Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První pomoc ve chvíli, kdy mozek zpanikařil a chytil vás akutní amok

  0:21aktualizováno  0:21
Určitě jste se v životě už někdy ocitli konsternovaní, anebo vás lidově řečeno chytil amok, rozbušilo se srdce a mozek zpanikařil. Jaká je v takových případech první pomoc? Pokud nejde o záchranu holého života, nic v takové chvíli nerozhodujte a neřešte, radí odborníci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Druhou radou v akutní stresové situaci vyvolané negativní (ale třeba i radostnou) událostí je počítání. Ne nadarmo nám moudřejší dříve narození radí: Napočítej do deseti. Totéž doporučují psychologové Tomáš Novák a Věra Capponi v publikaci Sám sobě psychologem. Samozřejmě nemají na mysli stavy pacientů s psychiatrickou diagnózou, které vyžadují odborné léčení.

Co dělat, pokud vás stres zastihne v místnosti:

  • Vstaňte, je-li třeba, omluvte se a jděte se projít. Vždy máte možnost jít například na WC či někam jinam, kde budete sami.
  • Je-li to jen trochu možné, ochlaďte si vodou čelo, spánky a tepny na rukou.
  • Prohlédněte si pomalu místnost, ve které jste, i když ji znáte, nebo vám nepřipadá zajímavá. Procházejte jeden předmět za druhým a v duchu si je popisujte.
  • Pak se podívejte z okna na oblohu. Soustřeďte se na to, co vidíte. Kdy jste se naposledy takto podívali, jak je vlastně ten svět krásný?
  • Natočte si sklenici vody (můžete použít i dlaně) a pomalu soustředěně pijte. Myslete na pocity, které máte, když vám voda stéká hrdlem.
  • Stoupněte si do mírného stoje rozkročného, s výdechem se předkloňte a nechte hlavu a ramena volně viset. Dýchejte prohloubeně nosem, soustřeďte se na svůj dech. Vydržte jednu až dvě minuty. Pak se pomalu zvedejte tak, aby se vám nezatočila hlava.

Pokud vás zastihne stres venku:

  • Rozhlédněte se kolem. Snažte se pozorovat předměty, které jsou kolem vás, z různých úhlů a v duchu si pojmenovávejte, co vidíte.
  • Detailně si prohlédněte oblohu, říkejte si v duchu, co vidíte.
  • Najděte si nějaký list, větvičku, kámen či jinou drobnost a pořádně si ji prohlížejte. Studujte ji nejméně čtyři minuty, abyste se seznámili s tvarem, barvou, strukturou, abyste si je při zavřených očích dokázali přesně vybavit.
  • Máte-li možnost napít se vody, využijte ji - pijte pomalu, soustřeďte se na to, jak vám tekutina protéká hrdlem.
  • Soustřeďte se opět na dýchání. Dýchejte pomalu nosem, v nádechu chvíli dech zadržte a opět pomalu vydechujte nosem. Při každém výdechu se soustřeďte na to, jak se vám uvolní a poklesnou ramena.

"V den, kdy vás intenzivní stresová situace přepadne, se snažte zaměstnat jednoduchou prací: přeperte prádlo, poskládejte předměty, umyjte okno, nebo si vezměte kalkulačku a spočítejte, kolik dní, hodin, minut a sekund jste na světě. Samozřejmě neškodí přiměřený sport, procházka či jakákoliv jiná činnost, u které musíte být aktivní, soustředit se na ni, ale ne zase příliš," radí psychologové.

Četbu a poslech hudby ale spíše nedoporučují. "Nehodí se pro každého. Jsou lidé, kterým literatura či hudba pomáhá. Většina se ale po krátké době četby či poslechu přistihne u toho, že se vůbec nesoustředí a přemýšlí nad svým problémem," tvrdí Tomáš Novák.

Autor:


Témata: mozek, stres, Psycholog, Srdce


Nejčtenější

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.