Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč se modelky nesmějí? Za vším je závist a pocit výjimečnosti

  2:29aktualizováno  2:29
Ledovce tají, teroristé vybuchují, ekonomika to ne a ne rozchodit a my se budeme zabývat takovou marginálií? Ano! Protože kdo se na ty kyselé obličeje na přehlídkových molech má koukat? Co se stalo s nejlevnějším módním doplňkem, úsměvem?

Loutka. To sako by vám asi slušelo, obličej mrtvého Pinocchia už ne. | foto: Profimedia.cz

Vždycky, když na jaře a na podzim dáme dohromady osm stran nových módních trendů, můžeme se těšit na tři druhy ohlasů. První je, že se to nedá nosit, druhý, proč ty holky nejedí, a třetí, proč se tváří, jako když jim právě někdo umřel.

Když to budete chvíli úmyslně sledovat, zjistíte, že čím dražší produkt, tím se modelka tváří povýšeněji. V ruce s lahví šamponu nebo krabičkou tamponů se děvčata smějí ostošest, ovšem na přehlídkovém mole v šatičkách za deset platů poštovní doručovatelky, to už je jiná. To nasadí masku šlechtičny s rodokmenem dlouhým jako Lovosice, která byla přinucena vynést si své vlastní odpadky.

V hlavní roli závist

Prý v tom hraje hlavní roli závist. Trochu složité, ale zajímavé – to si poslechněte. V knize Způsoby vidění, kterou podle vlastní série televizních dokumentů pro stanici BBC zpracoval John Berger, najdete esej o zobrazování ženy. A tam se dočtete, že: "Když vám někdo závidí, je to nejsilnější forma potvrzení vaší výjimečnosti."

S takovým výrazem se letos mají nosit šaty značky Bora Aksu (alespoň podle...
Pomoc, kouše to! Pravý tvíd na přehlídce Chanel musel mimické svaly této...

Vlastníte něco, co s vámi ostatní nesdílejí. Oni vás pozorují se zájmem, ale vy na ně shlížíte shora. Čím víc ostatní ignorujete, tím víc vám budou závidět. A z toho se prý odvíjí povýšený, někdy arogantní, někdy jen přezíravý výraz děvčat, na která módní návrháři věší výtvory, kterých chtějí co nejvíce prodat. Předpokládají, že potenciální zákaznice bude po dotyčných šatech toužit, protože jejich pořízením se sama stává předmětem závisti.

Modelka, která vám má prodat šampon z lesních plodů, je veselá a milá, protože vám neprodává společenský status, ale "jen" prostředek na odmaštění vlasů. O jeho nákupu se rozhodujete pár desítek vteřin nad regálem v drogerii. Ovšem modelkám, které vám mají prodat oblečení, šperky nebo vůně s několikacifernou cenou, těm jejich šéfové úsměv přímo zakazují. Mají vypadat, že jsou dokonale otrávené svým naprosto skvělým vzhledem.

Přísný zákaz usměvu

"Dnes vám na přehlídce přímo přikáží, abyste neprojevovala žádné emoce," řekla supermodelka Claudia Schifferová agentuře Reuters, která trend zasmušilých modelek zaznamenala už na počátku nového tisíciletí. Sama Claudia si ještě ze své kariéry pamatuje doby a výrazy mnohem veselejší.

Cindy Crawfordová navrhla kolekci oblečení pro C&A a nafotila kampaň, na které...
Claudia Schifferová září na přehlídce značky Valentino v roce 1995.

Na počátku 90. let byly modelky osobnosti, na molech se projevovaly, smály, mávaly a komunikovaly s publikem. Z těch nejúspěšnějších se potom stala svatá pětice. Ne pouhé modelky, ale supermodelky. Kromě Claudie k nim patřily ještě Naomi Campbellová, Cindy Crawfordová, Linda Evangelista a Christy Turlingtonová.

"Na molech teď hraje hlavní roli móda a holky jsou v pozadí. Na počátku devadesátých let chtěli lidi vidět naše emoce. Dnes je to ale úplně jiné. Mnohem náročnější a profesionálnější," krčí rameny Claudia.

Věšák na šaty nerozptyluje

Návrháři udělali z modelek opravdu jen pověstné věšáky na šaty. Po éře supermodelek přišly takzvané "it girls". Bezpohlavní stádečko zaměnitelných nevyvinutých žirafek. Nikterak nerozptylovaly pozornost zákazníka, modely na nich étericky vlály, a přesně takhle to návrháři chtěli. A chtějí dodnes. Tvrdí, že úsměv na tváři modelky automaticky přitáhne oči pozorovatele, který pak nemá čas pořádně se zamilovat do toho, co má děvče na sobě.

