Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Křivák za čtvrt milionu i roztrhané džíny. Luxusní móda zase fandí punku

  0:30aktualizováno  0:30
Punková móda dřív znamenala prostě děravé tričko, kanady, starý křivák a dobře napomádované číro. Dnes se slovo „punk“ často používá v trochu jiné souvislosti – punkový může být luxusní kus oblečení, odstín rtěnky nebo třeba účes z červeného koberce. Čím to, že jsou někteří lidé schopní utratit za takovou nálepku i statisíce?

Celebrity se zamilovaly do punkové estetiky. Rockerské křiváky nosí Rihanna, Kim Kardashianová i Jared Leto. | foto: koláž iDnes.czProfimedia.cz

Fotogalerie

Umřel punk v roce 2016?

„Někteří lidé“ v tomto případě znamená hlavně celebrity, které rády dělají dojem a díky schopným stylistům často reagují na trendy rychleji, než se o nich ostatní smrtelníci vůbec dozví. Nebo je spolutvoří. V téhle disciplíně exceluje třeba Kim Kardashianová, která nedávno vyrazila na pracovní schůzku v obřím křiváku ozdobeném hromadou pyramidek, nášivek a symbolů.

„Z Kim je punkerka,“ psaly některé magazíny. „Punk je teď oficiálně mrtvý, Kim ho pohřbila,“ psali ti, kterým se prolínání subkultur do módního mainstreamu nezamlouvá. Pravdou je, že to celé vyznělo trochu ironicky. Bunda od značky Enfants Riches Déprimés, v níž se televizní hvězda nechala ze všech stran vyfotit, má na sobě sice loga okrajových hardcore-punkových kapel, jako jsou japonští Disclose, stojí však v přepočtu přes 250 tisíc korun.

Původní punkové hnutí přitom nebylo žádnou záležitostí pro elitu. Když se v sedmdesátých letech začalo formovat – nejdřív v Británii, pak v dalších anglicky mluvících zemích – dotýkalo se hlavně dělnické třídy. Kdo k ní nepatřil, ten to aspoň předstíral. Časem se původně undergroundový punk rozšířil mezi různé společenské vrstvy, ideologické směry a do různých zemí, stal se nedílnou součástí módy. Dnes z něj čerpá spousta značek, i těch nejluxusnějších.

Protikladem popkulturního mainstreamu se v sedmdesátých letech stalo punkové...

Designérka Vivienne Westwoodová v 70. letech

Tady všechno začalo: návrhářka Vivienne Westwoodová (vpravo) na konci 70. let...

Punková móda ze 70. let

Sex Pistols

Kapela Sex Pistols

Móda pro bohatá děcka

Za zmiňovanými Enfants Riches Déprimés (v překladu „depresivní bohatá děcka“) stojí designér Henri Alexander, který se pohybuje mezi dvěma městy, jejichž obyvatelé tradičně umí spojovat styl, luxus a rock’n’roll: Paříží a Los Angeles. Svou tvorbu shrnul v rozhovoru pro magazín Complex: „Lidé nemají páru, co chtějí. A já se nesnažím řídit jejich požadavky, protože výsledek by většinou nebyl moc dobrý. Dělám to, co sám chci.“

Jeho drzost a nezájem o to, co si zákazníci přejí, jsou možná jen marketingové nástroje, ale na skutečná „bohatá děcka“ i na některé z nejstylovějších celebrit dneška rozhodně zabírají. Alexanderovo oblečení nosí kromě Kim Kardashianové i její manžel Kanye West, zpěvačka Beyoncé, rockeři Jared Leto nebo Courtney Love, ale taky Justin Bieber.

Nebyla by to Kim, aby punkový křivák nezkombinovala s přiléhavým modelem a...

Televizní hvězda Kim Kardashianová

Zpěvák a herec Jared Leto v křiváku Enfants Riches Déprimés

Zpěvák a herec Jared Leto

Zpěvačka Beyoncé (na snímku s manželem Jay-Z) v kabátu značky Enfants Riches...

Zpěvačka Beyoncé s manželem Jay-Z

Z odvykačky k elitě

Pětadvacetiletý návrhář, který prožil pubertu střídavě na nóbl středních školách a na drogových odvykačkách, se podle vlastních slov snaží žít i tvořit co nejvíce autenticky. Inspiruje ho oblečení nejrůznějších subkultur, lidé z rozličných společenských vrstev, se kterými se v životě setkal, ale i hudba a vizáž klasických punkových kapel, jako byly Sex Pistols, The Clash nebo Black Flag.

