OnaDnes.cz

Ptejte se Veroniky Vieweghové na domácí vzdělávání

Veronika Vieweghová (2013)
velikost textu:
vydáno 21.9.2016 11:00
Veronika Vieweghová učila své dcery Sáru a Báru několik let doma. Ptejte se jí na její zkušenosti s individuálním vzděláváním ve středu od 11 hodin.
OTÁZKA: Veroniko, kolik čistého času jste denně věnovala svým dětem? Jaké klady a zápory vám domácí vzděláváni přineslo? Děkuji moc za odpověď. Petra
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Dobrý den Petro, nedokážu přesně odpovědět, protože jsme se učily vlastně po celý den. Jestli myslíte tzv.do školy, tak asi 2-3 hodiny. Kladů je samozřejmě více, ale pro mě nejdůležitější byl čas s dětmi, možnost je více poznat, pchopit sžít se, věnovat více času jejich silným stránkám. 21.9.2016 11:09
OTÁZKA: Jak moc času jste trávila přípravami na učení dcer? Uvažovala jsem o domácím vzděláváním, ale bojím se, že nebudu dělat nic jiného, že po večerech sepisovat plány hodin a vymýšlet zábavné aktivity, takže mi nezbyde čas na nic jiného. Děkuji Magdalena Havlíková
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Magdaleno, to hodně záleželo na projektech, které jsme si společně vybraly. Někdy několik dní a nocí a někdy velmi intuitivně za pochodu. Rodiče mají často obavu, že nebudou vědět, co a kolik dětem předat. Ideální stav je, když se na přípravě podílí děti, protože už proces přípravy je učení 21.9.2016 11:12
OTÁZKA: Dobry den, chtela bych se zeptat, jestli dceram nechybeli kontakty s detmi,jestli mely dost pratel....dekuji. jana
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Jano, děti jim opravdu nechyběly. Kolem nás bylo každý den hodně jiných, věkově různých dětí, což pro vývoj je mnohem důležitější, než věkově stejně stará skupinka. Mimo to jsem v Sázavě založila mateřské centrum, kam chodily i moje holčičky a i ony se účastnily kroužků nebo samotné přípravy programu. Takže tato obava je velmi častá, ale není nutná 21.9.2016 11:14
OTÁZKA: Hezký den, našla jste nějaké zápory na domácí výuce Vašich dcer ? Děkuji Eva Žižkovská
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Méně času sama pro sebe, ale to bylo mým nastavením. Když bych si to uvědomila hned na začátku, mohla jsem se tomu vyhnout. Děti bývají velmi citlivé a vědí, že maminka potřebuje i čas pro sebe. A někdy více je méně. Je občas dobré, když se děti nudí. Také rodina přijde o jeden příjem a materiály, učebnice, vstupy do muzeí, divadel atd. zasáhne rodinný rozpočet více, než kdyby chodily do školy. 21.9.2016 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, jaké metody výuky a učebnice jste využívaly? Zajímá mě zejména výuka matematiky (klasická vs. Hejného metoda)... Děkuji Jitka Machová
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Jitko, my gismo používaly matematiku podle prof. Hejného a velmi se osvědčila. Má obrovský přesah a mrzí mě, že to ještě většina učitelů a rodičů nevidí. Nejvíce jsem používala učebnice nakl.Fraus, ale postupem času jsem učebnice vyměnila za muzea, galerie, Google a sppolečné povídání. 21.9.2016 11:19
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste věděla, co přesně děti učit, aby uměly stejně jako na ZŠ? Jitka
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Vaše kmenová škola vám dá osnovu, můžete s učiteli diskutovat o probírané látce, takže nějaký návod máte. Ale nebylo pro nás jednoduché se podle toho řídit, protože jsme si naše učení připravovaly podle toho, co nás zrovna zajímalo, co jsme objevily, viděly, slyšely. V první třídě v září jsme nemusely probírat podzim a domácí zvířátka, protože to věděly už o rok dříve. A teorie relativity Sáru zajímala už ve čtvrté třídě. Je vždy důležité děti vnímat, poslouchat a učení přispůsobit jim i jejich senzitvnímu období. 21.9.2016 11:24
OTÁZKA: Jak se dceři líbilo ve Scio škole? Byla jste s výukou spokojená? Uvažujeme o ní pro syna, ale má adhd a tak máme strach, jestli by mu volnější režim neuškodil. Díky! Míša
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Míšo, Bára Ann byla se Scioškolou velmi spokojená a já také. Byl to pro ni přirozený přechod z domácího vzdělávání do školy díky přístupu a jiné, velmi rozdílné,filozofii školy. To že odešla bylo její přání, protože jejím přáním a snem je vysoká škola designu v Barceloně ( už dva roky) a ona pro to chce udělat maximum. Tato škola je z mého pohledu velmi dobrá, právě pro "jiné" děti :-) 21.9.2016 11:27
OTÁZKA: Hodí se podle Vás domácí vzdělávání i pro jedináčky? Bála bych se, že bude syn stále jenom s dospělými a přijde tím vlastně o dětství. Vanda N.
