Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rasismus v módě se přísně hlídá. Jsou kritici přecitlivělí, nebo fér?

  0:30aktualizováno  0:30
I v módě existují hranice, které není radno překročit. Někteří návrháři i některé značky však – často nevědomky – neviditelná tabu porušili a narazili na tvrdou kritiku ze strany zákazníků a novinářů. Vysloužili si ji za antisemitismus, zdánlivě rasistické výrobky, ale také za nevhodný výběr modelek.

Zákulisí přehlídky Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016 | foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

Společnost je k projevům nenávisti čím dál méně tolerantní a platí to i pro svět módy. Designéra Johna Galliana dokonce před pěti lety antisemitské výroky stály místo kreativního ředitele značky Dior. Stále častěji také čteme o oblečení, které vzbudilo pohoršení, ať už na mole, nebo v běžných obchodech. Následovaly pokorné omluvy i stahování z prodeje.

Symboly nacismu i šikana na pracovišti

Příklady z poslední doby nás zásobuje například španělská Zara. Ta už v roce 2007 musela z trhu stáhnout kabelky, v jejichž designu se objevila nacistická svastika, a veřejně se omluvit. Řetězec se z chyby nepoučil; v roce 2014 uvedl na trh kolekci pruhovaných dětských triček se žlutou hvězdou, která se nápadně podobala označení Židů v německých koncentračních táborech.

Britka Rachel Hattonová patřila mezi zákazníky, kteří si na design stěžovali.
Dětské tričko, které Zara uvedla na trh v roce 2014, bylo prý inspirované uniformou šerifa, evokovalo ale mundúr z německého koncentračního tábora.

Kabelku s motivem svastiky prodávala Zara v roce 2007, dětské tričko s hvězdou v roce 2014

Ani tím kontroverze známého „módního fast foodu“ nekončí. Bývalý právník koncernu Ian Jack Miller tvrdí, že ho diskriminovali na základě toho, že je gay a židovského vyznání. Během soudu, u kterého požadoval 40 milionů dolarů jako odškodnění, vyšlo najevo, že mu někteří členové představenstva posílali urážlivé maily.

Možná omyl, možná rasismus

Černošskou komunitu nedávno pobouřila pro změnu francouzská sportovní značka Moncler. Design triček totiž až příliš připomínal panenky, kterým se říká „golliwog“. Nechvalně proslulé hračky v 19. století zobrazovaly karikatury černochů s kudrnatými vlasy, velkými červenými rty a přehnaně zvýrazněnými rysy.

15.července 2016 v 00:05, příspěvek archivován: 22.srpna 2016 v 16:13

On the left, a racist toy from the 19th century, on the right @Moncler's new line. I don't believe in coincidences. pic.twitter.com/fXYNMpBJnG

Moncler se za uvedení triček musel omluvit, i když podle reprezentantů firmy šlo o nešťastnou shodu náhod. Kresby prý byly inspirované jinou dětskou postavičkou – tučňákem Malfim, píše britský Dazed Digital.

Původ mají v dětských ilustracích z 19. století.
Tradiční postavičky „golliwog“ dnes mnozí považují za symbol rasismu.

Tradiční postavičky „golliwog“ dnes mnozí považují za symbol rasismu.

Server Buzzfeed zase upozornil na sérii triček od americké značky Redbubble, která pohoršila nakupující na internetu. Tentokrát spíš způsobem prezentace. Firma na e-shopu představila kolekci cílenou na Afroameričany s nápisy jako „melanin poppin’“ nebo „been black been cool“, ale vyfotila ji na bílých modelkách a modelech.

Firma se omluvila s tím, že nepříjemnost způsobilo použití generických figur z fotobanky, na které se design pouze naklíčoval. Tato odpověď však mnoho zákazníků neuspokojila. „Proč používáte bílé modely, když doufáte v černé zákazníky? Nenašli jste žádné černochy, kteří by chtěli vaše oblečení reprezentovat?“ ptala se například na Twitteru jedna uživatelka.

13.července 2016 v 01:29, příspěvek archivován: 22.srpna 2016 v 15:59

@redbubble why do you use white models in hopes of black customers? Can't find any black people to rep your melanin clothing anywhere?