„Značku bych popsal jako ‚elitářskou, nihilistickou vysokou krejčovinu‘,“ říká. Vysoké ceny a extrémně limitované kolekce jsou podle něj klíčem k tomu, aby se z jeho tvorby nestala masová záležitost. „Moje nápady zase eliminují lidi, které za klienty nechci, jsou na ně totiž moc temné,“ vysvětluje Henri Alexander bez obalu svou strategii.

Kampaň značky Enfants Riches Déprimés pro jaro a léto 2016
Kampaň značky Enfants Riches Déprimés pro jaro a léto 2016

Kampaň značky Enfants Riches Déprimés pro jaro a léto 2016

Luxusní punk pro elitu

Není jediný, silnou konkurencí mu může být značka Vetements gruzínských, v Paříži žijících bratrů Demny a Gurama Gvasaliových – i ta vydává limitované, ale o to žádanější kolekce kvalitního a velmi drahého oblečení inspirovaného současnými subkulturami. Rock’n’rollový, rebelský a subverzivní nádech do luxusní módy přináší i Rick Owens, „punková babička“ Vivienne Westwoodová nebo Hedi Slimane, jenž donedávna tvořil pro módní dům Saint Laurent.

Díky nim můžou popkulturní ikony jako Justin, Kim nebo třeba zpěvačka Taylor Swiftová dostat do svého šatníku trochu undergroundové estetiky. Jak oni, tak jejich oblíbení návrháři si za to vysloužili kritiku od „pravověrných“ punkových fanoušků. Obě nesmiřitelné skupiny přitom svým způsobem plní Alexanderovu mantru: dělají si, co chtějí. A to může občas prospět každému z nás, i když to znamená jen obléknout kousek, na který bychom si jen tak netroufli.

Klíčovými kousky z aktuální kolekce Vetements jsou mikiny s kapucí a nápisy...

Vetements, kolekce jaro - léto 2016

Saint Laurent, kolekce jaro - léto 2016

Saint Laurent, kolekce jaro - léto 2016

Návrhář Rick Owens zavěsil jednu modelku na druhou.

Rick Owens, kolekce jaro - léto 2016

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

Péče o nohy se v létě vyplatí.
Triky pro krásné a hebké nohy. Čistá žiletka nebo peeling chodidel

Letní horka přímo nabádají k tomu, abychom vystavovali naše nohy v sukních a kraťasech. Proto si zaslouží pečlivější péči než po zbytek roku. Ani sebelepší...  celý článek

Zuzana je odsouzená za podvody na 18 let.
Jsem nebezpečná tím, že vím, jak vydělat peníze, tvrdí zlodějka Zuzana

Osm měsíců sledoval televizní štáb život několika vězeňkyň ze tří českých ženských věznic. V posledním díle seriálu Holky pod zámkem je podmínečně - 22 měsíců...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

Další z rubriky

Zakousnout se do Big Macu stylově? Jedině v McKšiltovce.
McDonald’s má novou kolekci oblečení inspirovanou dvojitým hamburgerem

Tričko nebo obal na telefon s pověstným Big Macem jsou součástí nové kolekce, kterou vytvořily řetězec rychlého občerstvení McDonald’s a japonskou módní...  celý článek

Jednoduchý outfit, který se dá lehce zkopírovat.
Outfit za pár korun. Hvězdný styl podle Jany Plodkové alias Single Lady

Ředitelka televize Óčko Sabina, kterou hraje Jana Plodková, je sice dost drsná, ale styl má vytříbený. Její outfity jsou sexy, elegantní a na schůzky jako...  celý článek

Modelka Bella Hadidová na filmovém festivalu v Cannes (19. května 2016)
Cigarety jako trend. Dřív šlo o emancipaci, dnes o lajky na Instagramu

Zdravý životní styl je dnes pro většinu důležitější než rebelování s cigaretou v ústech. Dřív měla tato rekvizita přesah, spojovala se s emancipací, stylem i...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Barevné líčení
Barevné líčení

Barevné líčení krásně rozjasní celý obličej a zvýrazní vaše oči. Nemusíte použít zrovna ty nejdivočejší barvy, vyzkoušejte si prvně světlejší odstíny a postupně... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.