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Dobrý den, Vando, na to vám nedokážu odppovědět. Jsou děti velmi introvertní a ani škola jim nepomůže se otevřít, nebudou si více hrát, povídat si, naopak v nich ještě může vyvolat komplex jinakosti. Je stále mnoho učitelů, ale i rodičů, kteří neobjeví talent, nadání dětí pro něco, nerozvíjí ho ato pak introverta může velmi ovlivnit. Myslím, že "jiné" děti v šesti letech nejsou dostatečně silné, aby se uměly obhájit před silnějšími "normálními" dětmi. K tomu je potřeba více času a velká podpora rodiny a okolí. 21.9.2016 11:31
OTÁZKA: Dobrý den, neplánujete učit i cizí děti? Dita
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Já už děti doma neučím, obě chodí na osmileté gymnazium, ale ještě s jinými maminkami jsme jednu dobu takto učily 10 dětí ve věku 5-12 let. 21.9.2016 11:32
OTÁZKA: Měla jste vy sama nějaké negativní zkušenosti s českým školstvím? Co vám na něm vadí nejvíc? Co by muselo být jinak, abyste dcery poslala odmalička do školy? Edita
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Já jsem byla od mala mezi dospělými (první dítě, vnučka) a ráda jsem si s nimi povídala o dospěláckých věcech. Kromě toho jsem byla docela introvertní a z dnešního pohledu i dysgrafik a dislektik. Když jsem přišla do školy, tak děti se bavily jinak, hrály si jinak a já jim moc nerozuměla ( a to jsem chodila do jeslí i do školky!) Tak jsem raději utíkala do světa knih, což mi i pomohlo s mými dis, ale to se zase při hodině nelíbilo paní učitelce. Možná kdyby s mojí mamkou více mluvila a hledaly by na co mám nadání, v čem bych mohla třídu obohatit, možná bych se necítila tak divná. A o respektu ani nemluvím. 21.9.2016 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak dlouho jste byla s děvčaty doma a co si myslíte o socializaci ve školce, resp. jaký máte názor na školky. děkuji :-) Lenka
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Sáru jsem učila celý první stupeň, Báru Ann do čtvrté třídy. A socializaci neberu vůbec vážně. Nežili jsme na samotě, kde děti po celý ro neviděly živou duši, takže toho bych se nebála. Je to jen velký strašák. Nikde nemáte žádné povolání, kde je velká skupina stejně starých lidí. 21.9.2016 11:40
OTÁZKA: Souhlasíte s tím, že není domácí vyučování pro každého, ale jenom pro děti nadané nebo naopak dyslektiky, nebo třeba nemocné? Vaše holčičky se mi vždycky zdály zdravé a v pořádku :) Jaký důvod jste tedy uváděla pro domácí výuku? Děkuji za odpověď jana
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Ano, DV není pro každého. Rodiče a dítě si musí říct, proč chtějí být doma. Nesouhlasím ale s tím, že k tomu, abych si své vlastní dítě mohla vychovávat a vzdělávat doma, musí být nemocné nebo sportovec! Jakou záruku mi dává stát, že škola bude hájit zájmy mého dítěte, že z něj vychová čestného, empatického, silného člověka, když se soutěží, poměřuje, odměňuje, nerespektuje jeho vývoj, jeho senzitivní období. Neznám žádné rodiče, kteří by se s dětmi doma neučili, po té, co děti stráví 5 a více hodin ve škole, nebo jim nepomáhali s úkoly (a mnozí je za děti i píšou). Takže asi je někde chyba 21.9.2016 11:46
OTÁZKA: Veroniko, díky za propagování DV. :) Nechybí Vám to teď, když už jsou holky "ve škole"? Blanka Lednická
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Děkuju! Chybí, moc! Ale vím, že jsem je pustila do světa připravené, silné, sebevědomé, které neztratily chuť se dál učit a dozvídat se o svém okolí a světě co nejvíce. Nemusím se s nimi učit, připravovat se na druhý den do školy, kontrolovat jim tašky, penály, známky ( to dělám tak jednou za měsíc a to jen, když chtějí ony). Vzdělání je jejich a záleží jen na nich, jak a kolik chtějí vědět, znát, kam se posunout a co chtějí v životě dělat. A to jestli něco umí nebo neumí, vědí ony samy nejlíp. Ale vždy jsem po ruce, když mě potřebují. Každý den si najdeme čas pro sebe, povídáme si, vyprávíme si, neztratily jsme kontakt k sobě, protože stavíme na silných základech našeho vztahu. 21.9.2016 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, u kterého z předmětů jste nejvíce vnímala domácí výuku jako výhodu ... pokud takový je...děkuju. Maria
