Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rasismus v módě se přísně hlídá. Jsou kritici přecitlivělí, nebo fér?

  0:30aktualizováno  0:30
I v módě existují hranice, které není radno překročit. Někteří návrháři i některé značky však – často nevědomky – neviditelná tabu porušili a narazili na tvrdou kritiku ze strany zákazníků a novinářů. Vysloužili si ji za antisemitismus, zdánlivě rasistické výrobky, ale také za nevhodný výběr modelek.

Zákulisí přehlídky Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016 | foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

Společnost je k projevům nenávisti čím dál méně tolerantní a platí to i pro svět módy. Designéra Johna Galliana dokonce před pěti lety antisemitské výroky stály místo kreativního ředitele značky Dior. Stále častěji také čteme o oblečení, které vzbudilo pohoršení, ať už na mole, nebo v běžných obchodech. Následovaly pokorné omluvy i stahování z prodeje.

Symboly nacismu i šikana na pracovišti

Příklady z poslední doby nás zásobuje například španělská Zara. Ta už v roce 2007 musela z trhu stáhnout kabelky, v jejichž designu se objevila nacistická svastika, a veřejně se omluvit. Řetězec se z chyby nepoučil; v roce 2014 uvedl na trh kolekci pruhovaných dětských triček se žlutou hvězdou, která se nápadně podobala označení Židů v německých koncentračních táborech.

Britka Rachel Hattonová patřila mezi zákazníky, kteří si na design stěžovali.
Dětské tričko, které Zara uvedla na trh v roce 2014, bylo prý inspirované...

Kabelku s motivem svastiky prodávala Zara v roce 2007, dětské tričko s hvězdou v roce 2014

Ani tím kontroverze známého „módního fast foodu“ nekončí. Bývalý právník koncernu Ian Jack Miller tvrdí, že ho diskriminovali na základě toho, že je gay a židovského vyznání. Během soudu, u kterého požadoval 40 milionů dolarů jako odškodnění, vyšlo najevo, že mu někteří členové představenstva posílali urážlivé maily.

Možná omyl, možná rasismus

Černošskou komunitu nedávno pobouřila pro změnu francouzská sportovní značka Moncler. Design triček totiž až příliš připomínal panenky, kterým se říká „golliwog“. Nechvalně proslulé hračky v 19. století zobrazovaly karikatury černochů s kudrnatými vlasy, velkými červenými rty a přehnaně zvýrazněnými rysy.

15.července 2016 v 00:05, příspěvek archivován: 22.srpna 2016 v 16:13

On the left, a racist toy from the 19th century, on the right @Moncler's new line. I don't believe in coincidences. pic.twitter.com/fXYNMpBJnG

Moncler se za uvedení triček musel omluvit, i když podle reprezentantů firmy šlo o nešťastnou shodu náhod. Kresby prý byly inspirované jinou dětskou postavičkou – tučňákem Malfim, píše britský Dazed Digital.

Původ mají v dětských ilustracích z 19. století.
Tradiční postavičky „golliwog“ dnes mnozí považují za symbol rasismu.

Tradiční postavičky „golliwog“ dnes mnozí považují za symbol rasismu.

Server Buzzfeed zase upozornil na sérii triček od americké značky Redbubble, která pohoršila nakupující na internetu. Tentokrát spíš způsobem prezentace. Firma na e-shopu představila kolekci cílenou na Afroameričany s nápisy jako „melanin poppin’“ nebo „been black been cool“, ale vyfotila ji na bílých modelkách a modelech.

Firma se omluvila s tím, že nepříjemnost způsobilo použití generických figur z fotobanky, na které se design pouze naklíčoval. Tato odpověď však mnoho zákazníků neuspokojila. „Proč používáte bílé modely, když doufáte v černé zákazníky? Nenašli jste žádné černochy, kteří by chtěli vaše oblečení reprezentovat?“ ptala se například na Twitteru jedna uživatelka.

13.července 2016 v 01:29, příspěvek archivován: 22.srpna 2016 v 15:59

@redbubble why do you use white models in hopes of black customers? Can't find any black people to rep your melanin clothing anywhere?

Oblečení, které cílí na Afroameričany, původně značka Redbubble předvedla jen...
Po vlně kritiky přidala i afroamerické modely a modelky.

Oblečení, které cílí na Afroameričany, původně značka předvedla jen na bílých modelech.

Od Naomi po Jourdan

Angažování černošských modelek je ostatně ožehavé téma, které se týká i přehlídek na týdnech módy či focení editorialů pro luxusní časopisy. Jednou z nejznámějších tváří, které se dlouhodobě zasazují o větší diverzitu v módní branži, je supermodelka Naomi Campbellová. Spolu se stejně úspěšnými kolegyněmi Bethann Hardisonovou a Iman před třemi lety založily iniciativu Balance Diversity a zveřejnily otevřený dopis špičkám módního světa.

