Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sex, drogy a bavlna: vzestup a pád kontroverzní značky American Apparel

  0:30aktualizováno  0:30
Jednoduché střihy, kvalitní látky, stylové reklamy a image férové firmy, to všechno pomohlo značce American Apparel k nebývalé popularitě i k desetimilionovému obratu. Z jejího zakladatele se stala osobnost, kterou obdivovaly davy zaměstnanců i fanoušků značky. Jenže právě on se postaral o její pád.

Značka American Apparel proslula mimo jiné kontroverzními kampaněmi. | foto: archiv firmy

Obrat American Apparel se ještě před pár lety počítal v desítkách milionů dolarů. Jejich kultovní kousky – legíny ze spandexu, jednoduchá trička s výstřihem do V, bavlněná body nebo dlouhé podkolenky – se staly nedílnou součástí šatníků nejen ve Státech, ale po celém světě. Z pozice globálního vývozce trendů ale firma sestoupila až na absolutní dno a letos v říjnu vyhlásila bankrot. Paradoxně za to mohl muž, který stál i u jejího zrodu.

Férové platy i šokující kampaně

Charney byl u svých zaměstnanců a zaměstnankyň do poslední chvíle populární, a...

Dov Charney

Podnikatel Dov Charney ji založil v roce 1989 jako firmu, která vyráběla obyčejná trička určená dalším módním značkám k potisku. Její image postavil na používání kvalitních materiálů, které produkty odlišovaly od konkurence. Samotná výroba probíhala ve Spojených státech a firma zaručovala všem zaměstnancům férové platové podmínky

Charney si už od počátku držel rozhodující slovo od výroby až po konečnou distribuci zákazníkům. Jeho rozhodnutí formovala image značky a stála za jejím komerčním úspěchem. American Apparel se rozrůstal a v roce 2000 přesídlil do Los Angeles. O pět let později se dostal na seznam pěti set nejrychleji rostoucích amerických firem s růstem 440 procent během tří let a celkovými výnosy přes astronomických 211 milionů dolarů.

Značka tehdy šokovala veřejnost reklamními kampaněmi, které byly neotřelé, odvážné, někdy až sexistické. Každopádně ale poutaly pozornost, jejich úspěch šel ruku v ruce se stále rostoucími prodeji. Tváří firmy se mohl stát prakticky kdokoli: Charney často vybíral své modely či modelky na ulici. V jedné z kampaní se dokonce objevily herečky z filmů pro dospělé, mimo jiné Sasha Grey nebo Charlotte Stokely. Zakladatele firmy také pojilo přátelství s nechvalně proslulým fotografem Terry Richardsonem, který pro něj často fotil.

Fotogalerie

Sexismus v práci? Nic zvláštního

Tón, který šéf firmy udával, ale vzbuzoval stále více negativních ohlasů. Firma na jednu stranu prosazovala férové platy zaměstnanců, na druhou však přehlížela sexistické chování svého zakladatele. Fungovala tak vlastně jako kult osobnosti postavený na vzájemných sexuálních vazbách.

Mladé a atraktivní zaměstnankyně měly kariérní postup zaručen. Večírky spojené s konzumací drog a nahota se staly normální součástí firemní kultury. Sám Charney se náklonností k něžnému pohlaví netajil, proslýchá se, že při interview s novináři ho dokonce věrná podřízená uspokojovala ústy. „Dovovy dívky,“ jak se jim říkalo, si na takový přístup zvykaly překvapivě snadno – mnoho z nich zpětně tvrdí, že jejich podivínský šéf měl kouzlo ne nepodobné vůdci sekty.

„Celkem třikrát jsem dala výpověď a pokaždé se mi hrozně ulevilo,“ vzpomíná jedna bývalá zaměstnankyně v rozhovoru pro server Refinery29. „A pak mi někdo zavolal a zeptal se: ‚Proč jsi odešla? Co se ti nelíbilo? Chtěla bys dělat něco jiného?‘ A já jsem se vrátila, jen abych čelila těm samým problémům. Říkala jsem, že ta firma je jako děsný přítel, se kterým se nedokážu rozejít.“

Konec jedné velké party

Ne všem podmínky ve firmě vyhovovaly a právníci společnosti museli čelit nejméně osmi žalobám od bývalých modelek či zaměstnankyň, které si stěžovaly na sexuální obtěžování. Žádné obvinění se nepodařilo prokázat; jen v některých případech došlo k finančním mimosoudním vyrovnáním.

Po vyhazovu Charneyho a stovek dalších zaměstnanců se v ulicích Los Angeles...

Stávka zaměstnanců značky

Každý večírek však musí skončit. Situace se vyhrotila v roce 2014 – v té době se už firma nacházela ve vážných finančních potížích a nevykazovala zisk. Členové představenstva společnosti odmítli dál přehlížet Charneyho despotické chování a na třicet dní jej odstavili z vedení. O pár měsíců později ho propustili a jeho místo zaujala Paula Schneiderová, která musela čelit hlasité kritice zaměstnanců. Mnoho z nich totiž dál stálo za charismatických Charneym.

Ani změna ve vedení ale značce American Apparel nepomohla. Po odchodu svého duchovního zakladatele se utápěla ve dluzích a musela vyhlásit bankrot. Dov Charney definitivně ztratil svůj podíl ve vlastnictví firmy, která uzavřela některé pobočky a začala masově propouštět. American Apparel se tak z amerického snu změnil v noční můru jak pro ty, kdo si na život v „sektě“ zvykli, tak pro samotného Charneyho, který podle svých slov přespává v současné době u přátel na gauči.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Syn po nás chce peníze na školu. Já jsem pro a manžel proti

Nemůžeme se s manželem dohodnout, jestli máme nebo nemáme přispět našemu osmnáctiletému synovi na jeho program. Já jsem pro, manžel je proti. Čtenářka Jitka...  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

Další z rubriky

Haute couture je synonymem luxusu. Nadýchané róby s tímto označením jsou z...
Fenomén jménem haute couture. To nejlepší z módního světa

Precizní střihy, nejkvalitnější látky, pravidelné ručně šité stehy, to vše by oblečení s označením „haute couture“ mělo splňovat. Funguje to ale skutečně tak?...  celý článek

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla....
Květy, klobouky a spadlá ramena. Inspirujte se módou z šik letních filmů

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla. Móda dokáže ovlivnit celé vyznění filmu, dotvořit charaktery jeho hrdinů a hrdinek,...  celý článek

Pyžama, negližé, župany. To, co dřív patřilo do ložnice, do koupelny a možná...
OBRAZEM: Hvězdy si oblíbily pyžama. Gigi nosí proužky, Rihanna satén

Pyžama, negližé, župany. To, co dřív patřilo do ložnice, do koupelny a možná ještě do hotelového spa, se teď nosí i ven. Hvězdy tenhle neotřelý letní trend...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec umělé masce: Jak vybrat make-up
Konec umělé masce: Jak vybrat make-up

Už nemusíte bojovat s nekonečnou nabídkou odstínů a hromadou upatlaných ubrousků. Stačí pár jednoduchých triků, díky kterým vyberete make-up na první dobrou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.