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Těžko říci. Pro každého to bude něco jiného. U nás to byla určitě matematika, přírodověda a vlastně všechny humanitní obory. Nevího byla u tělocviku ( vybíjená se ve třech hraje špatně ). 21.9.2016 11:54
OTÁZKA: Využivala jste i jiné učitele, než jenom sebe? Třeba na jazyky, na sport nebo výtvarku apod.? A zapojoval se do učení i otec dětí? Díky az odpověď Alena
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Ano. děti chodily do lidušky na klavír a kytaru, na grafiku, kresbu, chvíli hrály fotbal, tenis, atletiku, aerobic, streetdance, angličtinu, španělštinu... K tomu muzea, divadla, galerie, výstavy. Otec učení jistil ze zálohy :-) 21.9.2016 11:56
OTÁZKA: Dobrý den Veroniko, to co uvádíte v článku je na jednu stranu pravda,ale na druhou stranu na to abyste se učila s dětmi,byť svými doma,musíte mít perfektní zázemí a to nemluvím jenom o financích,ale třeba taky o podpoře partnera či atmosféře v rodině,která přispívá k tomu,jak potom jsou děti schopny se soustředit na probíraná témata.Faktem zůstává aspoň z mé zkušenosti a pohledu,že čím dál více dětí má problém zvládnout základní výuku ve škole včetně přizpůsobení se požadavkům školního režimu a řádu.Nezdá se Vám,že toto pramení hlavně z nedostatečné domácí výchovy a přípravy na školu i život jako takový od rodičů?Děkuji a přeji hezký den.Rybák Mirek Rybák Mirek
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Dobrý den, pane Rybáku, myslím, že máte částečně pravdu. Mnozí rodiče předali svou zodpovědnost na výchově státu a čekají, že jim je stát/škola v 18 letech předá vychované, vzdělané. Ale zodpovědnost má dle Ústavy vždy rodič. A děti jen načítají atmosféru doma. Ony jsou velmi chytré a díky evoluci jdou stále dopředu, ale potřebují podnětné prostředí. A k tomu není potřeba mít dost peněz. Naopak hodnota je čas. Čas, který si partneři věnují navzájem, který věnují dětem, vnímají je, jsou přítomní, tráví spolu čas, ukazují dětem pravé hodnoty, lásku, umí se pochválil, poslouchat, ale i pohádat a před dětmi usmířit a obejmout. Teď jsou všichni schovaní ve svých pokojích a nekomunikují spolu ani u společné večeře. Ale myslím, že se to zlepšuje. Kolem mě je už mnoho uvědomělých rodičů. 21.9.2016 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, zda jste se inspirovala ve "filosofii DV" ale také ve způsobu výchovy i u některých autorit a zda můžete doporučit knihy či autory, kteří Vám byli oporou v přesvědčení vzdělávat dcery doma a po svém. děkuji Lenka
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Lenko, moc mi pomohla kniha Respektovat a být respektován, ale samozřejmě mnoho dalších knih a osobností. Ale největší inspirací mi byly samy děti. 21.9.2016 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, čekal bych, že k domácímu vzdělávání Češi vyjadřují na první dobrou spíše pochybnosti až odsudky. Je to tak? Setkáváte se s podporou? Filip Yo
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Když jsme začínali, tak ano, dnes, jak se o dom.vzdělávání mluví čím dál víc, tak je situace mnohem lepší. Myslím, že už je mnoho lidí, kteří si už něchtějí nechat vnucovat názory rádoby odborníků, začínají více přemýšlet, kriticky hodnotit a nepřebírají každou myšlenku. A bude ještě lépe. 21.9.2016 12:07
OTÁZKA: Pekný deň, ja učím doma prváka , zaujímalo by ma, aký bol potom u Vás prechod do normálnej školy..Môj syn je introvert a okolie sa ma na to často pýta...Ja si myslím, že prechod do klasickej školy vo vyššom veku zvládne lepšie ako keď má 6 rokov, ale som zvedavá na Vašu reálnu skúsenosť..Ďakujem.. Marianna
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Ano, máte úplnou pravdu. Takto to většinou i je. 21.9.2016 12:08
OTÁZKA: Chtěl bych dětem také vysvětlit teorii relativity. Poradíte mi, jak na to? David Dvořák
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Je na to krásná kniha: Straka v říši Entropie. 21.9.2016 12:08
OTÁZKA: Kdyby to vaše rodinná situace dovolovala, šla byste do domácího učení i na druhém stupni? Poradila byste si třeba i s fyzikou a chemií? Já s nimi na škole docela bojovala a tak si moc neumím představit, jak bych je vysvětlovala svý dětem. Bohatě mi stačí, když potřebují poradit s úkolem - strávíme u toho většinou celý večer i s manželem :) Díky za odpověď Danka
