeší problémy s výchovou dětí a pomáhá nastartovat změny v rodinách – aby se jim spolu dobře žilo. Když se zrovna nevěnuje své rodině, superviduje případy svých kolegů terapeutů, koučů i asistentek v domově pro mentálně postižené.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Děti a učení
Dobrý den, Kateřino.
Dcera ve 3,5 letech najednou začala číst různé nápisy kolem sebe, na zdech a pod., teď, ve 4 letech (před pár dny) čte už jednoduché příběhy v knížkách. Stejně tak i píše tiskacími písmeny, její zábavou je psát mi seznamy, co mám nakoupit. Vždycky o písmena a knihy projevovala zájem sama od sebe, nic jsme jí extra neučili (samozřejmě čteme před spaním, učíme se básničky apod.) a ani teď ji nijak speciálně nerozvíjíme. Do školy má jít až za dva roky. Moje otázka na vás je, zda si myslíte, že této její dovednosti máme nechat volný průběh nebo zda by stálo za to ji nějak cíleně rozvíjet, případně jak. Je velmi bystrá a kreativní, často nás svými reakcemi překvapí. Nevím sama, jak se teď k jejímu nadání postavit. Děkuji moc za váš názor.
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Evo,

děkuji za váš dotaz. Děti v sobě mají přirozený zájem učit se, zkoumat a objevovat. Zajímá je smysl a umí se po něm velmi houževnatě pídit. Pokud my dospěláci jsme tu pro ně a poskytujeme trpělivě informace – učí se rády.


Velmi bych se přikláněla k tomu, nechat dceři volný průběh k její schopnosti učit se. Tak jak to děláte doteď = do ničeho jí nenutíte a neřídíte jí v jejím rozvoj. Věřte jí, ona ví co dělá. Baví jí to a rodičovská snaha cíleného rozvoje by vše mohla zastavit až demotivovat. Možná za čas kromě čtení začne projevovat zájem o psaní – lze jí poskytnou psaní psacích písmen prstem do krupice (na podnos lze vysypat krupici a dětem předepsat psací písmena na kartičky – prstem si vyzkouší na kartičce a pak píše co krupice). Znám děti, co šly do první třídy a počítaly rovnice – protože je to zajímalo a bavilo, nikoliv, že by je rodiče nutily. Také znám z praxe rodiče, kteří nutí své děti v předškolním věku se učit a ty mají značné psychosomatické problémy.


Otázka bude za dva roky jakou zvolit školu. Nevím, co vám jako rodičům sedí – ale standardní základní škola kam jdou děti, které umí číst a psát a začínají bez ohledu na to psát čárky … nemusí být to pravé ořechové.


Přeji vám i celé vaší rodině hodně zdraví. Srdečně, Katka

PS – znáte povídku od Karla Čapka – Anonyn a muž který dovedl létat?






mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.