Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Při hubnutí pozor na zbytečné chyby

  1:00aktualizováno  1:00
I když si člověk najde způsob hubnutí, který mu vyhovuje a zabírá, někdy se dopouští zbytečných chyb, které jeho snaze podrážejí nohy. Může jít jak o chyby ve vlastním stravování, tak o ty, které má člověk zažité ve svém životním stylu.

10 RAD: HUBNĚTE KROK ZA KROKEM

Většina těch rad je obecně známá, přesto je lidé často porušují a pak se diví, že nehubnou tak, jak by si přáli.

Asi tou vůbec nejtypičtější chybou je hladovění.

"Mnoho lidí má pocit, že nejvíce budou hubnout, když se budou trápit hlady, ale to nefunguje. Dobré je naopak jíst několikrát denně a jídlo si rozdělit do malých porcí," radí psycholožka Iva Málková, zakladatelka sdružení Stop obezitě.

Hladovění si totiž tělo vykládá po svém - jako signál, že ho takhle budete trápit častěji. Jeho reakce je pak nanejvýš logická, z následujícího jídla se snaží uložit v podobě zásob co nejvíce, protože co kdybyste je zase nutili hladovět?

Snídejte, budete štíhlejší
S hladovkou úzce souvisí rozšířený nešvar nesnídat - mnoho lidí snídaně vypouští, což s sebou nese další chybu, totiž že snědí více jídla v druhé polovině dne, či dokonce kvečeru, ačkoli správně by to mělo být přesně naopak.

Existuje však i druhý extrém. "Za chybu považuji i to, když někdo vždycky dodržuje pravidlo nejíst po šesté hodině večer," říká osobní trenérka Zuzana Klingrová. Podle ní je to nesmyslné zejména pro ty, kdo chodí spát třeba až o půlnoci, protože pak vlastně nemalou část dne hladoví.

Není nicméně dobré ani najíst se před spaním - optimální je, aby člověk nešel spát hladový, ale aby měl hlad poté, co se ráno probudí, už proto, že ho to přiměje snídat.

Nejenže je dobré nehladovět, ale k cíli nevedou ani drastické diety, svou jednostranností tělu neprospívají, a navíc je při nich pravděpodobnější, že se člověku začnou brzy zajídat, a ten si tak bude chtít utrpení vynahradit pořádnou a nikoliv už zdravou stravou.

Dobré je dodržovat jednoduchou zásadu, že s tím, jak den postupuje, mělo by na talíři ubývat sacharidů neboli cukrů - nejde zdaleka jen o sladkosti, ale také o sladké ovoce, pečivo, přílohy a podobně. Více by naopak mělo být zeleniny a také bílkovin, ať už v podobě lehkého masa nebo třeba mléčných výrobků.

Záludnosti na talíři
Chybovat se dá i při výběru toho, co si dáte na talíř. Víte, že tmavé pečivo má stejně kalorií jako to světlé? Ten, kdo se ve velkém krmí tmavým pečivem v domnění, že tak zhubne, se tedy nedočká.

Jeho přínos je v tom, že díky obsažené vláknině zasytí na delší dobu, a také to, že obsahuje stopové prvky a minerály, kterých se tělu často nedostává. Vybírejte však skutečné tmavé pečivo s obsaženými celými zrny a semínky, ne to, které je z bílé mouky a pouze dobarvené třeba karamelem.

Záludné mohou být i stále populárnější těstoviny. Jejich příchod do zdejších krajů sice obezitologové kvitují s povděkem, nicméně zároveň před nimi do jisté míry varují. Protože také ony obsahují plno sacharidů nebo-li cukrů a velká porce těstovin s hutnou smetanovou omáčkou si tak co do kilojoulů nijak nezadá s klasickou svíčkovou s knedlíky. Tedy těstoviny ano, ale menší porce a lehká úprava.

Podobně zrádné mohou být müsli a oříšky, také jejich kalorickou hodnotu nemálo lidí podceňuje. Přitom miska müsli nebo lupínků je na tom kaloricky obdobně jako celý oběd. Cereálie jsou sice vhodné i při hubnutí, ale jen ráno a v malém množství. Oříšky jsou rovněž zdravé, ale obsahují množství tuku, byť zdraví prospěšného.

Naopak není třeba za každou cenu vyhledávat nízkotučné mléčné výrobky, zvláště pokud hřešíte jinde a dopřáváte si kupříkladu uzeniny. I ty méně tučné uzeniny totiž většinou obsahují mnohem více obávaného tuku než běžné, nikoli smetanové jogurty a podobně.

Častým hříchem jsou rovněž slazené nápoje, jak limonády, tak džusy. Litr takového pití obsahuje čtvrtinu až třetinu doporučeného energetického příjmu pro lidi, kteří se fyzicky málo namáhají.

Jezte méně sacharidů, radí vědci

Vědci se už léta snaží najít co nejúčinnější dietu. Další výzkum na toto téma zveřejnili vědci z americké Severní Karolíny.

Doktor Will Yancy z Duke University Medical Center aVeterans Affairs Medical Center v Durhamu v Severní Karolíně zjistil, že dieta s nízkým příjmem cukrů vede ke snižování váhy. Výsledky jejich randomizované studie otiskl časopis The Annals of Internal Medicine.

Studie se účastnilo 120 pacientů, kteří dodržovali dietu s nízkým obsahem sacharidů nebo dietu s nízkým obsahem tuků, cholesterolu a kilojoulů. Lidé, kteří dodržovali nízkosacharidovou dietu, mohli jíst maso, ryby, mořské plody, vejce, sýry, saláty, špenát a zeleninu s nízkým obsahem cukrů, jako je brokolice.

V druhé skupině s nízkým obsahem tuků pacienti dostávali méně než 30 procent denního příjmu energie z tuků a méně než 10 procent kilojoulů z nasycených tuků. Všichni měli cvičit třikrát týdně aspoň 30 minut.

Výsledek? Lidem ze skupiny, která nejedla sacharidy, klesla za půl roku váha v průměru téměř o 13 procent, zatímco v druhé skupině to bylo necelých sedm procent.

Hubnutí, dieta. Ilustrační foto.

Autoři:




Nejčtenější

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.