Jestli jste někdy sledovali televizní reality show America's Next Top Model, ve které hraje hlavní roli modelka Tyra Banksová, slyšeli jste několikrát její radu, že správná modelka se nesměje ústy, ale očima. O zubech už nemluvě.

Ale letos v únoru se na obálce časopisu Vogue neomezeně zubí kráska Arizona Muse. Podobně jako vévodkyně Kate na rovněž únorovém vydání Tatleru a Reese Witherspoonová na obálce Marie Claire. A nejde jen o titulní stránky. Revoluce zvednutých koutků pronikla i do tiskových reklam a na další stránky módních biblí.

Oblečení je od Terezy Helbigové, výraz je modelky vlastní.
Loutka. To sako by vám asi slušelo, obličej mrtvého Pinocchia už ne.

Úsměv nic nestojí!

"Úsměv přece nic nestojí," odpověděla na otázky překvapených čtenářů editorka časopisu Vogue Alexandra Shulmanová. "Všude kolem nás je přebytek špatných zpráv. Myslím, že nejsem jediná, kdo vítá vše, co rozptýlí společenský pesimismus." Je to ale nezvyk.

Když se zmíněným únorovým číslem Vogue probírala britská novinářka Paula Cocozza, přepadl ji po chvíli pocit, že se všechny dámy nějak podezřele culí. "Měla jsem pocit, že vědí něco, co já ne, a dokonce mi to připomnělo horory v hlavní roli s vraždícími panenkami se strnulým úsměvem," píše Paula.

A na tom je celá situace s modelkami bez výrazu zobrazena v absurdní nahotě. Jestliže vás při prohlížení stránek módního magazínu úsměv vyděsí, je něco velmi špatně.

Bude zajímavé sledovat, jak rychle a jestli vůbec pronikne změna z velmi vlivných světových módních publikací mezi tvůrce, jejichž přehlídky pak ovlivňují to, co vidíte (nejenom) na našich stránkách každý podzim a jaro.

Jako domovnice po konzumaci kila citronů

Kdybyste tu s námi byli, když se proklikáváme tisícovkami fotek z přehlídek značek Emporio Armani, Yves Saint Laurent, Givenchy nebo Balenciaga, padla by na vás chandra. Módní redaktorka s grafičkou vybírají fotky, na kterých modelky vypadají jen jako domovnice po konzumaci kila citronů.

Přesto ta samá módní redaktorka říká, že ani ona nemá ráda na molech rozjuchané výrazy, protože to evokuje levné a masové značky. Je to jasné – úsměv jako komodita prošel devalvací, a dokud evokuje módu z tržnice, na důležité přehlídky zřejmě nepronikne.

Fotogalerie

Móda je součást kultury každého národa. Není o nic méně důležitá ani o nic méně vypovídající než malířství nebo literatura. A podle mého názoru způsob prezentace stylu oblékání silně ovlivňuje to, jak zacházíme sami se sebou. Do čeho svoji tělesnou schránku navlékáme, co tím o sobě říkáme a v konečném důsledku i jaká je nálada ve společnosti.

Chápu, že teď zním jako diplomová práce, ale jsem vážně přesvědčená, že kdyby móda, jako součást nadstavby našich životů, byla hravější a veselejší a méně by z ní koukala prestiž a prachy, bylo by nám o něco líp.

Když se vrátím k teorii Johna Bergera, že modelky se tváří nadřazeně, aby jim zákaznice záviděly, podvědomě mě to nutí bránit se manipulaci. Nechci si vybírat oblečení pod vlivem negativní emoce, závisti. Chci si ho vybírat s radostí a potěšením. Holky, koukejte se smát!





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Další z rubriky

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Boty na léto
Ideální obuv na léto? Baleríny ani žabky to nejsou. Mohou naopak škodit

Léto je čas, který trávíme převážně venku. V balerínách, sandálkách, ale i žabkách nebo teniskách. Všechny se nám mohou hodit. Jak si ale vybrat ty správné,...  celý článek

Slunečníky provází lidstvo už od pradávna.
Jak bojovali se sluníčkem naši předci? Palmovými listy i smaragdem

Zvláště teď, v nejteplejším období roku, musíme dbát na ochranu před pálícím sluncem. Stejný problém řešili i naši předkové. Jaké prostředky tehdy používali?  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.