Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rebelie naruby

aktualizováno 
- Julia Robertsová je ve filmu Svatba mého nejlepšího přítele půvab sám, ačkoli prolévá potoky slz, obličej se jí protahuje zklamáním a ruce třesou nervozitou. Když je jí ale nejhůř, ví dobře, jak z toho ven - zapálí si. Pokud hodlal scenárista zapalováním jedné cigarety od druhé dát publiku nenápadně na vědomí, že hrdinka trpí neurózou, neuspěl. Diváci - zvláště mladí - přijali totiž nevědomky jiné poselství: kdo chce být sexy a cool jako Julia Robertsová, kouří.

Kdyby byla tato hollywoodská hvězda upřímná, přiznala by, že po premiéře tohoto filmu nabyla její pošta na objemu, a to díky stovkám pohlednic, jejichž pisatelé různými slovy vyjadřovali tentýž názor: Nelíbí se mi, že kouříte. Příval podobné korespondence čekal také režiséra a producenta: Nelíbí se mi, že se ve vašem filmu kouří...


Podívej se, na co se díváš
Nesouhlasné pohlednice adresované mocným filmovým studiím se staly zbraní, kterou si pro boj s tabákem zvolila Americká plicní asociace. I její členy pobuřuje fakt, že reklama je v celém světě cílená především na teenagery. Jak stojí v jednom z tajných dokumentů firmy Philip Morris, "dnešní teenager je zítřejší potenciální zákazník, navíc převážná většina kuřáků začíná kouřit už v pubertě". Proto sází na hesla typu Je to tvoje volba, která zdánlivě nikoho kouřit nenutí, ale podprahové vnímání je přijímá jako buď, anebo ve volbě dítě - dospělý. Proto je také důležité, aby idoly -náctiletých sahaly co nejčastěji po krabičce a daly tak na srozuměnou, že bez této rekvizity se ten, kdo je opravdu dospělý, neobejde.
"Nikdo už ale nenatočí film s hercem, který po letech kouření dostal rakovinu plic," konstatuje čelný představitel asociace, profesor Stanton Glantz, proslulý svými soudními medicínskými expertízami. "Kde byli všichni filmaři, když se třeba chlapák jako Yul Brynner změnil ve věchýtek, který sotva šeptal?"
V rámci hnutí, jehož název lze volně přeložit jako "Palec nahoru, palec dolů", sledují stále početnější skupiny mládeže filmovou a televizní produkci, jednají se šéfy produkčních společností i s herci, posílají scenáristům kuřácké scény přepsané na nekuřácké, udělují ceny i anticeny a v neposlední řadě o svém úsilí informují v regionálních médiích. Výsledky nejsou marné. Kupříkladu studio Walta Disneye připojí ke každému dílu poznámku, že v jeho filmech se nekouří. Sotva kdo z herců už podobně jako v roce 1989 Sylvester Stallone coby James Bond veřejně připustí, že od tabákové firmy přijal honorář za to, že zvolil "správnou" značku. Ostatně, podobný projekt v Kalifornii tvrdí: "Opravdu výborní herci přece tuhle rekvizitu vůbec nepotřebují."

Řekněte pravdu teenagerům!
Když už se bouřit proti dospělým, pak proti těm, kteří tvrdí, že kouření neškodí! Tak lze charakterizovat kampaň, která nyní hýbe floridskými školami všech stupňů. Jestliže už po šesti měsících od jejího startu byl zaznamenán poprvé po dvaceti letech pokles kouření středoškoláků o 3 procenta, pak proto, že její organizátoři mají dost financí na to, aby se rozmáchli stejně agresivně, jako to činí reklama tabákových výrobců. Do vínku totiž na dva roky dostali neuvěřitelných 200 milionů dolarů, které zatím coby odškodné vyplatilo státu Florida pět největších tabákových firem.
Pravidelné televizní pořady, noviny a billboardy, tisíce triček a čepic, přednášky speciálně vyškolených dobrovolníků z řad vysokoškoláků ve školách i v klubech, kteří radí, jak se zachovat v naprosto konkrétních situacích. "Co když vám cigaretu provokativně nabídne nějaký kluk před holkou, kterou byste rádi sbalili? Řeknete prostě: Díky, já už s tím přestal před lety..."

Nejkrásnější nekouří
Leckdo před pěti lety žasl, v čem se objevili britské topmodelky i topmodelové během takové události, jakou ve světě módy představuje London Fashion Week. Na bílých trikách nad kolena se skvěl nápis "Put smoking out of fashion". Do češtiny lze tento slogan poněkud klopotně přeložit jako "Nechte vyjít kouření z módy".
Ještě účinnější a také levnější způsob, jak dospívajícím sdělit, že tabák není podmínkou životního úspěchu, zvolili ve Švédsku.
"V roce 1995 získala titul Miss Švédska dívka, která sice kouřila, ale byla ochotná se to odnaučit, a ještě se podílet na protikuřácké kampani," vzpomíná Margareta Haglund. "Začala objíždět školy a povídat si o tomto problému s dětmi. Od té doby u nás platí, že kandidátky na Miss nesmí být kuřačky a vítězku čeká protikuřácké turné. Loňská Miss se osobně setkala s 30 000 školáky. 65 procent z nich takové setkání nadchlo a dalším 34 procentům připadalo to, co slyšeli, natolik zajímavé, že o tom dál přemýšlejí."
Švédský nápad inspiroval dokonce i organizátory soutěže Miss World, a tak heslem letošního ročníku bude "Best of The West Smoke Free".

  • více než polovina z 250 amerických filmů natočených v posledních pěti letech vyzdvihuje kouření
  • 33 procent z nich zahrnuje scény, v nichž kouření může být interpretováno jako atraktivní, sexy, vzrušující či mocné

 

Co také ovlivňuje teenagerovo (ne)kouření
  • kouření kamarádů
  • kouření rodičů, případně sourozenců
  • vzdělání rodičů
  • cena cigaret (zvýšení o 10 procent přináší pokles počtu kuřáků o 5 procent)
  • zákaz prodeje cigaret po kusech
  • omezení míst, kde je kouření povoleno
  • dostatek konkrétních informací o tabáku a o cílech tabákové reklamy
  • školní preventivní programy zahrnující modely chování v situaci, kdy je droga nabídnuta kniha pro vás
  • Vyžeňte lišku z kurníku! - ozývá se dnes v civilizovanějších zemích světa, ovšem ještě ne dost hlasitě, aby to dolehlo do škol v někdejších socialistických zemích. Ty dosud vděčně přijímají sponzorské dary tabákových firem, které tu uhradí počítače, jindy zase nové hřiště...To aby domorodci pochopili, že to s nimi myslí dobře. Westernalizace dětské duše, v níž Marlboro Man hladce přehrává iMickey Mouse, je dokonána. Pak už jen stačí mírně zalévat pouliční reklamou...

    Autor:




    Nejčtenější

    Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
    Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

    Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

    Ilustrační fotografie
    Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

    Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

    Crop topy jsou hitem léta.
    Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

    Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

    Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
    Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

    Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

    (ilustrační snímek)
    Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

    Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

    Další z rubriky

    Ilustrační fotografie
    Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

    Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

    Ilustrační fotografie
    Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

    Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

    (Ilustrační foto)
    Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

    Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

    Další nabídka

    arome.cz

    Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
    Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

    Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.