Oblečení, které cílí na Afroameričany, původně značka Redbubble předvedla jen na bílých modelech.
Po vlně kritiky přidala i afroamerické modely a modelky.

Oblečení, které cílí na Afroameričany, původně značka předvedla jen na bílých modelech.

Od Naomi po Jourdan

Angažování černošských modelek je ostatně ožehavé téma, které se týká i přehlídek na týdnech módy či focení editorialů pro luxusní časopisy. Jednou z nejznámějších tváří, které se dlouhodobě zasazují o větší diverzitu v módní branži, je supermodelka Naomi Campbellová. Spolu se stejně úspěšnými kolegyněmi Bethann Hardisonovou a Iman před třemi lety založily iniciativu Balance Diversity a zveřejnily otevřený dopis špičkám módního světa.

Naomi Campbellová

Naomi Campbellová

Iman

Iman

Bethann Hardisonová

Bethann Hardisonová

Situace se podle nich nelepší. Etnické modelky mají mnohem těžší startovní pozici a v kariéře narážejí na víc překážek než jejich bílé kolegyně. Návrháři si je během castingů vybírají příliš málo – jakoby vždy existovalo místo pouze pro jednu modelku tmavé pleti, která může být na výsluní. Momentálně by to mohla být Jourdan Dunnová, jedna ze současně nejobsazovanějších britských tváří.

Modelka Jourdan Dunnová na galavečeru Nadace na podporu výzkumu AIDS (amfAR) (Antibes, 19. května 2016)
Modelka Jourdan Dunnová v jarní kampani značky DKNY

Modelka Jourdan Dunnová na galavečeru nadace amfAR a v kampani značky DKNY

Zdá se, že jí ale pomalu roste konkurence. Minimálně v New Yorku, kde se situace pomalu, ale přece zlepšuje. Server The Fashion Spot spočítal, že poslední newyorský týden módy (pro sezonu podzim – zima 2016) byl zatím nejrozmanitější v historii. Na přehlídkách bylo 31,9 procenta modelek jiné barvy pleti, než je bílá.

Výrazný podíl na tom měl návrhář Zac Posen, který na svou přehlídku vybral třiatřicet modelek, z toho pětadvacet bylo afrického původu. „V globálním prostředí, ve kterém žijeme, je diverzita velice důležitá. Pro mě je navíc důležitá odjakživa, je to klíčový prvek mých kolekcí, ať už jde o typ postavy, velikost nebo právě barvu kůže,“ vysvětlil zpravodajskému serveru CNN.

Modelka na přehlídce Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016
25 z 33 modelek na přehlídce Zaca Posena pro podzim a zimu 2016 bylo afrického původu.
Modelka na přehlídce Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016

Modelky na přehlídce Zaca Posena, kolekce podzim - zima 2016

Jsou Češi málo kritičtí?

Mnozí mohou nad podobnými aférami mávnout rukou, přisoudit je přehnané politické korektnosti nebo přecitlivělosti zákazníků. Vývoj módy a společnosti jde ale ruku v ruce a co není tolerováno v běžném životě, nemůže být tolerováno ani v módním průmyslu.

Standardy se samozřejmě v různých zemích liší. V Americe už dávno nemyslitelný fenomén „black face“ (tedy maskování bělochů za příslušníky černošského etnika) je u nás běžnou součástí televizní zábavy – stačí se podívat na úspěšný pořad Tvoje tvář má známý hlas. Zůstává tedy otázkou, zda kontroverzní kroky módních řetězců nebo nedostatečná rozmanitost v modelingu u nás budou někdy budit stejné pohoršení jako v zahraničí.

Hana Holišová jako Aretha Franklin v pořadu Tvoje tvář má známý hlas
Iva Pazderková jako Pharell Williams
Adam Mišík jako Stevie Wonder

„Black face“ v pořadu Tvoje tvář má známý hlas: Hana Holišová jako Aretha Franklin, Iva Pazderková jako Pharell Williams a Adam Mišík jako Stevie Wonder

Autor: pro iDNES.cz




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.