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Samozřejmě rodiče učící na druhém stupni mají domluvené konzultace nebo kroužky zaměřené na obory, které nejsou stěžejní. Ale tak je to přeci i ve škole. Nezažila jsem, že by češtinářka na suplování pokračovala v látce fyzikářky, nebo tělocvikář, že by vysvětloval chemii. A na internetu je dnes nevyčerpatelné množství informací, videí, které jsou mnohdy přesnější než 10 let staré učebnice. 21.9.2016 12:12
OTÁZKA: Dobrý den, když děti učíte doma, dostanete na to příspěvek od státu? Manželka uvažuje, že skončí v práci a bude děti učit doma. Děkuji! Marek
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Bohužel nedostanete. A i škola nemá za domškoláka stenou částku jako za běžné dítě, přestože mu musí držet místo. 21.9.2016 12:13
OTÁZKA: Dobrý den, nepletly se vám do učení domácí spory? Můj syn je hodně vzdorovitý a často se "zasekne" na hlouposti a nejede přes to vlak. Když po něm chci třeba doma uklízet hračky, tak je to na půlku odpoledne, zatímco v rodinném centru, když ho vyzve lektorka, aby uklidil hračky, tak se nedohaduje a hned uklízí. Nedostávaly jste se do podobných situací? Jak jste je případně řešila? martina
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Dostávaly. Vnímám toto období pro mě jako velmi přínosné. Uvědomila jsem si, na jakých hloupostech jsem lpěla a co je vlastně pro mě, děti a jejich vývoj opravdu podtstné. Naučily jsme se spolu více komunikovat a řešit vzniklé situace. Myslím, že právě toto jim pak ve škole hodně pomohlo. Umí se postavit za sebe, zároveň jsou empatické a tolerantní k ostatním. Umí naslouchat a hledají řešení. 21.9.2016 12:17
OTÁZKA: Dobrý den, troufla byste si doma učit dítě s těžší formou ADHD. Myslíte, že je pro takové děti vhodné individuální vzdělávání? Děkuji Jana Jana
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Myslím, že ano. Vy jedniná znáte své dítě nejlépe. Takových rodin je mnoho. A jak budete využívat svůj čas je jen na vás. 21.9.2016 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, jak se v domácím prostředí vyučují předměty typu hudební, tělesná výchova? Já třeba osobně nehraji na žádný hudební nástroj ani nemám hudební sluch, tak nevím, co bych děti učila. Dělají i nějaké přezkoušení dejme tomu z tělocviku? ( plavání, šplh, skákání přes švihadlo apod. ) Anna
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: To zajistí, a často velmi kvalitně, liduška, sokolovna, fotbal a jiné sporty 21.9.2016 12:19
OTÁZKA: Kromě toho, že jste byla manželkou úspěšného spisovatele, jaké máte přednosti oproti ostatním lidem, že můžete sdělovat vlastní, subjektivní názory ostatním a tím je ovlivňovat? Dále píšete, že máte dcery. Je totiž rozdíl vychovávat a učit chlapce a děvčata. Václav
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Nevím, zda mám nějaké přednosti, spíše zkušenosti. Založila jsem a vedu už osm let mateřské centrum, řekla bych, že téměř denně jsem se vzdělávala ( hodně jsem četla - 60 knih ročně, chodila naa různé kurzy, semináře, ptala se ostatních,setkávala se s různými lidmi, orgamizacemi, pomáhala jsem při procesu schvalování IV do zákona apod. Není rozdíl v pohlaví, ale v myšlení a nastavení priorit. 21.9.2016 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, vážená paní Vieweghová! Můj dotaz je prostý; nedomníváte se, že individuální studium, v rámci základní školy, deformuje dítě, neboť v podstatě není v kolektivu vrstevníků. Jsem podporovatel individuálního plánu v rámci střední školy. Takovým způsobem jsem gymnázium studoval i já, ale základní škola je přeci jen něco jiného- dítě by v té době mělo být součástí jistého kolektivu, kterýžto jej už v té době do jisté míry socializuje, není tím podle Vás dítě ochuzeno? S poděkováním a pozdravem MK Martin Kukol
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Jsou děti, které kolektiv potřebují, ale nejsem přesvědčena o tom, že to má být kolektiv stejně staých dětí. Ony si totiž nemají moc co předat. Když je kolektiv různorody, probíhá pak ve skupině přirozená komunikace, mladší napodobují starší, učí se respektu, starší se učí trpělivosti, vnímat a předávat zkušenosti. A tím se všichni neustále obohacují. Tak, jak to dřív bylo v kmenech a ve vesnicích 21.9.2016 12:25
zpět na osobnost