Naomi Campbellová na Met Gala (New York, 2. května 2016)

Naomi Campbellová

Modelka Iman (4. listopadu 2013)

Iman

Modelingová legenda Bethann Hardisonová (6. června 2016)

Bethann Hardisonová

Situace se podle nich nelepší. Etnické modelky mají mnohem těžší startovní pozici a v kariéře narážejí na víc překážek než jejich bílé kolegyně. Návrháři si je během castingů vybírají příliš málo – jakoby vždy existovalo místo pouze pro jednu modelku tmavé pleti, která může být na výsluní. Momentálně by to mohla být Jourdan Dunnová, jedna ze současně nejobsazovanějších britských tváří.

Modelka Jourdan Dunnová na galavečeru Nadace na podporu výzkumu AIDS (amfAR)...
Modelka Jourdan Dunnová v jarní kampani značky DKNY

Modelka Jourdan Dunnová na galavečeru nadace amfAR a v kampani značky DKNY

Zdá se, že jí ale pomalu roste konkurence. Minimálně v New Yorku, kde se situace pomalu, ale přece zlepšuje. Server The Fashion Spot spočítal, že poslední newyorský týden módy (pro sezonu podzim – zima 2016) byl zatím nejrozmanitější v historii. Na přehlídkách bylo 31,9 procenta modelek jiné barvy pleti, než je bílá.

Výrazný podíl na tom měl návrhář Zac Posen, který na svou přehlídku vybral třiatřicet modelek, z toho pětadvacet bylo afrického původu. „V globálním prostředí, ve kterém žijeme, je diverzita velice důležitá. Pro mě je navíc důležitá odjakživa, je to klíčový prvek mých kolekcí, ať už jde o typ postavy, velikost nebo právě barvu kůže,“ vysvětlil zpravodajskému serveru CNN.

Modelka na přehlídce Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016
25 z 33 modelek na přehlídce Zaca Posena pro podzim a zimu 2016 bylo afrického...
Modelka na přehlídce Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016

Modelky na přehlídce Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016

Jsou Češi málo kritičtí?

Mnozí mohou nad podobnými aférami mávnout rukou, přisoudit je přehnané politické korektnosti nebo přecitlivělosti zákazníků. Vývoj módy a společnosti jde ale ruku v ruce a co není tolerováno v běžném životě, nemůže být tolerováno ani v módním průmyslu.

Standardy se samozřejmě v různých zemích liší. V Americe už dávno nemyslitelný fenomén „black face“ (tedy maskování bělochů za příslušníky černošského etnika) je u nás běžnou součástí televizní zábavy – stačí se podívat na úspěšný pořad Tvoje tvář má známý hlas. Zůstává tedy otázkou, zda kontroverzní kroky módních řetězců nebo nedostatečná rozmanitost v modelingu u nás budou někdy budit stejné pohoršení jako v zahraničí.

Hana Holišová jako Aretha Franklin v pořadu Tvoje tvář má známý hlas
Iva Pazderková jako Pharell Williams
Adam Mišík jako Stevie Wonder

„Black face“ v pořadu Tvoje tvář má známý hlas: Hana Holišová jako Aretha Franklin, Iva Pazderková jako Pharell Williams a Adam Mišík jako Stevie Wonder

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

Další z rubriky

Britská podnikatelka Emily Sunderland Sutterová, která vyrábí nezávadné šperky,...
Britka vytváří šperky, které slouží jako hračky pro miminka

Každá matka nemluvněte ví, že šperky jsou pro ni tabu. Vždyť co může být pro dítě větší zábava, než tahat mámu za náušnice, žužlat náhrdelník nebo se pokoušet...  celý článek

Jednoduchý outfit, který se dá lehce zkopírovat.
Outfit za pár korun. Hvězdný styl podle Jany Plodkové alias Single Lady

Ředitelka televize Óčko Sabina, kterou hraje Jana Plodková, je sice dost drsná, ale styl má vytříbený. Její outfity jsou sexy, elegantní a na schůzky jako...  celý článek

Horko ve městě pořádně vyčerpává. Vedle neustálého doplňování tekutin pomůže i...
Léto umí potrápit. Zkuste trička, co pohlcují pot, nebo boty z konopí

Sluníčko a vysoké teploty nemusejí být vždy jen příjemné. Vedle hezkého opálení nám totiž mohou způsobit i krušné chvíle, pokud zvolíme oblečení či obuv z...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Podle čeho vybírat produkty pro stárnoucí pleť? Nenechte se lapit mýty!
Podle čeho vybírat produkty pro stárnoucí pleť? Nenechte se lapit mýty!

Z různých magazínů, online blogů či videí na YouTube se na nás hrne spousta tvrzení o kosmetických produktech. Naneštěstí je mnoho z nich dosti neodborných. Jak... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.